Gå til innhold

20' i inntekt, 7' i bidrag. Flytte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min har 20.000 utbetalt pr mnd. Han betaler rett i underkant av 7000 i bidrag for to barn (de er her 4-9 netter pr mnd, samt tre uker sommer, noen dager i jul, halve påske osv). Vi klarer ikke å få økonomien til å gå rundt. Hvordan arter det seg om det ene barnet flytter til oss "på heltid"? I forhold til bidrag etc. 

Anonymkode: c3405...fc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få han til å sloss is systemet for en 50/50 ordning med barna sine, da slipper han bidrag. Dersom han har det ene barnet på heltid og begge barna er med samme kvinne vil også bidrag bortfalle.

Helt sykt at staten legger til grunn at to barn skal koste netto 14.000 kr i månden.

Anonymkode: 4ab1b...459

• Liker 3
Skrevet

Dette bidraget var høyt. Det kan da umulig være satt av NAV?! Dersom dette er en privat avtale mellom far og mor bør far få hjelp av NAV til å beregne størrelsen på bidraget. 

Men voksen mann i full jobb kan ikke forventes å skulle leve av 13 000,- i måneden, ei heller koster to barn 14 000,- i måneden. 

Anonymkode: 6f793...ddf

• Liker 7
Skrevet

Det kan ikke stemme. Maks bidrag er uansett 25% av inntekten. Enten er det privat avtale, ett av tallene som ikke stemmer, eller han har stor bidragsgjeld fra før som også nedbetales. 

Anonymkode: 1047e...830

• Liker 3
Skrevet

Ja, dette stemmer ikke.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke ha fått riktige tall av din mann.

Anonymkode: 40c30...c47

Skrevet

Anonym1: Takk for svar, det blir nok litt vanskelig fordi reiseveien dessverre er på 2,5 time... Ja, det er ganske hinsides.. :-/

Skrevet

Anonym1: Takk for svar, det blir nok litt vanskelig fordi reiseveien dessverre er på 2,5 time... Ja, det er ganske hinsides.. :-/

Det er fortsatt noe som ikke stemmer med det du oppgir, for 2 barn koster ikke såpass etter NAVs beregninger. Hvor gamle er barna?

• Liker 1
Skrevet

Joda, det stemmer det.. Ser det med egne øyne.. Bidraget er på 6800 et eller annet.. Han har utbetalt ca 20.000 pr mnd, denne mnd hadde han utbetalt 19.000.

Tidligere har han hatt utbetalt et sted mellom 25.000-26.000, så han har gått ned noe. De på NAV sa det ikke ville utgjøre noen forskjell fordi endringen i inntekten var for liten. Men han fikk nå sendt en søknad for å prøve å få det ned noe allikevel..

De har avtale via NAV. Hun har ikke jobbet på mange år, men mottatt penger av NAV (ikke grunnet sykdom eller ufør)..

• Liker 2
Skrevet

11 og 12 år.

Skrevet

20 000 netto er jo ikke særlig god lønn, så jeg tenker han burde prøve å øke inntekten heller enn å tvangsflytte barn for å bedre økonomien totalt sett... Du selv da, har du inntekt så du forsørger deg selv, litt mer eller litt mindre?

• Liker 4
Skrevet

Joda, det stemmer det.. Ser det med egne øyne.. Bidraget er på 6800 et eller annet.. Han har utbetalt ca 20.000 pr mnd, denne mnd hadde han utbetalt 19.000.

Tidligere har han hatt utbetalt et sted mellom 25.000-26.000, så han har gått ned noe. De på NAV sa det ikke ville utgjøre noen forskjell fordi endringen i inntekten var for liten. Men han fikk nå sendt en søknad for å prøve å få det ned noe allikevel..

De har avtale via NAV. Hun har ikke jobbet på mange år, men mottatt penger av NAV (ikke grunnet sykdom eller ufør)..

Anonym

kode: c3405...fc4

Ja men da skal han jo betale mindre, og har blitt feilinformert av NAV.

