Gå til innhold

Amme = Ta alt av nattevåk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer vel litt ann på baby også, tenker jeg. Har man en krevende baby som er mye våken på natt, bør man dele på det. 

Vår har som regel våknet 1-2 ganger og gjør det fortsatt (12 mnd), alltid jeg som tar han. Mannen her i huset er helt borte vekk hvis han blir vekt på natta, og jeg vil ikke at han skal håndtere barnet da. I tillegg takler jeg dårlig søvn bedre enn han, og han skal tross alt på jobb. Jeg er i permisjon en god stund enda og har mulighet til å sove litt på dagtid ved behov :) 

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gjør mannen minimalt. Aldri tatt en natt eller noe, selv ikke da jeg var syk. Han tar noen morninger, men sover alltid minimum 8 timer sammenhengende og bruker minst 30 min på å stå opp så omtrent umulig å sovne igjen. I tillegg er han morgengretten som bare det. Har en baby som sover lite eller ingenting på dagen med unntak av noen ganger på tur så jeg har aldri forstått hvordan andre kan sove på dagen. Babyen sover aldri mer enn to timer i strekk på natten heller så jeg er rimelig utkjørt. 

Jeg syns ikke det er rettferdig at man skal ta all nattevåk. Det er veldig viktig å fungere hjemme og. Ingen er tjent med en mor som er utslitt hele tiden. 

Anonymkode: 9afbe...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mater ofte far med flaske om natten. Jeg pumper morsmelk som står klar i kjøleskapet, så varmer han bare opp og mater. Babyen våkner bare den ene gangen i løpet av natten, og sovner så snart han har fått mat. Men det er veldig deilig å slippe å amme i løpet av natten innimellom altså... Går veldig fint an å dele på det - særlig i helgene er det jo greit å kunne dele på å hente seg inn.

Mener du virkelig at du pumper deg slik at mannen må opp om natten, varme melk og gi flaske, istede for at du bare ammer? Særlig med tanke på at det bare er en gang om natten du må amme :o Høres veldig rart ut... Jeg skjønner godt de mammaene som må opp masse, har barn som ikke sover på dagen etc, men du som bare ammer en gang har det jo mye enklere enn mannen.

Jeg ammer flere ganger om natten, men så lenge det er amming som er ønsket, så tar selvfølgelig jeg det. Men jeg sover til gjengjeld lenge i helgene, og jeg sover også endel på dagen når babyen sover. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at du pumper deg slik at mannen må opp om natten, varme melk og gi flaske, istede for at du bare ammer? Særlig med tanke på at det bare er en gang om natten du må amme :o Høres veldig rart ut... Jeg skjønner godt de mammaene som må opp masse, har barn som ikke sover på dagen etc, men du som bare ammer en gang har det jo mye enklere enn mannen.

Jeg ammer flere ganger om natten, men så lenge det er amming som er ønsket, så tar selvfølgelig jeg det. Men jeg sover til gjengjeld lenge i helgene, og jeg sover også endel på dagen når babyen sover. 

 

Det er mannen som har permisjon, gir det bedre mening da? Og babyen sluker en flaske melk raskere enn den tiden amming tar. Synes faktisk jeg er flink som bruker så pass mye tid med pumpen til tross for at jeg har det hektisk hele dagen jeg da. :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg tar alt, men min våkner kun hver tredje/fjerde time så har ikke hatt behov for avlastning. Hadde nok stilt seg annerledes om det var kolikkbaby eller om han våknet hele tiden gjennom natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alt. Men han avlaster meg med en time eller to på morgenen når han har fri eller skal på seinvakt. Hadde en veldig god start, 4-6 t i gangen med sammenhengende søvn. Nå er lille straks 5 mnd, våkner 5-15 ganger hver natt, idet siste en våkenperiode på 2 t midt i natta hver natt. Jeg ble emosjonell bare jeg leste denne tråden, var så godt å ikke føle seg så alene. Rimelig nær veggen/kanten i disse dager. Lille tar ikke flaske, ikke smokk og kun puppen som duger for å få henne til å sovne igjen. Trøst gjør ikke at hun sovner igjen. Sover kun når jeg triller på dagen. Flere som kommenterte hvor godt vi begge så ut de første 3 mnd, ja svarte jeg, ikke noe problem når man får nok søvn. Skulle banka i bordet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar alt. Men han avlaster meg med en time eller to på morgenen når han har fri eller skal på seinvakt. Hadde en veldig god start, 4-6 t i gangen med sammenhengende søvn. Nå er lille straks 5 mnd, våkner 5-15 ganger hver natt, idet siste en våkenperiode på 2 t midt i natta hver natt. Jeg ble emosjonell bare jeg leste denne tråden, var så godt å ikke føle seg så alene. Rimelig nær veggen/kanten i disse dager. Lille tar ikke flaske, ikke smokk og kun puppen som duger for å få henne til å sovne igjen. Trøst gjør ikke at hun sovner igjen. Sover kun når jeg triller på dagen. Flere som kommenterte hvor godt vi begge så ut de første 3 mnd, ja svarte jeg, ikke noe problem når man får nok søvn. Skulle banka i bordet!

godt å ikke være alene😂 Jeg har det helt likt. Har du noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen som har permisjon, gir det bedre mening da? Og babyen sluker en flaske melk raskere enn den tiden amming tar. Synes faktisk jeg er flink som bruker så pass mye tid med pumpen til tross for at jeg har det hektisk hele dagen jeg da. :P

Det gir forsåvidt ikke mer mening for meg, men så lenge dere er fornøyd, er jo det bra :)

(flink som bruker tid på pumping når det ikke er nødvendig :o)? Den skjønte jeg ikke helt. Du ønsker å pumpe slik at mannen tar om natten, og da er det du som velger å pumpe deg, det er ikke det samme som at du er flink. Flink til å pumpe ville du vært om ikke hadde noe valg, da er det supert å få til/gidde å pumpe, men ikke slik du beskriver det). 

Til dere som har babyer på ca fem måneder som sover så lite, legger de på seg fint? Eller er det fordi de er sultne de våkner så mye? Jeg måtte i hvertfall begynne med grøt ved fem måneder, for da økte ikke vekten til minstemann, og hun våknet annenhver time hver natt. Tok litt tid å få igang mating av grøt, men søvnen kom seg heldigvis :) Men uansett slitsomt når det står på, så jeg var glad jeg klarte å sove på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir forsåvidt ikke mer mening for meg, men så lenge dere er fornøyd, er jo det bra :)

(flink som bruker tid på pumping når det ikke er nødvendig :o)? Den skjønte jeg ikke helt. Du ønsker å pumpe slik at mannen tar om natten, og da er det du som velger å pumpe deg, det er ikke det samme som at du er flink. Flink til å pumpe ville du vært om ikke hadde noe valg, da er det supert å få til/gidde å pumpe, men ikke slik du beskriver det). 

Til dere som har babyer på ca fem måneder som sover så lite, legger de på seg fint? Eller er det fordi de er sultne de våkner så mye? Jeg måtte i hvertfall begynne med grøt ved fem måneder, for da økte ikke vekten til minstemann, og hun våknet annenhver time hver natt. Tok litt tid å få igang mating av grøt, men søvnen kom seg heldigvis :) Men uansett slitsomt når det står på, så jeg var glad jeg klarte å sove på dagtid.

hadde ingenting med lav vekt å gjøre dessverre. Spiste godt og koste seg med mat, fortsatt ikke bedre søvn. 

Anonymkode: fca65...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir forsåvidt ikke mer mening for meg, men så lenge dere er fornøyd, er jo det bra :)

(flink som bruker tid på pumping når det ikke er nødvendig :o)? Den skjønte jeg ikke helt. Du ønsker å pumpe slik at mannen tar om natten, og da er det du som velger å pumpe deg, det er ikke det samme som at du er flink. Flink til å pumpe ville du vært om ikke hadde noe valg, da er det supert å få til/gidde å pumpe, men ikke slik du beskriver det). 

Til dere som har babyer på ca fem måneder som sover så lite, legger de på seg fint? Eller er det fordi de er sultne de våkner så mye? Jeg måtte i hvertfall begynne med grøt ved fem måneder, for da økte ikke vekten til minstemann, og hun våknet annenhver time hver natt. Tok litt tid å få igang mating av grøt, men søvnen kom seg heldigvis :) Men uansett slitsomt når det står på, så jeg var glad jeg klarte å sove på dagtid.

hvorfor gidder du? Dette virker jo som er kun for å skape kvalme. Du har ingen forutsetninger for å fortelle andre om hvorfor de velger som de gjør. @ferny er sannsynligvis på jobb på dagtid, og mannen er hjemme hele dagen med baby. Hvorfor skal ikke hun få sove nettene uavbrutt da, mener du? 

Jeg anser henne som flink. Alternativet hadde vært å gi baby flaske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir forsåvidt ikke mer mening for meg, men så lenge dere er fornøyd, er jo det bra :)

(flink som bruker tid på pumping når det ikke er nødvendig :o)? Den skjønte jeg ikke helt. Du ønsker å pumpe slik at mannen tar om natten, og da er det du som velger å pumpe deg, det er ikke det samme som at du er flink. Flink til å pumpe ville du vært om ikke hadde noe valg, da er det supert å få til/gidde å pumpe, men ikke slik du beskriver det). 

Til dere som har babyer på ca fem måneder som sover så lite, legger de på seg fint? Eller er det fordi de er sultne de våkner så mye? Jeg måtte i hvertfall begynne med grøt ved fem måneder, for da økte ikke vekten til minstemann, og hun våknet annenhver time hver natt. Tok litt tid å få igang mating av grøt, men søvnen kom seg heldigvis :) Men uansett slitsomt når det står på, så jeg var glad jeg klarte å sove på dagtid.

Min frøken på straks 5 mnd har vært stor helt i fra fødsel og har lagt veldig godt på seg. Hun ble født på 90-percentilen og ligger nå på 97-percentilen, så at hun er sulten tror jeg ikke😋 Har startet så smått med grøt/avokado/søtpotetpure og ingenting utgjør noe forskjell på nattesøvnen. Magen fungerer også som den skal, så er det sagt. Takk for at du prøver å gi råd, jeg tar i mot alle råd😃 Men har prøvd mye, skal spørre Hs på 5-mnd kontroll neste uke om det finnes noe vi ikke har prøvd☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å ikke være alene😂 Jeg har det helt likt. Har du noen tips ?

Dårlig med tips her😋 Skal varsle dersom jeg opplever endring etter tiltak☺️ Tar også gjerne imot tips. 

Største problemet her er nok at vesla ikke kan å sovne selv. Jeg har gjort meg selv en stor bjørnetjeneste ved å amme til søvn fra starten😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er ikke født ennå, men vi er enige om at vi skal dele så godt vi kan. Amming skal selvsagt jeg ta meg av, men mannen kan godt ta bleieskift og byssing. Vi må jo se an babyen, men det er ingen som tjener på at jeg er utslitt og nedkjørt mens mannen sover hele natta gjennom. Han tåler lite søvn bedre enn meg, og skal nok klare å gjøre jobben sin greit likevel. Jeg tenker også at hvis jeg tar absolutt alt i min permisjon er sannsynligheten desto større for at jeg får størstedelen av byrden også i hans permisjon. Det blir en brå overgang om baby alltid har vært vant til mor, og så kommer "plutselig" far og skal ta over om natta... Og er far vant til at mor fikser, så er det vel vanskeligere å få ham til å stå opp også. Nei, deling fra starten av er nok best for oss. 

Anonymkode: b7452...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir forsåvidt ikke mer mening for meg, men så lenge dere er fornøyd, er jo det bra :)

(flink som bruker tid på pumping når det ikke er nødvendig :o)? Den skjønte jeg ikke helt. Du ønsker å pumpe slik at mannen tar om natten, og da er det du som velger å pumpe deg, det er ikke det samme som at du er flink. Flink til å pumpe ville du vært om ikke hadde noe valg, da er det supert å få til/gidde å pumpe, men ikke slik du beskriver det). 

Som sagt, det er mannen som har permisjon og mulighet for å sove på dagtid. Nå vet ikke jeg hvilken jobb du gikk tilbake til etter at permisjonen din var over, men jeg trenger i hvert fall netter med uavbrudt søvn innimellom for å kunne yte bra.

Alternativet hadde vært å gi morsmelkerstatning, og da anser jeg det som bedre med morsmelk. Babyen får morsmelk når jeg er borte på dagen også - så ja, jeg synes faktisk jeg gjør en god innsats med pumpen.


Virker som om du har vanskelig for å forstå, ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er mannen som har permisjon og mulighet for å sove på dagtid. Nå vet ikke jeg hvilken jobb du gikk tilbake til etter at permisjonen din var over, men jeg trenger i hvert fall netter med uavbrudt søvn innimellom for å kunne yte bra.
Alternativet hadde vært å gi morsmelkerstatning, og da anser jeg det som bedre med morsmelk. Babyen får morsmelk når jeg er borte på dagen også - så ja, jeg synes faktisk jeg gjør en god innsats med pumpen.


Virker som om du har vanskelig for å forstå, ja.

Så bra at dere er fornøyd da, og veldig bra at du pumper slik at barnet får morsmelk når du er på jobb, det orket ikke jeg :o

Så når jeg begynte i jobb etter de to forrige permisjonene, så har det blitt slutt på ammingen ganske fort. (de var over året begge to, så det var for såvidt greit).

Men nå har du og ei til her inne, virkelig hengt dere opp i at jeg ikke forstod det med flaske om natten, men der er vi bare forskjellige. For meg går ammingen ganske greit, også om natten, så for meg ville det gitt mannen min mye mer jobb og skulle stå opp, varme flaske og gi den, selv om selve drikkingen går fort. Men hvis dette fungerer for dere, så er jo det bra. (jeg har jobbet litt ekstravakter som sykepleier mens jeg fortsatt ammet, så jeg har prøvd brutt søvn før jobb, og det er ikke ideelt, men for en kort periode har det gått- for meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var den som sto opp om natten når jeg ammet. Jeg sovnet så fort igjen at jeg ikke følte det var et problem. Men når vi hadde perioder med mange oppvåkninger og jeg hadde behov for en natts søvn, pumpet jeg. Da fikk pappan stå opp og mate så jeg fikk sovet ut. Ellers deler vi på å stå opp i helgene så den andre kan sove litt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...