Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Krakow er fiiiiin :mrgreen: . Og jeg er trøtt. Er nettopp kommet inn, men må trekke pusten litt før jeg legger meg. Reiserapport kommer etterhvert (iallfall litt).

Hmf, nytt forum. Jeg snubler i alle knappene nå, men blir sikkert vant til det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, så er man hjemme igjen etter fin tur til Krakow. Hektisk, men fin.

Vi ble et reiseselskap på 7 stk. til sammen. Akkurat passe størrelse til å være lettadministrert. Flyet landet litt seint så for å slippe styr med buss inn fra Katowice og deretter "jakten på hotellet" så hadde vi bestilt 2 taxier slik at vi ble kjørt til døra. Lur løsning når vi hadde såpass lite tid. Jeg hadde flaks for jeg havnet i taxi med snakkesalig eldre sjåfør. Han var selvlært i engelst, men snakket bra - og var tydelig stolt av byen sin (med god grunn) så vi fikk en mini-guiding om Krakow på veien inn.

Hotellet var bra. Rommene var litt triste, men baderommet var fint og spisesal og fellesarealer trivelige. (Og frokosten var god.) Ingenting å klage på der, dvs. jeg kunne jo klage litt på nattesøvnen da. :ler: . Jeg hadde rom ut mot gata og der gikk det en trikkelinje. Det er i seg selv ingen katastrofe - med lukket vindu, men da jeg kom inn på rommet virket det rett og slett som vinduet sto åpent etter lyden å dømme. Jeg lette og lette, men etter alle beregninger (i kveldsmørket) så virket det om om vinduet var igjen.

Jeg pakket sov-i-ro i øra og gjorde mitt beste for å sovne ;) . Klarte det jo omsider. Ikke før jeg sto opp neste morgen fant jeg ut at vinduet hadde vært litt åpent. Glippen i nedre kant av vinduet hadde vært så liten at jeg ikke hadde sett den i mørket kvelden før.

Vel, etter en bra frokost tasset vi ut på byen, og siden vi var såpass mange så ble vi enige om å møtes på torvet og spise lunch i fellesskap. Så fikk hver enkelt gå hvor han ville. Jeg slo følge med ett av ekteparene og vi trasket både til markedet og opp til slottet. Vi droppet billett inn i slottet, men derimot så ville vi inn i katedralen. Vi bestemte oss for å gå opp i tårnet og se Sigismundklokken. Det ble en lattermild opplevelse. Trappen opp i tårnet var en smal tretrapp som slynget seg innimellom bærebjelker og pillarer. Man burde nesten hatt hjelm på seg for den tindebestigningen. Jeg fikk jo en ekstra utfordring ettersom jeg trasket rundt i masaisandalene. Den buede sålen var ikke akkurat perfekt for den slags vandring :ler: .

Men jeg kom da ned i god behold, bare for å bli møtt av en ny liten "prøvelse". Jeg hadde nemlig lyst til å se "dragehulen" inne i Wawelklippen, men man kan si det slik at underlaget inne i den grotten også favoriserte sko med flat såle... Men det var verdt turen og sine 3 zloty å gå gjennom der altså.

På det tidspunkt fant vi ut at det var på tide med en pause, så vi ruslet innafor "indre ring" igjen og fant oss en hyggelig utekafé i et litt skjermet kvartal og forfrisket oss med hver vår kaffe før vi gikk og møtte resten av selskapet til lunch.

Jeg kan hervet slå fast at den polske spesialiteten "Bykos" ikke helt samsvarte med min gane. Som en av mine medreisende sa: "Dette var mer interessant enn egentlig godt". Uansett, mette ble vi og litt av moroa når man reiser er jo å smake på det landet har å by på, så får det heller være at man ikke liker alt like godt.

Ettermiddagen tilbragte jeg på egen hånd. Jeg hadde bestemt meg for å traske ned i Kazimierz (jødekvartalet), men det ble en liten skuffelse. Jeg gikk meg nemlig en liten smule vill..... OK, jeg fant fram til det rette området, men hadde et litt for lite detaljert kart så jeg klarte aldri å navigere meg fram til synagogene som var severdighetene nedi der. Skjønner i grunnen ikke hvordan jeg klarte å unngå dem, for området var ikke såååå stort. :klø:

Vel, etter den blemmen så travet jeg stille og rolig inn mot markedsplassen igjen og tilbragte litt tid inne i markedshallen. Artig å gå og kikke. Deretter ble det retrett til hotellet for å hvile såre ben litt før vi skulle ut og spise.

Middagen ble forøvrig en morsom affære. Som sagt var vi 7 stk. så moroa kom da vi skulle fordele regningen.... Vi hadde bestilt litt forskjellig mat og drikke alle sammen omtrent så vi måtte regne oss tilbake til noenlunde fornuftige summer. Kassalappen var på polsk og det behersket jo ikke vi. Så en noterte, en satt med menyen og en satt med lappen og krysset av. Så langt alt vel, men så ble det krøll i prosentregninga da vi skulle ta hensyn til en eller annen avgift som vi ikke skjønte noe av. Tror vi satt i en halvtimes tid før vi fikk til en noenlunde rettferdig fordeling av utgiftene :ler: . Som en av reisedeltakerne sa etterpå: "Det er forferdelig hyggelig å reise med dere, men jeg vil aldri spise middag med dere igjen...."

Men det ble jo bra kveldsunderholdning av det.

På hjemvei droppet vi innom en koselig "utepub" der vi slengte oss ned for en øl/kaffe før vi tørnet inn.

I går tuslet jeg rundt på egenhånd og slapp løs "shoppinggenet". Ikke at det utgjorde så mye, for jeg er ikke god til å handle, men siden jeg hadde noen zloty som jeg ikke gadd prøve å veksle tilbake så endte jeg med et par riktig søte øredobber i rav innfattet i sølv.

Greit å kjøpe souvenirer som man gidder bruke etterpå.

Alt i alt en veldig vellykket tur. Koselig reiseselskap og for meg som liker å traske litt på egen hånd så var det helt greit med fremgangsmåten. Jeg kunne henge meg på andre som ville se det samme som jeg, eller traske på egenhånd. (Egen fot...?)

Har dessuten fått trimmet leggmusklene. 1,5 dager i masaiene, -med mye vandring kjennes nederst i leggen. Men ryggen og hoftene er i fin form så skoene gjør nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææææææ! :overrasket:

Jeg har satt mine ben på badevekta. Fikk tilfeldigvis se meg i profil i speilet i heisen på hotellet og....uff. Veldig uff. :rodme:

Så nå var det på tide med en liten reality-check her.

Virkeligheten har innhentet meg og den er ikke pen. Her må noget gjøres (igjen). Så jeg er nå offisielt innmeldt i vektklubb for en 3 mnd. periode. Vet av erfaring at jeg har nytte av det opplegget så når er det bare å trø til. Det er da som søren at jeg ikke skal klare å holde meg på matta med gode vaner uten at jeg har det der til å passe på meg, men....må man, så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cata

Velkommen tilbake.

Så fint at Krakow ble en positiv opplevelse. Jeg har smått forelsket meg i den byen, jeg. Og som deg, har jeg kjøpt smykker i rav med sølv de gangene jeg har vært der. Gode sko er uansett et must.

Jeg har gått opp de kiloene jeg tok av før jul, og burde nok ta en tremåneders, jeg også. Og kombinere det med mer fysisk aktivitet, for her har det vært lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med vekttap.

Jeg holder på og er nede i minus 10 kilo. Men nå står det bom stille.

For meg er løsningen cambrigdekur kombinert med sunn mat.

Jepp. Blir noe liknende her og. Når jeg teller kalorier og mosjon i vektklubben så klarer jeg å holde balansen mellom kalorier og aktivitet. Det med sunn mat styrer seg selv for jeg ser jo snart at skal jeg spise bare usunt så blir jeg pokker så sulten ;) .

Pulverkurer orker jeg ikke (prøvde nutrilett en gang), men kaloridagbok klarer jeg fint å føre. Skal ned ca. 10 kg. Da er jeg ikke syltynn, men helt klart akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp de kiloene jeg tok av før jul, og burde nok ta en tremåneders, jeg også. Og kombinere det med mer fysisk aktivitet, for her har det vært lavmål.

Jeg gikk aldri ned de jeg skulle gå ned før jul, for jeg mistet motivasjonen et sted borti der. Men etter å ha sett meg selv i det før omtalte speilet så er nå motivasjonen krabbet seg opp igjen. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Speil kan være ekkelt avslørende. Vi kan jo muntre hverandre opp og motivere hverandre underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil kan være ekkelt avslørende. Vi kan jo muntre hverandre opp og motivere hverandre underveis.

Jepp. God plan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg prøvde Nutrilett var det så ille at jeg brakk meg da jeg drakk den ekle guffa. Me not like pulverkur ;) . Dermed frister det ikke til gjentakelse, dvs. jeg kunne kanskje prøvd noe sånn pulvergreier for evt. å erstatte et måltid med i ny og ne. Sånn sett kunne jeg jo prøvd en Noka. (Hørte nemlig en jeg jobber sammen med skryte hemningsløst av det i dag.)

Jeg ser jo at de dagene jeg er på trening så blir det lett krøll med middagssystemet, så da kunne jo en salat + en pulvergreie kanskje gjøre nytten sånn at jeg får i meg litt fler næringsstoffer. Kanskje jeg skulle prøve et par av de posene? Så dumt det enn høres så er jeg litt redd for ikke å få i meg nok kalorier, for da har jo forbrenningen det med å stanse helt opp.

Men først og fremst satser jeg på den gode, gamle "spise mindre, røre meg mer". Det er ikke så ille når jeg først kommer inn i det, selv om jeg er gruelig sulten akkurat i dag :( . Det tar noen dager å venne seg av med mat. (Og, neida, jeg spiser selvsagt - bare mindre enn vanlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tristbla: Jeg er snufsete, og denne gangen er det ikke pollen, men en helt vanlig forkjølelse. Tror ikke den er av det aller strengeste slaget, men isj og æsj likevel.

Liker ikke snufs. :forkjola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Snufsing er ikke moro. Jeg fikk en forkjølelse sammen med allergien, så jeg er heldigvis ferdig med å storsnufse. Du får dokterere deg så godt du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mørbanket i hjernen. Vi har besøk av en liten delegasjon russere på jobb og i dag ble jeg involvert i besøket. Skulle forklare dem ett og annet om dokumentasjonssystemene våre. Jeg hadde regnet med å vise litt datasystemer og snakke litt - i stedet kastet de seg over meg og spurte og grov i en time.

Vel, det er jo hyggelig å være ettertraktet, men det hadde vært enda hyggeligere om de snakket engelsk. I stedet foregikk hele seansen pr. tolk. Og uansett hva de betaler tolken, så fortjener han mer :ler: . Må være utrolig stressende å skulle prate for 3 stykker mer eller mindre samtidig og i tillegg tolke svarene tilbake.

Stilte rimelig store krav til oppmerksomhet fra meg også, for jeg skulle jo holde rede på hvem jeg snakket med samtidig som jeg skulle høre etter hva tolken faktisk sa - og når de da mumlet litt seg i mellom av og til så ble det etterhvert temmelig slitsomt. Men det var moro også.

Liker å være litt med der det skjer, jeg ;) .

Forøvrig så gikk gårsdagens snufsing over, så i dag er jeg så "tørrlagt" at jeg til og med har fått trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i den. Eventuelle drømmer om livet som tolk ble effektivt torpedert i går.... Forøvrig var sjefen min i det lattermilde hjørnet i dag også da vi tok en liten oppsummering over gårsdagens møtevirksomhet. Han slo fast at så "grillet" som jeg var blitt så måtte minst en av gjestene ha vært gammel KGB-agent. :ler: Må nesten si meg enig. Det minnet en periode mer om et 3. grads forhør.

I dag har det vært langt fredeligere. Har vært på min "jobb nr. 2" som jeg ganske snart slutter i (igjen). Vi er kommet fram til noen tiltak som forhåpentlig kan bringe oss et steg framover. På jobb nr. 1 gikk alt på det jevne. Tror jeg har funnet en forklaring på et lite mysterium jeg har ruget over i noen dager. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å løse det, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har funnet en forklaring, så er vanligvis ikke veien så lang til å finne tiltak. Det er i hvert fall lettere enn når noe bare en mystisk.

Jeg kan godt forestille meg en grillet Cata. Godt gjort å holde konsentrasjonen så lenge når du har med tolking å gjøre. Opplevde noe av det samme da vi fikk besøk av en delegasjon kinesere. De snakket heller ikke engelsk. Det gjorde tolken, så jeg måtte svar og forklare på engelsk - som så ble oversatt til kinesisk. En ganske spesiell opplevelse.

Godt at snufsingen var et kortvarig intermesso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo på deg! Kommet deg over hodemoset etter russerne?

Hvordan gikk forresten middagen ute den kvelden? Har jo ikke snakket med deg siden jeg....

Ha en fin dag, Cata - :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen gikk fint. Hyggelig å få tatt en prat på tomannshånd med besøkende unge herrer :sjarmor: . Og hodemosingen har gitt seg, men jammen tok det noen timer før toppetasjen fungerte igjen, ja.

I dag har jeg vært slem jente og skulket litt.

Det er litt uforskyldt skulk ettersom jeg måtte hente nytt pass. Jeg skulle jo være smart og ordnet med det før jeg dro til Krakow (det går ut på dato i juli), men siden jeg skulle avsted kunne jeg ikke levere inn det gamle. Så dermed måtte jeg selv avsted og hente det nye..... Fikk dog litt "bonus" i form av at de bare klippet hull i det gamle, så kunne jeg få det tilbake i makulert tilstand. Det er et par morsomme stempel der som er gøy å ha som souvenir. Jeg stikker liksom ikke innom Japan hvert år f.eks.

Nå er altså utreisemulighetene for de neste 10 år sikret. Kan jeg finne meg en billig billett til Brüssel, mon tro? ;)

Hvorfor er det forresten sånn at alle offentlige kontorer her til lands åpner etter at man er gått på jobb og stenger før man kommer hjem? Det virker liksom ikke helt rettferdig. Åpner de etter at man har tuslet seg av sted til egen jobb så burde de jammen meg ha åpent etter at man er kommet hjem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du får se om du finner deg en billett etterhvert. Hadde jeg ikke hatt så flyskrekk, så skulle jeg ha reist litt mer, jeg også.

Får vel vente litt. Har noen økter med reising innenlands foran meg nå, og i sommer kan jeg jo ikke stikke fra jobb når alle har ferie.

Flyskrekk kan man gjøre noe med ;) . Det finnes som kjent kurs. Forøvrig kan man trene seg opp selv også. Hadde flyskrekk selv i en god del år så det vet jeg. Har imidlertid vært nødt til å flakse så mye rundt at nå er den så godt som forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er lure greier, det ser man spesielt når man slanker seg. :ler: Takket være min trimøkt nå så kunne jeg tillate meg en helt normal middag og frokost og lunch var også noenlunde normale. Enda har jeg noen kcal å gå på før dagens maksimum er nådd. Men har jo egentlig spist de kaloriene jeg må ha inn da og noen til så jeg ikke. Ganske deilig å ha "muligheten".

Det er det jeg liker med den vektklubben. Man holder regnskapet så noen utskeielser i matveien går finfint, hvis man kompenserer med fysisk aktivitet. Det er nettoen som teller.

I morgen skal jeg teste en sånn pulverpakkegreie til lunch. Dermed får jeg plass til anstendig middag utpå dagen også. Og søndag har jeg planer om å gå en tur så dermed blir det litt ekstra rom for kalorier da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blærgh! :sinnatagg: Måltidserstatter er testet og forkastet. Smaken var ikke så ille, men konsistensen tåler jeg ikke. Det sa stopp etter 4 slurker.

Veeeeldig glad jeg bare kjøpte noen poser. Takk, Smygel.

Må nok hamstre litt yoghurt og klibrød når jeg trasker på butikken i dag. Det passer min gane bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlige etater har sin egen rytme, og nå er det vel sommertid også.

Trening er fine greier, og jeg liker også kalkulatoren som gjør at litt trening gir gevisnt med en gang. Det skal bli spennende å veie seg mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...