Hvis det er ca 25% av lønn som tilsvarer bidrag, og han har gått ned fra ca 26.000 til 19.000 skal han også

gå ned tilsvarende i bidrag. Altså skal han betale 25% av 19.000 nå fremover i stedet. Det blir ca 4.750,-.

Så da bør han sende inn søknadsskjema og få beregnet bidrag pånytt tilsvarende lavere lønn.

Anonymkode: 6822e...3d9

• Liker 4
Skrevet (endret)

Siteringen gikk til helvete. 

Endret av O.G.
Skrevet

Han har en sykdom (alvorlig) som gjør at han ikke kan jobbe mer. Han er under nøye oppfølgning av Rikshospitalet. Han har absolutt ikke mulighet til å jobbe mer, han presser derimot seg selv ganske mye hardere enn han burde fordi han VIL jobbe.

Ja, jeg har helt normal inntekt jeg, og forsørger meg selv 100%.

Og det er virkelig ikke snakk om å tvangsflytte. Mora har flyttet ut og inn hos fire forskjellige menn iløpet av seks år, og barna (guttungen) trives ikke..

Guttungen snakker om at han vil flytte hit hver gang han er her. Senest istad sa han (på tull) at han hadde fått lov å flytte hit av pappa. Jeg svarte med et smil; så koselig da. Når flytter du inn? Og han svarte 16. januar. Så, han tenker og prater veldig mye om det.

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min har 20.000 utbetalt pr mnd. Han betaler rett i underkant av 7000 i bidrag for to barn (de er her 4-9 netter pr mnd, samt tre uker sommer, noen dager i jul, halve påske osv). Vi klarer ikke å få økonomien til å gå rundt. Hvordan arter det seg om det ene barnet flytter til oss "på heltid"? I forhold til bidrag etc. 

Og du vil flytte det ene barnet bort fra sin søsken pga penger??  

Du er klar over at du og ikke fyren din vil bli primær omsorgsperson for den ungen? Er du interessert i det egentlig?? 

Skrevet

Maks bidrag med 26000 kr i mnd er 6500 kr, med 20000 kr i mnd er det 5000 kr. Nedgangen i inntekt er på over 15%, så det er helt klart at det er grunnlag for en ny beregning. Iflg NAVs bidragsveileder skal han betale rundt 4000 kr i mnd om mor har 0 i inntekt. Har hun inntekt blir beløpet mindre. Så det er garantert noe her som ikke stemmer.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig. Jeg elsker barna selvom de ikke er "mitt blod". Jeg har vært der nesten hele dems oppvekst og stiller opp på alle områder det er naturlig at jeg stiller opp. Hvorfor er du ufyselig? Jeg er en veldig empatisk og omsorgsfull person.

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig. Jeg elsker barna selvom de ikke er "mitt blod". Jeg har vært der nesten hele dems oppvekst og stiller opp på alle områder det er naturlig at jeg stiller opp. Hvorfor er du ufyselig? Jeg er en veldig empatisk og omsorgsfull person.

Vel, det er du sikkert.

Skrevet

Hvorfor er du ute etter å såre? :( Tror du jeg hadde villet vært sammen med mannen min om jeg ikke også hadde elsket barna hans?! Herregud, hvorfor så ufyselig?! Finnes ikke EN gang jeg ikke har stilt opp. UANSETT. Og guttungen VIL flytte hit. Takk for at du ødelegger

• Liker 11
Skrevet

Har du prøvd å legge inn opplysningene i bidragskalkulatoren til NAV? Jeg regnet ut sånn ca bruttoinntekt i året basert på den utbetalte månedslønnen, la inn 0 som inntekt hos mor, valgte 4 - 9 netter samvær i måneden (det blir kanskje mer om du velger nøyaktig beregning og legger inn ferier - husk at det er gjennomsnittet som teller) og kom frem til et månedlig beløp på 2320,- per barn. Har han barna 9 - 14 netter i måneden blir beløpet 880,- per barn. 

Dere har de nøyaktige opplysningene, så prøv selv her: https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...