Gå til innhold

Konferansetime for skoleelev ettermiddagstid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ikke sjeldent jeg må vente en uke før jeg får time hos tannlegen...

Anonymkode: f7965...d1a

ok, da har du valgt feil tannlege, jeg har alltid fått time på dagen hvis jeg har lyst på det:) tror faktisk de har åpent på lørdager også:)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok, da har du valgt feil tannlege, jeg har alltid fått time på dagen hvis jeg har lyst på det:) tror faktisk de har åpent på lørdager også:)

Du har nok opplevd minst en gang at det ikke passer for tannlegen, legen, eller booke time andre steder at det ikke passer for dem når det passer for deg. Det er ikke sånn at du kan ringe ned til butikken heller og be de åpne en time på kvelden fordi det ikke passet for deg å handle i deres åpningstider. 

Uansett er det nok forskjell fra skole til skole og fra lærer til lærer. Der jeg jobber kan kontaktlærere ta konferansetimer på kveldene, men jeg tror nok heller det hjelper bedre å prøve å ta en hyggelig telefon og spørre, enn å klage på KG og tro at det endrer seg da. Men jeg vet også at på noen skoler ønsker ikke ledelsen at konferansetimer skal tas på kvelden. Men man må jo også huske på at mange lærere også har et liv. Hvis det passer best for deg på onsdag kl 19 i stedet for på mandag kl 14, er det ikke sikkert at det passer for læreren på onsdag kl 19, fordi hun har en avtale. Hvis det er helt totalt krise og du ikke får byttet og ingenting passer, så tar du en hyggelig telefon og kommer med forslag til løsning selv, og prøver uansett å gjøre det lettere for begge.

• Liker 3
Skrevet

fritiden sin? Nei, det er ikke fritiden deres. En lærers arbeidsuke er drøyt 43 timer, mens andre yrker normalt sett har 37,5 timer. Lærere skal dermed jobbe ca 6 timer mer i uken enn oss andre. Jeg synes ikke det er urimelig å forvente av lærere at denne plusstiden blir brukt til konferansetimer de ukene i året man har dette. Det er vel ikke snakk om mer enn 2-4 uker i året? Resten av året får de prioritere disse ektratimene etter eget behov.

Kompensasjonen for dette er 6 uker fri mer enn folk i andre yrker. Å si at de ikke får kompensasjon blir derfor feil synes jeg.

Det er jo alltids noen som ønsker konferansetimer på formiddagstid også, så om man hadde halvparten i ordinær arbeidstid og resten om ettermiddagen så tror jeg de fleste hadde blitt fornøyd (kanskje utenom læreren da). 

Jeg har forståelse for at lærere helst vil dra hjem tidlig hver dag og heller jobbe hjemmefra når det passer dem. Men, å vise litt fleksibilitet for å imøtekomme foreldre synes jeg er rett og rimelig. 

Anonymkode: 85b60...3eb

Kompensasjon utover dagtid (8-16) finnes ikke. Det er kompensasjon for de 43 timer i uken  med skoleferie som du sier. Dette er ingen kompensasjon for overtid kveldstid.

• Liker 2
Skrevet

da må du jo henvise til den siste kilden du legger fram, som er en tolkning av lovteksten, og ikke selve lovteksten. 

Anonymkode: f1fc6...f52

Alle lover har rettskilder og -praksis. Det ligger føringer i overskriften:

§ 13-3d.Plikt for kommunen og fylkeskommunen til å sørgje for foreldresamarbeid

Skrevet

Kompensasjon utover dagtid (8-16) finnes ikke. Det er kompensasjon for de 43 timer i uken  med skoleferie som du sier. Dette er ingen kompensasjon for overtid kveldstid.

Det er jo ikke nødvendigvis slik at man må jobbe overtid for å jobbe etter kl 16. Med grense på 9 timer daglig før overtid utløses kan man jo f.eks jobbe 8-17 eller 9-18. Det gir rom for 2-3 timer etter tidsrommet som TS ble tilbudt samtale. Å kunne tilby noen samtaler i dette tidsrommet ville nok blitt satt pris på.

Å jobbe utover 8-16 er jo noe lærere må uansett for å komme opp i en arbeidsmengde på drøyt 43 timer i uken. 

• Liker 1
Skrevet

http://www.fug.no/skolens-informasjonsplikt.324427.no.html 

Dette fremkommer av  tolkning av lovteksten gjennom årene.

Og der fremkommer det jo også at skolen skal tilrettelegge for at samtalen skal gjennomføres, i samarbeid med foreldrene.

3. Utviklingssamtaler i grunnskolen

<klipp>

Fastsetting av tidspunkt for foreldresamtalen

Det vil normalt være skolen som tar initiativet til at det skal avholdes foreldresamtale og samtidig foreslå tidspunkt for samtalen. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at samtalen må ses som del av samarbeidet mellom skole og hjem, hvilket innebærer at skolen ikke ensidig kan fastsette og fastholde tidspunktet dersom dette ikke passer for elevens foreldre. Det må forventes at både skolen og elevenes foreldre er fleksible slik at det er en reell mulighet til å avvikle foreldresamtalene.

Ved mange skoler gjennomføres foreldresamtalene dels på dagtid og dels på kveldstid. I de aller fleste tilfeller vil man i fellesskap finne et tidspunkt som passer de involverte parter. Skolen kan imidlertid ikke begrense tilbudet slik at foreldresamtalene kun gjennomføres på dag- eller kveldstid dersom dette fører til at noen foreldre ikke gis den rett som foreligger etter forskriften. Skolen er forpliktet til å foreta tilpasninger slik at alle foreldre gis mulighet til å gjennomføre to foreldresamtaler per år.

Noen individer i enkelte arbeidsgrupper synes å tro at deres jobb er så bunden til arbeidstiden at arbeid på andre tider enn normert arbeidstid er utenkelig.

Generelt i arbeidslivet tilpasser man seg jobbsituasjonen og strekker seg for å yte best mulig sørvis. Enten man er sykehuspersonnel som kalles inn ifm katastrofer/ulykker, barnehageansatt som må være tilstede inntil alle barn er hentet, butikkansatt som jobber ekstra ifm lanseringer/åpningsfeiring/julestrien, bank-/megleransatt som stiller opp på kundekvelder, anleggsarbeider som må støype/asfaltere kveld/nattestid, IT-support som oppdaterer servere på ubekvemme tidspunkt, sjøfolk på ferjestrekkene som hopper over lunsj/middags hvilen fordi køene er kjempelange, ... og listen fortsetter  det uendelige.

Jobben til lærerne er hverken mer eller mindre verdt enn jobben til foreldrene til elevene i klassen. Noen foreldre har bedre anledning enn andre til å tilpasse seg skolen/læreren, mens andre ganger er det lettere for skolen/læreren og tilpasse seg til foreldrene. Argumenter som at "læreren må jo også hente barn" synes jeg lite om. Foreldrene må jo også gjøre tilpasninger om de skal ha konferansetimen i sin arbeidstid. Læreren kan også planlegge alternativ henting og barnepass for et forutsigbart tidspunkt i fremtiden (som læreren er med og bestemmer).

Men noen har forstått det. Jeg kjenner til skoler der skolen tilrettelegger for "søskenkonferanse", slik at konferansetimer for søsken legges til samme dag, rett etter hverandre, noe som garanterer muligheten for begge foreldre å delta (slipper å delta på hver sin pga dobbelbooking), samt at foreldrene slipper unna med ett tidspunkt for å ta fri fra eget arbeid. Noen har jo faktisk relativt lang vei mellom skole og arbeid. Dette viser at det går an å strekke seg litt på begge sider.

• Liker 4
Skrevet

Du har nok opplevd minst en gang at det ikke passer for tannlegen, legen, eller booke time andre steder at det ikke passer for dem når det passer for deg. Det er ikke sånn at du kan ringe ned til butikken heller og be de åpne en time på kvelden fordi det ikke passet for deg å handle i deres åpningstider. 

Uansett er det nok forskjell fra skole til skole og fra lærer til lærer. Der jeg jobber kan kontaktlærere ta konferansetimer på kveldene, men jeg tror nok heller det hjelper bedre å prøve å ta en hyggelig telefon og spørre, enn å klage på KG og tro at det endrer seg da. Men jeg vet også at på noen skoler ønsker ikke ledelsen at konferansetimer skal tas på kvelden. Men man må jo også huske på at mange lærere også har et liv. Hvis det passer best for deg på onsdag kl 19 i stedet for på mandag kl 14, er det ikke sikkert at det passer for læreren på onsdag kl 19, fordi hun har en avtale. Hvis det er helt totalt krise og du ikke får byttet og ingenting passer, så tar du en hyggelig telefon og kommer med forslag til løsning selv, og prøver uansett å gjøre det lettere for begge.

Jeg har egentlig ikke det. Jeg har alltid fått tider og dager som passer meg. Har jeg trengt en time på dagen har det også alltid gått til tider som passer meg. Å sammenligne det med å ringe butikker å be de åpne en time er heller ikke helt sammenlignbart, da vanlig åpningstid på en matbutikk er 7-23 og flere har også enda lengre. Av andre butikker med kortere åpningstider så finnes det som regel nettbutikker som tilbyr det samme som man kan handle hos når som helst på døgnet og de leverer på et par dager:)

Jeg er helt enig med deg når det kommer til konferansetimer, både at det kan være vanskelig å få tider som passer til alle og at det hjelper mer å ta kontakt med lærer enn å klage her:) min personlige mening er at man bør ihvertfall sette av litt tid på ettermiddagen fordi ikke alle har mulighet til å komme på dagtid, men jeg har forståelse for at det ikke alltid er like lett.

Men det har jeg ikke skrevet noe om,jeg svarte bare på en som sammenlignet det med bilverksted og tannlege, fordi man ikke kunne få time der på kveldstid. Det er feil, og det var det eneste jeg sa;)

Skrevet

Jeg har egentlig ikke det. Jeg har alltid fått tider og dager som passer meg. Har jeg trengt en time på dagen har det også alltid gått til tider som passer meg. Å sammenligne det med å ringe butikker å be de åpne en time er heller ikke helt sammenlignbart, da vanlig åpningstid på en matbutikk er 7-23 og flere har også enda lengre. Av andre butikker med kortere åpningstider så finnes det som regel nettbutikker som tilbyr det samme som man kan handle hos når som helst på døgnet og de leverer på et par dager:)

Jeg er helt enig med deg når det kommer til konferansetimer, både at det kan være vanskelig å få tider som passer til alle og at det hjelper mer å ta kontakt med lærer enn å klage her:) min personlige mening er at man bør ihvertfall sette av litt tid på ettermiddagen fordi ikke alle har mulighet til å komme på dagtid, men jeg har forståelse for at det ikke alltid er like lett.

Men det har jeg ikke skrevet noe om,jeg svarte bare på en som sammenlignet det med bilverksted og tannlege, fordi man ikke kunne få time der på kveldstid. Det er feil, og det var det eneste jeg sa;)

Det fins sikkert masse folk som ikke har hatt problemer med tidspunkt til konferansetimer heller;) på samme måte som du ikke har hatt problemer med tannlegetimer. Motsatt fins det også folk som har hatt problemer med begge, men en burde ikke forvente av hverken lærere eller leger at de skal kunne tilpasse sin hverdag for andre til enhver pris.

Skrevet

Det fins sikkert masse folk som ikke har hatt problemer med tidspunkt til konferansetimer heller;) på samme måte som du ikke har hatt problemer med tannlegetimer. Motsatt fins det også folk som har hatt problemer med begge, men en burde ikke forvente av hverken lærere eller leger at de skal kunne tilpasse sin hverdag for andre til enhver pris.

Som sagt så har jeg heller ikke sagt noe annet. Hvordan en lærerhverdag fungerer er ikke noe jeg har nok kjennskap til, til å ville uttale meg om hvordan de burde gjøre jobben sin eller bruke tiden sin:) 

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen med hva du skriver til hva jeg har skrevet. Det jeg har skrevet er at mange tannleger har kveldsåpent så om man skal til tannlegen så er man ikke avhengig av å måtte dra på dagtid. Altså at det å måtte ta seg fri fra jobb ikke trenger å være en problemstilling om man skal til tannlegen, ikke at fordi man kan dra til tannlegen på kvelden så må lærere tilby konferansetimer på kvelden:) 

Tannleger har strengt talt ingenting med denne tråden å gjøre:P

Skrevet

Det er jo ikke nødvendigvis slik at man må jobbe overtid for å jobbe etter kl 16. Med grense på 9 timer daglig før overtid utløses kan man jo f.eks jobbe 8-17 eller 9-18. Det gir rom for 2-3 timer etter tidsrommet som TS ble tilbudt samtale. Å kunne tilby noen samtaler i dette tidsrommet ville nok blitt satt pris på.

Å jobbe utover 8-16 er jo noe lærere må uansett for å komme opp i en arbeidsmengde på drøyt 43 timer i uken. 

Eventuelt gjør læreren som meg, og gjør for/etterarbeid på lørdag og søndag ved behov, når rettebunkene tårner seg opp - det er tross alt hele hensikten med den fleksible arbeidstidsavtalen.

På min arbeidsplass er det ingen faste regler for når man skal ha samtaler, men det blir sett på som usolidarisk å sette opp timene utenfor normal arbeidstid. Jeg åpner for å ha timer på kveldstid når noen ber om det, men det er ikke noe jeg tilbyr i utgangspunktet. Det er også mulig å ha fjernkonferanser via Skype, for foreldre som bor langt unna.

Anonymkode: 38acc...9b2

Skrevet

Jeg prøver å være så fleksibel som mulig for foreldrene. Det er tross alt bare to ganger i året, og hvis man sprer det litt utover så er det overkommelig å ta det på ettermiddagen. Man har jo som regel ting å gjøre på skolen likevel.

Anonymkode: 8c5d0...48c

• Liker 1
Skrevet

Som sagt så har jeg heller ikke sagt noe annet. Hvordan en lærerhverdag fungerer er ikke noe jeg har nok kjennskap til, til å ville uttale meg om hvordan de burde gjøre jobben sin eller bruke tiden sin:) 

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen med hva du skriver til hva jeg har skrevet. Det jeg har skrevet er at mange tannleger har kveldsåpent så om man skal til tannlegen så er man ikke avhengig av å måtte dra på dagtid. Altså at det å måtte ta seg fri fra jobb ikke trenger å være en problemstilling om man skal til tannlegen, ikke at fordi man kan dra til tannlegen på kvelden så må lærere tilby konferansetimer på kvelden:) 

Tannleger har strengt talt ingenting med denne tråden å gjøre:P

Har ikke sagt at du har sagt noe annet, jeg bare er med i diskusjonen :P Poenget var vel at noen sa at en kan ikke forvente at andre yrker tilrettelegger hverdagen sin etter hva som passer best for kundene/pasientene/gjestene, noe det regnes med at de fleste er enige i. Om noen ikke får legetime når det passer seg, er det ingen som klager på KG om det liksom. Men når lærere gir tidspunkt om konferansetimer som passer dem, er det noen foreldre som syns det er galt. På tannlegekontoret jeg hadde ifjor stenger de kl 15, men det er jo ingen som sier at det er forbudt å stenge senere. (Er det da greit at kunder klager på at de ikke får time når det passer de best på ettermiddagen?) Det har litt med å respektere arbeidstiden til folk. Om det så er en tannlege eller en lærer. Uansett regner jeg med det går greit om du spør læreren pent, og tannlegen vil nok fullføre fyllingen din om den tar litt lenger tid enn forventet.

Skrevet

Lege og tannlege finnes det nødordninger for. Du kan være trygg på at de fleste, også der, må jobbe overtid ofte! 

Anonymkode: 4f08b...3d5

• Liker 1
Skrevet

Lege og tannlege finnes det nødordninger for. Du kan være trygg på at de fleste, også der, må jobbe overtid ofte! 

Anonymkode: 4f08b...3d5

Men om det absolutt ikke passer og det er helt krise ang konferansetimer så ringer du da og spør XD eller, har du opplevd at det ikke går?

Skrevet

Jeg jobber i grunnskolen, og på skolen jeg jobber sender vi ut lapper i god tid før foreldrekonferanser, hvor de kan krysse av for foretrukne dager samt foretrukket tidsvindu - 15-17 og 17-19. De som har behov for morsmålstolk må også krysse av for det og skrive hvilket språk, slik at tolketjenesten kan samkjøres, da det er dyrt. Så syes kabalen sammen så godt det lar seg gjøre. Ikke alle vil kunne få foretrukket tid, men vi gjør nå så godt vi kan. 

OT: Og nei, ingen får to samtaler (utrolig hvor mange skilte foreldre som ikke ønsker å være i samme rom en liten halvtime en gang, selv ikke når grunnen er samtale og informasjon om hvordan deres felles barn gjør det på skolen...). Steforeldre er heller ikke velkomne. Vi er ikke et familievernkontor, og samtalene har en tendens til å skli over i noe som kan minne om skyttergravkrig når man blander steforeldre inn i kabalen.

Anonymkode: 39c6f...1b4

• Liker 2
Skrevet

Vi gjennomfører for øvrig alle samtaler i løpet av to uker. Det er et maraton, men heller det enn å tilbringe tid på skolen på kveldstid over en lengre periode. Det er jo også en del lærere som har lang reisevei.

Anonymkode: 39c6f...1b4

• Liker 1
Skrevet

Har to barn, en på barneskolen og en i ungdomsskolen. Vi har alltid, med alle lærere de har hatt, fått innkalling til foreldresamtaler/utviklingssamtaler på ettermiddagen (mellom 15-19) .  Vi hadde nok klart å ta oss fri med litt avspasering en gang i halvåret for dette, men det er jo ok å slippe det når lærerne tilbyr samtale på ettermiddagen også.

Anonymkode: f5bc3...5e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...