Gå til innhold

På tide å forby røyk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja til forbud! Skjønner ikke at folk betaler for selvskading, og bruker skattepengene mine på kreftbehandling når de har gitt seg selv kreft.. Idioti. 

Anonymkode: 4c5f1...d7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til forbud! Skjønner ikke at folk betaler for selvskading, og bruker skattepengene mine på kreftbehandling når de har gitt seg selv kreft.. Idioti. 

Anonymkode: 4c5f1...d7a

Gratulerer med den mest idiotiske kommentaren så langt i tråden! :blomst:

Anonymkode: ba2f6...520

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte mennesker råderett over egen kropp hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn!

Dette er en form for råderett som også påvirker andre menneskers helse negativt (passiv røyking). På det viset minner problemstillingen litt om for/mot vaksiner, dog i en mer "kortreist" form. Om vaksinedekningen hadde blitt faretruende lav, hadde det tvunget seg frem et forbud mot å sende uvaksinerte barn på skolen f.eks.

Men nå ser vi at oppslutning om røyk er dalende, og det fortsetter å gå rett vei. Så det spørs om forbud har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til forbud! Skjønner ikke at folk betaler for selvskading, og bruker skattepengene mine på kreftbehandling når de har gitt seg selv kreft.. Idioti. 

Anonymkode: 4c5f1...d7a

Det er så store avgifter på tobakk og alkohol at det oppveier utgiftene i meget stor grad. Visste du ikke det?

Anonymkode: 5ca95...7d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det burde ikke forbys, men det hadde kanskje vært en ide å slutte å selge røyk? 

Anonymkode: 4489c...1de

"The third effort to distinguish cigarette use from addiction alleges that cigarette use does not lead to antisocial behavior. As shown in Part I, however, it is not heroin addiction but the limited availability and high cost of black-market heroin which leads to antisocial behavior among heroin addicts. Much the same is true with respect to nicotine addiction. When the supply of cigarettes is curtailed, cigarette smokers behave remarkably like heroin addicts.

Following World War II, for example, the tobacco ration in Germany was cut to two packs per month for men and one pack per month for women. Dr. F. I. Arntzen of the Research Center for Psychodiagnosis in Munster, Germany, questioned hundreds of Germans during this cigarette famine, and reported his findings in the  American Journal of Psychology in 1948.

Up to a point, Dr. Arntzen noted, the majority of the habitual smokers preferred to do without food even under extreme conditions of nutrition rather than to forego tobacco. Thus, when food rations in prisoner-of-war camps were down to 900-1000 calories, smokers were still willing to barter their food rations for tobacco. Of 300 German civilians questioned, 256 had obtained tobacco at the black market, 37 had bought tobacco and food, and only 5 had bought food but no tobacco. Many housewives who were smokers bartered fat and sugar for cigarettes. In disregard of considerations of personal dignity, conventional decorum, and esthetic-hygienic feelings, cigarette butts were picked up out of the street dirt by people who, on their own statements, would in any other circumstances have felt disgust at such contact. Smokers also condescended to beg for tobacco, but not for other things...."

Reports of women who are willing to prostitute themselves for a carton of cigarettes, and of men who trade stolen goods for cigarettes, are also common during and after wars.

http://www.druglibrary.org/schaffer/library/studies/cu/CU25.html

Anonymkode: 8f34b...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til forbud! Skjønner ikke at folk betaler for selvskading, og bruker skattepengene mine på kreftbehandling når de har gitt seg selv kreft.. Idioti. 

Anonymkode: 4c5f1...d7a

Avgiftene staten får inn, og besparelsene i pensjonsutbetaling ved reduksjonen i forventet levealder, gjør at det ville kostet skattebetalerne mye å forby røyk. Ja, det er større årlige helseutgifter mens man er i live, men det er gjort nok av studier som viser at det er vesentlig dyrere å forby røyk enn å regulere og avgiftsbelegge det. Det er vel litt morbid å argumentere med at røyking gjør at vi sparer pensjonsutbetalinger, men når du først snakker om den økonomiske delen er det en del av regnestykket..

Kan legge til at jeg i hele mitt liv har røkt en halv sigarett, det var bare ubehagelig. Synes også det å røyke er både idiotisk, blodharry og helt uforståelig. Hva så? Det gjelder mange ting uten at jeg vil forby dem av den grunn. Et forbud mot røyk vil være en enorm utgift, en kjærkommen håndsrekning til organisert kriminalitet, en utvisking av skillet mellom tobakk og enda tyngre stoffer og et helt håpløst statlig inngrep i en problemstilling som er i ferd med å løse seg selv.

Anonymkode: 97b11...547

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere denne "friheten" når produktet det gjelder er kraftig avhengighetsskapende. Det er mange røykere der ute (flertallet?) som røyker fordi de begynte som ungdommer. Ungdom skal være litt rebelske og gjøre opprør, det er en del av løsrivingsfasen og helt normalt og sunt. Problemet er når opprøret er så sterkt avhengighetsskapende at de enda ikke har klart å legge av seg uvanen 20-30-40 år senere. Det er ikke fordi flertallet ikke vil slutte å røyke - men fordi de ikke klarer. Hvor fri føler de seg egentlig?

Anonymkode: ad164...5cf

De kan begynne å selge røyk på polet.... Hilsen røyker. 

Jeg er en av de som vil, men ikke klarer å slutte. Men jeg røyker for eksempel ikke på jobb, for vi har ikke lov. DA klarer jeg meg. Men når jeg kommer hjem hvor jeg kan gjøre som jeg vil, så blir det fort noen røyk.

Hm.. Hadde vel kanskje ikke gjort noe om jeg ikke fikk tak i røyk i det hele tatt heller. Da hadde jeg MÅTTET slutte. Men jeg må si at jeg sikkert hadde satt pris på en sigg til nyttår eller noe.

Anonymkode: faff1...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farene ved å stresse seg opp ved å hate røykere tilsier at det er på tide å innføre "røykesutreforbud".

Som vi vet påvirker hat, sutring og stress blodtrykk, hjerte, psyke, konsentrasjonsevne og gir generell dårligere livskvalitet. 

Anonymkode: 58d7e...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at det er mange som ønsker å forby røyk, men hasjrøyking vil man gjerne legalisere :fnise:

Anonymkode: 63464...f24

Hva er så ironske med det? Det er for det første ofte ulike personer som ønsker å forby røyking og som ønsker å legalisere hasj. Men om noen skulle ha begge disse meningene på en gang, så må de da få lov til deg også.

Anonymkode: 49df0...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farene ved å stresse seg opp ved å hate røykere tilsier at det er på tide å innføre "røykesutreforbud".

Som vi vet påvirker hat, sutring og stress blodtrykk, hjerte, psyke, konsentrasjonsevne og gir generell dårligere livskvalitet. 

Anonymkode: 58d7e...497

:fnise:

Å ønske å redusere tilgjengeligheten av tobak og mulighetene for å røyke handler da absolutt ikke om å hate røykere. Det handler om å unne alle mennesker bedre helse ::no_smoking:

Jeg forstår at et forbud nå selvfølgelig ikke går. Det er mange som er avhengig, og har blitt det av et lovlig produkt. Man kan da ikke bare gå inn å forby det over natten. Men man kan regulere tilgangen strengere, for å forhindre at nye mennesker begynner å røyke og for i ennå større grad forsikre oss om at folk ikke blir syke av inndirekte røking (da særlig barn).

Anonymkode: 49df0...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke forbud er noen god løsning. Synes nesten deler av regelverket har gått litt for langt her, og det er synd å se at butikker som Sol Cigar sannsynligvis må legge ned på grunn av det. Røyking er først og fremst problematisk når det er avhengighet i bildet, akkurat som med alkohol og cannabis (og biff!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røyking er først og fremst problematisk når det er avhengighet i bildet, akkurat som med alkohol og cannabis (og biff!). 

Hvorfor tror du det?

Røyking gir da like mye kols og kreft selv om man ikke blir avhengig. 

Det at en del er avhengig er grunnen til at vi ikke bare kan forby det over natta. Ut over det er dette et såpass helseskadelig produkt at det absolutt burde vært forbudt.

Anonymkode: 49df0...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en røykelov som sikrer at folk som arbeider på kafeer, puber og restauranter ikke blir utsatt for passiv røyking i arbeidstiden. Røyking er dermed helsemessig uproblematisk for andre enn de som selv velger å røyke. At ikke-røykere sutrer over at det lukter røyk/vondt av folk som de sitter ved siden av på bussen etc. er bare latterlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom vil selvsagt ikke slutte å røyke pga et forbud. Det kan være det blir mindre sigarettrøyking (jeg tror ikke det), men det fører også til at det blir flere ungdomskriminelle. Det blir som å starte en helt ny "war on drugs" - og hvor godt funker det?

Nei. Nei nei nei nei NEI til kriminalisering av røyk.

Enig!

Anonymkode: 00e7f...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da ville smuglingen av røyk nådd nye høyder.

Anonymkode: 5ca95...7d0

JUpp

Anonymkode: 00e7f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du at kriminelle skal tjene ennå mer penger?

Ikke sant,det er det som kommer til å skje.

Anonymkode: 00e7f...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The third effort to distinguish cigarette use from addiction alleges that cigarette use does not lead to antisocial behavior. As shown in Part I, however, it is not heroin addiction but the limited availability and high cost of black-market heroin which leads to antisocial behavior among heroin addicts. Much the same is true with respect to nicotine addiction. When the supply of cigarettes is curtailed, cigarette smokers behave remarkably like heroin addicts.

Following World War II, for example, the tobacco ration in Germany was cut to two packs per month for men and one pack per month for women. Dr. F. I. Arntzen of the Research Center for Psychodiagnosis in Munster, Germany, questioned hundreds of Germans during this cigarette famine, and reported his findings in the  American Journal of Psychology in 1948.

Up to a point, Dr. Arntzen noted, the majority of the habitual smokers preferred to do without food even under extreme conditions of nutrition rather than to forego tobacco. Thus, when food rations in prisoner-of-war camps were down to 900-1000 calories, smokers were still willing to barter their food rations for tobacco. Of 300 German civilians questioned, 256 had obtained tobacco at the black market, 37 had bought tobacco and food, and only 5 had bought food but no tobacco. Many housewives who were smokers bartered fat and sugar for cigarettes. In disregard of considerations of personal dignity, conventional decorum, and esthetic-hygienic feelings, cigarette butts were picked up out of the street dirt by people who, on their own statements, would in any other circumstances have felt disgust at such contact. Smokers also condescended to beg for tobacco, but not for other things...."

Reports of women who are willing to prostitute themselves for a carton of cigarettes, and of men who trade stolen goods for cigarettes, are also common during and after wars.

http://www.druglibrary.org/schaffer/library/studies/cu/CU25.html

Anonymkode: 8f34b...a6c

Slutte å selge i Norge. De som virkelig vil ha røyk kan da kjøre over grensa å kjøpe røyken sin i et annet land. Ja, kanskje smugling ville økt. Men en reduksjon i tilgjengelighet vil mest sannsynlig føre til at færre begynner å røyke, og at en del av de eksisterende røykere går over til andre tobakkprodukter som ikke skader menneskene rund seg. 

Anonymkode: 4489c...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det?

Røyking gir da like mye kols og kreft selv om man ikke blir avhengig. 

Det at en del er avhengig er grunnen til at vi ikke bare kan forby det over natta. Ut over det er dette et såpass helseskadelig produkt at det absolutt burde vært forbudt.

Anonymkode: 49df0...a58

Det meste gir kreft i større mengder. Avhengighet bidrar fordi det fører til at man forbruker mer enn man ellers ville gjort. Det er enorm forskjell på en sigar på søndag og en tjuepakning om dagen, både når det gjelder økonomi og helse. Samme problemstilling som med alkohol, rødt kjøtt og sukker, med andre ord. Hvis det er noe som setter tobakk i en særstilling så er det mengden av mennesker som faktisk er avhengige, og samfunnets aksept for dette. En alkoholiker er syk, men en nikotinavhengig har bare en uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...