Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
38 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg liker Yousef bare mer og mer. Trodde ikke det fantes muslimskfødte ateister jeg. He is perfect

De finnes det da mange av, iallefall fra yngre generasjoner :) 

Anonymkode: 8a3be...fc6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nooo, Yousef er ikke muslim 😔

Jeg synes så synd på Sana i slutten av episoden. Det så ut som om hun følte seg veldig ensom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, kattehviskeren skrev:

Tror du mener han i Dagbladet, Christopher Pahle tror jeg han heter. Ustyrtelig morsomme.

Takk! :goodbye:

Anonymkode: 753ca...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror spesielt 2. generasjonsinnvandrere (som Sana mest sannsynlig er), har det vanskelig å balansere to verdener. Jeg syns det er veldig positivt at Sana ble hovedrollen denne sesongen, rett og slett på grunn av det Europa opplever i dag med mye muslimsk innvandring (det er jo ingen hemmelighet). Det finnes mye fordommer, men det finnes også mye man kan kritisere.

Jeg har fått et mye mer intimt innsyn i hvordan det kan være å leve som muslim i Norge, på grunn av Sana. Hun virker tøff, trygg på seg selv, men allikevel veldig forvirret. På den ene siden er det høye forventninger fra hennes foreldre og kanskje andre familiemedlemmer/omkrets (bønn, moskeen, troen osv) og på den andre siden er det vestlige samfunnet med fyll, frihet og en helt annen mentalitet mot religion. Jeg kan bare tenke meg hvor vanskelig det er for ungdom som slites mellom to verdener. Håper denne serien kan hjelpe andre ungdommer som sliter med det samme. Det trenger ikke være muslimsk ungdom engang, men kanskje noen som har foreldre fra to forskjellige land og slites mellom disse kulturene.

Anonymkode: 05336...0a1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Genialt det bildet av Sana i kullsort og alle russejentene i sirkel rundt. Blonde, hvite, med hvite klær, alle oversminket og som støpt fra samme form. Et veldig fint og kontrastfylt bilde. Nesten så jeg lurer på hvordan de har klart å få tak i så mange like jenter, og alle med det samme skeptiske blikket :laugh: Men ser jo ofte sånne jentegjenger ute, tilsynelatende tøffe, men livredde for å skille seg ut. 

Anonymkode: 5a670...b92

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Leste et intervju i D2 med han som spiller faren til Sana, og som er innehaver av det treningsstudioet vi ser i serien. Han karakteriserte seg selv som "humanist" og ikke-troende. Tror det er veldig bra for muslimer å se at folk med muslimsk bakgrunn kan stå fram i Norge og si de ikke tror. For det er et skikkelig tabu i mange muslimske miljøer. Han legen Wasim Zahid (eller noe sånt) er et annet eksempel. Vi trenger sånne. Jeg kan respektere de som tror på et personlig plan, men det må være takhøyde for at man ikke MÅ tro, selv om man er født inn i en religion.

Endret av kattehviskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Genialt det bildet av Sana i kullsort og alle russejentene i sirkel rundt. Blonde, hvite, med hvite klær, alle oversminket og som støpt fra samme form. Et veldig fint og kontrastfylt bilde. Nesten så jeg lurer på hvordan de har klart å få tak i så mange like jenter, og alle med det samme skeptiske blikket :laugh: Men ser jo ofte sånne jentegjenger ute, tilsynelatende tøffe, men livredde for å skille seg ut. 

SVB? :P

Tenkte nøyaktig d samme ;)

Anonymkode: ae4c5...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blonde, hvite, med hvite klær, alle oversminket og som støpt fra samme form. 

Og, ikke minst fordomsfulle. Fantastisk bilde. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun som spiller Sana går jo med hijab privat, da er det ikke så rart at hun har den på hele tiden i Skam. 

Anonymkode: bbd6f...497

Ahaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den evige balansegangen mellom familien(religion) og skole(venner) er utrolig slitsom. Det er enklere å velge side. Er du horen eller ekstremisten? Vi får se hvor Sana ender. 

Anonymkode: aff85...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den evige balansegangen mellom familien(religion) og skole(venner) er utrolig slitsom. Det er enklere å velge side. Er du horen eller ekstremisten? Vi får se hvor Sana ender. 

Jeg håper på "horen". Altså at hun kan bli sammen med Yousef og at hun ikke lenger er så konservativ

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Jeg og, men at det blir troverdig. Skuespilleren kan jo uansett ikke kaste hijaben, så den muligheten er uaktuell. Men kanskje Sana kan ta kampen, kjempe for kjærligheten og samtidig beholde troen og hijaben? Jeg håper på det, hadde vært et flott eksempel, og jeg vil ha Yosana til slutt, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Jeg og, men at det blir troverdig. Skuespilleren kan jo uansett ikke kaste hijaben, så den muligheten er uaktuell. Men kanskje Sana kan ta kampen, kjempe for kjærligheten og samtidig beholde troen og hijaben? Jeg håper på det, hadde vært et flott eksempel, og jeg vil ha Yosana til slutt, hehe.

Nei det er sant. Men hun kan jo som du sier kjempe for kjærligheten så klart samtidig som hun fortsetter å være seg selv. Så kan man bare spekulere videre i hvordan det vil utvikle seg. Vi får jo ikke sett livet til Sana etter videregående. Da kan man jo spekulere om hun kaster hijaben når hun kommer i 20 åra...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Jeg håper på "horen". Altså at hun kan bli sammen med Yousef og at hun ikke lenger er så konservativ

:Pok, men "horen" kommer til slite. Hun kommer til å ha en bror håper jeg, men hva med foreldrene? Hun legger hele sin identitet i å være muslim.... Jeg kan se for meg en voksen Sana uten hijab, men ikke gift med en ateist. Håper bare hun ikke blir en ny versjon av sin mor. Kontakt med norske bare gjennom jobb, konservativ muslim og frivillig i moskeen. med andre ord null balansesjonglering. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:Pok, men "horen" kommer til slite. Hun kommer til å ha en bror håper jeg, men hva med foreldrene? Hun legger hele sin identitet i å være muslim.... Jeg kan se for meg en voksen Sana uten hijab, men ikke gift med en ateist. Håper bare hun ikke blir en ny versjon av sin mor. Kontakt med norske bare gjennom jobb, konservativ muslim og frivillig i moskeen. med andre ord null balansesjonglering. 

Jo det tror jeg. Syns moren virker ganske forståelsesfull og grei. Og de kjenner jo Yousef. Han renner jo ned dørene der hver dag virker det som. Tror de tenker han er en bra gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jo, men yousef er muslim. Hvis Sana trodde han var det, må jo foreldrene tro det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg liker Yousef bare mer og mer. Trodde ikke det fantes muslimskfødte ateister jeg. He is perfect

Jeg er fra østkanten i Oslo, og de fleste muslimske gutter jeg gikk på skole med var bare "muslimske" slik mange nordmenn er "kristne". Altså at man kanskje tror på noen gud, men ikke nødvendigvis følger religionen og deres regler. Tror dette er vanligere blant muslimskfødte gutter enn jenter da. I alle fall det jeg opplevde. 

Synd at Sana sikkert føler hun ikke kan være sammen med han nå... Han er jo fortsatt den samme personen hun var forelsket i. Håper det ender med at de klarer fungere sammen til tross for religionsforskjeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkelig ikke lett å være en fra to kulturer. Sana har dritbra og realistisk rolle. Man bestemmer ikke hvem man forelsker seg i og det må være hardt for hun å ta valg på hvem hun vil være. En troende eller en lunken troende. Digger serien og som den er aktuell! Vi trenger mer av dette i denne islamofobe tiden. 

Anonymkode: 6c760...386

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strawberry Fields skrev:

Jeg er fra østkanten i Oslo, og de fleste muslimske gutter jeg gikk på skole med var bare "muslimske" slik mange nordmenn er "kristne". Altså at man kanskje tror på noen gud, men ikke nødvendigvis følger religionen og deres regler. Tror dette er vanligere blant muslimskfødte gutter enn jenter da. I alle fall det jeg opplevde. 

Synd at Sana sikkert føler hun ikke kan være sammen med han nå... Han er jo fortsatt den samme personen hun var forelsket i. Håper det ender med at de klarer fungere sammen til tross for religionsforskjeller. 

Det er nok lettere for gutter enn for jenter å leve noenlunde sekulært, da de jevnt over har større frihet enn jentene. Elias har helt rett i at unge kvinner fra muslimske familier fort får hat på seg dersom de ikke kler seg anstendig (modest) og har et for vestlig levesett i stedet for å være mye med (stor)familien og menigheten, mens unge menn har mye mer slækk ift å eksperimentere med livsstil, klesstil etc. Det er jo fortsatt mye forventninger om at kvinnene skal ta seg av svigerforeldrene når de blir eldre, og generelt være mest orientert rundt familien. Men dette er det fler og fler unge kvinner som løsriver seg fra, ved å ta høyere utdanning, gjerne innen prestisjeyrker, og også ha fokus på karriere. I islam er det slik at barna får farens religion. Derfor kan muslimske menn gifte seg med jøder og kristne, mens muslimske kvinner ikke kan gifte seg utenfor religionen, men må gifte seg med en muslimskfødt eller en konvertitt, slik at barna også blir muslimer. 

Jeg tror Yuosef vil utfordre Sana i forhold til meninger og prinsippet på samme måte som William utfordret Noora. Så det blir spennende å se hvordan karakteren Sana vil utvikle seg utover sesongen. 

I tillegg er jeg spent på hva det er Noora ikke har fortalt vedrørende forholdet til William, og hva som egentlig skjedde mellom Even og "ballonggutta".

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...