Gå til innhold

Konferansetime for skoleelev ettermiddagstid?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Der jeg jobber pleier det å være attraktivt med samtaler i 15-tiden, eventuelt om morgenen. Jeg har inntrykk av at det er lettere for foreldre å gjøre slikt i arbeidstiden, i stedet for å organisere barnevakt på fritiden. 

Anonymkode: f1fc6...f52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri skjønt hvorfor ikke disse konferanse timene kunne gå over tlf :S

men nå var det bare svada på de konferansetimene jeg var på :P

Anonymkode: 53598...1c5

• Liker 1
Skrevet

Det er opp til læreren om hun eller han vil ha det på kvelden.

Veldig mange arbeidsplasser gir veferdspermisjon til sånt. jeg ville startet der.

• Liker 1
Skrevet

Er ganske forskjellig fra skole til skole, tydeligvis. Når vi blir invitert til foreldresamtale/konferansetime på vår datters skole, er dette alltid i arbeidstiden.

Min mann som er lærer på en annen skole, har alltid konferansetimene på kvelden, etter at skoledagen er over.

Anonymkode: 1a78f...342

• Liker 2
Skrevet

Er ganske forskjellig fra skole til skole, tydeligvis. Når vi blir invitert til foreldresamtale/konferansetime på vår datters skole, er dette alltid i arbeidstiden.

Min mann som er lærer på en annen skole, har alltid konferansetimene på kvelden, etter at skoledagen er over.

Anonymkode: 1a78f...342

Det er læreren som bestemmer dette. :) Ikke skolen.

Skrevet

Har hatt flere barn i skolen - aldri har jeg opplevd at disse blir tatt etter kl. 15. Unntatt den ene gangen da lærerne kjempet for sin arbeidstidsavtale. Da ble konferansetimene plutselig på ettermiddag.. Året etter var det på dagtid. 

Anonymkode: 1b4a2...0a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn på samme skole, men med forskjellige kontaktlærere (selvsagt).
Den ene læreren har små barn og må ta unna ale slike samtaler i arbeidstiden, så der er siste foreldresamtale slutt kl 16. Den andre læreren har ingen barn hjemme og ønsker helst å ta slike samtaler på kveldstid, så der er det ofte samtaler frem til kl 20:30 på kvelden (starter ved 16:30-tiden).
Jeg har forstått det slik at hver kontaktlærer bestemmer dette selv, i alle fall er det slik på vår skole.

Skrevet

Det er læreren som bestemmer dette. :) Ikke skolen.

Nei, det er det ikke. Vi har ikke lov å ha det i ordinær arbeidstid.

Anonymkode: 81f4e...04d

Skrevet (endret)

Nei, det er det ikke. Vi har ikke lov å ha det i ordinær arbeidstid.

. En ANONYM som hevder å være lærer og at lærerne ikke har lov til å ha konferansetimer i ordinær arbeidstid! Du må nok forklarer deg mer presist

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Skrevet

Hjelpe meg! Her var det mange ulike svar . Er det rart vi foreldre er usikre på hva som riktig? 

ts

Anonymkode: 3e40b...557

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle ønske vi kunne hatt disse møtene i skoletiden, men her er det etter. Mellom 14.30 og 17. 

Anonymkode: 165fa...ae6

Skrevet

. En ANONYM som hevder å være lærer og at lærerne ikke har lov til å ha konferansetimer i ordinær arbeidstid! Du må nok forklarer deg mer presist

Hvorfor det? Det er sånn det er på skolen jeg jobber. Er jo ikke sånn overalt. Jeg ville bare si at det er ikke alltid opp til lærerne.

Skrevet

Hvorfor det? Det er sånn det er på skolen jeg jobber. Er jo ikke sånn overalt. Jeg ville bare si at det er ikke alltid opp til lærerne.

Definer ordinær arbeidstid.

Skrevet

Definer ordinær arbeidstid.

Beklager, skulle skrevet bunden tid. Jeg er fullstendig klar over at vi har komprimert arbeidsår. Om jeg har arbeidstid til 15:30 på torsdagen så har ikke jeg lov å begynne med konferanser før 15:30. De dagene jeg har bundet tid til 15 kan jeg begynne 15.

Skrevet

Har et barn på barneskolen, og har nå fått en oversikt over tidspunkt for konferansetimer. Den er på dagtid, midt i arbeisdagen min. Det betyr at jeg først må dra på jobb, så dra til skolen for samtale, for så å dra på jobb igjen. Kan jeg be om å få konferansetimen lagt til ettermiddagstid( etter kl 16 når jeg er ferdig på jobb)? Alle konferansetimene som var satt opp på listen var mellom 13 og 15, så ikke så lett for meg å bytte med andre foreldre heller.

Anonymkode: 3e40b...557

Hva gjør du om du får en legetime midt i arbeidstiden? Ringer legen og ber han tilpasse timen din arbeidstid?

Neivel, læreren setter heller ikke pris på at du gjør det.

Anonymkode: 25c88...524

• Liker 1
Skrevet

Feil, skolen kan ha en praksis som det forventes at alle lærerne følger.

Lærere har såpass mye ferie, at det burde være helt greit å ta slike ting på kvelden! De var på kvelden da jeg var ung i hvertfall. De som hadde mulighet til å ta det på dagtid kunne sende melding til læreren for å heller ta det på dagtid, men de fleste hadde det senere på dagen

Anonymkode: 98b97...9d6

Skrevet

Hva gjør du om du får en legetime midt i arbeidstiden? Ringer legen og ber han tilpasse timen din arbeidstid?

Neivel, læreren setter heller ikke pris på at du gjør det.

det er jo ikke sammenlignbart. Lærere avspaserer flere uker i året nettopp fordi de skal jobbe flere timer mer enn ordinær 8-16 i uka. At mange foreldre forventer at lærere bruker en del av arbeidstimene som uansett er utover 8-16 til konferansetimer er ikke urimelig! 

De fleste andre yrker har jo en mer fastsatt arbeidstid og bare fri 4, 5 el 6 uker i året. lærere har mer fri fordi de i snitt skal jobbe mer enn 8 timer pr dag de ukene de faktisk jobber. 

Anonymkode: 85b60...3eb

• Liker 4
Skrevet

det er jo ikke sammenlignbart. Lærere avspaserer flere uker i året nettopp fordi de skal jobbe flere timer mer enn ordinær 8-16 i uka. At mange foreldre forventer at lærere bruker en del av arbeidstimene som uansett er utover 8-16 til konferansetimer er ikke urimelig! 

De fleste andre yrker har jo en mer fastsatt arbeidstid og bare fri 4, 5 el 6 uker i året. lærere har mer fri fordi de i snitt skal jobbe mer enn 8 timer pr dag de ukene de faktisk jobber. 

Anonymkode: 85b60...3eb

Synes du det er greit å fortelle meg hvordan jeg skal prioritere de timene i mitt yrke?
De timene klarer jeg utmerket selv å prioritere hvordan jeg skal bruke. De prioriteres til å møte ditt barns behov, og til dels også dine behov. Jeg bruker de ikke til å møte din arbeidsplass sine behov, da det er en dårlig prioritering.

• Liker 1
Skrevet

Istedenfor å diskutere kan dere jo lese linken over om opplæringsloven... Det skal tilrettelegges for samarbeid mellom skole og foresatte hvilket innebærer en grad av fleksibilitet for begge parter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...