Gå til innhold

Haster litt! Kan man søke jobb når man er fullt sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finner ikke regelverket / lovverket ang dette. Finner kun informasjon vedr Friskmelding til arbeid" . Min situasjone er slik at jeg har pådratt meg en skade som per idag er såpass smertefull og delvis invalidiserende og det har ikke lykkes jobben min å kunne tilrettelegge. Jeg kan heller ikke per idag utføre annen type arbeid pga smertene og nedatt funksjonsnivå. MEN, dette er en skade jeg etter all sannsynlighet blir frisk av igjen. Jeg tenker derfor langsiktig og ønsker å søke jobber som ikke er så fysisk krevende som den jeg har idag. 

Snakket med to forskjellige nav ansatte. En sier det er ulovlig og at jeg da må over på friskmelding for arbeid. (Og NEI, det kan jeg ikke per dags dato pga skaden). Den andre nav ansatte sa det var fullt mulig/lovlig å søke jobb selv om man var sykemeldt, men måtte da være friskmeldt når en starter i ny jobb.

Forsøker å finne frem i lovverket, men trenger hjelp..

Noen som kan finne ut for meg hva loven/regelverket sier? kan jeg søke jobber selv om jeg nå er fullt sykemeldt og ikke er arbeidsfør per idag og dermed ikke kan gå over på friskmelding til arbeid??

Anonymkode: 1ef7b...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be de to ulike NAV-ansatte om å hoste opp rett paragraf for deg :) 

Jeg er ganske sikker på at du har lov å sende jobbsøknader akkurat så mye du vil mens du er sykemeldt. Det ble i alle fall jeg anbefalt både fra fastlege og NAV den gangen jeg ble sykemeldt og måtte velge å slutte i jobben pga at den ikke passet til min helsetilstand. Det var ikke mulig å tilrettelegge slik at jeg kunne fungere, men jeg måtte bli friskmeldt for å kunne starte i ny jobb. Jeg tror derfor at nr 2 har rett. 

Det du nok ikke kan, er å registrere deg som jobbsøker på NAV mens du er sykemeldt. Kan NAV-ansatt nr 1 ha misforstått og trodd du skulle registrere deg som jobbsøker og søke om dagpenger?