AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #1 Skrevet 11. november 2015 Hjelp! Jeg fikk vite nylig at far til mine to barn, (begge under 3år) røyker hasj. Jeg flyttet nylig ut, dette kom frem like etter, fant også "rester" fra dette under flyttingen. Prøvde å ta det opp med han, han ble bare sint og ville ikke snakke om det da jeg ikke ville oppgi kildene. Restene og greiene jeg fant, sa han at var fra kamerat og at han ikke kunne gjøre noe til eller fra om de røyka. Men dette var i vårt (nå hans) hus!!!! Jeg er så sint at jeg snart flyr i filler. Tenk at han kunne gjøre dette og la det skje?! Visste at han hadde røykt før i tida, vi har vært sammen i 10år, og han sluttet da vi møttes... og jeg har kanskje vært fullstendig blind?! For har ikke merket noe, og faktisk ikke mistenkt noe.. Nå som jeg vet dette så må jeg gjøre noe, og har vondt av han. Han virker for dum til å forstå alvoret og kommer til å få sjokk. Anklage meg for å ville ta fra han barna og være slem. Han skjønner aldri i verden alvoret Men jeg kan ikke overse dette, klarer knapt å samle meg , men jeg kan ikke vite dette og ikke gjøre noe. Hva må jeg gjøre?Hvordan legge det frem til han?Noen som har vært i samme situasjon? Drømmesituasjon hadde vært at han bare måtte ta test fast og ikke noe mer drama ... Og så var det opp til han å være ren. Men er så redd for å dramatisere dette hvis det må via barnevernet? Men må man så må man. Off, farns fyr. Godt jeg har flyttet, bare så synd på barna oppi dette. Anonymkode: 7ca8c...bac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #2 Skrevet 11. november 2015 Hva om barnevernet får nyss i hva han driver med?I og med at jeg vet om dette, så er jeg ansvarlig for at de har det bra hos far. Og alkohol vs hasj diskusjonen kan vel taes en annen plass. Hasj er per dags dato ulovlig. Og vi har aldri drukket eller noe rundt barna, så tviler på at han røyker rundt dem. Men jeg har jo et ansvar alikevel, det er kriminelt. Hadde jeg enda ikke visst om det ... For tror ikke han gjør dette med dem, men nå stoler jeg ikke på han. Jeg har blitt løyet for, og gudene vet hvor lenge Anonymkode: 7ca8c...bac 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #3 Skrevet 11. november 2015 Enig med de over her. Finner du ut at han røyker mens han har barna har du all rett til å lage et skikkelig helvete, men hva han gjør resten av uka er hans sak. Anonymkode: 191ba...3f4 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #4 Skrevet 11. november 2015 Ok. Greit for meg, er så trist for dette. Så frem til sammarbeid og til nå har samvær med barn gått så bra og de er jo så glad i pappaen sin. Og for meg er det superviktig at de er så mye med pappa som (han gidder!!) er mulig. Jeg legger til rette alt jeg kan. Men ble så matt av å få vite dette......alt falt liksom sammen Men hvordan kan jeg vite når han røyker ?Hva skjer om noen sender en bekymringsmelding på han/ oss? For det var visst noe "alle" visste at han gjorde det. (Gjett om jeg føler meg dum og lurt)Og hva skjer om man blir meldt, for jeg vet jo om dette nå... Da er det også mitt ansvar ... Anonymkode: 7ca8c...bac
