Drizzt Skrevet 13. november 2015 #21 Skrevet 13. november 2015 Ja, det stemmer, men gjør danskene det i dag? For dersom de gjør dette, så har jo de som ikke har EU/Schengen visum i passet rett til å søke asyl i Danmark. Altså får Danmark alle asylsøknader som hadde tenkt seg til Norge om de har en slik kontroll. Danskene har jo brukt som argument at de ikke ønsker grensekontroll til Tyskland fordi det fører til kraftig økning av asylsøknader til Danmark (alle de hundretusener som drar gjennom Danmark til Norge, Sverige og Finland). Anonymkode: 06ef2...974Jeg vet ikke? Noen som har tatt danskebåten nylig vet nok hvordan det gjøres? Jeg skjønner godt at Danmark ikke vil få enda flere økonomiske migranter på slep. Samtidig kritiseres Ungarn for å ha stengt grensen og bygd gjerde. Det er de ytre grensene som må styrkes, stenges og beskyttes, så slipper man at problemet forflytter seg internt.Det er ganske uklart det hele. Jeg forsøkte å lese på DFDS sine sider, og de skriver følgende (mine uthevinger): Du skal overholde alle regler omkring ID-kort, pas, visum og sundhed, der gælder for din rejse eller andre tjenester, vi har ydet dig. Rejsende med ugyldige eller mangelfulde rejsedokumenter vil blive afvist ved check-in, og vi påtager os intet ansvar for følgerne heraf. Det er dit eget ansvar at undersøge, hvilke regler der gælder for indrejse i de forskellige lande. Vi henviser til Udenrigsministeriets hjemmeside: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/Du vil være forpligtet til at godtgøre os fuldt ud for eventuelle bøder, hjemsendelse, omkostninger i forbindelse med tilbageholdelse eller varetægt og alle relaterede udgifter, som vi måtte pådrage os som følge af din manglende evne til at fremvise den nødvendige dokumentation til de relevante myndigheder. Hvis du ikke har en returbillet, og du bliver nægtet indrejse i destinationslandet, så er du forpligtet til at betale din returbillet til os uanset årsag. Herunder skal du selv dække omkostninger til os eller enhver involveret transportør, for de omkostninger, der kan opstå i forbindelse med returrejsen.http://www.dfdsseaways.dk/pdf/rejsebetingelser/dfds-seaways-rejsebetingelser-dk-marts-2015.pdf Jeg tolker det slik at DFDS skriver at bare reis med hvilket pass du vil, så får du selv ta konsekvensene hvis du ikke slipper inn. Til sammenlikning har vel flyselskapene et økonomisk ansvar for å returnere folk uten gyldig innreisetillatelse, så de flyr ikke flyktninger. DFDS har tydeligvis ikke et tilsvarende ansvar. Rejsende med ugyldige eller mangelfulde rejsedokumenter vil blive afvist ved check-in, og vi påtager os intet ansvar for følgerne heraf.
yxnyx Skrevet 13. november 2015 #22 Skrevet 13. november 2015 Jeg vet ikke? Noen som har tatt danskebåten nylig vet nok hvordan det gjøres? Jeg skjønner godt at Danmark ikke vil få enda flere økonomiske migranter på slep. Samtidig kritiseres Ungarn for å ha stengt grensen og bygd gjerde. Det er de ytre grensene som må styrkes, stenges og beskyttes, så slipper man at problemet forflytter seg internt. Rejsende med ugyldige eller mangelfulde rejsedokumenter vil blive afvist ved check-in, og vi påtager os intet ansvar for følgerne heraf.Ja, men hva er mangelfulle reisedokumenter? Det kan jo være noe så enkelt som ugyldige billetter. Hvis de hadde sjekket om de reisende har rett til å entre Norge ville det vel ikke vært nødvendig med alle disse bestemmelsene om at man selv får dekke kostnadene ved å måtte reise tilbake hvis man blir nektet inngang.
Drizzt Skrevet 13. november 2015 #23 Skrevet 13. november 2015 Ja, men hva er mangelfulle reisedokumenter? Det kan jo være noe så enkelt som ugyldige billetter. Hvis de hadde sjekket om de reisende har rett til å entre Norge ville det vel ikke vært nødvendig med alle disse bestemmelsene om at man selv får dekke kostnadene ved å måtte reise tilbake hvis man blir nektet inngang. Jeg vil tro ''mangelfulle reisedokumenter'' inkluderer både pass (legitimasjon) og billett. Vi får sikkert høre om det begynner å strømme med økonomiske migranter uten EU-visum med danskebåten.
yxnyx Skrevet 13. november 2015 #24 Skrevet 13. november 2015 Jeg vil tro ''mangelfulle reisedokumenter'' inkluderer både pass (legitimasjon) og billett. Vi får sikkert høre om det begynner å strømme med økonomiske migranter uten EU-visum med danskebåten.Det tviler jeg ikke på, men det hadde vært deilig om man FOR EN GANGS SKYLD kunne være føre var.
Drizzt Skrevet 13. november 2015 #25 Skrevet 13. november 2015 Det tviler jeg ikke på, men det hadde vært deilig om man FOR EN GANGS SKYLD kunne være føre var. Enig. Det er typisk norsk å være etterpåklok og ikke føre var.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #26 Skrevet 13. november 2015 Det tviler jeg ikke på, men det hadde vært deilig om man FOR EN GANGS SKYLD kunne være føre var. Det er jo opp til Danmark å innføre disse reglene i såfall, ikke Norge. Anonymkode: 06ef2...974
yxnyx Skrevet 14. november 2015 #27 Skrevet 14. november 2015 Det er jo opp til Danmark å innføre disse reglene i såfall, ikke Norge. Anonymkode: 06ef2...974Langt i fra. Norge kan stille krav til rederiene. Sjekk at passasjerene dere frakter har oppholdstillatelse i Norge, hvis ikke vanker det saftige bøter og/eller dere mister retten til å legge til kai.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå