Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

I helgen sier du at du spiser 1800, hver dag? det er 200 kalorier ekstra enn det du trenger hver dag. Dvs 400 kalorier.

Anonymkode: efadc...325

Nei jeg spiser ikke 1800 hver dag i helgene, jeg spiser mindre, men kommer opp i 1800 en av dagene (lørdag) fordi jeg tar et par enheter med alkohol. (ser jeg burde skrevet lørdager i stede for helger)
Men så klart, jeg kan droppe dette i noen uker for å se om den ene dagen jeg drikker skulle hjelpe mer på. 

Men selv om jeg spiser mer i helgene er jeg på et snitt i løpet av en uke på 1320 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra det de fleste skriver spiser jeg for mye. 
Får bare være enda mer nøye med hva jeg putter i meg... Har full forståelse for at det må forbrennes mer en det som kommer inn...

Ang frukt så spiser jeg det et par, tre ganger i uka. 
Heller ta en neve druer en sjokolade. Stangnere søtbehov med frukt ser jeg ikke noe galt i. Og grønnsaker kommer jeg til å spise det jeg orker av uansett...
Jeg kan kutte ut alkoholen jeg liker å kose meg med på lørdagene og heller ta to never med druer i stede ;)

Og til deg som sier man bare må komme seg opp og jogge som tar 30 min. Det går mer tid en det, man må komme seg ut av senga, kle på seg, ut døra, jogge, for så komme seg hjem igjen, skifte osv. Det går fort en time ekstra. Ikke alle har den tiden på morgenen når det er barn og andre som også skal opp, det er ikke bare meg selv. Jeg har fått satt av 2 dager i uken til egentid som jeg velger å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som bryter med retningslinjene til rommet og svar til dette.

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt.

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ca halvparten av maten, ikke alt, og bruker fitnesspal. Men kan være at jeg får i meg mer en jeg tror ja... Prøver å "ta litt i" så jeg hvertfall ikke noterer ned mindre, men kan hende jeg fortsatt bommer der når jeg ikke veier. 
Grønnsaker noterer jeg ikke inn, det har jeg latt meg lov til å spise så mye jeg vil av. Frukt går inn i appen. 

Jo da, jeg har gått ned noe. Men hadde faktisk håpet på å gå ned 3 kg nå på disse tre ukene. Særlig siden jeg har halvvert inntaket av mat i forhold til hva jeg spiste tidligere. 

Du må veie all maten hvis du skal vite hvor mye du får i deg. Folk er sjelden så flinke som de tror til å gjøre overslag. Jeg ville lagt meg på ca. 1500 kcal hver dag hvis jeg var deg.

Anonymkode: 2de94...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er for slurvete med registrering av alt du putter i deg. Det er veldig vanlig å gå ned mer i begynnelsen av en diett og mindre etterhvert. 

Ser du skriver "en neve druer". Da jeg gikk på diett så talte jeg druene jeg spiste for druer inneholder mye kalorier. Jeg drakk også vin i helgene - men da reduserte jeg på maten slik at det totale kaloriinntaket ble det samme som i uken forøvrig. 

Anonymkode: 28ed1...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen sier her; årsaken til at du ikke går ned, er at du inntar mer kalorier enn du forbruker. Ganske enkel matte. Du gjør sannsynligvis noe feil i utregningen av mengde mat og kalorier, og du trener/beveger deg for lite ifht mengden kalorier du inntar. Kroppen er innrettet sånn at det som blir til overs, legges som fett på sidebeina. Og motsatt; forbruker du mer, begynner kroppen å ta av opplagrede fettreserver. Enkelt og greit.

Løsningen er at du trener og beveger deg mer. Legg inn mer "bevegelse" i hverdagen. F.eks. gå av bussen en holdeplass eller to for tidlig, å gå til fots resten av veien til jobb eller hjem igjen. La heisen stå, velg trappen - hver gang. Gå i butikken, ikke ta bil. Legg til en kveldstur hver kveld i tillegg til treningen du sier du gjør to ganger i uka. Dropp alkohol. Er det noe som er meningsløse kalorier, så er det det. Jeg er sikker på at hvis du ser nøye etter, er det en del unødvendige kalorier som kan sløyfes, iallefall i startfasen mens du kommer inn i ny diett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg spiser ikke 1800 hver dag i helgene, jeg spiser mindre, men kommer opp i 1800 en av dagene (lørdag) fordi jeg tar et par enheter med alkohol. (ser jeg burde skrevet lørdager i stede for helger)Men så klart, jeg kan droppe dette i noen uker for å se om den ene dagen jeg drikker skulle hjelpe mer på. 