Peter007 Skrevet 11. november 2015 #5 Skrevet 11. november 2015 Hjelp! Jeg fikk vite nylig at far til mine to barn, (begge under 3år) røyker hasj. Jeg flyttet nylig ut, dette kom frem like etter, fant også "rester" fra dette under flyttingen. Prøvde å ta det opp med han, han ble bare sint og ville ikke snakke om det da jeg ikke ville oppgi kildene. Restene og greiene jeg fant, sa han at var fra kamerat og at han ikke kunne gjøre noe til eller fra om de røyka. Men dette var i vårt (nå hans) hus!!!! Jeg er så sint at jeg snart flyr i filler. Tenk at han kunne gjøre dette og la det skje?! Visste at han hadde røykt før i tida, vi har vært sammen i 10år, og han sluttet da vi møttes... og jeg har kanskje vært fullstendig blind?! For har ikke merket noe, og faktisk ikke mistenkt noe.. Nå som jeg vet dette så må jeg gjøre noe, og har vondt av han. Han virker for dum til å forstå alvoret og kommer til å få sjokk. Anklage meg for å ville ta fra han barna og være slem. Han skjønner aldri i verden alvoret Men jeg kan ikke overse dette, klarer knapt å samle meg , men jeg kan ikke vite dette og ikke gjøre noe. Hva må jeg gjøre?Hvordan legge det frem til han?Noen som har vært i samme situasjon? Drømmesituasjon hadde vært at han bare måtte ta test fast og ikke noe mer drama ... Og så var det opp til han å være ren. Men er så redd for å dramatisere dette hvis det må via barnevernet? Men må man så må man. Off, farns fyr. Godt jeg har flyttet, bare så synd på barna oppi dette. Anonymkode: 7ca8c...bacRus og barn hører ikke sammen. Så sant han ikke er ruset sammen med barna er det vel greit ? Du kan ikke gjøre så mye med samvær så lenge han er uten rus mens barna er der. 3
Egraf Skrevet 11. november 2015 #6 Skrevet 11. november 2015 Så lenge han ikke røyker med barna i nærheten, og ikke lar greiene sine ligge rundt å slenge så er det jo ikke farlig. Skjønner at det plager deg i og med at det er ulovlig. Det ville nok vært lite kult for barna om han skulle busted av politiet, imens barna var i nærheten for eksempel. Og folk som røyker mye og fast, kan faktisk ende opp med å bli sløve og likegyldige, og dette er jo heler ikke ideelt. Synes du bør prate med han om det, men rolig og ikke anklagene. Om han skal røyke så får du i hvert fall sørge for at han gjør det ansvarlig og diskre, og bare når barna ikke er det. 4
MapleSirup Skrevet 11. november 2015 #7 Skrevet 11. november 2015 Ikke engang barnevernet blander seg spesielt inni sånt.Så lenge han sier han ikke røyker med barn i hus, så er det i grunn ikke din sak, TS.Ja, det er ulovlig. Du kan jo politianmelde Der er slutt med dere og du har ikke noe med om han røyker eller ei sånn sett.Det er sikkert fristende å rope "jeg er mor til hans barn" e.l, men det beste er om du legger det bak deg.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #8 Skrevet 12. november 2015 Jeg jobber i barneverntjensten og om far blir tatt av politiet for hasjrøykingen går det automatisk melding til barneverntjenesten. Også i tilfeller der han blir tatt og barna er hos mor.Om han ikke slutter kan dette gå utover både deg og barna. Ta en telefon til nærmeste barneverntjeneste og snakk med dem. Du kan drøfte saken anonymt, du kan be om et møte for å drøfte dette og du kan levere inn bekymringsmelding på far (dvs. du leverer den inn på barna, men hvordan tilstanden er hos barnas far). Anonymkode: d3163...a49 9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #9 Skrevet 12. november 2015 Blir bare så hysterisk fordi jeg er redd barnevernet kan gjøre noe i forhold til dette.Siden jeg nå egentlig har fått vite det. Og enkelte vet at jeg vet. Det er også mitt ansvar å vite at alt er ok der jeg leverer barna. Men om hasj er så "godtatt" så er det vell ikke så farlig hva han gjør alene, kanskje.....Men jeg lever og ånder for barna, og akter ikke å miste dem ol., gå igjennom et styr med barnevernet eller hva det måtte være, bare fordi han må røyke!Hater rus personlig, har mistet en søster i det og har nulltoleranse for det. Aldri prøvd noe selv, (alkohol har jeg drukket altså) og selv om han bagatelliserte hasj, så sa han at han sluttet med en gang det ble oss. -----------Takk for svar anonym som jobber i barnevernet, akkurat hva jeg trodde og som jeg vurderte å gjøre. Ringe å høre med bvern hva jeg må gjøre her.Så skal jeg selvsagt prate med han om dette, på en IKKE-anklagende måte. Det er og blir opp til han hvor mye han vil ha med barna sine å gjøre da i såfall, røyke eller barna ... Fatter ikke at han kunne være så korttenkt. I løpet av alle åra sammen, og i de åra har jeg opplevd og snakket mye om min søster, og om hvor ille det var da bvern hentet hennes barn pga rusmissbruk og jeg sa til han at DETTE var realiteten, også av hasj, og at det derfor var bra og viktig han hadde sluttet og han var helt enig og bla bla bla ... Anonymkode: 7ca8c...bac 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #10 Skrevet 12. november 2015 Jeg klarer ikke helt å se begrunnelsen for at dette er greit; hasj er ikke verre enn alkohol. Hasj er ulovlig, basta. Hasj har en tendens til å involvere kriminelle miljøer. Synes det er ganske drøyt å blande ulovligheter med en hverdag med barn. Enda drøyere at folk ser ut til å synes dette er greit. For meg er det prinsippsak. Anonymkode: 50f86...f0e 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #11 Skrevet 12. november 2015 -----------Takk for svar anonym som jobber i barnevernet, akkurat hva jeg trodde og som jeg vurderte å gjøre. Ringe å høre med bvern hva jeg må gjøre her.Så skal jeg selvsagt prate med han om dette, på en IKKE-anklagende måte. Det er og blir opp til han hvor mye han vil ha med barna sine å gjøre da i såfall, røyke eller barna ... Fatter ikke at han kunne være så korttenkt. I løpet av alle åra sammen, og i de åra har jeg opplevd og snakket mye om min søster, og om hvor ille det var da bvern hentet hennes barn pga rusmissbruk og jeg sa til han at DETTE var realiteten, også av hasj, og at det derfor var bra og viktig han hadde sluttet og han var helt enig og bla bla bla ... Anonymkode: 7ca8c...bacTa en telefon og snakk med barnevernet. Om du velger å levere inn en bekymringsmelding så finnes det tiltak vi kan sette inn allerede i undersøkelsen - som uanmeldte hjemmebesøk, ruskontrakt og rustesting. Rustest og ruskontrakt er frivillig. Hjemmebesøk, både uanmeldte og meldte, kan man ikke motsette seg. Anonymkode: d3163...a49 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #12 Skrevet 12. november 2015 Jeg klarer ikke helt å se begrunnelsen for at dette er greit; hasj er ikke verre enn alkohol. Hasj er ulovlig, basta. Hasj har en tendens til å involvere kriminelle miljøer. Synes det er ganske drøyt å blande ulovligheter med en hverdag med barn. Enda drøyere at folk ser ut til å synes dette er greit. For meg er det prinsippsak. Anonymkode: 50f86...f0eSynes også det er skremmende hvordan folk bagatelliserer dette , enda det er barn involvert Skjønner at rusmisbrukeren selv bagatelliserer det, men at så mange andre gjør det.....det er nok flere enn man tror som også røyker. Så faktisk tilfeldigvis på en halv episode (reprise?) av hundepatruljen, hunden markerte på mange som hadde røyka den dagen, og så snakka ho i politiet om hvordan dette var på vei feil vei mtp at folk ikke følte de gjorde noe ulovlig... Får snakke med han i dag og ta en telefon. Føler meg så utrolig sviktet altså, etter bruddet har det knapt vært ei tåre. Valget var nøye vurdert. Flere runder hos fvk og det hele, og et så vanskelig valg. Skulle jo tross alt oppløse hele familien og "ødelegge" alt. Men vet at det var det rette. Hadde jeg bare visst dette på forhånd hadde valget vært mye enklere, og jeg tror dette forklarer mye av oppførselen hans Snakk om å sende meg igjennom et helvete, og det er han som har det fælt nå som jeg tok ungene og "stakk" ... Anonymkode: 7ca8c...bac 4
