Jetlag Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 Gode nyheter!6 timers arbeid per dag vil føre til kapitalismens kollaps. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/regjeringen-slakter-6-timersdagen/a/23563024/Flyktninger og immigranter fører til at lønnen går ned.Dette er tegn på kapitalismens kollaps og politikerne blir redde. Denne professoren forklarer hvorfor kapitalismen kollapser.
Snof Skrevet 18. november 2015 #2 Skrevet 18. november 2015 Nå har jeg ikke sett videoen, kanskje jeg gjør det senere, men et raskt spørsmål som er det første som dukker opp i hodet mitt. Hva er alternativet til kapitalismen. For å overføre Churchills sitat om demokrati: Capitalism is the worst kind of system, except all the others that has been tried. 2
Druid Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Nå har jeg ikke sett videoen, kanskje jeg gjør det senere, men et raskt spørsmål som er det første som dukker opp i hodet mitt. Hva er alternativet til kapitalismen. For å overføre Churchills sitat om demokrati: Capitalism is the worst kind of system, except all the others that has been tried.Ingenting av TS sine punkter vil bety en dritt for kapitalismens kollaps, men ja, den vil kollapse. Hva som kommer i stedet, vet vi neppe noe om, det vil antagelig virke like funksjonelt som kapitalismen er idag. Det store spørsmålet er nok mere hva kommer til å trigge den store overgangen og hvor store overgangssmerter kommer vi til å ha.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Nå har jeg ikke sett videoen, kanskje jeg gjør det senere, men et raskt spørsmål som er det første som dukker opp i hodet mitt. Hva er alternativet til kapitalismen. For å overføre Churchills sitat om demokrati: Capitalism is the worst kind of system, except all the others that has been tried.Jeg har hørt og lest flere eksempler på alternativer til kapitalismen, og felles for dem alle er at de fullstendig ser bort fra menneskets natur, selvhevdelsesdrift og markedsmekanismene som skaper innovasjon og investeringsevne (tid/evner/utdannelse osv). De baserer seg på utopier. Anonymkode: 361ec...983 4
Jetlag Skrevet 18. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2015 Ingenting av TS sine punkter vil bety en dritt for kapitalismens kollaps, men ja, den vil kollapse. Hva som kommer i stedet, vet vi neppe noe om, det vil antagelig virke like funksjonelt som kapitalismen er idag. Det store spørsmålet er nok mere hva kommer til å trigge den store overgangen og hvor store overgangssmerter kommer vi til å ha. Det har du helt rett i, men professoren i videoen forklarer det veldig bra. Kapitalismen i Norge vil kollapse på grunn av immigranter og flyktninger. Lønnen vil ikke stige, men gå ned og produksjonen vil flyttes til Asia. Anbefaler alle å se på videoen for alt er forklart av professoren. 1
Snof Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 (endret) Ingenting av TS sine punkter vil bety en dritt for kapitalismens kollaps, men ja, den vil kollapse. Hva som kommer i stedet, vet vi neppe noe om, det vil antagelig virke like funksjonelt som kapitalismen er idag. Det store spørsmålet er nok mere hva kommer til å trigge den store overgangen og hvor store overgangssmerter kommer vi til å ha. Hva får deg til å tro at kapitalismen vil kollapse? Bare litt nysgjerrig Endret 18. november 2015 av Snof
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Kapitalisme er frithet og sammarbeid, hva mener du vi skal erstatte den med? 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Jeg ville nok selv fokusert på at det er mange som jobber langt mer enn 8 timer var jeg medlem i LO. Og resultatet i min egen bransje blir vel at man jobber like mye som før (12 timer dagen) men bare får betalt for 6 istedet for 8. Det blir en dårlig deal uten bedre forankring. Anonymkode: dfdbf...940
Jetlag Skrevet 18. november 2015 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2015 Kapitalisme er frithet og sammarbeid, hva mener du vi skal erstatte den med?Professoren i videoen forklarer det bedre enn meg. Bare se på videoen.
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 Professoren i videoen forklarer det bedre enn meg. Bare se på videoen. Han lyver bare, jeg er helt uenig. Dette med automatisering er bare tull, det jobbes mye flere arbeidstimer per år nå enn i 1970 eller 1920. Hvis ting blir så automatisert, hvorfor jobber man totalt mange ganger mer enn før? I tillegg er sosialisme, resource based economy og kommunisme onde terroriserende ideologier. Se bare på hvordan skattepengene mine brukes til å drepe vilkårlige personer i midtøsten. Jeg vil jo faen ikke drepe folk i midtøsten, hvorfor må jeg bidra til sånt piss? I kapitalisme slipper man å drepe uskyldige dersom samvittigheten din ikke tillater det.Fri handel vil alltid være nødvendig selv om noen terroriserende mennesker vil hindre det. Se bare hvordan Jensemann gikk fra å stjele folkets penger til å lede terrororganisasjonen NATO for Barrack Hussein.
Jetlag Skrevet 18. november 2015 Forfatter #11 Skrevet 18. november 2015 (endret) Han lyver bare, jeg er helt uenig. Dette med automatisering er bare tull, det jobbes mye flere arbeidstimer per år nå enn i 1970 eller 1920. Hvis ting blir så automatisert, hvorfor jobber man totalt mange ganger mer enn før? I tillegg er sosialisme, resource based economy og kommunisme onde terroriserende ideologier. Se bare på hvordan skattepengene mine brukes til å drepe vilkårlige personer i midtøsten. Jeg vil jo faen ikke drepe folk i midtøsten, hvorfor må jeg bidra til sånt piss? I kapitalisme slipper man å drepe uskyldige dersom samvittigheten din ikke tillater det.Fri handel vil alltid være nødvendig selv om noen terroriserende mennesker vil hindre det. Se bare hvordan Jensemann gikk fra å stjele folkets penger til å lede terrororganisasjonen NATO for Barrack Hussein.Norge er ikke et demokratisk samfunn. Norge er et parlamentarisk styre. Dette innebærer at vi velger politikerne som representerer oss. Disse politikerne sender norske soldater til å drepe folk i midtøsten, men det er folket som er skyldig fordi vi stemte på dem.Det er derfor terrorister dreper sivile mennesker. Fordi politikerne representerer folket og folket er skyldig i politikernes valg. Endret 18. november 2015 av Jetlag 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 Han lyver bare, jeg er helt uenig. Dette med automatisering er bare tull, det jobbes mye flere arbeidstimer per år nå enn i 1970 eller 1920. Hvis ting blir så automatisert, hvorfor jobber man totalt mange ganger mer enn før? I tillegg er sosialisme, resource based economy og kommunisme onde terroriserende ideologier. Se bare på hvordan skattepengene mine brukes til å drepe vilkårlige personer i midtøsten. Jeg vil jo faen ikke drepe folk i midtøsten, hvorfor må jeg bidra til sånt piss? I kapitalisme slipper man å drepe uskyldige dersom samvittigheten din ikke tillater det.Fri handel vil alltid være nødvendig selv om noen terroriserende mennesker vil hindre det. Se bare hvordan Jensemann gikk fra å stjele folkets penger til å lede terrororganisasjonen NATO for Barrack Hussein.korrigering: Selv i forhold til folketallet. (Før noen kommer med argumentet om at det er nesten dobbelt så mange nordmenn nå sammenlignet med 1970).I 1970 så var ca 45% av kvinner i arbeid. Anonymkode: 361ec...983
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #13 Skrevet 18. november 2015 Norge er ikke et demokratisk samfunn. Norge er et parlamentarisk styre. Dette innebærer at vi velger politikerne som representerer oss. Disse politikerne sender norske soldater til å drepe folk i midtøsten, men det er folket som er skyldig fordi vi stemte på dem. Demokrati er ikke kaptialisme. Sosialisme er ikke kapitalisme. Jeg har kun argumentert for kapitalisime, ikke demokrati eller pralametarisk styre. Vi trenger ikke demokrati, lover trenger ikke å endre seg og all skatt burde være skatt på tomter, utvinning av ikke-fornybare naturressurser og forrurensning, og pengene burde bli betalt ut i folkelønn slik at folket selv kunne bruke dem. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 Demokrati er ikke kaptialisme. Sosialisme er ikke kapitalisme. Jeg har kun argumentert for kapitalisime, ikke demokrati eller pralametarisk styre. Vi trenger ikke demokrati, lover trenger ikke å endre seg og all skatt burde være skatt på tomter, utvinning av ikke-fornybare naturressurser og forrurensning, og pengene burde bli betalt ut i folkelønn slik at folket selv kunne bruke dem.I så fall er du ingen ekte kapitalist, det dreier seg om fravær av fordeling av penger. Anonymkode: dfdbf...940
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #15 Skrevet 18. november 2015 I så fall er du ingen ekte kapitalist, det dreier seg om fravær av fordeling av penger. Anonymkode: dfdbf...940Hvem eier landet? Folket, selvsagt skal folket kunne disponere landet som de vil. Det er fjottete å selge landet slik at folk kan beskatte folket ved å kjøpe folkets eiendom. Kall det for leie isteden for skatt da vel.
NordicViking Skrevet 18. november 2015 #16 Skrevet 18. november 2015 Dette er tegn på kapitalismens kollaps og politikerne blir redde. Denne professoren forklarer hvorfor kapitalismen kollapser.Richard Wolff er en selverklært marxist. Han har lenge påstått at kapitalismen vil kollapse, men har alltid tatt feil. Jeg tar ingen ting av det han sier seriøst. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #17 Skrevet 18. november 2015 Alternativet til kapitalisme er korporatisme. At folk, arbeidere, eier de aksjeselskap de arbeider for. Ikke staten, folket direkte. En form for "folkelig kapitalisme". Heller enn, som i Sovjet, en statlig kapitalisme.Det vil da si at de som jobber i en bedrift også eier bedriften. Det får flere konsekvenser. De blir mer opptatt av hva bedriften gjør med/mot deres nærmiljø. Utslipp, avfall, osv. En blir mer opptatt av at de som i dag faller utenfor pga handikapp, får en plass i bedriften. Lønnsforskjellene blir drastisk mindre - ikke borte, men mindre. De som jobber hardt tjener mer, de som sluntrer unna tjener mindre.Slike bedrifter startet de i Mondragon, i Spania, for 60 år siden. De vokste og er blitt til et stort samfunn. I tillegg eksporteres samfunnsmodellen til andre land.Hvis det er så strålende, hvorfor har vi da ikke det i stedt for kapitalisme?- Fordi kapitalisme produserer billigere. Det er billigere å utnytte en arbeider i Kina som har lite frihet, til å jobbe for (så godt som) ingenting (10-20 kroner dagen). Dette påvirker drastisk produksjonsutgiftene. Folk kjøper heller en billigprodusert mikrobølgeovn, så lenge den fungerer, enn en dyrere tilsvarende, bare basert på arbeidsforholdene til arbeidstakerne.Det er ikke det at kapitalisme fungerer bedre, sånn sett, det er det at kapitalisme utnytter svake, utsatte, og på den måten klarer å presse ned prisene så varene er billigere for oss her i vesten.Jeg er ganske overbevist om at fremtiden ligger i korporatisme. Det er en markedsmodell som utnytter styrken både i kapitalismen og i "kommunismen". Anonymkode: 6f047...61a 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #18 Skrevet 18. november 2015 Demokrati er ikke kaptialisme. Sosialisme er ikke kapitalisme. Jeg har kun argumentert for kapitalisime, ikke demokrati eller pralametarisk styre. Vi trenger ikke demokrati, lover trenger ikke å endre seg og all skatt burde være skatt på tomter, utvinning av ikke-fornybare naturressurser og forrurensning, og pengene burde bli betalt ut i folkelønn slik at folket selv kunne bruke dem.Vi hadde ikke trengt lover om mennesker var rasjonelle, rettferdige og omsorgsfulle, men det faller jo ikke naturlig, dermed har vi et tonn med lover. Anonymkode: e7526...dad
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #19 Skrevet 18. november 2015 Vi hadde ikke trengt lover om mennesker var rasjonelle, rettferdige og omsorgsfulle, men det faller jo ikke naturlig, dermed har vi et tonn med lover.Anonymkode: e7526...dadEneste loven vi trenger er eiendomsrett og avtalerett. De øvrige lovene er bare tull.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #20 Skrevet 18. november 2015 Hvem eier landet? Folket, selvsagt skal folket kunne disponere landet som de vil. Det er fjottete å selge landet slik at folk kan beskatte folket ved å kjøpe folkets eiendom. Kall det for leie isteden for skatt da vel.Du snakker jo om at man ikke skal ha lov til å selge? Innenfor kapitalismen er det full eidendomsrett hvilket inkluderer muligheten til å selge eiendommer. Og dette med borgerlønn? Det har ikke noe i et (laissez faire) kapitalistisk system å gjøre, det er omforderling av verdier. Anonymkode: dfdbf...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå