Gå til innhold

Chandra har blitt mamma <3

Chandra

Anbefalte innlegg

7 timer siden, charmisss skrev:

Hjortelus, usj! 

Høres koselig ut med kontroll. 6 uker allerede, tiden flyr! Hva er det som skal gjøres på den kontrollen da? Veies og måles og sjekke at alt er som det skal regner jeg med :) 

Da var 6 ukerskontroll unnagjort! Jeg er så trøtt nå og er hjemme alene helt til sent i kveld siden mannen skal spille bortekamp.

Å skulle være et sted klokken 10 er ikke bare bare når man har sovet dårlig, man må amme og værst av alt: finne noe å ha på seg som ikke er joggebukse! :fnise: De 2 buksene jeg har som passer var på vask men heldigvis klarte jeg akkurat å få på meg en av de gamle buksene! Jeg må med andre ord ha krympet de to siste ukene! :) Usj, føler meg så ufresh om dagen altså! Trenger et frisørbesøk, et våkent ansikt (haha), pen hud og noen nye klær eller noe sånt. :PEgentlig føler jeg meg uforskammet våken og opplagt, men det vises ikke i utseendet! Urettferdig!

Kontrollen gikk fint og hun veier nå 4600 gram og hadde gått opp ganske mye mer enn hun trengte. Jeg har tydeligvis fløte i puppene. Jeg hadde aldri trodd de små puppene mine skulle gjøre en så bra jobb. :P Sjekket hofter og blikkontakt osv og alt var som det skulle. Hos helsesøsteren snakket vi mye om livet som foreldre og sånn og vi snakket en del om det å la mannen ta ansvar. Eller hun snakket om det, hun mente nok at jeg var alt for snill mot mannen og det kan nok på en måte stemme. Jeg syntes ting fungerer greit, men jeg skal absolutt la han ta mer ansvar på kvelden og slik og kanskje kreve at han avlaster litt mer. I alle fall kreve mer forståelse for at jeg har en hard jobb når jeg fullammer og aldri får sove mer enn maks 4 timer av gangen. Han har jo ikke trengt å gjøre om noe på sitt liv egentlig mens jeg har måtte endre på det meste, og det bør man egentlig få en medalje for altså! 

Siden jeg er alene i hele dag må jeg selv få fikset hunden og jeg håper jeg får søsteren min til å møte meg et sted så vi kan gå sammen med hund og vogn senere i dag. Men ellers skal denne dagen gå vekk i avslapning og spising altså. *gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter og tenker litt på denne helsa og hvilke mål jeg har fremover. Jeg føler meg egentlig uforskammet bra. Altså, jeg er ikke så trøtt på tross av mindre søvn og jeg føler at jeg har energi. Jeg tror og håper det er fordi jeg går tur hver eneste dag og fordi jeg spiser ok. Det som er bra er at jeg har masse å gå på kostholdsmessig så her skal jeg gjøre en jobb fremover for nå føler jeg at motivasjonen og energien til det er på plass. 

Første mål er å drikke hjemmelaget juice eller smoothie hver dag. I dag er tredje dagen på rad jeg har laget juice og det er så godt! I dag ble det juice med appelsin, sitron og gulrot. Så fremover blir dette målet samt å gjøre litt yoga hver dag og selvfølgelig fortsette med de daglige gåturene. Gleder meg til å teste ut forskjellige alternativer fremover med masse forskjellige grønnsaker. Etterhvert skal jeg jo starte å trene til triatlon men først og fremst skal kropp og helse på plass. Viktig med et godt fundament!

Tenker at god helse er bra for meg, men ikke minst også for Lille J. Det er motivasjon i seg selv! :rodmer:

Lurer på om jeg skal starte en ny generell dagbok nå. Dette er strengt talt ingen graviddagbok lenger og den begynner å bli lang og det passer jo på en måte å avslutte den nå som mini er 6 uker. Får tenke litt på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp kommentar mens jeg er på seminar: Du kan få en moderator til å flytte dagboka til generell også, og så endre tittel og sånn, hvis du vil beholde innholdet i denne litt mer tilgjengelig og fortsette å bruke den! Vil i alle fall fortsette å følge deg! :) 

Syns det er veldig bra å høre at du føler deg så bra!! 