Cuntzilla Skrevet 12. november 2015 #13 Skrevet 12. november 2015 Tror det går mer utover barna om du skal lage et helvete av dette og dårlig klima mellom mor og far.Han har sikkert røyket i alle årene dere har vært sammen, at du ikke har sett, merket eller luktet noe sier vel at dette er noe han gjør veldig sporadisk og har god kontroll på. Han har vel vært en god far, hatt en jobb, klippet håret og vært et velfungerende menneske? Hva har endret seg nå?Du sier vi bagatelliserer, men det er du som er vel hysterisk. Ja, det er ulovlig, men jeg lurer litt på hva du egentlig frykter her. Tror du barnevernet tar fra både deg og han barna om han om det kommer opp i lyset, er det der det ligger? Eller at han vil neglisjere ungene i hasjrus? Hva er det som er den store skrekken din her, hvilke konsekvenser ser du for deg? 10
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #14 Skrevet 12. november 2015 Trodde min fykt kom tydelig frem i innleggene mine her: er redd jeg også mister barna på grunn av dette, nå som jeg har fått vite det. Man har et ansvar for at man leverer barna til en trygg plass. At jeg vet han har mat og varme. Og ja, han har fungert. Men jeg skjønner alle de forskjellige sinnsstemningene han har gått igjennom nå, og at han glemmer og alt. Jobber gjør han ikke, aap pga kronisk sykdom. Så kan godt være at røyken hjelper på smertene.Men han tar seg greit av barna, men jeg skal ikke lete lenge før jeg ser at han preges av dette. Jeg så jo før, dette med å takle stress ytterst dårlig, humørsvingninger, sur og ufattelig glemsk og nevnte for han at jeg trodde han hadde fått noen 'skader' etter at han røykte før. Men tenker at dette var nok fordi han fremdeles røykte kanskje ... Men finnes det en mulighet at han tester uten å involvere b.vern, for deretter å involvere b.vern om den slo ut posetiv? Ønsker å gi han en sjangse selvsagt, han betyr mye for barna og jeg har sagt det før at det er viktig for meg også med deres samvær, han får være med de så mye han ønsker og sammarbeidet vårt er nøkkelen her. Skjønner at sammarbeidet vil falle i grus om jeg tar den helt ut her, men det er tross alt han som har gjort noe galt her. Anonymkode: 7ca8c...bac
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #15 Skrevet 12. november 2015 Enig med de over her. Finner du ut at han røyker mens han har barna har du all rett til å lage et skikkelig helvete, men hva han gjør resten av uka er hans sak.Anonymkode: 191ba...3f4Uenig. Om fyren royker hver bidige dag feks kan jeg GARANTERE at det har konsekvenser mht psyken ol. Og for aa underslaa alle andres argumenter om at weed bruk er heeeeeelt uskyldig kan jeg opplyse om forstehaands erfaring fra marijuanas "krybbe" pluss at her jeg er for oyeblikket er det legalisert. Det har konsekvenser! Passive, paranoid, aggressive(!) Effekter er slett ikke uvanlig. Anbefaler folk aa reise mere saa vil se selv se dritt konsekvenser fra ogsa weed bruk. Faar mer kred da enn aa sitte bortskjemt oppi aasen aa forlese seg paa div artikler. Lite jeg finner mer usexy enn en habil weed bruker Anonymkode: a75e7...6d8 6
Epleskall Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 Du kan så klart ringe og drøfte saken anonymt med barnevernet. Jeg ville imidlertid ikke blandet inn barnevernet selv, ut fra det du beskriver. Du har selv ikke merket i alle disse årene at han har røykt hasj. Du sier også at han er en god far for barna og at dere samarbeider godt. Så lenge han ikke røyker mens barna er til stede, så vil det å røyke hasj en gang i blant ikke gå ut over hans omsorgsevne. Det er ikke slik at dersom man gjør noe straffbart eller ulovlig, så mister man omsorgen for barna sine. Hvis eksen din kjøper prostituerte eller stjeler en bukse i butikken, så får det konsekvenser for ham om han blir tatt, men det er likevel ikke slik at BV eller noen andre nødvendigvis betviler hans omsorgsevne på DET grunnlaget. Det må mer til, og det må påvirke hans relasjon til barna og evne til å ta vare på dem. Og når det gjelder din frykt for å miste omsorgen for barna, så er den fullstendig ubegrunnet. Det skal mye til å miste omsorgen for sine egne barn, og det ville ALDRI skjedd at du mistet omsorgen for barna dine fordi du vet at eksen din av og til røyker hasj med kompiser. Jeg ville bare ha sagt til eksen at "det er ikke min sak hva du driver med, men hvis du noen gang røyker med barna til stede, så skal jeg lage et sant helvete for deg". Men ettersom du beskriver ham som en god far som aldri har vært merkbart rustet, så virker det ikke som om det er noen fare for at han ikke skjønner dette selv. Man kan si hva man vil om folk som røyker hasj, men at det medfører at han er en utilstrekkelig omsorgsgiver - kun basert på det - , det er det rett og slett ikke hold i. Altså ikke en sak for barnevernet etter min mening. 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #17 Skrevet 12. november 2015 Jøsses. Her er det en forelder som til tider har barna alene. Så bruker han jevnlig narkotika.. Og svarene folk gir er "alkohol er like ille". Nei, narkotika er verre da den sitter i kroppen betraktelig lenger enn alkohol. Virkestoffet påvirker i lange perioder i etterkant, selv om han ikke er ruset lenger. Men hva du skal gjøre? Si det. Å snakke med barnevernet er en god start. Kanskje rådføre deg (ikke tipse) med politiet og. Jeg jobber selv i politiet og var på en lignende sak for kort tid siden. En far som hadde funnet fragmenter av hasj i en bag moren etterlot seg da hun flyttet ut. Hun hadde den helgen ansvar for begge barna. Da vi banket på og ble sluppet inn i leiligheter hennes lå det rester av kokain og amfetamin på stuebordet. Jeg har sluttet å bli overrasket over hvor gode løgnere man kan være, selv når de omfavner egne barn Anonymkode: 17c1e...839 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #18 Skrevet 12. november 2015 IKKE greit i det hele tatt. Anonymkode: f9ca5...7e4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2015 #19 Skrevet 12. november 2015 Jeg blir egentlig ganske sjokkert over svarene i tråden her.1. Hva om barna finner jointen/hasjen?2. Om far blir tatt med hasj, blir det sendt til BV, som igjen kan medføre at han ikke får ha barna hos seg.3. Hasj er narkotika, uansett hvor "mildt" det er. Anonymkode: 2027e...754 3
MapleSirup Skrevet 12. november 2015 #20 Skrevet 12. november 2015 Jeg klarer ikke helt å se begrunnelsen for at dette er greit; hasj er ikke verre enn alkohol. Hasj er ulovlig, basta. Hasj har en tendens til å involvere kriminelle miljøer. Synes det er ganske drøyt å blande ulovligheter med en hverdag med barn. Enda drøyere at folk ser ut til å synes dette er greit. For meg er det prinsippsak. Anonymkode: 50f86...f0eDet er da forskjell på hva en synes er greit og hva en kan gjøre noe med.Barnevernet gjør jo ikke annet enn å samtale med far, mor, barn, barnehage.De har ingen tiltak mot en person som røyker hasj iblant. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå