Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sesong 3, då Sonja fortalte om Even sin forrige maniske periode, handla ikkje det om å konvertere til Islam? Kan det ha noko med greia mellom Mikeal og Even å gjere? Eller forsøkte Even å komme ut av skapet med Mikael, som pga sin tro ikkje kunne det? Vil vite det som skjedde på Elevebakken! Samtidig - det må ikkje ta for mykje tid av denne sesongen, då det er andre viktige ting, som f eks korleis Vilde har det heime. 

Edit: det er ikkje sikkert Mikael er muslimsk, sjølv om nokre av vennane er det. Eg berre spekulerar :)

Endret av strandløva
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker jeg er veldig nysgjerrig på hva som skjedde mellom Even og de gutta... Jeg har aldri vært spesielt investert i Even som karakter, men nå mååå jeg vite hva som skjedde som ødela vennskapet deres. :fnise:
Det som virker mest "åpenbart" er jo at han og Mikael hadde en greie, eller at i alle fall Even likte han, og så skjærte det seg... Men fordi det virker så åpenbart, tror jeg ikke at det er det som er svaret. Aah!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ble påstått at han pugget Koranen utenatt, ja. 

Anonymkode: da7fd...deb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg håper (og tror) at vi får en del svar på løse tråder denne sesongen... Hva skjer med hjemmesituasjonen til Vilde? Hva skjedde på Elvebakken? Hva er greia med Noora og William?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Susa skrev:

La merke til at moren til Sana ikke skjulte håret sitt. syns det er litt merkelig.

De var hjemme alene (som i at Elias ikke hadde besøk). Det er da ikke merkelig. Skuespilleren bruker ikke hijab privat, så hun har selvsagt ingen problemer med å vise håret på tv. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes forsåvidt det merkeligste i hele serien er at William kan jobbe i London med bare vgs... Ellers lurer jeg også på det med moren til Sana og hijab. Bruker man det hjemme nødvendigvis? Sana virker å ha den på hele tiden.

Anonymkode: 6d485...34f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forsåvidt det merkeligste i hele serien er at William kan jobbe i London med bare vgs... Ellers lurer jeg også på det med moren til Sana og hijab. Bruker man det hjemme nødvendigvis? Sana virker å ha den på hele tiden.

Det er vel ikke spesielt merkelig det med hijaben.

Etter hva jeg har skjønt er det helt vanlig å ikke bruke den hjemme, når man bare er familien til stede.
Når broren til Sana har besøk bruker moren hijab. Når de er alene har hun den av.

Grunnen til at vi ser henne uten, men ikke Sana er vel at skuespilleren som spiller moren sikkert ikke bruker hijab i virkeligheten og sånn sett syns det er greit å vise seg fram uten på tv. Skuespilleren som spiller Sana bruker hijab og vil derfor ikke vise seg fram på tv uten. Fordi det ikke ville vært naturlig for Sana å bruke hijaben når hun satt helt alene hjemme i klippet i går, løste de det ved at hun dekket seg til med ett håndkle som om hun hadde vasket håret :) Smart.

Endret av *Emma*
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bruker ikke hijab når de er hjemme nei. Bare om de får besøk og lignende. En venninne bruker aldri hijab hjemme, heller ikke om hun har besøk av venninner. Er det gutter/menn tilstede så tar hun den på. Nå er hun sikkert ikke representativ for alle muslimer, men det er garantert en million forskjellige måter å bruke hijab på :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk av menn som ikke er nær familie, bønn eller ute blant folk = hijab på. 

Besøk av kvinner, eller kun omgitt av nærmeste familie = hijab av. 

Sånn generelt. Jeg har en venninne som tar den av når hun er blant nære venner (av begge kjønn), men vi har hengt sammen siden 1.klasse ca. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, mikrobe skrev:

Besøk av menn som ikke er nær familie, bønn eller ute blant folk = hijab på. 

Besøk av kvinner, eller kun omgitt av nærmeste familie = hijab av. 

Sånn generelt. Jeg har en venninne som tar den av når hun er blant nære venner (av begge kjønn), men vi har hengt sammen siden 1.klasse ca. 

Jeg har også en muslimsk venninne og hun tar av hijaben når det bare er venninner tilstede! Et merkelig plagg, for å være ærlig. Feministen i meg syns det er trist at kvinner skal gjemme seg, men en må jo bare respektere det. Burka og niqab derimot! 

Anonymkode: ca37e...e54

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en muslimsk venninne og hun tar av hijaben når det bare er venninner tilstede! Et merkelig plagg, for å være ærlig. Feministen i meg syns det er trist at kvinner skal gjemme seg, men en må jo bare respektere det. Burka og niqab derimot! 

Hva synes feministen i deg om kvinner som kler seg nakne? At de må få gjøre hva de vil med kroppen sin? Hvorfor får ikke kvinner som vil dekke den til gjøre hva de vil med sine kropper i så fall? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, mikrobe skrev:

Hva synes feministen i deg om kvinner som kler seg nakne? At de må få gjøre hva de vil med kroppen sin? Hvorfor får ikke kvinner som vil dekke den til gjøre hva de vil med sine kropper i så fall? 

