Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Frøken.stille skrev:

Hva baserer du dette på? :-)

De er veldig flinke å spille overbevisende forelska

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Amafalathiel skrev:

du tenker at når det er to scener igjen av sesongen, og de velger de å bruke store deler av den nest siste scenen på "Et dukkehjem", i tillegg til at de faktisk kaller scenen for "et dukkehjem", så gjør de dette uten at det skal bidra til tolkingen på noe vis? uten at det skal ha noen mening? Det er helt tilfeldig, og de kunne like gjerne valgt Vildanden eller et stykke av Jon Fosse?

Men hva er det med noora og william da og deres historie som ligner den i et dukkehjem, der helmer et et rasshøl som behandler nora som en liten unge?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dukkehjem handler om Nora som går bak ryggen til Helmer for å redde han ut av en vanskelig og ulovlig situasjon. Da Helmer fant ut av hva hun hadde gjort ble han dritsur og overså det faktum at Nora hadde gjort alt av kjærlighet til mannen sin. Så da vi i Skam skjønte at Noora kom til å gå bak ryggen til William og sende melding til fienden, for å redde han, var man redd for at det ville ende som i et dukkehjem. At William ville finne ut av det, overse årsaken til at Noora gjorde som hun gjorde, og at Noora ville forlate han på grunn av det. Sånn som Nora forlater Helmer. Men så endte det annerledes i skam, William ser Noora og hvorfor hun gjør som hun gjør, og annerkjenner handlingene hennes som kjærlighet, ikke svik. Referansen er utrolig god, og jeg blir mektig imponert over hvor mange detaljer det er i skam. Ingen tilfeldighet at Noora heter Noora med to o'er. Ingen tilfeldighet at hun kaller William for wilhelm. 

Anonymkode: 33d94...e36

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dukkehjem handler om Nora som går bak ryggen til Helmer for å redde han ut av en vanskelig og ulovlig situasjon. Da Helmer fant ut av hva hun hadde gjort ble han dritsur og overså det faktum at Nora hadde gjort alt av kjærlighet til mannen sin. Så da vi i Skam skjønte at Noora kom til å gå bak ryggen til William og sende melding til fienden, for å redde han, var man redd for at det ville ende som i et dukkehjem. At William ville finne ut av det, overse årsaken til at Noora gjorde som hun gjorde, og at Noora ville forlate han på grunn av det. Sånn som Nora forlater Helmer. Men så endte det annerledes i skam, William ser Noora og hvorfor hun gjør som hun gjør, og annerkjenner handlingene hennes som kjærlighet, ikke svik. Referansen er utrolig god, og jeg blir mektig imponert over hvor mange detaljer det er i skam. Ingen tilfeldighet at Noora heter Noora med to o'er. Ingen tilfeldighet at hun kaller William for wilhelm. 

enig, detaljnivået er imponerende. Jeg skulle ønske jeg hadde fulgt bedre med fra begynnelsen på musikken også, for der er heller ingenting tilfeldig. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen til Nora heter Torvald. Helmer er deres felles etternavn :)

Anonymkode: 1bd85...f7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Amafalathiel skrev:

enig, detaljnivået er imponerende. Jeg skulle ønske jeg hadde fulgt bedre med fra begynnelsen på musikken også, for der er heller ingenting tilfeldig. 

Enig.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Referansen er utrolig god, og jeg blir mektig imponert over hvor mange detaljer det er i skam. Ingen tilfeldighet at Noora heter Noora med to o'er. Ingen tilfeldighet at hun kaller William for wilhelm. 

Helt enig ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i referansen til et Dukkehjem, men Nora og mannen sitt etternavn er Helmer, mannen heter Torvald, selv om han i store deler av stykket blir omtalt som Helmer

Endret av minister-mio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet han heter Helmer til etternavn, men referansen er jo WilHELM og Helmer ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet han heter Helmer til etternavn, men referansen er jo WilHELM og Helmer ;) 

Men da er jo referansen kun navnene og ingenting mer. Tåpelig referanse igrunn. Og hvilken attenåring syns at Henrik Ibsens bøker er så spennende at de gidder å lese den på fritiden? Unødvendig. Bare fordi skaperen av serien på død og liv må dra inn norsk kultur og litteratur

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men da er jo referansen kun navnene og ingenting mer. Tåpelig referanse igrunn. Og hvilken attenåring syns at Henrik Ibsens bøker er så spennende at de gidder å lese den på fritiden? Unødvendig. Bare fordi skaperen av serien på død og liv må dra inn norsk kultur og litteratur

Referansen handlet jo om å gå bak ryggen på noen for å hjelpe, og det var vel lagt opp til at vi skulle tro William ville reagere som i Ibsen, men så løste det seg annerledes. Mange mener jo at det fortsatt er et viktig stykke da, og jeg antar det fortsatt leses på vgs, så en fjern referanse er det ikke, nei.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Maleficenta skrev:

lol wtf

Anonymkode: dc2b7...efc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det bare jeg som oppfattet det som om at Isak og Jonas hadde noe på gang? Måten Isak kommenterte beltet, og måten han hadde hånden bak ryggen til Jonas. Også måten han så lurt inn i kamera på slutten. Jeg tror det er noe romantisk mellom Jonas og Isak jeg!

Anonymkode: a71f6...8d3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det bare jeg som oppfattet det som om at Isak og Jonas hadde noe på gang? Måten Isak kommenterte beltet, og måten han hadde hånden bak ryggen til Jonas. Også måten han så lurt inn i kamera på slutten. Jeg tror det er noe romantisk mellom Jonas og Isak jeg!

Anonymkode: a71f6...8d3

Jeg oppfattet det som at Isak var interessert i han iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg, og mange andre jeg kjente, syns Ibsen var veldig interessant som 16-18 åring. Mange foretrekker klassikere, eller er dramanerd/syns teater er interessant for eksempel. Ikke så uvanlig.

Anonymkode: 1e6ed...7e6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, og mange andre jeg kjente, syns Ibsen var veldig interessant som 16-18 åring. Mange foretrekker klassikere, eller er dramanerd/syns teater er interessant for eksempel. Ikke så uvanlig.

William er den mest populære gutten på skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
16 minutter siden, Maleficenta skrev:

William er den mest populære gutten på skolen..

Gud forby at sterotyper ikke stemmer....

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gud forby at sterotyper ikke stemmer....

Nei det er ikke lov å kritisere noe i denne serien nei..  Jeg vet ikke om noen ungdommer da jeg gikk på skolen som fant ibsen interressant. Kanskje det var det den gangen du var ungdom på hva 50 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Nei det er ikke lov å kritisere noe i denne serien nei..  Jeg vet ikke om noen ungdommer da jeg gikk på skolen som fant ibsen interressant. Kanskje det var det den gangen du var ungdom på hva 50 tallet?

Jeg er 20....... Gikk på vgs for 2 år siden..... :) Greit nok å kritisere noe, men da må jeg få lov å si at det ikke var noe å pirke på, fordi det ikke er så urealistisk som du tror.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det sier vel mest om deg tenker jeg. At ikke du kjenner noen som er interessert i noe annet enn din snevre fjortisverden betyr vel ikke at de ikke finnes....

jeg kjenner ingen som driver med basehopping eller rytmisk sportsgymnastikk, men jeg vet jo at de finnes for det.

Anonymkode: b1d4f...1c2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...