AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Har et barn på barneskolen, og har nå fått en oversikt over tidspunkt for konferansetimer. Den er på dagtid, midt i arbeisdagen min. Det betyr at jeg først må dra på jobb, så dra til skolen for samtale, for så å dra på jobb igjen. Kan jeg be om å få konferansetimen lagt til ettermiddagstid( etter kl 16 når jeg er ferdig på jobb)? Alle konferansetimene som var satt opp på listen var mellom 13 og 15, så ikke så lett for meg å bytte med andre foreldre heller. Anonymkode: 3e40b...557
Vampen Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Det er meningen at lærer skal gjennomføre konferansetimer i sin arbeidstid, så det er er vel derfor tidspunktene er mellom 13 og 15. De fleste foreldre i dag jobber, så du er ikke alene om å måtte dra fra jobb for å være med på konferansetime akkurat. 23
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Jeg prøver alltid å bytte til den første eller siste, går ikke det så må man jo gå på jobb, på samtale og så på jobb igjen ;) Anonymkode: 719f0...f92
Mousj Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 ;-) http://www.piasverden.com/2013/03/utviklingssamtaler.html 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Ikke like lett for alle å ta seg fri midt i arbeidsdagen. For å være helt ærlig trodde jeg avspaseringsdagene i vinterferien, påsken, dagene mellom røddagene og helg, lang sommerferie, høstferie og juleferie inkluderte konferansetimer lagt til ettermiddagstid. Slutter virkelig lærernes arbeidsdag kl 15:00? Anonymkode: 3e40b...557 15
Sheltay Retrac Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 (endret) Surprise! Lærere har også arbeidstider! Spør du bilverkstedet eller tannlegen om de kan jobbe kvelden for din skyld? Ikke det nei? Endret 16. november 2015 av Sheltay Retrac 21
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Lærere har såpass mye ferie, at det burde være helt greit å ta slike ting på kvelden! De var på kvelden da jeg var ung i hvertfall. De som hadde mulighet til å ta det på dagtid kunne sende melding til læreren for å heller ta det på dagtid, men de fleste hadde det senere på dagen Anonymkode: 98b97...9d6 11
Gjest Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Utviklingssamtalene jeg skal ha må være mellom 13:00/14:00 og 16:00. Går jeg fra jobb senere enn 16:00 rekker jeg ikke å hente egne barn på SFO og i barnehage. Den dagen barna mine er gamle nok til å være hjemme alene i noen timer, kan jeg vurdere å ta samtalene senere på ettermiddagen. Anngående lærerenes arbeidsdag så slutter ikke den nødvendigvis 15:00, det avhenger av lokale arbeidstidsavtaler. Vi har et visst antall timer som må brukes på arbeidsplassen hver uke, og på min skole lager vi en plan for når vi er på jobb og ikke ut i fra det. Timene som er igjen kan man bruke på arbeidsplassen eller hjemme. Jeg jobber forøvrig flere timer enn jeg skal hver eneste uke, og det har jeg inntrykk av at gjelder for flesteparten av lærerene jeg har jobbet med.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Surprise! Lærere har også arbeidstider! Spør du bilverkstedet eller tannlegen om de kan jobbe kvelden for din skyld? Ikke det nei?Det er vanlig at lærere har utviklingsamtaler utover kvelden... jobber på ungdomsskole, og her har vi det på kveldene. Går hjem i 20:00 tiden de to dagene det er sånt opplegg. Anonymkode: e0efa...d0a 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Det er meningen at lærer skal gjennomføre konferansetimer i sin arbeidstid, så det er er vel derfor tidspunktene er mellom 13 og 15. De fleste foreldre i dag jobber, så du er ikke alene om å måtte dra fra jobb for å være med på konferansetime akkurat. Jeg trodde lærere hadde gjennomsnittlig arbeidstid på ca. 10 timer hver dag. Da burde det vel gå an å legge slike ting til utenfor arbeidstiden til oss som kun har vanlig 8-16-jobb?Surprise! Lærere har også arbeidstider! Spør du bilverkstedet eller tannlegen om de kan jobbe kvelden for din skyld? Ikke det nei?Det finnes mange tannleger som har kveldsåpent. Noen til og med helgeåpent. I tillegg forplikter alle tannleger seg til å stille opp for akuttbehandling på kveld/helg/helligdag etc hvis det er nødvendig. Tipper det samme gjelder for bilverksteder. Anonymkode: 11f03...0c5 5
LukaFrost Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Du kan selvfølgelig be om å endre tidspunkt, men du kan ikke forvente at en lærer har kontaktsamtaler på fritida si heller. Der jeg har jobbet har kontaktsamtalene i utgangspunktet vært før kl 17. Noen lærere har tatt det på kvelden, gjerne de som bor nærme jobb og ikke har barn som bor hjemme. Da jeg hadde en time å kjøre til jobb var det uaktuelt med kontaktsamtaler etter arbeidstid. 2
Vampen Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Jeg trodde lærere hadde gjennomsnittlig arbeidstid på ca. 10 timer hver dag. Da burde det vel gå an å legge slike ting til utenfor arbeidstiden til oss som kun har vanlig 8-16-jobb?Det finnes mange tannleger som har kveldsåpent. Noen til og med helgeåpent. I tillegg forplikter alle tannleger seg til å stille opp for akuttbehandling på kveld/helg/helligdag etc hvis det er nødvendig. Tipper det samme gjelder for bilverksteder.Anonymkode: 11f03...0c5Arbeidstiden skal ikke overstige 9 timer pr dag. Gjør den det, så skal man ha overtidsbetalt. Mange skoler tar seg ikke råd til å betale overtid på grunn av konferansetimer og ønsker derfor at lærerne skal gjennomføre konferansetimene i kontortiden. Man kan alltids få tid til en konferansetime etter klokken 16, om man feks ikke har barn som må hentes. Men i dag er det faktisk slik at de fleste har samme arbeidstid som deg. Om 20 av 30 ønsker konferanse etter 16 blir det vanskelig å komme i mål uten å overstige 9 timer eller gå utenfor det tidsrommet som settes av til konferansetimer. Andre arbeidsoppgaver faller heller ikke bort på grunn av konferanser. 6
Frøken Smilla Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 (endret) Lærere har såpass mye ferie, at det burde være helt greit å ta slike ting på kvelden! De var på kvelden da jeg var ung i hvertfall. De som hadde mulighet til å ta det på dagtid kunne sende melding til læreren for å heller ta det på dagtid, men de fleste hadde det senere på dagenAnonymkode: 98b97...9d6 Da du (og jeg) var ung(e) var ikke lærerens arbeidstid fylt av pålagte svadamøter om kaffekokelister eller kommunens nye vyer. Da underviste de, planla, og gikk hjem med rettebunken -og var gjerne hjemme til 15, kunne hente unger og lage middag, og så komme tilbake på kveldstid for å ha samtaler. Det var i alle fall slik for min far, min venninnes foreldre og tre av våre naboer da jeg vokste opp. De var alle lærere på ulike skoler i kommunene rundt. I dag er lærerens arbeidstid spekket med mer eller mindre meningsløse oppgaver som må gjøres, og arbeidstiden er til 15.30 (ca. Litt avhengig av lokale avtaler). De aller fleste har dog en avtale som gjør at man slipper disse (meningsløse) møtene en uke for å kunne ha samtalen i dette tidsrommet. Som Vampen er inne på: de øvrige arbeidsoppgavene som for- og etterarbeid, planlegging, dokumentasjon, svare på e-post etc, bortfaller ikke selv om vi har utviklingssamtaler, og må følgelig gjøres på kveldstid.En del arbeidsplasser/kommuner har en felles avtale blant lærerne som sier at man ikke skal ha samtaler etter klokken 17. Andre steder har de ikke en slik avtale. Det er vanlig at lærere har utviklingsamtaler utover kvelden... jobber på ungdomsskole, og her har vi det på kveldene. Går hjem i 20:00 tiden de to dagene det er sånt opplegg. Anonymkode: e0efa...d0aHar dere kun to dager med utviklingssamtaler?! Dere er kanskje ikke kontaktlærere for så mange elever hver, da? Jeg har ikke sjanse til å gjøre unna mine på to dager -selv om jeg sitter til klokken 20 to dager! (Ikke at jeg hadde orket å ha så mange på rappen heller, men det er en annen sak ) Endret 16. november 2015 av Frøken Smilla 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Det er vanlig at lærere har utviklingsamtaler utover kvelden... jobber på ungdomsskole, og her har vi det på kveldene. Går hjem i 20:00 tiden de to dagene det er sånt opplegg. Anonymkode: e0efa...d0aJa, hadde barn på u. skolen for et par år siden og der hadde lærer satt opp alle konferansetimene ettermiddagstid. Da behøvde jeg ikke å spørre om fri fra jobb. I noen yrker er det ikke så lett å ta seg fri midt på arb.dagen, da det må skaffes stedfortredere. I klassen på u. skolen var de 25 stk i klassen, mens i klassen på barneskolen er de 15 stk. Jeg syns det er merkelig å ikke få tilbud om konferansetime ettermiddagstid, men lærere på barneskolen må kanskje bruke mer tid på timrforberedelser, prøveretting etc enn lærere som underviser på u. skola.Ts Anonymkode: 3e40b...557 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 Surprise! Lærere har også arbeidstider! Spør du bilverkstedet eller tannlegen om de kan jobbe kvelden for din skyld? Ikke det nei?Ja, jeg vet at lærere har arbeidstider. Men jeg trodde årsakene til alle avspaseringsdagene skyltes arbeid utenom "standard" arbeidsdag. ts Anonymkode: 3e40b...557 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 Har et barn på barneskolen, og har nå fått en oversikt over tidspunkt for konferansetimer. Den er på dagtid, midt i arbeisdagen min. Det betyr at jeg først må dra på jobb, så dra til skolen for samtale, for så å dra på jobb igjen. Kan jeg be om å få konferansetimen lagt til ettermiddagstid( etter kl 16 når jeg er ferdig på jobb)? Alle konferansetimene som var satt opp på listen var mellom 13 og 15, så ikke så lett for meg å bytte med andre foreldre heller.Anonymkode: 3e40b...557Her er det utrolig forskjellig fra skole til skole, innen samme kommune. Hadde barna på to forskjellige barneskoler. Den ene hadde vi utviklingssamtaler fra kl. 11:00 om formiddagen og utover til siste kl. 15:00, med ingen mulighet til å ha samtaler etter det tidspunktet. På den andre skolen startet første samtale kl 07:00 og læreren hadde tre samtaler før skoledagen startet, så var det ettermiddagssamtaler fra kl 14:00 til 16:00. På ungdomsskolen er alle utviklingssamtalene fra kl 15:00 og utover kvelden til 19:00/20:00.Videregående (er jo fylkeskommunal og andre regler) har en dag hvert semester hvor alle konferansetimer på skolen gjennomføres. Da var det satt opp timer fra kl:12:00 med siste samtale 21:30. Passet det ikke den dagen og den timen vi fikk, så hadde vi ikke fått samtale. Synes det faktisk er verre enn å måtte ta fri et par timer per semester for å få til en samtale. Har aldri opplevd at lærere har vært vanskelige når det gjeler bytte av dag og tid, det er jo ikke bestandig det er så lett å bytte internt med andre foreldre heller. Særlig når jeg var alene