Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6/25/2017 den 19.21, Vera skrev:

Syns denne gir et godt perspektiv:

http://www.dagbladet.no/kultur/finale-sa-skam-hadde-altsa-ett-siste-ess-i-ermet-som-viste-seg-a-vaere-seriens-aller-sterkeste-kort/68179138

Jeg tror det er mange som glemmer hvilke aldersgruppe serien opprinnelig var tiltenkt..

Hva spiller det for rolle hvilken aldersgruppe serien er tiltenkt? Den talen på slutten taler jo til alle. Ikke bare tenåringer eller hur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6/25/2017 den 21.13, AnonymBruker skrev:

vi vet jo at talen i tillegg til det vi fikk høre, også hadde et innhold som var personlig til Sana, for det har vi jo hørt i de klippene som kom tidligere uken, mens de har snakket om den og jobbet med den. Men vi fikk ikke høre akkurat de klippene nå.

Anonymkode: 696ce...28e

Jeg hørte så og si ingenting personlig om henne i den talen. Det gikk meg hus forbi. Kanskje jeg gikk glipp av noe og må høre den på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Hva spiller det for rolle hvilken aldersgruppe serien er tiltenkt? Den talen på slutten taler jo til alle. Ikke bare tenåringer eller hur?

Jeg tenker at den talen oppsummerer hele skam sesongene, det handler om sommerfugleffekten, som Sana er en del av. Sana har slitt gjennom alle skam sesongene, vi har sett ei jente som prøver å være bitch på utsiden, men som egentlig er en veldig usikker og sjenert jente på innsiden - klassisk tenåringsjente i opprør. Serieproduser får frem at Sana er lik alle de andre jentene i serien, hun ser forbi hudfarge og tro, og viser at ALLE er usikre på stegene de tar, selv om de kan fremstå selvsikre. Det eneste Sana har vært sikker på er kunnskapene sine, hun vet hun er flink faglig sett. Noora begynner på en tale som nettopp beskriver dette, hennes faglige dyktighet - det overfladiske, mens William penser henne inn på det personlige, sommerfugleffekten hun gir bare ved å være Sana. Jeg tror serieproduser vil ha frem at hvert menneske skaper en sommerfugleffekt, og at vi selv velger hvor effekten skal komme, og at vi må bevisstgjøres på sommerfugleffekten vår. Hun drar frem kjærlighetsmeldinger fra fansen til karakterene i serien - karakterene har skapt sommerfugleffekt. Serien har skapt større toleranse for homofili, psykisk sykdom, religion osv..vi har fått innblikk i det indre og sett at det inneholder mer enn det et ytre viser, og at vi alle spiller roller for å skjule, glatte over, gjøre oss bedre, gjøre oss verre, gjøre oss normale..det blir normalisert rett og slett, og skaper en norm for at alle fortjener respekt for akkurat den de er, fordi det alltid finnes mer i et menneske enn det førsteinntrykket viser. Alt det inneholder talen for meg. Og, det kan godt være at vi som voksne syns det blir klisje og forutsigbart, men, jeg skulle ønske den talen (og serien) fantes da jeg var 15-16, fordi  den oppsummerer alt det kaotiske man tenker før man lander på at man er helt ok akkkurat som man er.

Og derfor mener jeg at mange glemmer hvilke aldersgruppe serien er myntet på :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera skrev:

