Gå til innhold

Er virkelig nordmenn så dårlige på rettskriving?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser kommentarer på facebook, artikler eller andre skriverier, ser jeg utallige skrivefeil! Selv av godt voksne folk. Er det fordi folk ikke bryr seg eller har de rett og slett ikke lært seg forskjeller som: Her-hær, hva-var, hvis-viss, hvor-vor, hel-hell, ike-ikke osv. Det er ikke SÅ vanskelig! 

"Jeg forstår ike hellt vorfor noen klarer å skrive så rare feil. Vi har alle gått på skole og læret oss å skrive ornkli, men Va er grunnen til at folk like vel skriver som det hær exemplet??? "

Blir gal av å lese så mange merkelige og flaue feil! De mister poenget i det de skriver, for halve lesingen blir å måtte tolke hva de egentlig skal frem til. Va synts dere? 

Anonymkode: 0bf12...44a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En håndfull av dem er dyslektiske, og resten bryr seg ikke. Det er nok også en del som primært skriver i en kultur der "alle" skriver feil, og påvirker hverandre på den måten. Spesielt nordlendinger jeg kjenner skriver alle SMS-dialekt med hverandre, og man er visst prippen om man skriver bokmål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange har lese-og- skrive- vansker. Man kan begynne å lese bøker, kanskje? Eller starte med undervisning, som Fri-undervisningen? For øvrig er det 'synes'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på hvordan folk kan unngå å se skrivefeilene sine. Noe av det verste jeg ser er ord delings feil. :fnise: Det er jo faktisk så enkelt som å si ordet for seg selv og stille spørsmålet "sier jeg det som et eller to ord?". Verre er det faktisk ikke. (og jada, jeg vet godt at det er noe som kalles for dysleksi) 

Eller de som konstant må ha mellomrom mellom punktumer . Slik som jeg gjør her . Da føler jeg at teksten flyter like dårlig som om jeg skulle skrevet hele teksten uten mellomrom i mellom.Slik som jeg gjør nå.Det er irriterende det.så kan vi slenge på liten for bokstav først i setningen og noen skikkelige sær skrivnings feil i samme slengen.da blir det så bra atte!!!!!!!!!!

Jeg har faktisk en skolevenninne som jobber som lærer som konstant deler alle ord feil, og har mellomrom mellom punktumer og kommaer. Jeg er ingen guru selv, men jeg klarer da å gjøre meg forstått iallefall. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mange har lese-og- skrive- vansker. Man kan begynne å lese bøker, kanskje? Eller starte med undervisning, som Fri-undervisningen? For øvrig er det 'synes'

Siste spørsmål var nettopp det, sarkastisk til skrivefeil ;) Men SÅ mange kan vel ikke ha dysleksi?

Anonymkode: 0bf12...44a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger lurer jeg på hvordan folk kan unngå å se skrivefeilene sine. Noe av det verste jeg ser er ord delings feil. :fnise: Det er jo faktisk så enkelt som å si ordet for seg selv og stille spørsmålet "sier jeg det som et eller to ord?". Verre er det faktisk ikke. (og jada, jeg vet godt at det er noe som kalles for dysleksi) 

Eller de som konstant må ha mellomrom mellom punktumer . Slik som jeg gjør her . Da føler jeg at teksten flyter like dårlig som om jeg skulle skrevet hele teksten uten mellomrom i mellom.Slik som jeg gjør nå.Det er irriterende det.så kan vi slenge på liten for bokstav først i setningen og noen skikkelige sær skrivnings feil i samme slengen.da blir det så bra atte!!!!!!!!!!

Jeg har faktisk en skolevenninne som jobber som lærer som konstant deler alle ord feil, og har mellomrom mellom punktumer og kommaer. Jeg er ingen guru selv, men jeg klarer da å gjøre meg forstått iallefall. 

Jeg er så enig med deg. Det er grusomt å lese tekster med masse feil. En og annen slurvefeil har vi alle sammen, så det er ikke det det går på.

Med norsklærer som ikke kan riktig norsk rettskriving blir det jo ikke bedre. Jeg fatter ikke at sånne ting ikke blir rettet på når man går lærerskolen. Det kan være ubehagelig å ta opp, men 100 ganger verre at en lærer driver med vranglære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at ingen går glipp av å lære rettskriving, tegnsetting og grammatikk på skolen! Dessverre ser vi at det ikke er noe flaut å skrive feil lenger, og elever (og etterhvert voksne) motiveres ikke til å legge ned tid til å lære dette ordentlig. Det hjelper ikke hvor mange ganger jeg har enkelte ord som lekse eller retter dem på prøver. Det er eleven selv som må øve til det sitter, og gidder de ikke det, vil de heller ikke lære det! Merkelig greie egentlig! 

"Alle" skriver jo kansje, desverre, værst, intresangt osv.. puh... 

