Gå til innhold

Ønsker ikke babyshower, venninne nekter å akseptere det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, og har en venninne som er veldig "på" rundt min graviditet. Hun så og si har krevd at hun skal være gudmor til barnet og har allerede handlet inn klær og babyting som det gjerne står noe med "tante" på, siden hun har erklært seg selv som "tante". (Tantes gullunge, tantes lille venn, etc)

Dette har hun gjort selv om jeg og min samboer har gjort det tydelig at vi ikke ønsker noe babyting i hus enda, for det gikk galt en gang tidligere og da var det veldig vondt å pakke vekk alle babysakene. Dette vet hun også om, og vi har bedt henne om å la være å gi oss disse tingene før litt senere, men hun sender masse bilder og snapper de. 

Vi bor i en annen by for jeg flyttet til samboeren min sin hjemby som er ca 5 timer å kjøre unna der hun bor, og jeg bodde tidligere. Det er ikke så lenge siden vi flyttet hit (under 1 år).

Her om dagen fikk jeg en melding av henne hvor hun lurte på hvem hun skulle invitere til babyshoweren. Jeg har aldri ønsket noe babyshower og vi har egentlig aldri diskutert det - kun løst før jeg ble gravid, og selv da sa jeg at jeg ikke helt følte for å ha dette når jeg skulle få barn. 
Grunnen til at jeg ikke vil ha det er rett og slett fordi jeg har følt meg dårlig hele svangerskapet og blitt bedt om å holde meg mye innendørs og i ro, og helst så lite sosial som mulig (ikke store sammenkomster) for å stresse minst mulig. Jeg syntes da hele greia bare blir et mas, og jeg har egentlig alltid bare følt det hele som ganske ... kleint. Jeg har bare rett og slett aldri hatt noe forhold til denne tradisjonen og er rett og slett ikke komfortabel med det... Jeg har rett og slett bare ikke lyst til å ha en babyshower.

Jeg sa fortalte henne på en hyggelig og ordentlig måte at jeg ikke ønsket noe babyshower, både på grunn av at jeg ikke føler meg i form i det hele tatt men også fordi jeg rett og slett ikke har lyst. Hun svarte surt at jeg har blitt egosentrisk og at det er barnslig av meg. Svarte igjen at det får hun bare mene og at jeg ikke visste at MIN babyshower var så ufattelig viktig for henne. 

Noen dager senere får jeg høre av andre at hun har gått og sagt at jeg ikke ønsker å ha en babyshower fordi jeg ikke har noen og invitere siden jeg har flyttet til en ny by. Det er jo helt feil, jeg har fått meg et nettverk her (ikke et så stort et, men noen venninner + samboer sin familie), og hadde jeg ønsket en babyshower så hadde vel planen min vært å ha den i byen hvor jeg kommer fra for det er jo der alle vennene mine bor. OM jeg hadde ønsket dette ville jeg jo tatt en helg inn til byen og gjort det sånn. 
Plutselig fikk jeg masse sympati meldinger om at det ordner seg og at det alltid tar tid å finne seg nye venner på et nytt sted. Hva i pokker? Jeg har da aldri på noen måte sagt at jeg er ensom her! Ble rett og slett flau over å få så mange som trodde jeg satt her og var så ensom. Skikkelig ubehagelig faktisk, for flere av de som sendte melding tilbydde seg å komme hit for å feire og sendte mange klemmer. Det er jo koselig, men for meg blir det nesten bare trist at alle der "hjemme" tror at jeg er skikkelig ensom.

Merker nå at jeg egentlig bare er skikkelig sur over hele greia. Sur over hvor liten respekt hun har for at vi ikke ønsker babyting enda, sur for at hun selverklærer seg som tante, sur for at hun presser seg på til å lage en babyshower og sur for at hun vrir om hele situasjonen til masse sympatimeldinger og får hele byen til å tro at jeg ikke har noen venner og er trist og ikke trives.

Ååh, hva tenker dere? Respektløst??

Anonymkode: 3e2a3...112

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig respektløst!

Meldingene fra de andre vennene dine er jo godt ment, i og med at de tror på oppspinnet. Jeg hadde forklart disse vennene hvordan ting egentlig er, og samtidig takket for omtanken og sagt noe sånt som at det er godt å vite at man har noen som hadde stilt opp hvis situasjonen faktisk hadde vært slik som din venninne fremstiller den. 

Så hadde jeg gitt kraftig beskjed til denne venninnen om at nå er det nok! Det høres ut som hun er en person som lett overkjører, derfor tror jeg jeg hadde valgt å skrive en mail,eler en pm på facebook,sånn at jeg viste at jeg fikk sagt alt jeg ville si uten å bli avbrutt eller avfeiet. Når noen oppfører seg sånn som din venninne trenger de å få ting i klartekst. Jeg kunne funnet på å spørre om hun rett og slett ønsket å såre meg,siden hun holder på som hun gjør. Så hadde jeg vært tydelig på at det ikke blir noen babyshower, at hun er venninne,ikke søster (siden hun kaller seg tante), og at det oppleves vondt at hun stadig sender bilder av ting hun har kjøpt til babyen, når hun gjentatte ganger har fått beskjed om at dere ikke ønsker dette så tidlig. Avslutningsvis hadde jeg sagt at jeg håper hun nå vil begynne å respektere mine grenser, og at hvis hun ikke gjorde det ville jeg bli nødt til å begrense kontakten for å beskytte meg selv.  

Lykke til, og gratulerer med lille i magen!

Anonymkode: b8cbf...e6c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke jeg hatt store problemer med å kutte ut iallfall. Aksepterer ikke at folk tråkker på mine grenser og det burde ikke du heller. Har hun ikke et liv selv siden hun føler så sterkt for å blande seg inn i ditt? Jeg hadde og sagt til de som kom med sympatierklæringer at det er en misforståelse og gitt beskjed om at det er hun som styrer rundt som hun vil uten å ta hensyn til deg og dine ønsker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt henne ut, gi henne forklaring og så kutt alle bånd.

Hun har jo total mangel på respekt. Ustabil virker det som hun er også.. Erklærer seg selv som "tante" for å så overkjøre moren til ungen.

For en dust..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snakket med mine "ordentlige" venninner og fortalt hva det er som har skjedd her. Sagt at jeg ikke ønsker babyshower og hvorfor, og deretter kuttet ut denne overivrige venninna som ikke respekterer grensene dine. Hun drar deg jo bare ned og i tillegg sprer hun feil info til de andre. Hva er det med henne som gleder deg? Hun høres slitsom ut. Bare vent til babyen har kommet. Tenker emg hun flytter inn da, jeg.

Anonymkode: d16bc...f88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utakknemmelig du er! Hun mener jo dette bare godt. Ja hun er litt overivrig, men du skal være veldig glad noen er opptatt av barnet ditt. Jeg har bitt tennene sammen i for eksempel uønskede overraskelsesbursdagfester to ganger. Har en venninne som gjør dette av sitt hvertes godhet. Jeg kan jo ikke annet enn å være takknemmelig for at hun gidder dette, selv om det ikke er helt min greie. 

 

Til ryktene om at du ikke hadde noen å invitere etc. så vet du jo ikke hvordan det startet eller hvem som har konkludert med det, det er bare rykter.

Anonymkode: 78bef...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utakknemmelig du er! Hun mener jo dette bare godt. Ja hun er litt overivrig, men du skal være veldig glad noen er opptatt av barnet ditt. Jeg har bitt tennene sammen i for eksempel uønskede overraskelsesbursdagfester to ganger. Har en venninne som gjør dette av sitt hvertes godhet. Jeg kan jo ikke annet enn å være takknemmelig for at hun gidder dette, selv om det ikke er helt min greie. 