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk bra på 6-ukers kontroll 😊 Det er virkelig en fulltidsjobb å være nybakt mor hjemme i permisjon! Til tross for at jeg ikke ammer (jeg pumper i stedet minst 6 ganger i tillegg til sterilisering, blanding og mating så uttaler meg allikevel 😉) så krever det mye.. Syns du bør la mannen ta mer om du føler det trengs ☺

Hvordan juicemaskin har du? Må man ha en skikkelig dyr en for å få det til bra? Har blender, men drar den sjelden frem.. I perioder blir det dårlig med grønnsaker og frukt så tenker at kanskje et mål om en daglig juice hadde gjort sitt! 

Du må la oss få høre det om du lager ny eller flytter dagboken så vi kan få følge deg! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rainbow skrev:

Kjapp kommentar mens jeg er på seminar: Du kan få en moderator til å flytte dagboka til generell også, og så endre tittel og sånn, hvis du vil beholde innholdet i denne litt mer tilgjengelig og fortsette å bruke den! Vil i alle fall fortsette å følge deg! :) 

Syns det er veldig bra å høre at du føler deg så bra!! 

Ja jeg driver å vurderer om jeg skal gjøre det eller lage ny. Blir ikke helt enig med meg selv! Kan jo også bare linke til denne i startinnlegget slik at den ikke forsvinner. Hm... Store avgjørelser altså! :laugh:

Takk for godt svar til meg i dagboken din forresten! Jeg skal svare på det senere! :)

3 timer siden, maja87 skrev:

Så bra det gikk bra på 6-ukers kontroll 😊 Det er virkelig en fulltidsjobb å være nybakt mor hjemme i permisjon! Til tross for at jeg ikke ammer (jeg pumper i stedet minst 6 ganger i tillegg til sterilisering, blanding og mating så uttaler meg allikevel 😉) så krever det mye.. Syns du bør la mannen ta mer om du føler det trengs ☺

Hvordan juicemaskin har du? Må man ha en skikkelig dyr en for å få det til bra? Har blender, men drar den sjelden frem.. I perioder blir det dårlig med grønnsaker og frukt så tenker at kanskje et mål om en daglig juice hadde gjort sitt! 

Du må la oss få høre det om du lager ny eller flytter dagboken så vi kan få følge deg! 😃

Ja det er egentlig mer enn en fulltidsjobb. Jeg syntes egentlig at flaskemating høres mer slitsomt ut jeg! Men du har jo fordelen av at mannen kan ta deler av den jobben. :) Det kan jo forsåvidt jeg om jeg pumper også da.

Jeg har en billig juicemaskin og jeg syntes den fungerer kjempebra! Det virker som om den får all juicen ut av det jeg putter i. En dyrere hadde sikkert vært bedre men det er litt drøyt å bruke flere tusenlapper på en juicemaskin. :P Men enn så lenge kan du jo dra frem blenderen å lage grønne smoothier for eksempel! Det er jo enkelt og godt og du får i deg grønnsaker. :)

Link: http://www.wilfa.no/produkter/kjokken/squeezy-juicesentrifuge/

Ser veiledende pris er 699, men jeg fant den på salg til 300-400,- :)

Jeg legger en link om jeg starter en ny! :)

------------

Nå er jeg skikkelig sliten. Har vært alene med mini i hele dag og hun har grått veldig mye i kveld. Mest sannsynlig en reaksjon på rota vaksinen. Jeg tok med meg henne og hunden til søsteren min og vi gikk tur sammen. Merker at det å være på farta to ganger i løpet av en dag og da også med hund tar mye tid altså. Nå er snart mannen hjemme og da skal han få overta altså. Men typisk at mini har sovnet nå da så da slipper han vel unna. :P

Fikk varmet meg kyllingsuppe og foccacia jeg hadde i fryseren og fikk spist det mens jeg vippet mini med beinet i vippestolen. Nå har jeg laget meg blåbærsmoothie med havregryn og litt frø i som jeg har drukket til kveldsmat og jeg har også nok til i morgen. .Bra matdag i alle fall!

Selv om det har blitt mye skriking i kveld har jeg også fått mange gode smil når jeg snakker og smiler og synger til henne. Koselig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Rainbow skrev:

Yay for sovebaby!! :nigo: Håper det betyr at du har fått sovet ut litt !

Ja helt fantastisk! Jeg er ordentlig uthvilt! :hoppe:

Nå skal jeg gjøre noe fornuftig. Får besøk av tante og søskenbarn etterpå så får vel shine litt også vil jeg gjøre yoga og lage juice. Vi får se. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God søndag! :) 

Etter at mini fikk vaksine mot rotaviruset på torsdag har hun vært skikkelig urolig og skreket mye på kvelden og bæsjet mye mer. Satser på at det går over snart.

I går hadde vi bedt et vennepar på middag og jeg lagde "chili sin carne" (altså chili con carne uten kjøtt) med focaccia til. Det ble vanvittig godt, men jeg brukte timesvis på kjøkkenet. Jeg lagde dobbelt porsjon for å få rester og det var mye å skjære opp, men absolutt verdt det. Det er så gøy å prøve noe nytt og bruke masse forskjellige krydder og ingredienser, og ikke minst at det blir vellykket og sunt. 

Oppskrift: http://trinesmatblogg.no/2016/08/29/chili-sin-carne-med-sotpotet/

Jeg lagde med mindre hvitløk og chili i pga ammingen da. Savnet absolutt ikke kjøttet og følte at den mettet godt. Den skal uten tvil lages igjen.

Dessverre hadde mini sin verste gråtekveld noen sinne i går så jeg ble veldig sliten. Men uansett koselig å få besøk da. 

Akkurat nå er jeg ganske sliten men det er ingen ting ikke litt kaffe fikser. ;)  Mini sover i vuggen sin og det er stille og fredelig her akkurat nå. Heldigvis er det bare på kvelden hun er urolig. Lurer også på om hun kan være i det andre utviklingsspranget for på morgenen i dag "snakket" hun brått med mange nye lyder. 

I går kjøpte jeg inn flere ingredienser til juicemaskinen og i dag skal jeg teste rødbetejuice. Det blir spenstig! Ellers ser jeg frem til å bare slappe av hjemme i dag. De tre siste dagene har vært litt hektiske. Ser frem til en lang søndagstur med hunden og en yogaøkt da. Men det er noe jeg får energi av. 

Jeg er introvert og får energi av å være alene, og det ser jeg frem til i dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay for chilli sin carne! Den oppskriften må jeg prøve. Har bare laga fra veganmisjonen sin blogg før. Men liker ikke at man måtte bruke masse tid på kjøkkenet, da. Jeg hater å lage mat, og vil helst ha fiks ferdig middag (vegetarisk, laget fra bunnen av og sunn) ti minutte etter at jeg er sulten. Og det går jo aldri! :fnise: Veldig smart at du lagde mye av det, da, det er veldig fint med rester og å slippe å lage masse mat hver dag.

Moro at hun "snakka" litt, da! Spennende når det plutselig skjer store ting i utviklingen! 

Jeg er også sånn. Har alltid tenkt at jeg er sosial, men jeg blir dritsliten av å være det, særlig etter at jeg var utbrent noen år. Trives best i stillhet inne på kontoret mitt. Slitsomt med folk, egentlig! :P Samboeren og jeg passer veldig godt til å være rundt hverandre hele tiden, heldigvis, men andre folk er slitsomt. Og når en sjelden gang jeg er helt alene hjemme er det fint å bare være det også. På jobb er det altfor mye kaffepauser og skravlepauser for min smak, orker ikke ta del i det, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pangsart på uka!

Startet dagen med 6 månederskontroll hos legen. Satt av mini på jobben til svigermor før jeg dro til legen. Tok blodprøver og snakket litt og fikk klarsignal til å begynne å trene. Skal ikke trene styrke enda siden magemusklene ikke har grodd sammen enda og jeg enda har litt nedpressfølelse, men sykle, yoga, svømme osv kan jeg gjøre. Hurra! :D

Hentet mini på jobben til svigermor og der var hun omringet så det tok litt tid før vi kom oss derifra. Amme måtte vi også. Dro så videre å kjøpte meg en lang grå cardigan før jeg dro innom jobben min. Det ble jeg i nesten to timer og endte opp med å jobbe litt også. Godt å vite at man er litt savnet. ;)   Måtte amme på jobben også så nå føler jeg at jeg begynner å bli god på offentlig amming. Hadde aldri trodd jeg skulle bedrive slikt. Men det er jo ufattelig praktisk da! 

Det var kjempekoselig å se kollegene mine igjen og på onsdag har vi avtalt å ha første svømmetrening til triathlon. Hurra! Min ene kollega skal lære meg og en til å crawle eller hva det heter. ;)  Håper jeg får på bikinien da...

Jaja,  nå har jeg akkurat kommet hjem og må lage middag. Dagen har bare flydd og her hjemme ser det brått ikke ut nå. Rart hvor fort ting kan snu seg på hodet. :fnise: Håper jeg ikke har noen planer i morgen. Jeg vet nemlig at vi har fysiotime denne uka men jeg har mistet lappen! Må ringe helsestasjonen i morgen for nå er det jo stengt. 

Gikk forresten 7 km med hunden i går kveld i raskt tempo. Det var fantastisk! Deilig med en helt rolig hjemmedag altså. Men etter i dag kjenner jeg at vi trenger en til. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rainbow skrev:

Yay for chilli sin carne! Den oppskriften må jeg prøve. Har bare laga fra veganmisjonen sin blogg før. Men liker ikke at man måtte bruke masse tid på kjøkkenet, da. Jeg hater å lage mat, og vil helst ha fiks ferdig middag (vegetarisk, laget fra bunnen av og sunn) ti minutte etter at jeg er sulten. Og det går jo aldri! :fnise: Veldig smart at du lagde mye av det, da, det er veldig fint med rester og å slippe å lage masse mat hver dag.

Moro at hun "snakka" litt, da! Spennende når det plutselig skjer store ting i utviklingen! 

Jeg er også sånn. Har alltid tenkt at jeg er sosial, men jeg blir dritsliten av å være det, særlig etter at jeg var utbrent noen år. Trives best i stillhet inne på kontoret mitt. Slitsomt med folk, egentlig! :P Samboeren og jeg passer veldig godt til å være rundt hverandre hele tiden, heldigvis, men andre folk er slitsomt. Og når en sjelden gang jeg er helt alene hjemme er det fint å bare være det også. På jobb er det altfor mye kaffepauser og skravlepauser for min smak, orker ikke ta del i det, egentlig.

'Den må du prøve ja! Bare sett av god tid, eller få samboeren til å gjøre det. :P Jeg vil også ha det samme som deg. Skulle hatt råd til kokk. ;)

Vi skal ha rester i dag også så sånn sett så var det verdt det!

Samme som meg det. Jeg liker å være sosial, men i små doser. Å være hjemme alene, være alene i skogen med hunden og slikt er helt nødvendig altså. Om jeg har planlagt masse sosiale greier på rad å pleier jeg å angre. Jeg liker å ha venner som ikke er avhengig av konstant kontakt for å opprettholde vennskapet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på der, er også introvert og trives aller best alene. :jepp:
Har heldigvis forståelsesfulle venner som gidder å fortsatt invitere meg med selv om jeg sier nei til å treffes 8 av 10 ganger rett og slett fordi jeg ikke orker å være sosial. 
Har en veldig sosial jobbhverdag så når jeg kommer hjem er jeg ofte utslitt i hodet og fridager nytes helst i ensomheten. 
Mannen er også sånn og det er nok derfor vi har det så fint sammen, da kan vi sitte å være alene sammen på kveldene. 
Det er fint. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj æsj! Time på helsestasjonen snart. Fått lite søvn i natt og vil bare grave meg ned. Jaja, er i alle fall greit å bli ferdig med det i dag da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi er flere i samme båt. Kanskje derfor vi får mye glede av å skrive her inne. :tongue:

Nå er vi tilbake igjen og jeg har endelig fått i meg litt frokost og sitter med kaffen. Var alene med mini i hele går og klarte ikke å få i meg nok mat og det henger igjen nå. Klarte jo heller ikke å spise før vi dro til helsestasjonen i stad. Men nå er vi hjemme igjen og mannen så han skulle reise hjem tidligere fra jobb slik at jeg kan spise/dusje/sove. Det skal bli godt! Jeg er litt lei meg i dag. Blir fort det uten nok søvn og mat. Men det går seg til, det gjør det jo alltid. :) Humøret ble allerede 100 ganger bedre etter en kopp kaffe og en rask matbit.

Til lørdag skal jeg til og med til frisøren og det blir bra. Skal bli deilig å bli fresh igjen. Vet ikke om jeg skal ha flere blonde striper eller om jeg skal farge alt brunt igjen. Det blir enten eller. 

Det gikk fint hos fysioterapeuten i dag. Beinet er helt fint og vi trenger ingen flere timer. J var superblid og smilte og lagde lyder til fyisoen og var riktig så sjarmerende. Nå er det blitt null stress å reise rundt med mini da. Det er pluss i boka. Føler meg veldig trygg i de fleste situasjoner nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

Mannen kom hjem etter lunsj og jeg har fått hentet meg inn igjen. Har spist masse, lagt på sofaen og sett på "kardashians", sovet litt med mini på sofaen, laget juice, gått en lang tur i skogen med hunden mens mannen lagde middag... rett og slett bare hatt det bra. :) I morgen skal han ha hjemmekontor og det er supert! Trengte virkelig dette. Veldig glad i mannen min! :rodmer:

Nå gleder jeg meg veldig til svømmeøkten i morgen. Det blir liksom første treningsøkt med mål triatlon. ;) Er helt vanvittig gira på det nå! Skal også prøve å sykle en tur senere i uka. Måtte også teste om bikinien passet enda og det gjorde den heldigvis. Neste på innkjøpslista nå må være en treningsbadedrakt. :) 

Fikk opp et minne på facebook i stad at det var 2 år siden jeg løp mila under Oslo Maraton. Jeg husker jeg var kjempeforkjølet og ikke hadde fått trent som jeg ville. Hadde bare løpt 1 mil en gang før og det var to år siden da, allikevel kom jeg i mål på 58 minutter. Jeg husker enda den følelsen da jeg løp over mållinjen og jeg var rett og slett skikkelig stolt over meg selv. Gleder meg til å komme tilbake dit altså. Konkurranser er virkelig en motivasjonsfaktor, selv om man på en måte bare konkurrerer med seg selv i disse konkurransene. :) 

Endret av Chandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen!

Bra sovenatt og jeg er uthvilt. Mannen har hjemmekontor så jeg tok hunden på en morgentur mens han hadde mini. I går kveld var mini utrolig våken og ville se oss i øynene, smile og "snakke". Det var så koselig!! Vi har jo hatt slike stunder før, men denne varte så lenge og hun var ekstra oppmerksom. :rodmer: Også lage hun noen veldig søte lyder og hele ansiktet lyser opp!

Nå drikker jeg kaffe og planen for dagen er å gjøre det jeg rekker av husarbeid før jeg skal svømme etterpå. Må også huske å pumpe meg siden jeg skal bort. Men først skal kaffen nytes altså! Viktig viktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så herlig når de begynner med sånne små fakter og grimaser og prating! :hoppendeglad:
Et tips fra meg er å filme små snutter av det. 
Jeg har en liten samling fra når Trollet var bitteliten og det er så rart og fint å se tilbake på nå. 
En helt annen liten gutt men allikevel så utrolig lik seg selv på samme tid. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! I natt kan jeg vel si at lille J sov hele natten gjennom for første gang! Hun sovnet i 23-tiden og sov helt til 06:00! Fantastisk! Ikke nok med det, nå ligger hun i dobbeltsenga alene og sover med babycall/kameraet på. Snakk om luksus. Får vel også nevne at hun skrek i hele går kveld da, men kan vel ikke klage. Selvfølgelig gav hun seg med skrikingen ca 5 minutter før mannen kom hjem fra trening. Urettferdig! :tongue: 

--------

Jeg er så glad for i går var treningen offisielt i gang! Det ble en tur i svømmehallen for å lære crawling, og det er uten tvil en utfordring! Jeg har aldri vært en badeløve og jeg hater å ha hodet under vann. For ikke å glemme at jeg syntes det er skummelt å bade i noe som ikke er et basseng... Derfor har jeg alltid sagt at jeg ikke skal være med på noe triathlon. Men nå liker jeg jo egentlig å presse meg selv ut av komfortsonen (sånn innerst inne) og det var på tide å gjøre noe med denne vannskrekken.

Når man crawler må man ha hodet under vann og i går var det virkelig ingen kjære mor så det ble både øving på å crawle (fy så vanskelig - men også gøy når man får til litt), svømme til bunnen, gjøre salto i vannet, stå på hendene i vannet. Hjelpes! Det verste var at det egentlig var så gøy! Vi øvde på teknikk, hvordan man skal puste, føre armene, bruke beina. Mye å tenke på og ganske slitsomt. Planen fremover er å fortsette å trene sammen hver onsdag og jeg gleder meg til å til slutt fly gjennom vannet og ikke minst bli tryggere på å være under vannet generelt. Gårsdagen gav meg i alle fall en skikkelig boost. :)  Det er så gøy å ha noen treningsmål å jobbe mot igjen! 

Nå er neste steg å kjøpe en treningsbadedrakt og svømmebriller og finne frem den gamle sykkelen min og ta den på en prøvetur. Jeg bør vel sikkert ha en ny sykkel etterhvert men håper den gamle holder litt til. Sykkelhjelm må jeg også ha! Har ikke syklet på mange år så dette kan bli spennende... 

Nå kommer mamma straks og lille J har fått på seg matroskjole. Hun er så søt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...