Anonymkode: f9c6b...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går rett vest med språket. Både muntlig og skriftlig. Jeg hater skrivefeil, men gjør en blemme i ny og ne selv. Feil bruk av tegnsetting plager meg mye. Noen ganger svarer jeg mail med: "må du skrike?" og får masse spørsmålstegn tilbake. Jeg oppfatter utropstegn som skriking (spesielt når det er flere av de) og med flere spørsmålstegn antyder man at den man skriver til er dum.

Jeg syns det er verst med skrivefeil i avisene, enn i kommentarfelt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. De fleste av de du sikter til er ikke akkurat kremen av befolkningen. De fleste som engasjerer seg voldsomt i nettdebatter er ikke blant de mest oppegående, og skriveferdighetene deres vil dermed være deretter. 

Dette gjelder selvsagt ikke alle. 

Anonymkode: cabaa...ba9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da en gutt jeg kjenner skulle stave ordet "ordentlig". Det endte opp med "ånkli".  :daane:

Det er for lett å skylde på lese- og skrivevansker. Det gjelder selvsagt for noen, men for de aller fleste er det latskap og manglende interesse for å skrive riktig. 

Anonymkode: cabaa...ba9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som både skriver på dialekt og i tillegg skriver ordene slik de uttales, som f. eks "iche" istedet for "ikkje". Da kjenner jeg at jeg er på nippet til å bli hjerneskada av å lese det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går rett vest med språket. Både muntlig og skriftlig. Jeg hater skrivefeil, men gjør en blemme i ny og ne selv. Feil bruk av tegnsetting plager meg mye. Noen ganger svarer jeg mail med: "må du skrike?" og får masse spørsmålstegn tilbake. Jeg oppfatter utropstegn som skriking (spesielt når det er flere av de) og med flere spørsmålstegn antyder man at den man skriver til er dum.

Jeg syns det er verst med skrivefeil i avisene, enn i kommentarfelt osv. 

Enig i det! Synes det har blitt mye skrivefeil i avisene med årene, spesielt VG er ille. 

 

Anonymkode: ff78b...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger lurer jeg på hvordan folk kan unngå å se skrivefeilene sine. Noe av det verste jeg ser er ord delings feil. :fnise: Det er jo faktisk så enkelt som å si ordet for seg selv og stille spørsmålet "sier jeg det som et eller to ord?". Verre er det faktisk ikke. (og jada, jeg vet godt at det er noe som kalles for dysleksi) 

Eller de som konstant må ha mellomrom mellom punktumer . Slik som jeg gjør her . Da føler jeg at teksten flyter like dårlig som om jeg skulle skrevet hele teksten uten mellomrom i mellom.Slik som jeg gjør nå.Det er irriterende det.så kan vi slenge på liten for bokstav først i setningen og noen skikkelige sær skrivnings feil i samme slengen.da blir det så bra atte!!!!!!!!!!

Jeg har faktisk en skolevenninne som jobber som lærer som konstant deler alle ord feil, og har mellomrom mellom punktumer og kommaer. Jeg er ingen guru selv, men jeg klarer da å gjøre meg forstått iallefall. 

Du mener vel særskrivingsfeil. :) Orddeling dreier seg om å dele ordet når det ikke er plass til å skrive hele på linjen. Særskriving dreier seg om å skrive sammensatte ord eller flere ord.  

Ellers er jeg veldig enig med deg, særlig når det gjelder mellomrom mellom punktum. Særskrivingsfeil og unødvendig tegnsetting er nok det jeg irriterer meg mest over. 

Lærere, særlig realfagslærere, er vel kjent for ikke å ha de beste skriveferdighetene. Dette synes jeg er synd. Selv om disse lærerne ikke er norsklærere tar elevene passivt opp språket. Det nytter ikke at norsklæreren pirker på feil når elevene er eksponert for dårlig språk både i skolesammenheng og i andre sammenhenger. 

Anonymkode: cabaa...ba9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel særskrivingsfeil. :) Orddeling dreier seg om å dele ordet når det ikke er plass til å skrive hele på linjen. Særskriving dreier seg om å skrive sammensatte ord eller flere ord.

Særskriving er orddeling, men orddeling er ikke nødvendigvis særskriving. Helt streit hyponomi.

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror rett og slett at folk ikke bryr seg. Det er veldig synd.  Jeg er opptatt av språk og prøver å skrive så korrekt som mulig. Selv om jeg synes det er ok med dialekt på facebook så er det helt uakseptabelt når folk som får betalt for å skrive har haugevis med skrive- og språkfeil.

Anonymkode: 287d9...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særskriving er orddeling, men orddeling er ikke nødvendigvis særskriving. Helt streit hyponomi.

Nei. Det er en vesentlig forskjell.

For et par år siden mente de noe annet. Språkrådet vingler fryktelig, og det er jevnt over bedre å ta det de sier som retningslinjer heller enn regler. 

Språk endrer seg. Noen regler blir mindre tydelige, andre blir tydeligere. Jeg kan for øvrig ikke se noen steder at reglene vedrørende denne begrepsbruken var annerledes for et par år siden. 

Dersom man skal følge ditt råd er det ikke rart at mange ikke har riktig språkbruk. 

Anonymkode: cabaa...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...