Jeg tenker at den talen oppsummerer hele skam sesongene, det handler om sommerfugleffekten, som Sana er en del av. Sana har slitt gjennom alle skam sesongene, vi har sett ei jente som prøver å være bitch på utsiden, men som egentlig er en veldig usikker og sjenert jente på innsiden - klassisk tenåringsjente i opprør. Serieproduser får frem at Sana er lik alle de andre jentene i serien, hun ser forbi hudfarge og tro, og viser at ALLE er usikre på stegene de tar, selv om de kan fremstå selvsikre. Det eneste Sana har vært sikker på er kunnskapene sine, hun vet hun er flink faglig sett. Noora begynner på en tale som nettopp beskriver dette, hennes faglige dyktighet - det overfladiske, mens William penser henne inn på det personlige, sommerfugleffekten hun gir bare ved å være Sana. Jeg tror serieproduser vil ha frem at hvert menneske skaper en sommerfugleffekt, og at vi selv velger hvor effekten skal komme, og at vi må bevisstgjøres på sommerfugleffekten vår. Hun drar frem kjærlighetsmeldinger fra fansen til karakterene i serien - karakterene har skapt sommerfugleffekt. Serien har skapt større toleranse for homofili, psykisk sykdom, religion osv..vi har fått innblikk i det indre og sett at det inneholder mer enn det et ytre viser, og at vi alle spiller roller for å skjule, glatte over, gjøre oss bedre, gjøre oss verre, gjøre oss normale..det blir normalisert rett og slett, og skaper en norm for at alle fortjener respekt for akkurat den de er, fordi det alltid finnes mer i et menneske enn det førsteinntrykket viser. Alt det inneholder talen for meg. Og, det kan godt være at vi som voksne syns det blir klisje og forutsigbart, men, jeg skulle ønske den talen (og serien) fantes da jeg var 15-16, fordi  den oppsummerer alt det kaotiske man tenker før man lander på at man er helt ok akkkurat som man er.

Og derfor mener jeg at mange glemmer hvilke aldersgruppe serien er myntet på :) 

Jeg hadde aldri hørt om sommerfugleffekten da jeg var 16 år. Talen er alt for dyp for folk på den alderen syns derimot jeg. Uansett. Jeg er enig i budskapet men jeg bare liker ikke når tv serier så tydelug skal tale rett ut til seerne på den måten. Jeg liker serier som handler om de i serien. Altså budskapet kan komme ut indirekte men jeg liker best når serien later som den er i en egen verden som bare fins bak skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg hadde aldri hørt om sommerfugleffekten da jeg var 16 år. Talen er alt for dyp for folk på den alderen syns derimot jeg. Uansett. Jeg er enig i budskapet men jeg bare liker ikke når tv serier så tydelug skal tale rett ut til seerne på den måten. Jeg liker serier som handler om de i serien. Altså budskapet kan komme ut indirekte men jeg liker best når serien later som den er i en egen verden som bare fins bak skjermen.

Det hadde jeg. Og jeg var akkurat like dyp og intelligent som jeg er nå (25 år). Forskjell på folk:)))

Anonymkode: 49909...8b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg. Og jeg var akkurat like dyp og intelligent som jeg er nå (25 år). Forskjell på folk:)))

Anonymkode: 49909...8b8

Ja de fleste tenåringer er ikke så dype av seg men så klart det fins unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg hadde aldri hørt om sommerfugleffekten da jeg var 16 år. Talen er alt for dyp for folk på den alderen syns derimot jeg. Uansett. Jeg er enig i budskapet men jeg bare liker ikke når tv serier så tydelug skal tale rett ut til seerne på den måten. Jeg liker serier som handler om de i serien. Altså budskapet kan komme ut indirekte men jeg liker best når serien later som den er i en egen verden som bare fins bak skjermen.

Jeg vet ikke hvor gammel du er? Jeg visste heller ikke hva sommerfugleffekten var, men jeg ville ha visst det dersom jeg vokste opp nå. Min tenåring vet forøvrig hva sommerfugleffekt er, de lærer og opplyses på en helt annen måte enn hva vi gjorde på. Jeg syns ikke talen er dyp i det hele tatt, den er derimot rett frem, rene ord for pengene - du er hva du gjør. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg vet ikke hvor gammel du er? Jeg visste heller ikke hva sommerfugleffekten var, men jeg ville ha visst det dersom jeg vokste opp nå. Min tenåring vet forøvrig hva sommerfugleffekt er, de lærer og opplyses på en helt annen måte enn hva vi gjorde på. Jeg syns ikke talen er dyp i det hele tatt, den er derimot rett frem, rene ord for pengene - du er hva du gjør. 

Din tenåring lærte det vel av skam da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Din tenåring lærte det vel av skam da?

