Gå til innhold

Konferansetime for skoleelev ettermiddagstid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjult innhold

Hm...Må ha kommet borti noe!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du om du får en legetime midt i arbeidstiden? Ringer legen og ber han tilpasse timen din arbeidstid?

Neivel, læreren setter heller ikke pris på at du gjør det.

Anonymkode: 25c88...524

Jeg drar til legen i legens arbeidstid. Jeg prøver å få time tidlig på morgenen, rett før jeg drar på jobb. 

I min jobb hender det vi må ha møter med berørte parter ettermiddagstid. Da får jeg kompansert for det i form av avspasering. 

Ettersom lærere har mange avspaseringsdager i løpet av et arbeidsår, er de jo nødt til å jobbe inn disse timene. Og da trodde jeg  en vanlig måte å gjøre dette på var å legge konferansetimene til ettermiddagen. Da hadde jo mange foreldre (de fleste jobber vel dagtid) sluppet og måtte ta seg fri fra jobb og for noen til og med sluppet å skaffe stedfortredere. 

Har ellers lest paragrafen i opplæringsloven det ble linket til og ble ikke så mye klokere. "Tilrettelegge for samarbeid"=fleksibilitet=tilbud om konferansetime ettermiddagstid?

Gjennom alle svarere får jeg inntrykk av at dette er et litt "uggent" tema å ta opp med enkelte lærere.  Syns det er en del syrlige svar fra de som utgir seg for å være lærere.

Anonymkode: 3e40b...557

• Liker 5
Skrevet

Jeg, ts, som skrev innlegget over.

Skrevet

Jeg drar til legen i legens arbeidstid. Jeg prøver å få time tidlig på morgenen, rett før jeg drar på jobb. 

I min jobb hender det vi må ha møter med berørte parter ettermiddagstid. Da får jeg kompansert for det i form av avspasering. 

Ettersom lærere har mange avspaseringsdager i løpet av et arbeidsår, er de jo nødt til å jobbe inn disse timene. Og da trodde jeg  en vanlig måte å gjøre dette på var å legge konferansetimene til ettermiddagen. Da hadde jo mange foreldre (de fleste jobber vel dagtid) sluppet og måtte ta seg fri fra jobb og for noen til og med sluppet å skaffe stedfortredere. 

Har ellers lest paragrafen i opplæringsloven det ble linket til og ble ikke så mye klokere. "Tilrettelegge for samarbeid"=fleksibilitet=tilbud om konferansetime ettermiddagstid?

Gjennom alle svarere får jeg inntrykk av at dette er et litt "uggent" tema å ta opp med enkelte lærere.  Syns det er en del syrlige svar fra de som utgir seg for å være lærere.

Det virker jo som om de fleste er enige i at det bare er å spørre. Men sånn i utgangspunktet ønsker jo lærere å sette timene til før kl 16/17 fordi det er enklere for de.

Og de timene som lærere får avspasering for gjelder jo ikke bare kontaktlærere. Timelærere og kontaktlærere får like mange timer til diverse arbeid og møter, som helst, som i en hvilken som helst annen jobb, skal foregå til rimelig tid. Det er bare at kontaktlærere slipper noen av disse timene og har konferansetimer i stedet.

Anonymkode: f7965...d1a

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg! Her var det mange ulike svar . Er det rart vi foreldre er usikre på hva som riktig? 

ts

Det er jo uansett forskjell fra skole til skole:) 

Skrevet

Surprise! Lærere har også arbeidstider! Spør du bilverkstedet eller tannlegen om de kan jobbe kvelden for din skyld? Ikke det nei?

både bilverkstedet og tannlegen jobber kvelden fra før av, så trenger ikke spørre dem om det:)

• Liker 2
Skrevet

Her er timene alt fra 8:30 til 15. Men ingen på kvelden, som jeg trodde var normalt. Vi må bytte mellom oss foreldre, det er ikke lett for å si det sånn. Læreren vil ikke ha noe med bytting å gjøre, vil kun ha beskjed når byttingen er gjennomført.

Er ikke rart at lærere blir sett på som sutrete etter å ha lest denne tråden. 

Anonymkode: 0a218...352

• Liker 3
Skrevet

Her er timene etter kl 15.30. Vi har vår kl 18.00 tror jeg. Haddde passet bedre midt på dagen for oss, men sånn er det bare. Noen få ganger i året dette her.. Blir det for vanskelig, så ring læreren og hør om dere kan få til noe. Husk bare å spørre høflig,ikke ta den "jeg trodde du skulle jobbe ti timer om dagen" eller noe annet i den gata.

Anonymkode: b8f48...0ec

Skrevet

Her er timene alt fra 8:30 til 15. Men ingen på kvelden, som jeg trodde var normalt. Vi må bytte mellom oss foreldre, det er ikke lett for å si det sånn. Læreren vil ikke ha noe med bytting å gjøre, vil kun ha beskjed når byttingen er gjennomført.