Kvinner (som menn) skal ha rett til å kle seg i akkurat hva de vil, men hijaben er et symbol på at kvinnen er underordnet mannen, hun skal skjule deler av seg selv, som om det er noe skammelig ved henne. Er det et fritt valg å kle seg i hijab når det er et religiøst påbud?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kattehviskeren

Jeg syns også hijab er høyst problematisk feministisk sett, fordi det er noe spesifikt kvinner må bære, det er der problemet ligger. Men jeg respekterer skuespilleren Iman sitt valg, det virker ekte og selvstendig, men ja, jeg syns det er tullete rent objektivt. Og det forsterkes jo også veldig av at mange muslimske miljøer har så dobbelt standard for gutter og jenter. Guttene kan gjøre hva de vil, mer eller mindre, mens jentene må være dydige osv. Dette belyser jo serien også på ypperlig vis.

Så selv om jeg ikke ser ned på kvinner som bruker hijab så må det jo være lov til å synes at det er en temmelig tullete regel.
Nikab og andre heldekkende ting blir jo noe annet og mye verre, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner (som menn) skal ha rett til å kle seg i akkurat hva de vil, men hijaben er et symbol på at kvinnen er underordnet mannen, hun skal skjule deler av seg selv, som om det er noe skammelig ved henne. Er det et fritt valg å kle seg i hijab når det er et religiøst påbud?

Ikke alle muslimske kvinner bruker hijab, jeg vet om flere som velger å bruke det selv om de har mødre, søstre eller (muslimske) venninner som IKKE bruker det. Slik jeg ser det er det et valg de selv har tatt. Det med tvang går på kultur, ikke religion, men det kan være vanskelig å skille de to. De jeg kjenner/vet om har riktignok foreldre som er oppvokst i Norge, da blir det tydeligere at kulturen er avgjørende for de som tvinges til å ikle seg ulike klesplagg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Jeg syns også hijab er høyst problematisk feministisk sett, fordi det er noe spesifikt kvinner må bære, det er der problemet ligger. Men jeg respekterer skuespilleren Iman sitt valg, det virker ekte og selvstendig, men ja, jeg syns det er tullete rent objektivt. Og det forsterkes jo også veldig av at mange muslimske miljøer har så dobbelt standard for gutter og jenter. Guttene kan gjøre hva de vil, mer eller mindre, mens jentene må være dydige osv. Dette belyser jo serien også på ypperlig vis.

Så selv om jeg ikke ser ned på kvinner som bruker hijab så må det jo være lov til å synes at det er en temmelig tullete regel.
Nikab og andre heldekkende ting blir jo noe annet og mye verre, 

Det er jo nettopp det; det er kun kvinnen som skal skjule seg for å ikke tiltrekke mannen. Kvinnen reduseres til et sexojekt. I følge muslimske ledere er det et religiøst påbud at kvinner skal bære hijab - så da kan det jo diskuteres hvor frivillig det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, mikrobe skrev:

Ikke alle muslimske kvinner bruker hijab, jeg vet om flere som velger å bruke det selv om de har mødre, søstre eller (muslimske) venninner som IKKE bruker det. Slik jeg ser det er det et valg de selv har tatt. Det med tvang går på kultur, ikke religion, men det kan være vanskelig å skille de to. De jeg kjenner/vet om har riktignok foreldre som er oppvokst i Norge, da blir det tydeligere at kulturen er avgjørende for de som tvinges til å ikle seg ulike klesplagg. 

At det har å gjøre med kultur er det ingen tvil om, men kultur og religion går som hånd i hanske i muslimske land, og religiøse ledere mener at kvinner skal bruke plagget av religiøse årsaker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perlekjedet ble ødelagt, fasaden ryker. Jeg tror de er fattige, evt så er moren en hoarder. Om hun hadde vært alkoholiker kunne Vilde bare byttet ut innholdet i flaskene, moren ville ikke merket særlig forskjell på dyr vin og 70-kroners vin om hun var helt snydens. 

Kanskje William ba Mari selge bussen til Noora og gjengen? 

Anonymkode: da7fd...deb

Jeg tenker det samme, kan hende moren er arbeidsledig, ufør og/eller alene med ansvaret for Vilde - mange muligheter, og trolig noe som ikke passer med den fasaden Vilde ønsker å vise utad. Kan ikke huske om hun har nevnt faren sin noen gang? Og med mindre hun bor veldig langt unna Nissen er det jo kanskje litt pussig at jentene aldri har vært hos henne etter å ha vært gode venner i snart to år.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forsåvidt det merkeligste i hele serien er at William kan jobbe i London med bare vgs...

Det er nok på farens arbeidsplass, vil jeg tro. (Ikke for det, det er jo mange jobber man kan ta uten utdannelse - og det mentale bildet jeg plutselig fikk av William i Sainsbury's-uniform er ganske morsomt :fnise: )

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sett gårsdagens, og dagens, klipp nå.

Og åh, som jeg elsket scenen med Sana og moren hennes. Først og fremst var det artig å se ansiktet til moren hennes, for det har vi vel ikke sett før? Synes ansiktet hennes var så godt gjemt før, når hun sto å laget mat mens Sana sto å så på for noen klipp siden. Men det var kanskje fordi moren ikke skulle være i fokus da, mens i dette klippet skulle hun være det.

Men kanskje aller finest var det å se Sana åpne opp og tørre å være litt sårbar. Er tydelig hun har et tøft og badass ytre ovenfor venner og bekjente, mens hun tør å være helt åpen ovenfor moren sin. Så fint! :rodmer: 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...