Men selv om jeg spiser mer i helgene er jeg på et snitt i løpet av en uke på 1320 kcal

Kan jeg spørre hvor mye du veier, hvor høy du er og hvor gammel du er? Hvis ikke kan du legge det inn her og poste hva din BMR er: http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

Jeg veier 75 kilo, er 175cm høy, og jeg har BMR på 1795, så dersom jeg spiste 1800 ville jeg gått opp i vekt. Med 1320 ville jeg gått ned et halvkilo i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt det der med å ikke loggføre grønnsaker. Grønnsaker kan være så mangt: selvfølgelig kan man spise så mye man vil av grønne salatblader, men ting som erter, mais og rotgrønnsaker inneholder faktisk en del kalorier. Når du ikke teller disse kaloriene så får du i realiteten i deg mer enn 1300 kcal per dag.

Anonymkode: 1bfb8...dc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt det der med å ikke loggføre grønnsaker. Grønnsaker kan være så mangt: selvfølgelig kan man spise så mye man vil av grønne salatblader, men ting som erter, mais og rotgrønnsaker inneholder faktisk en del kalorier. Når du ikke teller disse kaloriene så får du i realiteten i deg mer enn 1300 kcal per dag.

Anonymkode: 1bfb8...dc4

Det er en grunn til at folk mislykkes med å slanke seg. Grønnsakene er sikkert stekt på stekepanne med bøtter av margarin også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker trenger du ikke telle. Går du ned 1 kg i uka så er det sannsynlig at en stor del av det blir vann i stedet for fett, og vannet får du igjen når du spiser normalt igjen, så det er ingen vits. Det er ikke realistisk med mer enn 0,5 kg i uka, men du bør bli mer aktiv for å forbrenne mer.

Anonymkode: c740c...091

Ikke realistisk å gå ned mer enn 0,5 i uka? Så klart er det realtistisk? Gjør du en ordentlig innsats kan du fint klare å gå ned mellom 0,5 og 1 kg i uka. Men det kan nok hende du har litt for høye forventninger når du tenker å gå ned 1 kg hver uke. 

Endret av Taklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mye du veier, hvor høy du er og hvor gammel du er? Hvis ikke kan du legge det inn her og poste hva din BMR er: http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

Jeg veier 75 kilo, er 175cm høy, og jeg har BMR på 1795, så dersom jeg spiste 1800 ville jeg gått opp i vekt. Med 1320 ville jeg gått ned et halvkilo i uken. 

Fikk BMI på You have a BMR of 31255.5
= overvektig
Jeg veier 82 kg er 165 cm høy og 35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er for slurvete med registrering av alt du putter i deg. Det er veldig vanlig å gå ned mer i begynnelsen av en diett og mindre etterhvert. 

Ser du skriver "en neve druer". Da jeg gikk på diett så talte jeg druene jeg spiste for druer inneholder mye kalorier. Jeg drakk også vin i helgene - men da reduserte jeg på maten slik at det totale kaloriinntaket ble det samme som i uken forøvrig. 

Anonymkode: 28ed1...76b

Dette med en neve druer var motinnlegg til en som sa man ikke bør spise frukt. 
Jeg spiser heller frukt en sjokolade. Frukten legger jeg inn i appen, ikke grønnsaker...
Så ja, jeg teller antall druer når jeg spiser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk BMI på You have a BMR of 31255.5
= overvektig
Jeg veier 82 kg er 165 cm høy og 35 år.

You have a BMR of 1776.4

 
Får jeg med dine tall, skrev du at du var 165 meter eller noe? Du må altså spise mindre enn 1776 kalorier per dag for å gå ned i vekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri skjønt det der med å ikke loggføre grønnsaker. Grønnsaker kan være så mangt: selvfølgelig kan man spise så mye man vil av grønne salatblader, men ting som erter, mais og rotgrønnsaker inneholder faktisk en del kalorier. Når du ikke teller disse kaloriene så får du i realiteten i deg mer enn 1300 kcal per dag.

Anonymkode: 1bfb8...dc4

Fordi det er utrolig kjedelig å loggføre en salat med x antall blader, tomat, agurk, minimais og annet. 
Mais, erter, bønner, oliven spiser jeg ikke akkurat nå pga at det er høyere kaloriinnhold i disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er utrolig kjedelig å loggføre en salat med x antall blader, tomat, agurk, minimais og annet. 
Mais, erter, bønner, oliven spiser jeg ikke akkurat nå pga at det er høyere kaloriinnhold i disse. 

Bare la vær å spise den da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er kjedelig å logge. Men det er noe man venner seg til. Bruker du fitnesspal, så står det dine "sist brukte" matvarer lett tilgjengelig. Det er fire hele sider med "sist brukte", så det er lett å legge inn. Og noen ting går alltid igjen - for meg er det egg, ren kyllingfilet, svinefilet, laksefilet, brokkoli, søtpotet, gulrøtter, mager kesam, rugsprø, rødløk, avocado osv. 

Så er det andre ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg selv. Jeg lagde f.eks. en wok-liknende middag en dag, jeg legger en spiseskje olje i pannen, 150g kyllingfilet i biter og tar resten av den påbegynte brokkolien, som er 80 g. Da bestemmer jeg meg like greit for at jeg tar 80 g av de andre grønnsakene også - så blir det lettere å logge det senere. 