Er ikke rart at lærere blir sett på som sutrete etter å ha lest denne tråden. 

Anonymkode: 0a218...352

Er ikke rart noen som er lærere her inne "sutrer" når foreldre forventer at læreren skal tilpasse sin arbeidstid for når det best passer de. Det er en jobb å ha barn også, man må samarbeide om det, og ikke forvente at andre tar seg av absolutt alt som gjelder skolen. 

• Liker 1
Skrevet

både bilverkstedet og tannlegen jobber kvelden fra før av, så trenger ikke spørre dem om det:)

Er ikke sjeldent jeg må vente en uke før jeg får time hos tannlegen...

Skrevet

Jeg har tre barn i alderen 7 til 13, og har alltid ta det i min arbeidstid (dagtid) for det er da de har satt opp timer.

Kjenner jeg blir litt provosert når de brukte bl.a. foreldresamtaler som eksempler på "overtid" da de var i streik for noen år siden... Hahaha! Overtid på dagtid i en dagjobb??

• Liker 2
Skrevet

Har et barn på barneskolen, og har nå fått en oversikt over tidspunkt for konferansetimer. Den er på dagtid, midt i arbeisdagen min. Det betyr at jeg først må dra på jobb, så dra til skolen for samtale, for så å dra på jobb igjen. Kan jeg be om å få konferansetimen lagt til ettermiddagstid( etter kl 16 når jeg er ferdig på jobb)? Alle konferansetimene som var satt opp på listen var mellom 13 og 15, så ikke så lett for meg å bytte med andre foreldre heller.

Du sikkert ikke, men lærere må bruke av fritiden når det er uten om arbeidstid dagtid. Ca.8-15,30

Det gis ikke overtid eller annen kompensasjon. 

Jeg synes det er helt naturlig det er i arbeidstiden -dagtid.

• Liker 1
Skrevet

Folk babler i vei om sin skoles regler...

Opplæringsloven er "regelen". Man kan ikke bestemme noe dårligere enn det lovpålagte. Så skolens praksis behøver ikke bety noe for individet!

• Liker 2
Skrevet

TS: Les opplæringsloven Skolen skal tilrettelegge for gjennomføring av samtaler. :)

Ta kontakt og spør læreren selv. Det er opp til henne/ham, men det erikk hogget i stein!

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_22#§20-3

.

hvor i lovteksten står det at det skal tiltettelegges for gjennomføring av samtaler? 

Slik jeg leser loven har foreldre rett til to samtaler årlig, men det står ingen ting om når på døgnet de skal gjennomføres. 

Anonymkode: f1fc6...f52

• Liker 3
Skrevet

Du sikkert ikke, men lærere må bruke av fritiden når det er uten om arbeidstid dagtid. Ca.8-15,30

Det gis ikke overtid eller annen kompensasjon. 

Jeg synes det er helt naturlig det er i arbeidstiden -dagtid.

fritiden sin? Nei, det er ikke fritiden deres. En lærers arbeidsuke er drøyt 43 timer, mens andre yrker normalt sett har 37,5 timer. Lærere skal dermed jobbe ca 6 timer mer i uken enn oss andre. Jeg synes ikke det er urimelig å forvente av lærere at denne plusstiden blir brukt til konferansetimer de ukene i året man har dette. Det er vel ikke snakk om mer enn 2-4 uker i året? Resten av året får de prioritere disse ektratimene etter eget behov.

Kompensasjonen for dette er 6 uker fri mer enn folk i andre yrker. Å si at de ikke får kompensasjon blir derfor feil synes jeg.

Det er jo alltids noen som ønsker konferansetimer på formiddagstid også, så om man hadde halvparten i ordinær arbeidstid og resten om ettermiddagen så tror jeg de fleste hadde blitt fornøyd (kanskje utenom læreren da). 

Jeg har forståelse for at lærere helst vil dra hjem tidlig hver dag og heller jobbe hjemmefra når det passer dem. Men, å vise litt fleksibilitet for å imøtekomme foreldre synes jeg er rett og rimelig. 

Anonymkode: 85b60...3eb

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber inn avspaseringstimene og mere til. Ubetalt, fordi samvittigheten gnager ovenfor de små som har viktige behov. Jeg har familie og barn jeg også.
Jeg har svart litt syrlig, for jeg er så LEI av at en hver mann har så sterke meninger om hvordan jeg som lærer skal prioritere min arbeidstid. Alle har gått på skolen og tror derfor de har peiling på hva de snakker om. De skulle tatt en arbeidsdag for læreren.

• Liker 5
Skrevet

fritiden sin? Nei, det er ikke fritiden deres. En lærers arbeidsuke er drøyt 43 timer, mens andre yrker normalt sett har 37,5 timer. Lærere skal dermed jobbe ca 6 timer mer i uken enn oss andre. Jeg synes ikke det er urimelig å forvente av lærere at denne plusstiden blir brukt til konferansetimer de ukene i året man har dette. Det er vel ikke snakk om mer enn 2-4 uker i året? Resten av året får de prioritere disse ektratimene etter eget behov.

Kompensasjonen for dette er 6 uker fri mer enn folk i andre yrker. Å si at de ikke får kompensasjon blir derfor feil synes jeg.

Det er jo alltids noen som ønsker konferansetimer på formiddagstid også, så om man hadde halvparten i ordinær arbeidstid og resten om ettermiddagen så tror jeg de fleste hadde blitt fornøyd (kanskje utenom læreren da). 

Jeg har forståelse for at lærere helst vil dra hjem tidlig hver dag og heller jobbe hjemmefra når det passer dem. Men, å vise litt fleksibilitet for å imøtekomme foreldre synes jeg er rett og rimelig. 

Provosert. Stor misforståelse at vi får prioritere disse timene etter eget behov. Ledelsen har stor råderett over disse timene.

Hva vet du om lærerens hverdag, siden du føler deg i din rett til å fortelle lærere om hvordan de skal prioritere den svært begrensede ubundne tiden de har?

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber inn avspaseringstimene og mere til. Ubetalt, fordi samvittigheten gnager ovenfor de små som har viktige behov. Jeg har familie og barn jeg også.Jeg har svart litt syrlig, for jeg er så LEI av at en hver mann har så sterke meninger om hvordan jeg som lærer skal prioritere min arbeidstid. Alle har gått på skolen og tror derfor de har peiling på hva de snakker om. De skulle tatt en arbeidsdag for læreren.

enig med deg. Jeg jobber mine 9-timersdager, og vel så det.

Dette kommer kanskje som et sjokk på noen her, men lærere har også krav på overtid og avspassering når arbeidsdagen strekker seg ut over 9 timer. Mange skoler har ikke råd til dette, og det kan derfor tenkes at foreldresamtaler blir lagt til dagtid der det gjelder. 

• Liker 4
Skrevet

Provosert. Stor misforståelse at vi får prioritere disse timene etter eget behov. Ledelsen har stor råderett over disse timene.

Hva vet du om lærerens hverdag, siden du føler deg i din rett til å fortelle lærere om hvordan de skal prioritere den svært begrensede ubundne tiden de har?

jeg er ikke lærer selv, men begge mine foreldre er lærere. To av mine nærmeste venner er lærere. Jeg har jobbet som lærervikar under studietiden. Det gjør meg på ingen måte ekspert, men jeg vet samtidig litt om en lærers arbeidshverdag. Jeg har stor respekt for læreryrket, og tror på ingen måte det er en enkel jobb. Jeg er også av den oppfatning at lærere blir pålagt alt for mye byråkratisk arbeid i form av dokumentering av allverdens, og at dette spiser av verdifull tid som heller burde vært investert i arbeid som mer direkte kommer elevene til gode. Men, det er en annen diskusjon. Her snakker vi jo om når på døgnet en av lærernes oppgaver skal gjøres. Tidsbruken er jo lik for læreren om det blir utført mellom 11-13 eller 15-17.

Jeg er godt klar over bundet arbeidstid og at store deler av arbeidstiden hvor man er på skolen går bort til undervisning, møtesktivitet, (u)nødvendig dokumentering osv. Jeg skjønner at forberedelse til undervisning og etterarbeid dermed i stor grad må gjøres i løpet av den begrensede ubundede arbeidstiden. Jeg er likevel av den oppfatning av at lærere har såpass mye fleksibilitet og mulighet til å påvirke egen arbeidshverdag til at de kan, om de vil, prioritere å bruke X timer om ettermiddagene to perioder i året til foreldresamtaler. Med unntak av at foreldresamtaler ikke kan gjøres hjemmefra så blir jo ikke totalmengden arbeid annerledes om samtalene også legges til ettermiddagen. Om man tar samtalene før kl 15, og dermed må jobbe X timer hjemmefra om kvelden for å få andre oppgaver ferdig eller om man bruker de samme timene før kl 15 til andre oppgaver og tar samtalene fra 15-17.. Jobbmengden er jo uansett den samme, det eneste læreren mister slik jeg ser det er fleksibiliteten ved at de ikke kan dra hjem og gjøre jobben når det passer dem i løpet av kvelden/uken. Korriger meg gjerne hvis jeg misforstår, men jeg ser virkelig ikke at ettermiddagssamtaler genererer merarbeid. Kun at det er noe mer ubekvemt for læreren.  

• Liker 3
Skrevet

hvor i lovteksten står det at det skal tiltettelegges for gjennomføring av samtaler? 

Slik jeg leser loven har foreldre rett til to samtaler årlig, men det står ingen ting om når på døgnet de skal gjennomføres. 

http://www.fug.no/skolens-informasjonsplikt.324427.no.html 

Dette fremkommer av  tolkning av lovteksten gjennom årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...