Nei, det gjorde hun ikke :) Hun har ikke sett skam. Men jeg tror egentlig at du fremmedgjør essensen i begrepet, sommerfugleffekten er ikke noe nytt, det har bare fått et navn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg hadde aldri hørt om sommerfugleffekten da jeg var 16 år. Talen er alt for dyp for folk på den alderen syns derimot jeg. Uansett. Jeg er enig i budskapet men jeg bare liker ikke når tv serier så tydelug skal tale rett ut til seerne på den måten. Jeg liker serier som handler om de i serien. Altså budskapet kan komme ut indirekte men jeg liker best når serien later som den er i en egen verden som bare fins bak skjermen.

Jeg tror du undervurderer 16-åringer. Har du lest kompetansemålene for f.eks. 10. klasse og medier og kommunikasjon, vg1? 

Endret av penny_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott at noen TØR å lage en serie for ungdom som også kan tolkes på et høyere plan enn som et rent handlingssammendrag. Det er jo selvsagt ikke alle som forstår symbolikken og metaforene som blir brukt, men slik er det jo med oss voksne også. Mine foreldre elsket Twin Peaks da det ble sendt i sin tid, men det var først da internett kom og TP gjenoppstod som et kultfenomen at de fikk med seg alle de ulike detaljene som skapte en større sammenheng og som en del av en større mening. 

På samme måte så jeg først og fremst på Skam som en vanlig tenåringsserie da jeg begynte å følge med mot slutten av sesong 1 - for min del var dette lett underholdning og absolutt ikke noe av det beste jeg hadde sett. Det var min lillesøster på 15, attpåklatten i familien, som åpnet den serien for meg. Mens jeg hadde sett på fredagsepisodene og kun fulgt med sånn halvveis, hadde hun og hennes venninner sett og diskutert hvert enkelt klipp. Det var f.eks. henne som viste meg at traileren for sesong 2 faktisk var et hint om hva som skulle skje med Noora. Det var også hun som påpekte de små detaljene og motivene som gikk gjen, f.eks. "gule gardiner". 

Som sagt så er det ikke nødvendigvis alle ungdommer som plukker opp på disse tingene, men det er jo nettopp derfor denne serien passer så godt i det formatet det har blitt utgitt i - både på seriens hjemmeside og på instagramkontoene er det kommentarfelt der hvor seerne samarbeider og deler informasjon med hverandre, noe som gjør at opplevelsen av serien blir enda sterkere. 

Anonymkode: bc177...098

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg. Og jeg var akkurat like dyp og intelligent som jeg er nå (25 år). Forskjell på folk:)))

Anonymkode: 49909...8b8

Nei, alvorlig talt, da kan du ikke ha utviklet deg mye på 10 år. Det skjer mye i hjernen i starten av tjueårene. Men jeg er enig i at talen ikke er for "voksen".

Anonymkode: 8a3be...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å se alle episodene på nytt og er nå ferdig med sesong 2. Får fortsatt frysninger når Isak ser i kameraet på slutten av sesong 2! Jeg ser sesongene med helt nye øyne nå. Mye jeg hadde glemt, og jeg legger merke til helt andre ting enn før. 

Kommer til å savne skam :hjerte: 

Anonymkode: 152fb...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎27‎.‎06‎.‎2017 den 0.24, Vera skrev:

Jeg tenker at den talen oppsummerer hele skam sesongene, det handler om sommerfugleffekten, som Sana er en del av. Sana har slitt gjennom alle skam sesongene, vi har sett ei jente som prøver å være bitch på utsiden, men som egentlig er en veldig usikker og sjenert jente på innsiden - klassisk tenåringsjente i opprør. Serieproduser får frem at Sana er lik alle de andre jentene i serien, hun ser forbi hudfarge og tro, og viser at ALLE er usikre på stegene de tar, selv om de kan fremstå selvsikre. Det eneste Sana har vært sikker på er kunnskapene sine, hun vet hun er flink faglig sett. Noora begynner på en tale som nettopp beskriver dette, hennes faglige dyktighet - det overfladiske, mens William penser henne inn på det personlige, sommerfugleffekten hun gir bare ved å være Sana. Jeg tror serieproduser vil ha frem at hvert menneske skaper en sommerfugleffekt, og at vi selv velger hvor effekten skal komme, og at vi må bevisstgjøres på sommerfugleffekten vår. Hun drar frem kjærlighetsmeldinger fra fansen til karakterene i serien - karakterene har skapt sommerfugleffekt. Serien har skapt større toleranse for homofili, psykisk sykdom, religion osv..vi har fått innblikk i det indre og sett at det inneholder mer enn det et ytre viser, og at vi alle spiller roller for å skjule, glatte over, gjøre oss bedre, gjøre oss verre, gjøre oss normale..det blir normalisert rett og slett, og skaper en norm for at alle fortjener respekt for akkurat den de er, fordi det alltid finnes mer i et menneske enn det førsteinntrykket viser. Alt det inneholder talen for meg. Og, det kan godt være at vi som voksne syns det blir klisje og forutsigbart, men, jeg skulle ønske den talen (og serien) fantes da jeg var 15-16, fordi  den oppsummerer alt det kaotiske man tenker før man lander på at man er helt ok akkkurat som man er.

Og derfor mener jeg at mange glemmer hvilke aldersgruppe serien er myntet på :) 

Jeg syns det var en veldig fin avslutning, og jeg tenker som deg at noen undervurderer målgruppa serien er rettet mot. Dette hadde truffet meg veldig bra som 16-åring, og tenåringer jeg kjenner ser på serien og tolker mer enn kun den overfladiske handlingen. Og jeg blir også litt paff når jeg leser her inne at folk syns mange av klippene er kjedelige, mens jeg syns det har skjedd mye under overflaten, selv om det er lite dialog eller ytre handling. Som da flere klaget over at klippet på stranda med Noora og William var kjedelig, men så foregikk det svært vesentlige ting inni Williams hode, som man fikk et glimt av gjennom smsene med faren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av det som rørte meg mest, var klippet med Vilde og moren. Og jeg skulle gjerne hatt en sesong om henne og de utfordringene hun må slite med. For en karakter, alltid smilende, hjelpsom og blid, men så sliter hun så mye hjemme.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2017 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Man kan selvsagt tolke alt som blir sagt på alle mulige måter. Om Andem hadde brukt et helt klipp på å filme en hundebæsj som lå på en papptallerken, så er det sikkert noen som hadde ment at det er en dyp mening bak og at det er god underholdning. Den som leter - den finner. 

Anonymkode: 26b03...697

Spot on! Det var jo en som skrev en lang analyse om hvordan Even følte og tenkte, og hvorfor han han virket så slitsom, men en kan lage en lang analyse om alt dersom en vil, men det fjerner ikke det faktum at klippene var dårlige. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6/27/2017 den 8.13, penny_ skrev:

Jeg tror du undervurderer 16-åringer. Har du lest kompetansemålene for f.eks. 10. klasse og medier og kommunikasjon, vg1? 

Nei. Jeg er hverken lærer eller forelder til en 10 klassing. Men ok beklager. Skal ikke undervurdere de mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Nei. Jeg er hverken lærer eller forelder til en 10 klassing. Men ok beklager. Skal ikke undervurdere de mer

Tenkte at du hadde gått på skolen selv :laugh: Men det er kanskje en stund siden.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, penny_ skrev:

Tenkte at du hadde gått på skolen selv :laugh: Men det er kanskje en stund siden.

Ja men ut fra det jeg leser er visst vgs annerledes enn for typ 16 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fineste skamklippet må være dialogen mellom Vilde og Chris. Chris skjønner at hun er en fantastisk venn bare ved å være seg selv, og hvor viktig hun er for Vilde som egentlig går rundt med en maske....fikk tårer i øynene!  så utrolig troverdig og bra spilt av Ulrikke Falck og Ina Svenningsdal. 

Min favorittkarakter er forresten Vilde. Alle tenker hun er bare flåsete, men egentlig er hun den sterkeste av dem alle, som tviholder på en fasade.

Endret av miaw
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...