Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes samtalen med moren var fin, men jeg synes også den var litt ... rar :klo: Er det virkelig normalt at 17-åringer snakker sånn med foreldrene sine?

Anonymkode: 753ca...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes samtalen med moren var fin, men jeg synes også den var litt ... rar :klo: Er det virkelig normalt at 17-åringer snakker sånn med foreldrene sine?

Anonymkode: 753ca...807

Tja, mange gjør det.

Anonymkode: 4c968...d26

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det første spørsmålet moren stilte var: muslimsk? 

 

Anonymkode: 152fb...a53

Selvfølgelig. De er jo ganske konservativ muslimsk familie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes samtalen med moren var fin, men jeg synes også den var litt ... rar :klo: Er det virkelig normalt at 17-åringer snakker sånn med foreldrene sine?

Anonymkode: 753ca...807

Kanskje enklere å fortelle at man liker en muslimsk gutt, enn at hun er med på russebuss...  Tenker at det kanskje var derfor hun fortalte det. 

Anonymkode: 97bb1...1c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For en fin samtale med moren. «hvem er det som ikke liker deg» :hjerte:

Anonymkode: 7f0b8...dbf

Ja koselig. Og så ser sana så annerledes ut med moren. Smiler varmt. Bort med icecold bitch face liksom

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det første spørsmålet moren stilte var: muslimsk? 

 

Anonymkode: 152fb...a53

Tenkte at det ikke bare var sånn "for det må han være", men også et litt nysgjerrig spørsmål. Siden Sana har valgt å ta troen sin så seriøst ville det jo kanskje blitt vanskeligere for henne å være med en etnisk norsk fyr som ikke hadde samme forståelse for det.
Jeg snakka aldri om hvem jeg var forelska til med moren min, men hadde mange venninner som gjorde det, så syns det var realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes samtalen med moren var fin, men jeg synes også den var litt ... rar :klo: Er det virkelig normalt at 17-åringer snakker sånn med foreldrene sine?

Anonymkode: 753ca...807

Jeg syns ikke det var rart, men det er selvfølgelig ikke alle som gjør det, det avhenger av hvor godt forhold en har til foreldrene sine. Jeg kan snakke om det meste med moren min - og det virker jo som at Sana har et godt forhold til moren sin. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje enklere å fortelle at man liker en muslimsk gutt, enn at hun er med på russebuss...  Tenker at det kanskje var derfor hun fortalte det. 

Anonymkode: 97bb1...1c3

Det jeg liker godt - så langt i hvert fall - er at serien tør å ta opp problemstillingene knyttet til Islam hva gjelder kvinner (serien gjør det forsiktig og subtilt, men likevel). Enten vi liker det eller ikke, så blir religionen brukt til å undertrykke kvinner. Det er ikke alltid det er like komfortabelt å uttrykke dette, da det kan misoppfattes. Men for å få bukt med probleme, er det kjempeviktig at det diskuteres og settes på dagsorden! 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Maleficenta skrev:

Selvfølgelig. De er jo ganske konservativ muslimsk familie. 

De er jo ikke spesielt konservative? Sana har veldig stor frihet, hun reiser på fest og hytteturer, og moren har null kontroll på hva hun egentlig driver med, utover det Sana selv sier. Sånn er det ikke i konservative muslimske familier. 

Anonymkode: 22f8e...df1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er jo ikke spesielt konservative? Sana har veldig stor frihet, hun reiser på fest og hytteturer, og moren har null kontroll på hva hun egentlig driver med, utover det Sana selv sier. Sånn er det ikke i konservative muslimske familier. 

Anonymkode: 22f8e...df1

Nei, det er de kanskje ikke, men vi ser jo veldig lite til foreldrene hennes, så hvem vet. Men det kommer jo fram ar de forventer mer av henne enn broren, og som broren sa til Sana: «du er jente, du får hat.» Har du ikke lest de mange artiklene om jenter som lever et dobbetliv pga. familiens forventninger? Så langt virker det ikke som at familien hennes er så kontrollerende, men det kommer forsiktig fram hva som forventes av henne som kvinne.

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de kanskje ikke, men vi ser jo veldig lite til foreldrene hennes, så hvem vet. Men det kommer jo fram ar de forventer mer av henne enn broren, og som broren sa til Sana: «du er jente, du får hat.» Har du ikke lest de mange artiklene om jenter som lever et dobbetliv pga. familiens forventninger? Så langt virker det ikke som at familien hennes er så kontrollerende, men det kommer forsiktig fram hva som forventes av henne som kvinne.

Anonymkode: ca37e...e54

Må også legge til at selv om foreldrene ikke er kontrollerende, så er det sosialkontroll og æreskultur viktig i muslimske miljøer. Det er jo noen arabiske jenter som tar oppgjør med denne æreskulturen - noe som er viktig!

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg fikk nesten litt klump i halsen av at Vilde ikke deltar i bussmøte-chatten, spørs om Sana helt tenker over hvor viktig det å være buss-sjef var for Vilde. Sana er en driftig dame og ordner det meste, men i blant er det vanskelig å balansere det med å være en god venninne også!

Jeg skjønner veldig godt at Andem synes det er nok og ikke ønsker å lage en sesong til, og skal absolutt ikke dra igang den diskusjonen igjen, men blir jo så innmari nysgjerrig på hvordan hjemmesituasjonen til Vilde egentlig er! Alle disse "vinkveldene" moren liksom har (men hun kan ikke knabbe en vinflaske fordi de er så dyre), at de aldri kan være hos henne, William måtte hente henne hos Eva i sesong 1, osv. Det ligger mye under her og det hadde vært innmari interessant å se henne på privaten. Siden det er såpass mye fokus på bussdrama nå kan det kanskje hende vi får vite mer utover i sesongen, riktignok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mermaid Blues skrev:

men blir jo så innmari nysgjerrig på hvordan hjemmesituasjonen til Vilde egentlig er! Alle disse "vinkveldene" moren liksom har (men hun kan ikke knabbe en vinflaske fordi de er så dyre), at de aldri kan være hos henne, William måtte hente henne hos Eva i sesong 1, osv. Det ligger mye under her og det hadde vært innmari interessant å se henne på privaten. 

Enig, veldig, veldig synd at denne historien mest sannsynlig ikke blir fortalt - så i dybden som den kunne blitt, med en egen sesong.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Unika skrev:

Enig, veldig, veldig synd at denne historien mest sannsynlig ikke blir fortalt - så i dybden som den kunne blitt, med en egen sesong.

Tenker at vi kanskje får en avsløring på det uten at de går i dybden? Siden Sana og gjør et poeng ut av å si "Moren din skal ikke ha vinkveld". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er jo ikke spesielt konservative? Sana har veldig stor frihet, hun reiser på fest og hytteturer, og moren har null kontroll på hva hun egentlig driver med, utover det Sana selv sier. Sånn er det ikke i konservative muslimske familier. 

Anonymkode: 22f8e...df1

Hvorfor mener du det? Det at moren stoler på Sana har da ingenting med hvor konservative de er.

Anonymkode: dc85c...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de kanskje ikke, men vi ser jo veldig lite til foreldrene hennes, så hvem vet. Men det kommer jo fram ar de forventer mer av henne enn broren, og som broren sa til Sana: «du er jente, du får hat.» Har du ikke lest de mange artiklene om jenter som lever et dobbetliv pga. familiens forventninger? Så langt virker det ikke som at familien hennes er så kontrollerende, men det kommer forsiktig fram hva som forventes av henne som kvinne.

Anonymkode: ca37e...e54

Ingen av foreldrene har hatt noe særlig plass i serien.

Anonymkode: 7f0b8...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mermaid Blues skrev:

Kjenner jeg fikk nesten litt klump i halsen av at Vilde ikke deltar i bussmøte-chatten, spørs om Sana helt tenker over hvor viktig det å være buss-sjef var for Vilde. Sana er en driftig dame og ordner det meste, men i blant er det vanskelig å balansere det med å være en god venninne også!

Jeg skjønner veldig godt at Andem synes det er nok og ikke ønsker å lage en sesong til, og skal absolutt ikke dra igang den diskusjonen igjen, men blir jo så innmari nysgjerrig på hvordan hjemmesituasjonen til Vilde egentlig er! Alle disse "vinkveldene" moren liksom har (men hun kan ikke knabbe en vinflaske fordi de er så dyre), at de aldri kan være hos henne, William måtte hente henne hos Eva i sesong 1, osv. Det ligger mye under her og det hadde vært innmari interessant å se henne på privaten. Siden det er såpass mye fokus på bussdrama nå kan det kanskje hende vi får vite mer utover i sesongen, riktignok.

Perlekjedet ble ødelagt, fasaden ryker. Jeg tror de er fattige, evt så er moren en hoarder. Om hun hadde vært alkoholiker kunne Vilde bare byttet ut innholdet i flaskene, moren ville ikke merket særlig forskjell på dyr vin og 70-kroners vin om hun var helt snydens. 

Kanskje William ba Mari selge bussen til Noora og gjengen? 

Anonymkode: da7fd...deb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klump i magen... 

Spoiler

fordi Even ikke er åpen og ærlig med Isak.  

 

Anonymkode: da7fd...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå det begynner å gå nedover...Har en dårlig følelse.

 

Anonymkode: 0ca31...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at Sana og moren har et nært forhold, det blir litt mer realistisk da enn om hele gjengen har et trøblete forhold til foreldre og voksne. 

Anonymkode: bbd6f...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

Oioioi, nå fikk jeg litt vondt i magen. Men så bra og, denne sesongen har jo vært veldig slapp så langt. Men nå.... DRAMA!
Nå har ikke jeg savna Evak, mest fordi alle maser så mye om dem, men merka det nå i dette klippet ved skapet. Henrik Holm er søren mege en fantastisk god skuespiller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...