med barna var det vanskelig noen ganger å møte til oppsatt tid. Reiste en del i jobben, og ikke alt kunne utsettes. Eller som j6eg opplevde to ganger, samtale på to forskjellige skoler til samme tid - det var umulig. Ellers er det mange møter som foregår i arbeidstid. Har ett barn som har hatt problemer på skolen, og alle samarbeidsmøter, utredeninger, mm foregår på dagtid medllom 09:00 og 15:00. Og da må man bare stille opp! Anonymkode: cb475...b3a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 Alle lærere er ikke bare på jobb 8-15 hver dag. Der jeg jobber har vi for eksempel noen timer som skal til "skolens beste", og de bruker vi til å arrangere dager, avslutninger, rydde, ommøblere, "dugnadsarbeid" osv. Har selv vært ferdig klokken 15 på jobb, for så å måtte dra ned igjen kl 18 og jobbe i noen timer. Eller måtte være noen timer ekstra etter undervisning for å jobbe med diverse. Det blir også en del vikartimer og annet som man bare må finne seg i å møte opp på. Det er også forventet at vi jobber noen timer hjemme med å oppdatere oss faglig. Kontaktlærere slipper noen av disse "skolens beste"-timene, men har isteden konferansetimer. Hos oss kan de velge selv når de vil ha møtene, men jeg vet at flere ønsker å ta det før kl 17. Da sprer de møtene utover ukene i stedet for å prøve å stappe 10 møter inn på en og samme dag. Når de ikke er pålagt å ha møtene til visse tider, så sier det jo seg selv at de velger de tidspunktene som passer seg selv best. Hva med dere selv? På jobb fikk du velge å ta en arbeidsoppgave rett etter du har avsluttet dine vanlige oppgaver, og dra hjem kl 16/17. Eller: Dra hjem etter at du har avsluttet dine vanlige oppgaver, dra på jobb igjen og jobbe noen timer, også dra hjem igjen. Det vil nok uansett aldri passe perfekt for alle. Du kan jo uansett høre om det er mulig å flytte møtet litt. Er du heldig får du et ja Men hvis du ikke har store problemer med å dra fra jobb så er det jo greit. Anonymkode: f7965...d1a 1
Sol-2 Skrevet 16. november 2015 #18 Skrevet 16. november 2015 Utviklingssamtalene jeg skal ha må være mellom 13:00/14:00 og 16:00. Går jeg fra jobb senere enn 16:00 rekker jeg ikke å hente egne barn på SFO og i barnehage. Den dagen barna mine er gamle nok til å være hjemme alene i noen timer, kan jeg vurdere å ta samtalene senere på ettermiddagen. Anngående lærerenes arbeidsdag så slutter ikke den nødvendigvis 15:00, det avhenger av lokale arbeidstidsavtaler. Vi har et visst antall timer som må brukes på arbeidsplassen hver uke, og på min skole lager vi en plan for når vi er på jobb og ikke ut i fra det. Timene som er igjen kan man bruke på arbeidsplassen eller hjemme. Jeg jobber forøvrig flere timer enn jeg skal hver eneste uke, og det har jeg inntrykk av at gjelder for flesteparten av lærerene jeg har jobbet med. 👍😀 1
Celtic Heart Skrevet 16. november 2015 #19 Skrevet 16. november 2015 Er glad jeg jobber turnus ser jeg. Har aldri problemer med å ta samtaler på dagtid. Forresten har ikke mannen det heller selv om han har 8-16 jobb.Skjønner ikke at folk mener lærere bare kan jobbe utover kvelden mens man selv ikke kan gjøre sitt for å tilrettelegge for sitt eget barn 2 ganger I året. 10
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 Hør med lærer. Vi har ikke lov å ha konferansene i arbeidstiden vår og må ha dem på ettermiddag og kveld... Men om det ikke passer den oppsatte tiden har vi lov å ha dem i fritimene våre. Jeg pleier å være veldig fleksibel så lenge det går opp med barnehage etc. Anonymkode: 81f4e...04d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå