AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Anundsen er positiv, og tror det vil komme færre asylsøkere.http://www.dagbladet.no/2015/11/11/nyheter/grensekontroll/anders_anundsen/politikk/innenriks/41914650/Det som ikke nevnes i Dagbladet er at svenskene trolig har planer om å stenge grensene, dvs at de som kommer via andre EU land ikke slipper inn i Sverige. Da må Norge passe seg, de som er i Danmark kan finne på å reise til Norge i stedet, derfor burde Norge også innføre grensekontroll i 10 dager. Anonymkode: 8a7f5...bbd 2
SD2018 Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Sverige innfører grensekontroll, er ikke det samme som at de "trolig har planer om å stenge grensene." Misvisende tittel på tråden. 1
Drizzt Skrevet 12. november 2015 #3 Skrevet 12. november 2015 Sverige innfører grensekontroll, er ikke det samme som at de "trolig har planer om å stenge grensene." Misvisende tittel på tråden.Trådens tittel er jo helt riktig. Sverige innfører grensekontroll.Norge bør også innføre grensekontroll på alle sine grenser, stenge hullet ved Storskog og ikke la personer uten gyldig visum (og med lovlig opphold et annet sted) spasere rett inn i Norge. 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #4 Skrevet 12. november 2015 Dersom grensekontrollen i Sverige innebærer at de nekter personer å søke asyl så vil ikke Sverige eller Norge få noen asylsøknader lengre. Men dersom grensekontrollen innebærer at man krever at alle som slipper inn enten har gyldig oppholdstilatelse i EU eller søker asyl, så vil det være umulig for asylsøkere å dra til Norge via Sverige og søke asyl i Norge, og Sverige får dermed alle asylsøknader fra de som egentlig ønsker å søke i Norge. Anonymkode: 06ef2...974
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #5 Skrevet 12. november 2015 Trådens tittel er jo helt riktig. Sverige innfører grensekontroll.Norge bør også innføre grensekontroll på alle sine grenser, stenge hullet ved Storskog og ikke la personer uten gyldig visum (og med lovlig opphold et annet sted) spasere rett inn i Norge. Sverige innfører tilfeldig grensekontroll, dvs. at utvalgte personer blir stoppet på grensen. Dette praktiserer vi allerede i Norge. Anonymkode: 08e8e...dfc
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #6 Skrevet 12. november 2015 Sverige innfører tilfeldig grensekontroll, dvs. at utvalgte personer blir stoppet på grensen. Dette praktiserer vi allerede i Norge. Anonymkode: 08e8e...dfcJeg trodde det var slik at det svenske ordet for "midlertidig" uriktig ble oversatt til "tilfeldig"? VG sa i alle fsll først at kontrollen ville være "tilfeldig", men det ble rettet etter at noen i kommentarfeltet sa at oversettelsen var gal. Anonymkode: 2e288...499
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #7 Skrevet 12. november 2015 Jeg trodde det var slik at det svenske ordet for "midlertidig" uriktig ble oversatt til "tilfeldig"? VG sa i alle fsll først at kontrollen ville være "tilfeldig", men det ble rettet etter at noen i kommentarfeltet sa at oversettelsen var gal. Anonymkode: 2e288...499Det tror jeg du har rett i. Det er noen timer siden jeg leste saken og jeg ser nå at den har blitt forandret. Takk for oppdatering Anonymkode: 08e8e...dfc
yxnyx Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Dette er en gavepakke til Norge (og Finland). Takk, Sverige!Her står det hvordan det skal gjennomføres:De flyktingar som kommer till gränsen har från och med i morgon klockan 12 tre val:• Att söka asyl i Sverige.• Att återvända till det land de närmast kommer ifrån.• Eller, om de vill söka asyl i ett annat land, som Norge eller Finland, att hitta en annan väg dit.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21745364.abMao får ingen asylsøkere til Norge lenger lov til å reise gjennom Sverige. Eneste mulighet sørfra blir danskebåten. Jeg ville kanskje ikke tatt julebord på danskebåten framover, men dette er fantastisk! Det innføres i dag, artikkelen er fra i går.Hvordan de mener at dette skal hjelpe Sverige aner jeg derimot ikke. Kanskje de tenker at det blir en slags Støreeffekt? At selv om de ikke har vedtatt noen begrensing i hvem som får søke i Sverige så blir det (mis)tolket slik? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Dette er en gavepakke til Norge (og Finland). Takk, Sverige!Her står det hvordan det skal gjennomføres:De flyktingar som kommer till gränsen har från och med i morgon klockan 12 tre val:• Att söka asyl i Sverige.• Att återvända till det land de närmast kommer ifrån.• Eller, om de vill söka asyl i ett annat land, som Norge eller Finland, att hitta en annan väg dit.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21745364.abMao får ingen asylsøkere til Norge lenger lov til å reise gjennom Sverige. Eneste mulighet sørfra blir danskebåten. Jeg ville kanskje ikke tatt julebord på danskebåten framover, men dette er fantastisk! Det innføres i dag, artikkelen er fra i går.Hvordan de mener at dette skal hjelpe Sverige aner jeg derimot ikke. Kanskje de tenker at det blir en slags Støreeffekt? At selv om de ikke har vedtatt noen begrensing i hvem som får søke i Sverige så blir det (mis)tolket slik?Det blir en katastrofe for Norge om danskene ikke innfører ID-plikt som viser gyldig opphold i EU om de skal dra på danskebåten. Anonymkode: 06ef2...974 3
yxnyx Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 Det blir en katastrofe for Norge om danskene ikke innfører ID-plikt som viser gyldig opphold i EU om de skal dra på danskebåten.Anonymkode: 06ef2...974Hvis du kjøper noen billetter på danskebåten, selger selskapet dem da videre til andre rett før adgang, hvis du ikke har dukket opp?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 Hvis du kjøper noen billetter på danskebåten, selger selskapet dem da videre til andre rett før adgang, hvis du ikke har dukket opp? Nei, men problemet er at Danmark ikke ønsker grensekontroll ved sine grenser fordi det vil tvinge migrantene (folk må slutte å kalle alle som kommer for flyktninger) til å søke asyl ved grensen til Danmark. Altså får Danmark alle søknader fra asylantene som ønsker seg til Sverige, Norge og Finland. Så hvorfor skal Danmark innføre streng kontroll av ID og schengen opphold før folk kommer om bord i danskebåten når det betyr at de får alle asylsøknadene som hadde tenkt seg til Norge?Det er det samme ved grensa i Finnmark. Russland kan oppfordre hundretusenvis av migranter mot grensa når som helst. Ingenting hindrer dem i det. Faktisk er det uvanlig at et land ikke tillater at folk drar til grensa. Og hvem som helst kan søke asyl ved en grense uavhengig av visum eller annet. Da har man to muligheter. Enten må man innføre en form for svært kummerlige interneringsleire bestående av store 20 mannstelt i Finnmark som er inngjerdet og hvor de kun får mat og drikke, uten mulighet for permanent opphold, familiegjenforening eller å gå utenfor disse interneringsleirene så lenge de oppholder seg i Norge. Et system som er minst like kummerlig som i Jordan. Det vil føre til at migrantstrømmen fra Russland stopper opp. Dersom man ikke gjør dette, så har man ikke noe annet valg enn å nekte å behandle noen asylsøknader fra folk fra Russland, og da har man i praksis sagt opp asylavtalene man har. Dersom folk som kommer fra Russland ikke skal få asylsøknaden behandlet så er det ingen grunn for at folk fra Sverige eller Danmark skal få den behandlet heller. Anonymkode: 06ef2...974 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Svenskene kjører en svensk vri på grensekontrollen, og ender opp med å gjøre det enda verre for dem selv.Asylsøkerne slipper fremdeles rett inn i landet. Anonymkode: d3d9a...32b 1
yxnyx Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Nei, men problemet er at Danmark ikke ønsker grensekontroll ved sine grenser fordi det vil tvinge migrantene (folk må slutte å kalle alle som kommer for flyktninger) til å søke asyl ved grensen til Danmark. Altså får Danmark alle søknader fra asylantene som ønsker seg til Sverige, Norge og Finland. Så hvorfor skal Danmark innføre streng kontroll av ID og schengen opphold før folk kommer om bord i danskebåten når det betyr at de får alle asylsøknadene som hadde tenkt seg til Norge?Det er det samme ved grensa i Finnmark. Russland kan oppfordre hundretusenvis av migranter mot grensa når som helst. Ingenting hindrer dem i det. Faktisk er det uvanlig at et land ikke tillater at folk drar til grensa. Og hvem som helst kan søke asyl ved en grense uavhengig av visum eller annet. Da har man to muligheter. Enten må man innføre en form for svært kummerlige interneringsleire bestående av store 20 mannstelt i Finnmark som er inngjerdet og hvor de kun får mat og drikke, uten mulighet for permanent opphold, familiegjenforening eller å gå utenfor disse interneringsleirene så lenge de oppholder seg i Norge. Et system som er minst like kummerlig som i Jordan. Det vil føre til at migrantstrømmen fra Russland stopper opp. Dersom man ikke gjør dette, så har man ikke noe annet valg enn å nekte å behandle noen asylsøknader fra folk fra Russland, og da har man i praksis sagt opp asylavtalene man har. Dersom folk som kommer fra Russland ikke skal få asylsøknaden behandlet så er det ingen grunn for at folk fra Sverige eller Danmark skal få den behandlet heller. Anonymkode: 06ef2...974Jeg er klar over alle disse tingene. Jeg tenkte mer på om det var praktisk mulig å sette i gang en dugnad med å kjøpe billetter som "fyller opp" danskebåten den nærmeste tida, slik at denne ruta ikke blir det neste Storskog... 1
Drizzt Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 Jeg er klar over alle disse tingene. Jeg tenkte mer på om det var praktisk mulig å sette i gang en dugnad med å kjøpe billetter som "fyller opp" danskebåten den nærmeste tida, slik at denne ruta ikke blir det neste Storskog...Nå vet jeg ikke hvordan er praksisen i dag, men da jeg tok danskebåten for noen år siden, måtte vi vise gyldige pass og reisedokumenter før vi ble sluppet inn (begge veier). Er det endret nå? Kan man bare gå på båten uten å vise pass?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #15 Skrevet 12. november 2015 Nå vet jeg ikke hvordan er praksisen i dag, men da jeg tok danskebåten for noen år siden, måtte vi vise gyldige pass og reisedokumenter før vi ble sluppet inn (begge veier). Er det endret nå? Kan man bare gå på båten uten å vise pass?Spørsmålet er om man må vise at man har gyldig oppholdstillatelse i EU, eller om de godtar pass fra alle land. Anonymkode: 06ef2...974
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 Virker som om Sverige nå tar en del av asylsøknadene som kommer til Norge når man leser reportasjer fra svenske medier om alle som har blitt stoppet i på grensa til Danmark og var på vei til Norge og velger å søke asyl i Sverige. Anonymkode: 06ef2...974
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #17 Skrevet 12. november 2015 "Inrikesminister Anders Ygeman, S, har länge hävdat att gränskontroller inte behövs. Men på torsdagen tvärvände regeringen i frågan. Krisen kräver mer än bara gränskontroller. Gränskontroller minskar troligen inte söktrycket mot Sverige. Men regeringen köper sig i bästa fall tid att lägga fram ett nytt krispaket."http://www.expressen.se/ledare/krisen-kraver-mer-an-bara-granskontroller/ Anonymkode: 5df54...c57
Drizzt Skrevet 12. november 2015 #18 Skrevet 12. november 2015 Spørsmålet er om man må vise at man har gyldig oppholdstillatelse i EU, eller om de godtar pass fra alle land.Anonymkode: 06ef2...974Ja, godt spørsmål. Men er det ikke slik at ikke-EU borgere får EU-visa i passet sitt når de har fått det innvilget? Da burde det være lett å se om noen har EU-gyldig visa eller ikke og vise bort de som ikke har.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #19 Skrevet 12. november 2015 Ja, godt spørsmål. Men er det ikke slik at ikke-EU borgere får EU-visa i passet sitt når de har fått det innvilget? Da burde det være lett å se om noen har EU-gyldig visa eller ikke og vise bort de som ikke har.Ja, det stemmer, men gjør danskene det i dag? For dersom de gjør dette, så har jo de som ikke har EU/Schengen visum i passet rett til å søke asyl i Danmark. Altså får Danmark alle asylsøknader som hadde tenkt seg til Norge om de har en slik kontroll. Danskene har jo brukt som argument at de ikke ønsker grensekontroll til Tyskland fordi det fører til kraftig økning av asylsøknader til Danmark (alle de hundretusener som drar gjennom Danmark til Norge, Sverige og Finland). Anonymkode: 06ef2...974
yxnyx Skrevet 13. november 2015 #20 Skrevet 13. november 2015 Ja, godt spørsmål. Men er det ikke slik at ikke-EU borgere får EU-visa i passet sitt når de har fått det innvilget? Da burde det være lett å se om noen har EU-gyldig visa eller ikke og vise bort de som ikke har.Det er ganske uklart det hele. Jeg forsøkte å lese på DFDS sine sider, og de skriver følgende (mine uthevinger): Du skal overholde alle regler omkring ID-kort, pas, visum og sundhed, der gælder for din rejse eller andre tjenester, vi har ydet dig. Rejsende med ugyldige eller mangelfulde rejsedokumenter vil blive afvist ved check-in, og vi påtager os intet ansvar for følgerne heraf. Det er dit eget ansvar at undersøge, hvilke regler der gælder for indrejse i de forskellige lande. Vi henviser til Udenrigsministeriets hjemmeside: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/Du vil være forpligtet til at godtgøre os fuldt ud for eventuelle bøder, hjemsendelse, omkostninger i forbindelse med tilbageholdelse eller varetægt og alle relaterede udgifter, som vi måtte pådrage os som følge af din manglende evne til at fremvise den nødvendige dokumentation til de relevante myndigheder. Hvis du ikke har en returbillet, og du bliver nægtet indrejse i destinationslandet, så er du forpligtet til at betale din returbillet til os uanset årsag. Herunder skal du selv dække omkostninger til os eller enhver involveret transportør, for de omkostninger, der kan opstå i forbindelse med returrejsen.http://www.dfdsseaways.dk/pdf/rejsebetingelser/dfds-seaways-rejsebetingelser-dk-marts-2015.pdf Jeg tolker det slik at DFDS skriver at bare reis med hvilket pass du vil, så får du selv ta konsekvensene hvis du ikke slipper inn. Til sammenlikning har vel flyselskapene et økonomisk ansvar for å returnere folk uten gyldig innreisetillatelse, så de flyr ikke flyktninger. DFDS har tydeligvis ikke et tilsvarende ansvar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå