Gå til innhold

Spørre et spørsmål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, du kan ikke "spørre et spørsmål". Du kan stille et spørsmål eller du kan spørre. Du kan ikke spørre et spørsmål. Det lar seg faktisk ikke gjøre.

Anonymkode: d0c66...b80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også de som sier "spørre OM et spørsmål." Hallo, hører du ikke selv hvor feil det er?

Anonymkode: 7d623...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, når du setter det opp sånn, så hører jeg hvor dumt det virker. Men kan være jeg har kommet til å si det. Håper ikke noen dømmer meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke "spørre et spørsmål". Du kan stille et spørsmål eller du kan spørre. Du kan ikke spørre et spørsmål. Det lar seg faktisk ikke gjøre.

Ikke? Men jeg har både sett og hørt noen bruke de ordene, og de ble forstått, så vidt jeg kunne observere.
Og slik jeg ser det er usus mer normativ enn en AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en henvendelse på jobben der vedkommende skriver at han ønsker å "spørre et fårespørsmål". :fnise:

Anonymkode: aa2a1...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady Mondegreen

Selv om jeg foretrekker "stille et spørsmål" foran "spørre et spørsmål", vil jeg gjerne få påpeke at formuleringer som sistnevnte har stolte tradisjoner i blant annet gresk og latin (under mange navn: indre objekt, indre akkusativ, kognat akkusativ, innholdsakkusativ ...). Så selv om jeg, igjen, holder meg til å "stille" spørsmål, må jeg si at jeg ikke er helt negativt innstilt til å "spørre" spørsmål heller, hvis man da ser "spørsmål" som et indre akkusativ til å "spørre", altså en slags utbrodering av det som allerede semantisk ligger i verbet, og ikke som det objektet man faktisk skal spørre om noe.

Jeg kan dog ikke komme på andre parallelle uttrykk på norsk, altså verb som tar både indre akkusativ og direkte objekt. Vi har så klart en del indre akkusativer (danse en dans, synge en sang, drømme en drøm), men disse tar da et preposisjonsledd som andre argument heller enn et direkte objekt, og den indre akkusativen oppfattes som direkte objekt. 

Dette ble kanskje litt rotete. Jeg tenker med fingertuppene. Vel, vel.

Endret av Lady Mondegreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en henvendelse på jobben der vedkommende skriver at han ønsker å "spørre et fårespørsmål". :fnise:

Anonymkode: aa2a1...1c5

Driver dere med sauedrift? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 11.11.2015 at 17.40, Arabella skrev:

Driver dere med sauedrift? :fnise:

Morsomt! Jeg lo godt av denne.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...