Gå til innhold

Sukkerkutter


Berit

Anbefalte innlegg


Jeg liker også yoga, men har dessverre ikke drevet nok emd det i det siste. Det skal være mulig å drive med det hjemme men det blir liksom aldri det samme.

Yoga er fantastisk for kropp og sjel. I går trente jeg yoga. Jobber en del om kveldene og kommer ikke hjem da før nærmere 21.30. Derfor prioriterer jeg ikke alltid å gå ut på yoga når jeg er hjemme om kveldene. Min mann synes jeg er så mye på farten om kveldene.

Men i morgen er det kl 9.30 om morgenen, så da går jeg. Går somoftest hver torsdag om morgenen.

 

Det kan hende jeg parafraset Hemningway litt mye, men han har iallefall sakt: "I drink to make other people more interessting." Som er litt mer elokvent uttalt enn det jeg klarte. 

Likte begge versjonene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gått morgentur siden torsdag. Har regnet mye, så det har ikke fristet. Så jeg har prioritert å vaske og ta frem den lille julepynten jeg har og pynte litt. 

Vil vaske badet i dag, men det er tiltak å gå igang. Må bare skrive litt her først, hi, hi.

Var på besøk midt på dagen hos noen venner.  Ble servert en veldig søt kake. For høflighetsskyld tok jeg et lite stykke. Så det ble en sukkerdose på meg. Synes ikke jeg kan takke nei og la være å spise det verten byr på. 

Men fy, den var klissete og søt. Sikkert smakte den meg ekstra søtt siden jeg egentlig ikke spiser ting med tilsatt sukker. 

På julebordet måtte jeg også forsyne meg med bitte litt dessert. Synes liksom man må det, må man ikke? Jeg tar ikke skade av det, og det er hyggelig at man forsyner seg. Man kan jo bare ta litt.

 

I fjor jul fikk jeg en adventskalender i tre fra min mor, formet som et juletre med 24 små skuffer i papp hvor det sto hver sitt tall i gull på hver skuff. I hver skuff lå en kjempe deilig marsipan med sjokolade og forskjellige smaker. 

Synes den er så fin, så den har jeg tatt frem igjen. Min mor ville fylle den med sjokolade igjen, men det sa jeg nei takk til. Foreløbig står den tom. Kan jo fylle skuffene med noe annet enn sjokolade. Synes den er fin å se på. Er ikke sikkert jeg fyller den med noe i det hele tatt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en merkelig tråd. Men jeg velger å heie på deg! Du burde løpe isteden for å gå, du forbrenner mye mer med å løpe en halvtime enn å gå en halvtime. Du må dusje på morgenen uansett.

Jeg ville også kuttet ut frukt og pasta, frukt og pasta er bare tomme kalorier.

Frukt er da ikke tomme kalorier!?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo når det regner at det er spesielt viktig å gå tur. I tillegg bør du løpe, da slipper du å bli kald og da får du trening i å tvinge kroppen gjennom ubehag.


You don't stop running because you get old, you get old because you stop running.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt er da ikke tomme kalorier!?

Frukt er ganske meningsløst å spise, masse sukker, ingen nyttige makroer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frukt er ganske meningsløst å spise, masse sukker, ingen nyttige makroer.

Hæ? Frukt inneholder MYE vitaminer, antioksidanter og fiber. Tomme kalorier kjennetegnes av mat som inneholder lite næringsstoffer i forhold til mengde energi det gir. Slik mat inneholder ofte mye kalorier, karbohydrater og fett. Frukt går ikke i den kategorien. Aldri har jeg hørt noe så tullete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Frukt inneholder MYE vitaminer, antioksidanter og fiber. Tomme kalorier kjennetegnes av mat som inneholder lite næringsstoffer i forhold til mengde energi det gir. Slik mat inneholder ofte mye kalorier, karbohydrater og fett. Frukt går ikke i den kategorien. Aldri har jeg hørt noe så tullete.

Mindre enn grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre enn grønnsaker.

Ja, mindre enn grønnsaker. Likevel ikke grunn nok til å kutte ut frukt fra ens kosthold. Det er IKKE tomme kalorier og inneholder mye som er godt for kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo når det regner at det er spesielt viktig å gå tur. I tillegg bør du løpe, da slipper du å bli kald og da får du trening i å tvinge kroppen gjennom ubehag.


You don't stop running because you get old, you get old because you stop running.

Nei, det er ikke spesielt viktig å gå når det regner. Kan være deilig å gå når det regner, og jeg avlyser aldri en tur avtale med noen pga regn. Akkurat de morgenturene jeg tar alene i godt tempo, synes jeg er mye mer hyggelig å gjøre når det ikke regner. Liker ikke å bli kliss våt da, og heller ikke gå med regntøy da.  Men det skal regne veldig mye for at det forhindrer meg hvis jeg først har bestemt meg.

Jeg synes ikke jeg bør løpe, og vil heller ikke trene i å tvinge kroppen gjennom ubehag. 

Billedlig sett er jeg enig i sitatet. Bokstavelig er jeg ikke enig. Du blir ikke gammel ved å stoppe og løpe, feks stoppe å løpe og gjøre noe du ikke liker. Det kan faktisk være en befrielse og en glede å slutte med noe man ikke liker.