Så er det å finne ting som du gjerne vil unne deg, og omfavne dem. ALT kan ikke være noe du unner deg, men et par ting kan det. Alkohol er tomme kalorier (bortsett fra noen antioksidanter i rødvin), men et normalt ikke-avholdsmenneske vil ikke kutte det helt ut. Jeg legger inn et glass rødvin eller to i mitt 'budsjett' og det går helt greit. Jeg setter glasset på matvekten og stiller inn på ml så jeg ikke tar et for stort glass. Tar ikke lenger tid eller er mer besværlig. Og jeg kan lett få plass til det når jeg ellers spiser sunt. Spiste også en liten melkesjokolade på 24 g. Når dagen ellers har bestått av egg, rugsprø, røkelaks, squash, søtpotet og rent svinekjøtt er det null problem. 

Så gjelder det å trene skikkelig iblant, og ellers "snike inn" mosjon. Jeg går steder fremfor å ta offentlig transport - noen ganger ser du at det kan gå like raskt, fordi du kan gå små snarveier du ikke kan kjøre bil. Jeg forbrenner MYE på gåing, og med den rette spillelisten går jeg superraskt. Jeg velger alltid trapper foran heis og jeg påtar meg velvillig ærend som krever en halvtimes rask gang. Disse tingene gjør et stort utslag. Så skviser jeg inn en og annen skikkelig morgenøkter kl 7 med styrke og cardio før dagen starter. Og jeg studerer fulltid med to deltidsjobber, så hvis jeg kan, kan nok alle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk BMI på You have a BMR of 31255.5
= overvektig
Jeg veier 82 kg er 165 cm høy og 35 år.

Prøv en gang til. Jeg prøvde den i sta, og den funket på meg. Du har nok lagt inn noe feil tall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk BMI på You have a BMR of 31255.5
= overvektig
Jeg veier 82 kg er 165 cm høy og 35 år.

Ikke for å være frekk, men sliter du med en enkel BMR-kalkulator er det vel ikke utenkelig at du gjør noen feil når du regner ut kaloriinntaket ditt?

Anonymkode: a6f2e...e41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er kjedelig å logge. Men det er noe man venner seg til. Bruker du fitnesspal, så står det dine "sist brukte" matvarer lett tilgjengelig. Det er fire hele sider med "sist brukte", så det er lett å legge inn. Og noen ting går alltid igjen - for meg er det egg, ren kyllingfilet, svinefilet, laksefilet, brokkoli, søtpotet, gulrøtter, mager kesam, rugsprø, rødløk, avocado osv. 

Så er det andre ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg selv. Jeg lagde f.eks. en wok-liknende middag en dag, jeg legger en spiseskje olje i pannen, 150g kyllingfilet i biter og tar resten av den påbegynte brokkolien, som er 80 g. Da bestemmer jeg meg like greit for at jeg tar 80 g av de andre grønnsakene også - så blir det lettere å logge det senere. 

Så er det å finne ting som du gjerne vil unne deg, og omfavne dem. ALT kan ikke være noe du unner deg, men et par ting kan det. Alkohol er tomme kalorier (bortsett fra noen antioksidanter i rødvin), men et normalt ikke-avholdsmenneske vil ikke kutte det helt ut. Jeg legger inn et glass rødvin eller to i mitt 'budsjett' og det går helt greit. Jeg setter glasset på matvekten og stiller inn på ml så jeg ikke tar et for stort glass. Tar ikke lenger tid eller er mer besværlig. Og jeg kan lett få plass til det når jeg ellers spiser sunt. Spiste også en liten melkesjokolade på 24 g. Når dagen ellers har bestått av egg, rugsprø, røkelaks, squash, søtpotet og rent svinekjøtt er det null problem. 

Så gjelder det å trene skikkelig iblant, og ellers "snike inn" mosjon. Jeg går steder fremfor å ta offentlig transport - noen ganger ser du at det kan gå like raskt, fordi du kan gå små snarveier du ikke kan kjøre bil. Jeg forbrenner MYE på gåing, og med den rette spillelisten går jeg superraskt. Jeg velger alltid trapper foran heis og jeg påtar meg velvillig ærend som krever en halvtimes rask gang. Disse tingene gjør et stort utslag. Så skviser jeg inn en og annen skikkelig morgenøkter kl 7 med styrke og cardio før dagen starter. Og jeg studerer fulltid med to deltidsjobber, så hvis jeg kan, kan nok alle. 

 

Takk for hyggelig og fornuftig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men sliter du med en enkel BMR-kalkulator er det vel ikke utenkelig at du gjør noen feil når du regner ut kaloriinntaket ditt?

Anonymkode: a6f2e...e41

Trodde det var en bmi kalkulator...
skjønte ikke hva dette var.
Det er også forskjell på en kjøkkenvekt, jeg plotter ikke inn tallet som dukker opp der selv. Det forandrer seg etter som hvor mye jeg legger på vekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...