Gå til innhold

Psykisk syk - adopsjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått beskjed om at jeg aldri kan få barn. Jeg har ikke tenkt å gjøre det i nærmeste framtid, men jeg ønsker å adoptere. Dessverre er jeg bipolar. Noen som vet om det er en dealbreaker, eller om de har noen regler for hvor lenge man må ha vært frisk før man kan vurderes?

Resten av kriteriene bekymrer jeg meg ikke for, så det er bare den pokkers sykdommen som står i veien :( 

Noen som vet om det er håp for at jeg skal få en framtidig familie?

Anonymkode: 1181f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir vurdert på bakgrunn av sykehistorie og situasjonen på søkertidspunktet. Du må regne med at alt av journaler må granskes og vurderes. Ingen kan svare deg på dette før du står i søkerprosessen. 

Anonymkode: 5cd41...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vurdert på bakgrunn av sykehistorie og situasjonen på søkertidspunktet. Du må regne med at alt av journaler må granskes og vurderes. Ingen kan svare deg på dette før du står i søkerprosessen. 

Anonymkode: 5cd41...d13

Så hvis jeg har vært veldig, veldig syk 5 år tidligere (så psykisk syk som det er mulig å bli) , så ville jeg fått avslag?

Anonymkode: 1181f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har vært veldig, veldig syk 5 år tidligere (så psykisk syk som det er mulig å bli) , så ville jeg fått avslag?

Anonymkode: 1181f...a65

ja selvsagt. Det er barna de tar hensyn til, ikke deg.

Anonymkode: 2bc16...d22

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får heldigvis ikke lov å adoptere med tung psykisk sykehistorie. De skal tenke på barna, ikke deg. Det er "mangel" på adopsjonsbarn, da velger man de som er best egnet.

Anonymkode: 92ff7...987

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det mulighet for tilbakefall?

Anonymkode: a40de...39d

Hun er bipolar, det er nærmest skrevet i stein at hun får tilbakefall. Ved slike tunge psykiske lidelser som schizofreni, bipolar lidelse og alvorlig depresjon så bør det være gitt at man ikke får adoptere. Når det er så alvorlig så er det altfor stor sjanse for at man får tilbakefall, og slite med slikt når man har barn, vil til slutt går utover barnet, uansett.

Anonymkode: 09095...0c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har vært veldig, veldig syk 5 år tidligere (så psykisk syk som det er mulig å bli) , så ville jeg fått avslag?

Anonymkode: 1181f...a65

Ingen driver og saksbehandler adopsjonssøknader her på kg. Men med en slik sykdomshistorikk vil jeg foreslå at du slår i fra deg tanken på adopsjon. 

Anonymkode: 5cd41...d13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok også an på hva slags type bipolar du har?

Bipolar 2. Har vært veldig syk, men har fått medisiner som har gjort at jeg har vært stabil lenge uten antydning til tilbakefall. 

Vil det hjelpe om en psykolog kan dokumentere at jeg er skikket og ikke kommer til å bli syk igjen? Vil det bety noe at den eventuelle faren er helt frisk og ikke har noen liknende historikk? 

Kan ikke få barn nemlig, så er knust over at det da ser ut til at jeg aldri vil kunne få det på grunn av en uheldig fortid. Fosterhjem får jeg i hvert fall ikke være :( 

TS

Anonymkode: 1181f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist situasjon for deg :(
Men også du må tenke over barnets beste - å vokse opp med psykisk syk mor må være forferdelig vanskelig; så kan man unngå å utsette barn for det er jo det det beste. Det er vel ingen psykolog som kan garantere at du ikke får tilbakefall siden du må medisineres for å fungere normalt? Jeg forstår så godt sorgen over å ikke kunne få barn, men kanskje det for din del kan være fornuftig å forsøke å takle den sorgen og komme deg videre etterhvert, finne andre gleder i livet. Har ingen barn selv, men masse glede av kjæledyr, reiser, mannen min osv, så det er mye godt i livet bare man ikke fokusere på det man ikke har :) 

Jeg personlig ville ikke tatt til meg barn når jeg visste at det er fare for at barnet kan få det vondt pga min sykdom.

Anonymkode: b070d...990

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er mulig å være fosterhjem/avlastningshjem?

Ja. Det er strengere krav til det enn adopsjon.