 

Til ryktene om at du ikke hadde noen å invitere etc. så vet du jo ikke hvordan det startet eller hvem som har konkludert med det, det er bare rykter.

Anonymkode: 78bef...646

herregud, du er i hvert fall helt på bærtur..

Anonymkode: 6edb4...7ee

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utakknemmelig du er! Hun mener jo dette bare godt. Ja hun er litt overivrig, men du skal være veldig glad noen er opptatt av barnet ditt. Jeg har bitt tennene sammen i for eksempel uønskede overraskelsesbursdagfester to ganger. Har en venninne som gjør dette av sitt hvertes godhet. Jeg kan jo ikke annet enn å være takknemmelig for at hun gidder dette, selv om det ikke er helt min greie. 

 

Til ryktene om at du ikke hadde noen å invitere etc. så vet du jo ikke hvordan det startet eller hvem som har konkludert med det, det er bare rykter.

Anonymkode: 78bef...646

TS her.

Det handler ikke om utakknemlighet. Det handler om når noen trår over grensen. At jeg sier ifra om at jeg ikke ønsker babyting i hus enda er fordi vi tidligere mistet ganske sent i svangerskapet og følelsen av å komme hjem fra sykehuset og pakke vekk alle tingene er noe av det vondeste både jeg og min samboer har opplevd. En sånn ting føler jeg man burde respektere. Det er ingen som nekter henne å "delta" når barnet kommer, men en så sår og enkel ting som at vi ikke ønsker babyting enda er ikke så vanskelig å gjøre. Babyen kommer ikke fortere om hun handler masse ting, og babyen blir heller ikke mer knyttet til henne om hun handler dette i uke 10 eller uke 30. 

Det er vel ingen selvfølge at alle ønsker en babyshower! Hvis du leser hva jeg har skrevet så har jeg vært dårlig hele svangerskapet og fått beskjed om å ta det mest mulig med ro. Å få en baby er ikke en fellesaktivitet hvor man skal ta hensyn til alle sine meninger og ønsker. Det er meg og min samboer sitt barn, det er opp til oss. 
Hadde det vært en overraskelse-babyshower hadde jeg jo ikke blitt sur, for da hadde hun vel ikke visst at jeg ikke ønsket dette, men når hun spør om hvem hun skal invitere og jeg avslår ideen så er det noe man burde respektere.

Og det er ikke rykter når jeg og hun er de eneste som har snakket om babyshower. Spesielt når jeg får meldinger som er av typ; "Hei, snakket med *min venninne* og skjønner det sånn at du kanskje ikke har det så lett der du bor nå, blablabla".

Selvfølgelig mener vennene mine som sender disse meldingene det godt, men er faktisk skikkelig ubehagelig å sitte å forsvare at jeg ikke er ensom!
 

Anonymkode: 3e2a3...112

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, du er i hvert fall helt på bærtur..

Anonymkode: 6edb4...7ee

kanskje det er venninnen til ts? :fnise:

Anonymkode: 41656...8b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt TS, og her må du nesten bare sette deg ned med venninnen din og være litt hard på at hun ikke kan fortsette. 

Som noen andre over her skriver kan det være en god ide å skrive en mail, eller pm på face, eller kanskje et brev du kan levere til henne og så sitte der sammen mens hun leser, så du er sikker på at du får sagt det du vil på en ordentlig måte. 

Jeg ønsket heller ikke babyshower når jeg var gravid, og sa til alle mine venner at jeg heller ville ha en sammenkomst ETTER at lille var født. Man vet jo aldri hva som kan skje, og jeg synes det er rart å ha en fest for noen som ikke er tilstede på ordentlig ennå (men det er nå meg da...).. Mine venner godtok heldigvis dette med en gang. 
Jeg tror at din venninne bare mener det godt, men ikke vet helt hvor grensen går, og har vel kanskje litt vanskelig for å sette seg inn i din situasjon  Hun har kanskje ikke egne barn? 
Kan det være en ide å si til venninnen din at du ønsker en fest etter fødselen isteden, og at hun mer enn gjerne kan være med på å planlegge den, ETTER fødselen? 
Da føler hun seg fortsatt inkludert og du slipper (forhåpentligvis) mer mas. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fordel ved å ikke få barn, man slipper å bli påprakket babydusj og sånt piss! 

Og venninnen din er uforskammet! Selv om hun mener det godt å ville arrangere babydusj må hun respektere at du ikke ønsker det. Makan til kjerring altså. Sånn babydusj virker som kleine saker. Glad jeg slipper. Ingen av venninnene mine har hatt babydusj heller, heldigvis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fordel ved å ikke få barn, man slipper å bli påprakket babydusj og sånt piss! 

Og venninnen din er uforskammet! Selv om hun mener det godt å ville arrangere babydusj må hun respektere at du ikke ønsker det. Makan til kjerring altså. Sånn babydusj virker som kleine saker. Glad jeg slipper. Ingen av venninnene mine har hatt babydusj heller, heldigvis. 

Babydusj. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det handler ikke om utakknemlighet. Det handler om når noen trår over grensen. At jeg sier ifra om at jeg ikke ønsker babyting i hus enda er fordi vi tidligere mistet ganske sent i svangerskapet og følelsen av å komme hjem fra sykehuset og pakke vekk alle tingene er noe av det vondeste både jeg og min samboer har opplevd. En sånn ting føler jeg man burde respektere. Det er ingen som nekter henne å "delta" når barnet kommer, men en så sår og enkel ting som at vi ikke ønsker babyting enda er ikke så vanskelig å gjøre. Babyen kommer ikke fortere om hun handler masse ting, og babyen blir heller ikke mer knyttet til henne om hun handler dette i uke 10 eller uke 30. 

Det er vel ingen selvfølge at alle ønsker en babyshower! Hvis du leser hva jeg har skrevet så har jeg vært dårlig hele svangerskapet og fått beskjed om å ta det mest mulig med ro. Å få en baby er ikke en fellesaktivitet hvor man skal ta hensyn til alle sine meninger og ønsker. Det er meg og min samboer sitt barn, det er opp til oss. 
Hadde det vært en overraskelse-babyshower hadde jeg jo ikke blitt sur, for da hadde hun vel ikke visst at jeg ikke ønsket dette, men når hun spør om hvem hun skal invitere og jeg avslår ideen så er det noe man burde respektere.

Og det er ikke rykter når jeg og hun er de eneste som har snakket om babyshower. Spesielt når jeg får meldinger som er av typ; "Hei, snakket med *min venninne* og skjønner det sånn at du kanskje ikke har det så lett der du bor nå, blablabla".

Selvfølgelig mener vennene mine som sender disse meldingene det godt, men er faktisk skikkelig ubehagelig å sitte å forsvare at jeg ikke er ensom!
 

Anonymkode: 3e2a3...112

Jeg syntes uansett du burde være takknemmelig for at hun bryr seg, om enn mitt for mye. Det er ikke mange venninner som gidder å interessere seg så mye for en annen sitt barn. Nei det er ingen selvfølge at alle ønsker en babyshower, men hun ønsker å gi deg en, ser du ikke at det er noe hun gjør FOR deg? Det er masse penger og arbeid som går ned i en babyshower, men det er hun villig til å ofre for deg, venninnen sin. Du velger bare å se det negative, at hun er grenseoverskridende. Hva med å se at hun er en superengasjert venninne som ønsker å holde en fest for deg?

 

Du vet ikke om du og hun er de eneste som har snakket om denne babyshoweren, du vet ikke hvem hun har snakket med det om og hva de har sagt viere, så jo dette er bare rykter. Den du har snakket med har "skjønnt det sånn og sånn, det betyr ikke at din venninne (som planlegger babyshoweren er den som har satt ut ryktene). Jeg syntes virkelig du skal fokusere på det siste uthevede her .

Anonymkode: 78bef...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal TS vise takknemlighet for en interesse hun ikke har lyst på? Jeg tror heller jeg ville kuttet denne venninnen, hun høres slitsom og vanskelig ut å forholde seg til.

Anonymkode: be483...0e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal TS vise takknemlighet for en interesse hun ikke har lyst på? Jeg tror heller jeg ville kuttet denne venninnen, hun høres slitsom og vanskelig ut å forholde seg til.

Anonymkode: be483...0e1

Fordi tanken er god. Hun gjør jo bare dette for å være snill. Det er jo det hun må ta med seg.

Anonymkode: 78bef...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi tanken er god. Hun gjør jo bare dette for å være snill. Det er jo det hun må ta med seg.

Anonymkode: 78bef...646

Tanken kan være så god den bare vil. Når du går mot venners tydelig uttrykte ønsker og gjør deg for slitsom å forholde deg til, kan du ikke forvente takknemmelighet. 

Og å tro det er en god idé å gjøre det motsatt av det vennene dine sier de ønsker, en dum tanke, ikke god.

Anonymkode: be483...0e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tanken kan være så god den bare vil. Når du går mot venners tydelig uttrykte ønsker og gjør deg for slitsom å forholde deg til, kan du ikke forvente takknemmelighet. 

Og å tro det er en god idé å gjøre det motsatt av det vennene dine sier de ønsker, en dum tanke, ikke god.

Anonymkode: be483...0e1

Å ikke se at dine venninner ønsker deg vel, og ønsker å gjøre noe hyggelig for deg (selv om det kan være litt feilslått) er en dum tanke.

Anonymkode: 78bef...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke se at dine venninner ønsker deg vel, og ønsker å gjøre noe hyggelig for deg (selv om det kan være litt feilslått) er en dum tanke.

Anonymkode: 78bef...646

Jeg er enig i at man godt kan forsøke å se det beste i mennesker, men du mener at man.skal være takknemlig. Det er å dra strikken litt langt. Gi henne en ny sjanse etter grundig formaninger om at man IKKE setter pris på å bli overkjørt, kan jeg forstår. Men å være takknemlig, det er helt på jordet.

Anonymkode: be483...0e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Fordi tanken er god. Hun gjør jo bare dette for å være snill. Det er jo det hun må ta med seg.

Anonymkode: 78bef...646

Du,hun er ikke mye snill altså.Hun hører jo ikke på Ts,og vil heller si det er veldig dårlig å stresse opp,og gjøre Ts sliten når hun skal ta det med ro.Denne venninna overkjører jo helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay..

Den veninna di har visst blitt litt ko ko. :) Det er mange som blir litt skrullete når noen får barn, spesielt om de ikke har opplevd det før. Prøv å slapp av så mye du kan, og slå på tråden til hver og en som ringer og fortell det som der er. At line har blitt litt skrullete og maser litt mye på deg. At du ikke har tid til babyshower og at du har det best om du slapper av hjemme nå, og at dere heller kan treffest etter barnet har kommet. Ja, når du er klar da....

Bare si det rett ut. Line har blitt skrullete. De forstår helt sikkert hva du mener.

-Men tenk litt fremover også, om du feks ønsker at Line skal være tante til ditt barn så bør du gå frem på en litt annen måte..evt svelge litt kameler og pakke gavene bort på loftet og heller ta de frem senere. Du kan være emosjonellt "i kontroll" selv om du får gaver! :) Bare husk at en gave er bare en gave. man gir for å glede, de vil bare gjøre deg glad. får du en gave så er den gitt bort til deg uten noe rett på noe i retur. En takk er alt, og så kan du rolig legge den til side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...