 

Når vi snakker om å tvinge kroppen gjennom ubehag, er det veldig in i tiden å komme seg ut av komfort sonen. På treningssentre, men også i jobbsituasjoner, sosiale sammenhenger mm snakkes det om å nå et mål, komme seg ut av komfort sonen, ha noe å strekke seg etter, hele tiden skal man bli bedre, flinkere, oppnå høyere resultater osv. Det er en evig bortkastet karusell, spør du meg.

Hvorfor ikke bare gjøre så godt man kan, og være fornøyd der man er? Er man fornøyd med seg selv, har man kommet langt. 

Jeg har egentlig mange tanker rundt dette. 

Lykken er det du venter på

til din lugg blir grå.

Siden er lykken det som var

som du ikke lenger har.

Det er fra Arnulf Øverland, men husker ikke ordrett sitat.

 

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt er veldig sunt. Grønnsaker er veldig sunt. Noen frukter er sunnere, innholder mer vitaminer, fiber, mineraler enn noen grønnsaker, og omvendt.

Generelt kan man spise mye mer av grønnsaker enn frukt. Frukt innholder somoftest mye mer karbohydrater og vann enn grønnsaker. Enkle karbohydrater skal vi ikke ha for mye av, men spiser vi hele frukten får vi i oss så mange andre nyttige ting også.

Granateple er f.eks noe av det sunneste man kan spise. Det er en frukt.

 

Jeg spiser en del dadler. Det er for meg snop. Og det innholder mye karbohydrater og har en ganske høy GI. Men kroppen har likevel mye bedre av den type karbohydrater enn konsentrert sukker som tilsettes i vanlig snop. Dessuten har det mye fiber i seg, og er bra næringsmessig også. Elsker dadler og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså aktiv vanligvis. Men noen ganger i helgene går jeg ikke utenfor døren engang. Det har vært en sånn dag i dag. Har vasket noen klær, laget mat og ryddet, men ellers nesten bare sittet i sofaen og slappet av. Lest litt, vært på nettet. 

Lurer på om det er mange andre som har sånne dager? Høres ut som det ikke finnes andre mennesker som gjør så lite en hel dag. Alle snakker om hvor travelt de har det, alt de må få gjort, at de er sliten, får ikke tiden til å strekke til. Mens jeg snakker aldri om det. Føler at det går fint med å få gjort det man skal. Man må jo planlegge tiden, og man kan selvsagt ikke rekke alt, men det er jo ikke sånn at jeg ser på det som et problem. Det er bare snakk om å prioritere. Egentlig tror jeg at jeg rekker alt jeg vil. 

I går var jeg tidlig på trening. Løp for første gang på tredemølle. Det var fordi det var med i treningstimen. Noe nytt jeg var med på med en venninne. Faktisk likte jeg det kjempe godt. Det hadde jeg egentlig ikke trodd. 

I dag kjenner jeg sånn passe gangsperr i bakside lår, armer og mave. Kjenner ikke voldsom gangsperr, bare at jeg har brukt musklene. En god følelse.

Så jobbet jeg kveldsvakt. Følte meg sliten etter trening, men kom meg etter en dusj og mat og drikke. Får veldig god energi av å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Love is happy

when it is able

to give something

 

The ego is happy

when it is able

to take something

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har invitert mine foreldre og to tanter på julaften. Prøver alt jeg kan å være positiv innstilt på å ha en vellykket kveld. Og det blir det. Eller gjør det? Det blir det, det sier vi alle. Vi innstiller oss på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin hud jeg har fått etter at jeg kuttet ut tilsatt sukker i mat og drikke. Tror muligens jeg lar være med å bruke sminke på huden som jeg alltid pleier når jeg er på jobb. 

Noen ganger er det veldig tiltak å begynne på jobb så sent på ettermiddagen som jeg skal i dag. Men det går alltid fint når jeg først har gjort meg klar og er på plass. Trives veldig godt, og det er et super godt miljø. Personale er så søte og flinke. 

Har både gått tur og trent yoga i dag. Får masse energi av det, og det å spise godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag gikk jeg ekstra lang tur. Pyntet litt mer til jul og pakket inn de siste gavene. Dvs jeg har en igjen som jeg skal kjøpe på lørdag til min mor. Og mulig jeg skal kjøpe en fin strikke jakke til min mann.

 

Be the change

you wish to see

in the World.

                   - Gandhi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år har vi en eldre ensom dame på besøk etter jul. Hun har vært hos oss på julaften også. Men hun har senere sagt at hun vil helst komme over jul, for på julaften vil hun være hjemme og se på tv programmer som er så koselige på julaften.

I dag har jeg fri hele dagen. Jeg skal på trening i formiddag. I ettermiddag invitert til en venninne. For en fin dag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brydd meg om eller knyttet gjøremål til spesielle dager. Heller ikke sett på at noen dager er mer spesielle enn andre, fordi det er mandag, tirsdag, osv helgedager. Samme for meg om vi feirer bursdag på dagen eller en annen dag. Samme for meg med tradisjoner på selve dagen eller andre dager. 

Virker som noen synes det er krise om ikke partneren husker på dagen, eller at ikke dagen blir feiret akkurat når den er. Forstår jo at det er skuffende om partneren generelt sett ikke gir sin kjæreste oppmerksomhet eller generelt er likegyldig. Men at ting må skje akkurat på dagen, det skjønner jeg ikke. Er ikke det egentlig bare egoisme? Forlange at kjæresten skal gjøre ditt og datt akkurat når det passer best for en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...