 

TS

Anonymkode: 1181f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I regjeringens forskrift om utenlandsadopsjon står det bl.a.

Det skal som hovedregel ikke gis forhåndssamtykke til søkere som er avhengig av daglige medisiner mot alvorlig psykisk lidelse for å kunne fungere normalt.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan få en psykolog til å garantere at du ikke blir syk igjen, eller for den saks skyld at du refererer til en lidelse du er under behandling for som "en uheldig fortid"? Full forståelse for at dette er veldig vondt for deg, men reglene er laget med barnas beste i fokus.

Anonymkode: df74c...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strenge krav for å kunne adoptere. Noen lender er strengere enn andre, men det er likevel strengt.

Det stilles krav til inntekt, helsetilstand, ekteskap og alder. Jeg nekter å tro at du får adoptere om du er bipolar og har en lang historie med psykisk sykdom.

En psykolog kan ikke utstede et dokument som tilsier at du ikke vil få tilbakefall, osv. Vil ikke tro at en lege en gang har lov å skrive det. Det er jo som lege skulle skrive en "friskmelding" fra en tidligere kreftsyke person at den aldri vil få tilbakefall. Hvis du skal få et dokument som skal styrke deg i adopsjonsprosessen som kommer det fra lege, ikke en psykolog. De kan dokumentere ditt nåværende tilstand. Ikke noe mer.

Hvis du ikke engang får lov å bli fosterforeldre, så får du neppe lov til å adoptere.

Endret av karlakarl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolar 2. Har vært veldig syk, men har fått medisiner som har gjort at jeg har vært stabil lenge uten antydning til tilbakefall. 

Vil det hjelpe om en psykolog kan dokumentere at jeg er skikket og ikke kommer til å bli syk igjen? Vil det bety noe at den eventuelle faren er helt frisk og ikke har noen liknende historikk? 

Kan ikke få barn nemlig, så er knust over at det da ser ut til at jeg aldri vil kunne få det på grunn av en uheldig fortid. Fosterhjem får jeg i hvert fall ikke være :( 

TS

Anonymkode: 1181f...a65

Når du går på medisiner for psykisk lidelse får du ikke adopetere.  Sånn er systemet. En psykolog kan ikke gi deg noen som helst erklæring på at du ikke får tilbakefall. Det er like umulig å forutsi som at en medisiner kan stille garanti for at en frisk pasient aldri vil få en fysisk sykdom i fremtidien. Sånne garantier kan ikke noe menneske gi til noen uansett sykdom. 

du får innfinne deg med et liv uten barn på grunn av sykdommen din. Du er ikke alene om dette. Alternativet er å finne enmann med barn fra tidligere forhold.

Når du går på medisiner så er du fortsatt syk, medisinene holder deg stabil, men ikke frisk. Det er livets harde fakta. 

Anonymkode: 5cd41...d13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er strengere regler for adopsjon enn fosterbarn. Det er heller ikke slik at det er Norge som setter alle reglene, flere av reglene blir satt av landet barna kommer fra. Men med tung psykisk sykdom som du fremdeles er medisinert for får du ikke adoptere barn. Selv om det sikkert føles som en desperat situasjon for deg, så er det viktigere å gi barnet et så godt som mulig grunnlag for oppvekst enn å ta hensyn til dine følelser rundt aldri å få barn. Ingen fagperson kan garantere at du ikke får tilbakefall, det er jo bare å slutte med medisinene så er du syk igjen,

Anonymkode: 92ff7...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min har bibolar lidelse. Jeg håper så inderlig ikke at flere barn skal oppleve det samme nabo barna opplever.  En trist hverdag med en illsint mamma og en utslitt pappa som må stå i det. Hun står og hyler dagen lang og barna sitter ofte på varandaen og gråter.  

 

Kan du ikke finne glede med noe annet? Ikke få barn i en slik tilstand 

Anonymkode: 9c3fa...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme diagnose selv. Etter noen år viste det seg at jeg ikke var bipolar, men hadde lavt stoffskifte. Fikk medisin mot det, og alt fungerer nå perfekt. Jeg tenker at du kan uansett søke. Du kan jo få ja. Men vil nok være lurt å dokumentere hvordan du fungerer nå. For eksempel ved at du ikke har vært sykemeldt pga dette og at du får oppfølging av psykolog. Lykke til! 

Anonymkode: 54b66...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...