Gå til innhold

Tar du sol? Hvorfor / Hvorfor ikke?

Tar du sol?  

48 stemmer

1. 1. Tar du sol?

• Ja / Av og til (kvinne)
    • Nei / Sjelden (kvinne)
    • Ja / Av og til (mann)
    • Nei / Sjelden (mann)
      0

Fremhevede innlegg

Gjest Hummels
Skrevet

Soler du der i solarium? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvor lenge? Hvor ofte? 

Jeg soler meg 2-3 dager i uken. Av og til sjeldnere. Av og til hopper jeg over en uke hvis jeg har det travelt. Soler meg ca 25-30 min. Jeg soler meg for å holde på brunfargen hele året. Blir lett brun og sjelden solbrent. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehhh... kreft!

No brainer det

Anonymkode: 6c74b...d3c

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke falle meg inn. Jeg forsøker å unngå å få kreft, ikke å pådra meg det. 

• Liker 2
Skrevet

Tar ikke sol. Det er dyrt, og jeg vil ikke skade huden min året rundt. Den får nok om sommeren. Har ikke noe stort behov for å være brun året rundt, selv om jeg liker best å bære brun og føler veldig fresh, så klarer jeg fint å være blek :)

Skrevet

Nei, vil forsøke å minimere min årlige dose millisievert med absorbert stråling så mye som det lar seg gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Er ingen soltilbeder heller. Aldri vært opptatt av å være brun pluss at jeg har lyst til å unngå hudkreft.

• Liker 2
Skrevet

Nei, aldri. Jeg trives godt som blek, og synes det passer meg best. I tillegg er jeg veldig opptatt av å ta vare på huden min, og bruker solkrem med høy faktor hver dag.

• Liker 2
Skrevet

nei for det er kjedelig

Skrevet

Kreft, rynker og pigmentflekker er ikke noe jeg vil ha.

• Liker 4
Skrevet

Nei.

Grunner: Kreft, rynker, pigmentflekker, dyrt, kjedelig og unødvendig. 

Vi bor i Norge, det er naturlig at de fleste av oss er lyse i huden. Ingenting galt i det

• Liker 7
Gjest Raindrops
Skrevet

Nei, jeg synes ikke jeg trenger det, selv om jeg er bleik som pokker. Vil heller ha pen hud lenge enn solbrun hud hele året.

Dessuten er det dønn kjedelig å ligge der å bare vrikke på tærne, jeg har ikke tålmodighet til slikt.

Skrevet

Nei, jeg føler jeg kler best være blek. Pluss at jeg ikke vil ha ansiktet fullt av rynker før jeg bikker 40, eller kreft.

Skrevet

nei, solte meg mye når jeg var 16-17 år. Etter det har jeg tatt solarium tre ganger. Jeg synes det er helt fantastisk å ligge i solarium, men jeg gjør det ikke av flere grunner. Jeg vil ikke øke kreft risikoen, jeg vil ikke få flere rynker enn nødvendig. Å sist men ikke minst, jeg synes det ser litt rart ut når folk er brune året rundt. Det er ikke naturlig, og det er mye kjekkere å få farge når sommeren kommer:) 

• Liker 1
Skrevet

Nei, og av samme grunn som en del andre: Økt kreftfare og jeg vil unngå rynker og pigmentflekker. Bruker dog selvbruning i perioder.

Skrevet

Noen ganger.

Det koster mye om man skal gjøre det veldig regelmessig og jeg har en stor føflekk jeg er redd skal reagere skummelt på stråling (legen sier den er helt ufarlig, men de har jo tatt feil før). Men jeg takler ikke den bleke looken, så bruker selvbruning for glød.

Soling tyr jeg til ved nødstilfeller eller før viktige dager for den beste gløden som finnes - og på Brun & Blid-dagen da det er gratis ;) Med solariumskrem trenger jeg ikke mer enn 25 min.

Gjest Hummels
Skrevet (endret)

Kreft kan vi få av alt likevel. Kan ikke slutte å leve av den grunn. 

Rynker har jeg ikke så mye tro på at de får mer av. Hvor mye rynker folk får varierer fra person til person uansett om de tar sol eller ikke. Mamma og pappa tok mye sol. Mamma har veldig lite rynker enda hun er i slutten på 50 åra. Pappa hadde veldig lite rynker. Nå er han død. Ikke av kreft, men av alkohol. Ellers er jeg enig i at vi bor i Norge, så gjør ingenting om folk er lyse eller brune. Like pent begge deler, men for min del liker jeg å være brun. Jeg tar alltid på meg mye solkrem før jeg soler meg.

Endret av Hummels
Skrevet

Jeg tar sol når jeg føler for det, dog veldig sjeldent. Jeg liker å være brun, samboeren liker meg mer blek (noe som passer meg bra). Syntes det er super deilig å ta seg en soltime midt på vinteren når det er bikkjekaldt ute, men så var det dét med tid da. Bruker høy faktor når jeg soler meg, eller er ute i solen generelt. 

Skrevet

Kreft kan vi få av alt likevel. Kan ikke slutte å leve av den grunn. 

Rynker har jeg ikke så mye tro på at de får mer av. Hvor mye rynker folk får varierer fra person til person uansett om de tar sol eller ikke. Mamma og pappa tok mye sol. Mamma har veldig lite rynker enda hun er i slutten på 50 åra. Pappa hadde veldig lite rynker. Nå er han død. Ikke av kreft, men av alkohol. Ellers er jeg enig i at vi bor i Norge, så gjør ingenting om folk er lyse eller brune. Like pent begge deler, men for min del liker jeg å være brun. Jeg tar alltid på meg mye solkrem før jeg soler meg.

Tar du deg en tur innom Google tror jeg du blir overrasket over hvor mye solen skader huden. Anslagene ligger vel på at omtrent 80 - 90 % av rynker er grunnet solen. Selvsagt er det også avhengig av genetikk, men tror du vil slite med å finne f.eks hudleger som er enig med deg i at en ikke får mer rynker av sol. 

Tar du på solkrem før du soler deg minsker du selvsagt sjansen for å bli brent, men samtidig er jo det de samme strålene som gjør deg brun også de samme strålene som skader huden. En kan ikke få i pose og sekk. Og ja, en kan få kreft av det meste og  en kan ikke slutte å leve av den grunn, men en lever ikke noe mindre ved å ikke gå i solarium og ved å bruke solkrem ellers.

• Liker 4
Skrevet

Nei.

- Dyrt
- Tidkrevende
- Syns det er ekkelt å ligge halvnaken i en slags kiste som hundrevis har ligget naken i før meg
- Kreftfremkallende
- Vil ikke ha rynker
- Vil ikke ha pigmentflekker
- Vil ikke bli solbrent
- Leste en tråd her inne en gang, hvor flere skrev at de onanerte mens de solte seg. *ewww*
- Blir brun nok om sommeren
- Unaturlig for bleike nordmenn å være brun året rundt
- Vil ikke skade øynene
- Kjedelig
- Vil ikke utsette kroppen min for unødvendig stråling

Anonymkode: 386f3...f3f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...