Gå til innhold

Tar du sol? Hvorfor / Hvorfor ikke?

Tar du sol?  

48 stemmer

1. 1. Tar du sol?

• Ja / Av og til (kvinne)
    • Nei / Sjelden (kvinne)
    • Ja / Av og til (mann)
    • Nei / Sjelden (mann)
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar aldri solarium. Vil ikke utsette huden min for påkjenningen solarium gir. Og dessuten syns jeg det er litt harry å være solbrun året gjennom :fnise:

Enig. Jeg synes det ser snålt ut å være solariumsbrun hele året. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fordi:

1. Det er ufattelig kjedelig
  2. Det er ubehagelig (dere som synes det er deilig, sover dere på en stein om natta, eller?)
  3. Det er skadelig for huden
  4. Det er dyrt

Jeg trives også best med litt farge på kroppen, men om vinteren, under ørten lag med klær, spiller det voldsomt liten rolle om jeg ser likblek eller sjokoladebrun. Dessuten har jeg en hud som holder veldig godt på brunfargen og jeg har derfor fortsatt ganske god farge selv nesten 3 mnd etter et sydenbesøk.
Bruker dog selvbruning i fjeset, da.

Skrevet

Gjorde det en god del før, men har sluttet nå. Faktisk ikke pga. kreftfaren eller rynker, men en veldig ubehagelig opplevelse der jeg var sikker på at solsengen skulle ta fyr og det begynte å brenne i det samme solariumet 1 mnd etterpå... Dessuten bryr jeg meg ikke SÅÅÅ mye om å være brun om vinteren lenger - jeg er jo tross alt ikke kritthvit. 

Skrevet

Gjorde det en god del før, men har sluttet nå. Faktisk ikke pga. kreftfaren eller rynker, men en veldig ubehagelig opplevelse der jeg var sikker på at solsengen skulle ta fyr og det begynte å brenne i det samme solariumet 1 mnd etterpå... Dessuten bryr jeg meg ikke SÅÅÅ mye om å være brun om vinteren lenger - jeg er jo tross alt ikke kritthvit. 

Du er jo mørk i huden i utgangspunktet da, siden du er av asiatisk opphav.... så du blir jo ikke like kritthvit som meg f.eks..

Anonymkode: 7879f...c4d

Skrevet

Tar sol når jeg føler meg dårlig. Plages til tider med dårlig hud, og føler meg freshere etter noen runder i solarium. 

Har også naturlig en mørkere hudtone enn den typiske nordiske, så jeg synes jeg ser syk ut om jeg blir for blek. 

Skrevet

Nei jeg tar ikke sol, mest fordi...Jeg glemmer det av..
Også har jeg aldri kontanter eller råd til å sole meg, er litt dyrt...

....Også finner jeg det utrolig kjedelig, har ikke ro nok i kroppen i å ligge der i 10minutter en gang :fnise:

Skrevet

Litt artig å lese denne tråden nå. Det er ikke mange år siden jeg svarte omtrent det samme i en lignende tråd som jeg gjorde her, og fikk beskjed om at bleke mennekser ser syke ut, at det eneste vakre var å være solbrun. Pipa har jaggu fått en annen lyd de siste årene.

Jeg har også merket denne endringen. Er veldig glad for det, føler det er å gå i riktig retning. 

Skrevet

Er ikke du brun naturlig a?

Skrevet (endret)

Du er jo mørk i huden i utgangspunktet da, siden du er av asiatisk opphav.... så du blir jo ikke like kritthvit som meg f.eks..

Anonymkode: 7879f...c4d

Er ikke du brun naturlig a?

Joa, men mer naturlig gul :fnise: Er nok naturlig brunere enn mange etniske nordmenn. Men helt dønn seriøst, er ganske blek til å være fra Asia og liker å være skikkelig tææn uansett årstid (eller likte det).

Endret av Fashionistaen
Skrevet

Er ikke verdt å bruke så mye penger på det.

Skrevet

Nei. Jeg trives kjempegodt med blek hud, jeg kler ikke å være brun. I tillegg er jeg i risikosonen for hudkreft pga veldig mange føflekker, så holder meg unna solarium og smører med høy solfaktor om sommeren.

Skrevet

En gang i uka i 15min. For D vitamin :)  

Gjør alltid det i mørketiden. Hjelper også på vinterdepresjonen.

Skrevet

Kreft kan vi få av alt likevel. Kan ikke slutte å leve av den grunn. 

Rynker har jeg ikke så mye tro på at de får mer av. Hvor mye rynker folk får varierer fra person til person uansett om de tar sol eller ikke. Mamma og pappa tok mye sol. Mamma har veldig lite rynker enda hun er i slutten på 50 åra. Pappa hadde veldig lite rynker. Nå er han død. Ikke av kreft, men av alkohol. Ellers er jeg enig i at vi bor i Norge, så gjør ingenting om folk er lyse eller brune. Like pent begge deler, men for min del liker jeg å være brun. Jeg tar alltid på meg mye solkrem før jeg soler meg.

Dette er det mest idiotiske argumentet som brukes angående kreftrisiko. 

Dersom du tror at overdreven stråling ikke leder til tidlig aldring har du en god del å lese deg opp på. Selvsagt er genetiske faktorer det som spiller en størst rolle, men det er ignorant å hevde at stråling ikke har noen relevans til rynker. 

Anonymkode: 555f9...97c

• Liker 2
Skrevet

Litt artig å lese denne tråden nå. Det er ikke mange år siden jeg svarte omtrent det samme i en lignende tråd som jeg gjorde her, og fikk beskjed om at bleke mennekser ser syke ut, at det eneste vakre var å være solbrun. Pipa har jaggu fått en annen lyd de siste årene.

Fin observasjon. Jeg tenkte det samme og ble noe overrasket over svarene her. Veldig positiv endring. :) 

Skrevet

Tar det KUN når jeg har så kraftig psoriasis at jeg ikke får sove om nettene fordi det kjennes ut som store åpne sår. 

Men det er sjelden. 1 gang annenhvert år.

Jeg er hvit og ser ut som en porselensdukke sier mange (men det har sin sjarm) men jeg vil ikke prøve å få kreft heller.

Anonymkode: 7d4a0...409

Gjest Hummels
Skrevet (endret)

Dette er det mest idiotiske argumentet som brukes angående kreftrisiko. 

Dersom du tror at overdreven stråling ikke leder til tidlig aldring har du en god del å lese deg opp på. Selvsagt er genetiske faktorer det som spiller en størst rolle, men det er ignorant å hevde at stråling ikke har noen relevans til rynker. 

Overdreven stråling ja, men vi må jo følge reglene etter hvilken hudtype vi har. F.eks de med veldig lys hud og de som sjelden blir brun bør aldri sole seg i solarium. Dette står jo på solstudioene. Der står det maksimum tid for alle hud typer. Nettopp for å minske at huden blir skadet og minske kreftfaren. Ellers er alt farlig idag. Hver eneste dag får vi strålinger og stoffer i oss som kan øke kreftfaren. Skal heller aldri sole oss hver dag. 

Endret av Hummels
Skrevet

I tenårene var jeg avhengig av soling. Tok 30 minutter solarium opptil 4-5 ganger i uka. Brukte alle lønningene mine på solarium, og følte meg jævlig hvis jeg ikke var brun i huden. Jeg var nok ekstremt påvirket av andre.

Nå er jeg heldigvis eldre og litt smartere. Angrer på at jeg kastet vekk tid og penger på å ødelegge huden min, for jeg var ofte solbrent. Jeg synes dessuten ikke det er pent å være veldig solbrun lengre.

Nå har jeg angst for rynker og hudkreft. Bruker derfor selvbruningskrem i sjeldne anledninger :)

Anonymkode: 089b6...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...