Gå til innhold

Var alene på jobb, fikk panikk og begynte å gråte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 22 år. Assistent på sykehjem. 

Kom på jobb klokka 07:15, og fikk vite at noen var blitt syk og at hun andre som skulle vært ikke var kommet. Klokka halv 8 ringte jeg ned i 1 etasje og spørte hva jeg skulle gjøre. De prøvde å ringe til folk for meg, men de fikk ikke tak i noen. Fikk panikk å spørte igjen hva jeg skulle gjøre da. "Vet ikke" sa de. 

Alle pasientene ringte i klokka samtidig og jeg fikk helt panikk. Jeg prøvde å fortelle at de måtte vente, at det bare var jeg som kom på jobb og at jeg skulle prøve så godt jeg kunne. Løp rundt som en gal mellom alle rom. Pasientene skrek at de ville opp. De kalte meg ubrukelig, treig, dum og masse andre ting. Mange måtte på do og jeg prøvde å si igjen at de måtte vente. 

Begynte å gråte fordi jeg ble så stressa. Var søndag så verken sjefen eller andre ledere var på jobb. De andre etasjene hadde akkurat nok folk så de kunne heller ikke komme. Fikk endelig tak i folk halv 11, men da hadde jeg stressa meg ihjel og tatt opp nesten alle pasientene.(De er TUNGE) 

Er dette egentlig lov?! :( Altså, jeg er bare assistent og visste ikke hva jeg skulle gjøre... Hadde bare lyst å løpe hjem. Burde jeg ta opp dette en plass? 

Anonymkode: 952fe...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal i hvert fall ha godt betalt for dette! Har opplevd det selv en gang (samme jobb), men de klarte heldigvis å få tak i noen etter et par timer. Men som vi alle vet er det jo faktisk de første timene av morgenvakten som er de mest stressende. Det jeg synes er uakseptabelt er at beboerne langer ut om hvor ubrukelig du er (sett at de er helt oppegående). Da hadde jeg sluppet alt i hendende, og gått videre til neste beboer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD, det er IKKE greit!!! Det er et resultat av elendig ledelse, og så gikk det uheldigvis ut over deg. Gikk nattevaktene bare hjem når du kom da eller? Og ringte du sjefen din? Hva sa h*n eventuelt?

Skriv avvik og ta det opp med ledelsen.

Ufattelig at noe sånt skjer i helsesektoren. Enn om noe hadde skjedd? Skremmende.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ha godt betalt for dette! Har opplevd det selv en gang (samme jobb), men de klarte heldigvis å få tak i noen etter et par timer. Men som vi alle vet er det jo faktisk de første timene av morgenvakten som er de mest stressende. Det jeg synes er uakseptabelt er at beboerne langer ut om hvor ubrukelig du er (sett at de er helt oppegående). Da hadde jeg sluppet alt i hendende, og gått videre til neste beboer.

Ja, ikke sant. Det var helt sinnsykt, har aldri opplevd lignende. Jeg svarte at om de ville opp så fikk de prate skikkelig til meg, ellers hadde jeg andre å hjelpe. Da skrek de bare ut om det ikke var fagfolk her og at jeg var ubrukelig. 

HERREGUD, det er IKKE greit!!! Det er et resultat av elendig ledelse, og så gikk det uheldigvis ut over deg. Gikk nattevaktene bare hjem når du kom da eller? Og ringte du sjefen din? Hva sa h*n eventuelt?

Skriv avvik og ta det opp med ledelsen.

Ufattelig at noe sånt skjer i helsesektoren. Enn om noe hadde skjedd? Skremmende.

Ja, de reiste hjem som vanlig, de ga ikke beskjed om at noen var syke heller. Jeg satt meg ned som vanlig å venta på folk. Sjefen tok ikke telefonen, så fikk ikke snakka med noen. Det var helt kaos, og jeg hadde bare lyst å løpe derfra... :( 

Anonymkode: 952fe...e74

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke greit.Her kan du varsle både Arbeidstilsynet,kommunen og fagbevegelsen.Ikke bare må det ha vært et mareritt for deg,men det er jo også en risiko hvis noe skulle skjedd med pasientene.Men det er sjefens ansvar å ordne opp i dette.Ikke ta deg nær av hva pasientene sa,de vet ikke bedre stakkars.

Anonymkode: 671ae...5c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke greit, men det er jo rimelig patetisk av deg å begynne å grine. Det er bare å brett opp armene, starte i en ende og hjelpe en om gangen, så får heller folk stå seinere opp den dagen og ikke før det kommer flere på jobb. Så skriver du selvfølgelig avviksmelding,og spør ledelsen hva du skal gjøre om det skjer igjen. Men kutt griningen, det er så fjortis og gjør at folk ikke tar deg alvorlig. 

Anonymkode: fb92a...527

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar dette videre, slikt er ikke greit. Det må da finnes en ansvarlig sjef som er tilgjengelig, i det minste på telefonen.

Anonymkode: 8164d...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit, men det er jo rimelig patetisk av deg å begynne å grine. Det er bare å brett opp armene, starte i en ende og hjelpe en om gangen, så får heller folk stå seinere opp den dagen og ikke før det kommer flere på jobb. Så skriver du selvfølgelig avviksmelding,og spør ledelsen hva du skal gjøre om det skjer igjen. Men kutt griningen, det er så fjortis og gjør at folk ikke tar deg alvorlig. 

Anonymkode: fb92a...527

Det er ganske vanlig at tårene kommer når man er i en stresset og presset situasjon, særlig når man får negative slengbemerkelser etter seg. Det er helt greit å kjenne på dette, og man er ikke fjortis av den grunn. Man er menneskelig. 

Anonymkode: 55fb0...9f4

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit, men det er jo rimelig patetisk av deg å begynne å grine. Det er bare å brett opp armene, starte i en ende og hjelpe en om gangen, så får heller folk stå seinere opp den dagen og ikke før det kommer flere på jobb. Så skriver du selvfølgelig avviksmelding,og spør ledelsen hva du skal gjøre om det skjer igjen. Men kutt griningen, det er så fjortis og gjør at folk ikke tar deg alvorlig. 

Anonymkode: fb92a...527

Eh, nei. Dette handler ikke om å "må stå opp senere akkurat den dagen". Om dette er såpass syke mennesker som jeg har inntrykk av fra HI, så skal antakelig mange av dem ha medisiner på morgenen, mange livsnødvendige som sådan. Det er også snakk om verdighet mtp. at folk ikke skal ligge i sin egen avføring og urin(noe det gjerne er etter natta) i flere timer fordi det kun er et eneste menneske på jobb. Ikke kan man bare "hjelpe en av gangen" heller. Om en alarm går kan det være snakk om nød, og da må man være på pletten ganske raskt. Ikke kan man nødvendigvis bare forlate en pasient på f.eks. toalettet alene mens man hjelper en annen heller, da det kan være mye fallrisiko inne i bilde på eldre pasienter.

Så er det noen som ikke skal tas alvorlig, så er det du.

 

TS: Jeg skjønner godt du ble stressa! Jeg er utdanna sykepleier og jeg hadde også blitt kjempestressa om jeg kom i en slik situasjon! Det er grenser for hvor mye man kan rekke over uansett hvor effektiv og flink man er. Dette er ikke greit, og fullstendig uforsvarlig både faglig og juridisk. Helt enig i at du skal vasle arbeidstilsynet, kommune, leder osv. En assistent skal ikke ha aleneansvar på en avdeling fra klokken 07.15 til 10.30. Så nei. Dette er ikke lov i det hele tatt.

Og at ingen kom å hjalp deg fra en annen avdeling synes jeg er dårlig. Ja, de er sikkert dårlig bemannet, men når det er kun en person på en hel avdeling så er det nesten ikke rom for å kunne si at nei til å hjelpe til.

Dukket noen av de som skulle på jobb den dagen opp i det hele tatt? Hva sa de i såfall?

Anonymkode: 0c4a3...0e6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit, men det er jo rimelig patetisk av deg å begynne å grine. Det er bare å brett opp armene, starte i en ende og hjelpe en om gangen, så får heller folk stå seinere opp den dagen og ikke før det kommer flere på jobb. Så skriver du selvfølgelig avviksmelding,og spør ledelsen hva du skal gjøre om det skjer igjen. Men kutt griningen, det er så fjortis og gjør at folk ikke tar deg alvorlig. 

Anonymkode: fb92a...527

Hadde du vært i min situasjon i dag så tror jeg du hadde begynt å gråte du også. Det var helt sinnsykt, og jeg var helt sikker på at det ikke kom folk før dagen var ferdig, klokka halv 3.

Eh, nei. Dette handler ikke om å "må stå opp senere akkurat den dagen". Om dette er såpass syke mennesker som jeg har inntrykk av fra HI, så skal antakelig mange av dem ha medisiner på morgenen, mange livsnødvendige som sådan. Det er også snakk om verdighet mtp. at folk ikke skal ligge i sin egen avføring og urin(noe det gjerne er etter natta) i flere timer fordi det kun er et eneste menneske på jobb. Ikke kan man bare "hjelpe en av gangen" heller. Om en alarm går kan det være snakk om nød, og da må man være på pletten ganske raskt. Ikke kan man nødvendigvis bare forlate en pasient på f.eks. toalettet alene mens man hjelper en annen heller, da det kan være mye fallrisiko inne i bilde på eldre pasienter.

Så er det noen som ikke skal tas alvorlig, så er det du.

 

TS: Jeg skjønner godt du ble stressa! Jeg er utdanna sykepleier og jeg hadde også blitt kjempestressa om jeg kom i en slik situasjon! Det er grenser for hvor mye man kan rekke over uansett hvor effektiv og flink man er. Dette er ikke greit, og fullstendig uforsvarlig både faglig og juridisk. Helt enig i at du skal vasle arbeidstilsynet, kommune, leder osv. En assistent skal ikke ha aleneansvar på en avdeling fra klokken 07.15 til 10.30. Så nei. Dette er ikke lov i det hele tatt.

Og at ingen kom å hjalp deg fra en annen avdeling synes jeg er dårlig. Ja, de er sikkert dårlig bemannet, men når det er kun en person på en hel avdeling så er det nesten ikke rom for å kunne si at nei til å hjelpe til.

Dukket noen av de som skulle på jobb den dagen opp i det hele tatt? Hva sa de i såfall?

Anonymkode: 0c4a3...0e6

Nei ikke sant. Det er ikke bare å gå fra den ene pasienten på do, mens alle de andre drar i ringeklokka og vil ha hjelp. Var helt sikker på at det ikke kom folk før klokka halv 3, og så for meg det verste. Takk for svar, det føles veldig bra at noen skjønner og klarer å sette seg inn i situasjonen. Jeg skal på jobb i morgen, så da skal jeg skrive avviksmelding. 

En av de kom på jobb klokka 12, da hadde hun forsovet seg. Eneste hun sa var "Ja, beklager, men nå er vi vel i rute igjen? Sånt skjer", og da hadde jeg stressa som en gal. De andre kom ikke..

Ts

Anonymkode: 952fe...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Dette handler ikke om å "må stå opp senere akkurat den dagen". Om dette er såpass syke mennesker som jeg har inntrykk av fra HI, så skal antakelig mange av dem ha medisiner på morgenen, mange livsnødvendige som sådan. Det er også snakk om verdighet mtp. at folk ikke skal ligge i sin egen avføring og urin(noe det gjerne er etter natta) i flere timer fordi det kun er et eneste menneske på jobb. Ikke kan man bare "hjelpe en av gangen" heller. Om en alarm går kan det være snakk om nød, og da må man være på pletten ganske raskt. Ikke kan man nødvendigvis bare forlate en pasient på f.eks. toalettet alene mens man hjelper en annen heller, da det kan være mye fallrisiko inne i bilde på eldre pasienter.

Så er det noen som ikke skal tas alvorlig, så er det du.

Anonymkode: 0c4a3...0e6

Assistenten får ikke gjort noe med medisinene, så det er ikke vits i å ta innover seg. Når de andre avdelingene vet hun er alene er det deres ansvar. Og folk kan fint skiftes på i en seng uten at de trenger full vask, påkledning og opp i stol. Det handler om å gjøre det man kan i den situasjonen som er. For øvrig bør da virkelig nattevakten være i stand til å skifte på folk som er klissvåte og full i drit, gjør ikke dere det på deres jobb? Det er en selvfølge, selv om det er natt. Det går fint an å ta seg en runde til alle på morgenen og si at "det mangler folk her i dag, du får hjelp så fort jeg kan" og dermed minimere ringing. Jeg har vært alene med en hel avdeling flere ganger, på sykehus og med langt mer kritiske og ustabile pasienter enn det ts har med å gjøre. Innstilling har mye å si, og hvor effektivt du klarer å jobbe.Hvorfor ringte du ikke bare sjefen og ba vedkommende rydde opp? Brett opp armene, purr på hjelp og meld avvik. Og ikke grin, ingen tar en som griner seriøst, da sukker de bare bak ryggen din. 

Anonymkode: fb92a...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assistenten får ikke gjort noe med medisinene, så det er ikke vits i å ta innover seg. Når de andre avdelingene vet hun er alene er det deres ansvar. Og folk kan fint skiftes på i en seng uten at de trenger full vask, påkledning og opp i stol. Det handler om å gjøre det man kan i den situasjonen som er. For øvrig bør da virkelig nattevakten være i stand til å skifte på folk som er klissvåte og full i drit, gjør ikke dere det på deres jobb? Det er en selvfølge, selv om det er natt. Det går fint an å ta seg en runde til alle på morgenen og si at "det mangler folk her i dag, du får hjelp så fort jeg kan" og dermed minimere ringing. Jeg har vært alene med en hel avdeling flere ganger, på sykehus og med langt mer kritiske og ustabile pasienter enn det ts har med å gjøre. Innstilling har mye å si, og hvor effektivt du klarer å jobbe.Hvorfor ringte du ikke bare sjefen og ba vedkommende rydde opp? Brett opp armene, purr på hjelp og meld avvik. Og ikke grin, ingen tar en som griner seriøst, da sukker de bare bak ryggen din. 

Anonymkode: fb92a...527

Med andre ord at man skal tillate å behandle pasientene på en mindre verdig måte. 

Jeg vil si det har mye mer med erfaring å gjøre enn innstilling. 

Anonymkode: 55fb0...9f4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Assistenten får ikke gjort noe med medisinene, så det er ikke vits i å ta innover seg. Når de andre avdelingene vet hun er alene er det deres ansvar. Og folk kan fint skiftes på i en seng uten at de trenger full vask, påkledning og opp i stol. Det handler om å gjøre det man kan i den situasjonen som er. For øvrig bør da virkelig nattevakten være i stand til å skifte på folk som er klissvåte og full i drit, gjør ikke dere det på deres jobb? Det er en selvfølge, selv om det er natt. Det går fint an å ta seg en runde til alle på morgenen og si at "det mangler folk her i dag, du får hjelp så fort jeg kan" og dermed minimere ringing. Jeg har vært alene med en hel avdeling flere ganger, på sykehus og med langt mer kritiske og ustabile pasienter enn det ts har med å gjøre. Innstilling har mye å si, og hvor effektivt du klarer å jobbe.Hvorfor ringte du ikke bare sjefen og ba vedkommende rydde opp? Brett opp armene, purr på hjelp og meld avvik. Og ikke grin, ingen tar en som griner seriøst, da sukker de bare bak ryggen din. 

Anonymkode: fb92a...527

Merker jeg blir litt provosert over innlegget ditt. Du vet ikke hva slags pasienter som er på min avdeling. Jeg har forklart mange ganger her at jeg sa til de at de måtte vente. Tror du det minimerte ringinga? Nei. Det hjalp ikke en sekund. Dessuten er det ikke "bare" å stelle de i seng. Det tar tid og er tungt. Pasientene der er ekstremt tunge og det er mange vi er 2 pleiere på. Jeg gjorde så godt jeg kunne. 

Jeg ringte og sjefen, men fikk ingen svar. Tror du ikke jeg gjorde så godt jeg kunne? Jeg fikk opp alle pasientene til slutt, men når jeg stod midt opp i det så fikk jeg panikk.

TS

Anonymkode: 952fe...e74

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit, men det er jo rimelig patetisk av deg å begynne å grine. Det er bare å brett opp armene, starte i en ende og hjelpe en om gangen, så får heller folk stå seinere opp den dagen og ikke før det kommer flere på jobb. Så skriver du selvfølgelig avviksmelding,og spør ledelsen hva du skal gjøre om det skjer igjen. Men kutt griningen, det er så fjortis og gjør at folk ikke tar deg alvorlig. 

Anonymkode: fb92a...527

Tror du har mye å lære om livet.

Anonymkode: 671ae...5c7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er en jente på 22 år. Assistent på sykehjem. 

Kom på jobb klokka 07:15, og fikk vite at noen var blitt syk og at hun andre som skulle vært ikke var kommet. Klokka halv 8 ringte jeg ned i 1 etasje og spørte hva jeg skulle gjøre. De prøvde å ringe til folk for meg, men de fikk ikke tak i noen. Fikk panikk å spørte igjen hva jeg skulle gjøre da. "Vet ikke" sa de. 

Alle pasientene ringte i klokka samtidig og jeg fikk helt panikk. Jeg prøvde å fortelle at de måtte vente, at det bare var jeg som kom på jobb og at jeg skulle prøve så godt jeg kunne. Løp rundt som en gal mellom alle rom. Pasientene skrek at de ville opp. De kalte meg ubrukelig, treig, dum og masse andre ting. Mange måtte på do og jeg prøvde å si igjen at de måtte vente. 

Begynte å gråte fordi jeg ble så stressa. Var søndag så verken sjefen eller andre ledere var på jobb. De andre etasjene hadde akkurat nok folk så de kunne heller ikke komme. Fikk endelig tak i folk halv 11, men da hadde jeg stressa meg ihjel og tatt opp nesten alle pasientene.(De er TUNGE) 

Er dette egentlig lov?! :( Altså, jeg er bare assistent og visste ikke hva jeg skulle gjøre... Hadde bare lyst å løpe hjem. Burde jeg ta opp dette en plass? 

Anonymkode: 952fe...e74

Herregud, ja. Du skriver avvik og snakker med lederen din. Hvor mange skulle være på vakt? Jeg kan ikke forstå annet enn at det er på grensen til fare for liv og helse med kun én som er på jobb, og spesielt når dette er en assistent som ikke kan gi medisiner osv. 

Lett å si i ettertid, men jeg hadde krevd at en fra en annen avdeling kom for å hjelpe. De hadde måttet være én for lite, det er bedre enn at du var helt alene.

Anonymkode: f50cf...112

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, ja. Du skriver avvik og snakker med lederen din. Hvor mange skulle være på vakt? Jeg kan ikke forstå annet enn at det er på grensen til fare for liv og helse med kun én som er på jobb, og spesielt når dette er en assistent som ikke kan gi medisiner osv. 

Lett å si i ettertid, men jeg hadde krevd at en fra en annen avdeling kom for å hjelpe. De hadde måttet være én for lite, det er bedre enn at du var helt alene.

Anonymkode: f50cf...112

Skulle vært 4 på jobb To var syke og den andre hadde forsovet seg til halv 12. 

Ja, det var det jeg sa og, men de sa at de ikke kunne gjøre noe fordi de måtte være som de var. Fikk bare til svar at de ikke visste hva jeg skulle gjøre men at jeg fikk se om det kom noen. Helt sinnsykt..

Ts

Anonymkode: 952fe...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord at man skal tillate å behandle pasientene på en mindre verdig måte. 

Jeg vil si det har mye mer med erfaring å gjøre enn innstilling. 

Anonymkode: 55fb0...9f4

Herregud da, det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen! Hvis det ikke er nok folk til at alle kan stelles, kles på og komme seg opp, så får man leve med litt lett stell som en kriseløsning frem til det kommer folk på jobb. Her var det snakk om noen timer, som ett engangstilfelle. Det har ingenting med å behandle pasientene mindre verdig, det handler om å tilpasse situasjonen slik at flest mulig får et minimum av stell og pleie fremfor at noen får alt og andre ingenting. Hvis DU tillater at EN person gjør alle jobben som TRE personer vanligvis gjør på dagvakt, ja da gir du ledelsen de beste unnskyldninger på reduksjon av bemanningen fordi du viser at det går helt flott med mindre folk. Og det er heller ikke videre verdig som pasient å oppleve at du blir slept, dyttet og halt i av en person når du egentlig trenger hjelp av to, pasienten risikerer skader og de føler seg ikke akkurat ivaretatt. Så veldig verdig er ikke det heller.  

Anonymkode: fb92a...527

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ja. Du skriver avvik og snakker med lederen din. Hvor mange skulle være på vakt? Jeg kan ikke forstå annet enn at det er på grensen til fare for liv og helse med kun én som er på jobb, og spesielt når dette er en assistent som ikke kan gi medisiner osv. 

Lett å si i ettertid, men jeg hadde krevd at en fra en annen avdeling kom for å hjelpe. De hadde måttet være én for lite, det er bedre enn at du var helt alene.

Anonymkode: f50cf...112

PS: Jeg synes det er hårreisende at ikke nattevaktene gav deg overlapping - pleier de ikke gjøre det? Og at de bare dro før det var ansvarlig bemanning på plass?

Anonymkode: f50cf...112

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...