Gå til innhold

Haster litt! Kan man søke jobb når man er fullt sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finner ikke regelverket / lovverket ang dette. Finner kun informasjon vedr Friskmelding til arbeid" . Min situasjone er slik at jeg har pådratt meg en skade som per idag er såpass smertefull og delvis invalidiserende og det har ikke lykkes jobben min å kunne tilrettelegge. Jeg kan heller ikke per idag utføre annen type arbeid pga smertene og nedatt funksjonsnivå. MEN, dette er en skade jeg etter all sannsynlighet blir frisk av igjen. Jeg tenker derfor langsiktig og ønsker å søke jobber som ikke er så fysisk krevende som den jeg har idag. 

Snakket med to forskjellige nav ansatte. En sier det er ulovlig og at jeg da må over på friskmelding for arbeid. (Og NEI, det kan jeg ikke per dags dato pga skaden). Den andre nav ansatte sa det var fullt mulig/lovlig å søke jobb selv om man var sykemeldt, men måtte da være friskmeldt når en starter i ny jobb.

Forsøker å finne frem i lovverket, men trenger hjelp..

Noen som kan finne ut for meg hva loven/regelverket sier? kan jeg søke jobber selv om jeg nå er fullt sykemeldt og ikke er arbeidsfør per idag og dermed ikke kan gå over på friskmelding til arbeid??

Anonymkode: 1ef7b...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be de to ulike NAV-ansatte om å hoste opp rett paragraf for deg :) 

Jeg er ganske sikker på at du har lov å sende jobbsøknader akkurat så mye du vil mens du er sykemeldt. Det ble i alle fall jeg anbefalt både fra fastlege og NAV den gangen jeg ble sykemeldt og måtte velge å slutte i jobben pga at den ikke passet til min helsetilstand. Det var ikke mulig å tilrettelegge slik at jeg kunne fungere, men jeg måtte bli friskmeldt for å kunne starte i ny jobb. Jeg tror derfor at nr 2 har rett. 

Det du nok ikke kan, er å registrere deg som jobbsøker på NAV mens du er sykemeldt. Kan NAV-ansatt nr 1 ha misforstått og trodd du skulle registrere deg som jobbsøker og søke om dagpenger?  

Anonymkode: aaec4...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke jobber så mye du vil, men om du er den mest ettertraktede er nok ikke så sannsynlig. Jeg ville vurdert å vente til du ser hvor frisk du blir. Du må jo opplyse din fremtidige arbeidsgiver om at du kanskje må ha tilrettelegging. Da er det bedre å vente til du ser hvor mye du klarer og ikke klarer, slik at du kan gi ny arbeidsgiver et realistisk bilde. Det er ikke ulovlig å søke jobb som stkemeldt, men det vil ikke virke tilittsvekkende om du skjuler nedsatt arbeidsevne i et intervju f.eks.

Anonymkode: 9b1c7...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt et pip om at det skulle være noe i veien for å søke jobb mens man er sykemeldt. Ingenting i veien for det. Tviler meg sterkt tvilende til at noen statlig instans skulle ha noe i mot at folk finner bedre egnet arbeid mens de er sykemeldte.

Håper du får jobben, lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...