Gå til innhold

Tar du sol? Hvorfor / Hvorfor ikke?

Tar du sol?  

48 stemmer

1. 1. Tar du sol?

• Ja / Av og til (kvinne)
    • Nei / Sjelden (kvinne)
    • Ja / Av og til (mann)
    • Nei / Sjelden (mann)
      0

Fremhevede innlegg

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Jeg elsker å være brun, men jeg syns det holder med 4-5 uker i syden hvert år mtp soling. Vil ikke utsette kroppen min for mer stråling enn nødvendig. I tillegg så er det dyrt og jeg tror ikke jeg hadde hatt tid heller. Prioriterer heller en time på treningssenteret fremfor en time i solarium.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hummels
Skrevet

Tar du deg en tur innom Google tror jeg du blir overrasket over hvor mye solen skader huden. Anslagene ligger vel på at omtrent 80 - 90 % av rynker er grunnet solen. Selvsagt er det også avhengig av genetikk, men tror du vil slite med å finne f.eks hudleger som er enig med deg i at en ikke får mer rynker av sol. 

Tar du på solkrem før du soler deg minsker du selvsagt sjansen for å bli brent, men samtidig er jo det de samme strålene som gjør deg brun også de samme strålene som skader huden. En kan ikke få i pose og sekk. Og ja, en kan få kreft av det meste og  en kan ikke slutte å leve av den grunn, men en lever ikke noe mindre ved å ikke gå i solarium og ved å bruke solkrem ellers.

Sol skader nok ja, men verre å bli solbrent. De skader enda mer. Gener har også noe å si hvor mye rynker vi får. Mora til ei venninne av meg har mye rynker. Hun er yngre enn mamma. Hun har aldri tatt sol. Mora hennes igjen har også mye rynker. En ting er sikkert. Alle får rynker, så det slipper vi ikke unna uansett. Vi skal ikke tro på alt som står på nett heller. Dessuten er solsengene her i Norge svakere enn de i utlandet. På grunn av at det ikke skal skade huden så mye. 

Gjest Hummels
Skrevet

Vi har jo ikke så mye sol og varme om sommeren at det gjør noe heller da ;)

Skrevet

Sluttet med solarium da jeg fant ut at solariumsengene inneholder mye rumpesvette. Folk legger seg nakne i sengene og når brunøyet ikke er vasket og svetten renner ned...fysj!

Anonymkode: 88e18...7d8

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Helt siden fra jeg var barn har jeg hatt lett for å bli solbrun. Jeg pleide å leke så mye ute i solen og bade da familien dro på ferie til Spania at jeg så nesten ut som en mulatt etter kun en uke. ;) Seinere så solte jeg meg litt for litt i sola da jeg var tenåring og ble etterhvert veldig solbrun, da kunne det ta ca. en og en halv måned. Dette var da jeg startet med å sole meg i mai til juni hjemme i Norge. 

Jeg har aldri tatt solarium, jeg er mer motstander av dette. ;) Jeg synes det er best å sole seg i den mer naturlige måten, men å også være forsiktig, og bruk av solkrem er lurt. Nå er jeg ikke lenger så interessert i å måtte bli solbrun om somrene, holder meg mest i skyggen, tar på solkrem når jeg føler at dette er nødvendig. Men om jeg får litt farge så har jeg heller ikke noe imot dette, så lenge det skjer på den naturlige måten. :) Men jeg er ikke lenger så "kjempe-opptatt" med å bli solbrun nå. :kokk:

Endret av Sunflower-Delight
Retting.
Gjest Hummels
Skrevet

Sluttet med solarium da jeg fant ut at solariumsengene inneholder mye rumpesvette. Folk legger seg nakne i sengene og når brunøyet ikke er vasket og svetten renner ned...fysj!

Anonymkode: 88e18...7d8

Jeg sprayer alltid sengene med bakteriedrepende og vasker de før jeg soler meg. Hadde aldri lagt meg ned uten å vaske de.

Skrevet

Nei, jeg tar aldri sol. Jeg ser ikke poenget med det. Jeg gjorde det noen få ganger når jeg var yngre, men aldri for brunfargen - kun fordi det var behagelig. Jeg liker ikke å være brun, så solarium er uaktuelt. Det er bortkastet penger og fullstendig unødvendig å utsette huden for dette.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Det er mange sykdommer vi kan få, men det går an å unngå de mest unødvendige risikofaktorene og allikevel leve livet. Å ta solarium flere ganger i uka året rundt er ikke bare totalt unødvendig, det gir en ekstremt økt sjanse for hudkreft. Vi etniske nordmenn har en blek hudtype som er tilpasset at det er ganske lite sol store deler av året. Å bli utsatt for sol om sommeren gir alltids noen skadelige effekter, men ved å la huden få en pause om høsten og vinteren kan den i stor grad hente seg inn igjen. Ved å ta sol året rundt får huden din aldri henta seg inn, og celleforandringer vil få god mulighet til å utvikle seg til kreft.

Du "tror ikke på" at soling gir mye rynker? Det er igjendrivelig bevist at mye soling gjør at huden aldres fortere, og man får fortere rynker. Rynker er selvsagt også individuelt, det har med mengden talg i huden å gjøre og hvor fort den reduseres med alderen, men soling gir skader i huden som gir rynker og andre "skjønnhetsfeil".

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tar sol innimellom gjennom året når jeg har tid. Det blir i perioder hvor jeg tar fra 1 til 2 ganger i uka og kan gå ei stund til neste periode hvor jeg kanskje 3 ganger i uka. Og ligger aldri mer enn 20min.  Bruker alltid høy solfaktor iansiktet, og aftersun etterpå.  Ellers bruker jeg betakaroten og andre vitaminer så jeg unngår å bli brent. 

I sola om sommeren venter jeg med å sole meg når sola er litt mindre brennende og ligger toppen 15 min på hver side. Og selvfølgelig høy faktor.... 

Det er godt å sole seg. Føler meg mer vel med farge. Synes jeg ser bedre ut med litt farge. Og føler meg bedre mentalt om vinteren pga lett vinterdepresjon. 

Jeg er over 30 og ikke rynker... Bruk høy faktor og aftersun og spis kollagen og bruk riktig kremer tilpasset huden din med dokumenterte effekter. 

Sol deg med måte uansett ute eller inne...  

Anonymkode: 86acf...123

• Liker 1
Skrevet

Tatt sol en gang, og satser på at det blir den eneste. Jeg holdt på å krepere av varme og kjedsomhet de 15 minuttene jeg lå der. Forblir heller blek.

• Liker 1
Gjest Løvemunn
Skrevet

Tar aldri solarium. Vil ikke utsette huden min for påkjenningen solarium gir. Og dessuten syns jeg det er litt harry å være solbrun året gjennom :fnise:

Skrevet

Nei. Jeg får føflekker av det og tørr hud. Det er rynkefremkallende og harry..:lillesky:

• Liker 2
Skrevet

Sol skader nok ja, men verre å bli solbrent. De skader enda mer. Gener har også noe å si hvor mye rynker vi får. Mora til ei venninne av meg har mye rynker. Hun er yngre enn mamma. Hun har aldri tatt sol. Mora hennes igjen har også mye rynker. En ting er sikkert. Alle får rynker, så det slipper vi ikke unna uansett. Vi skal ikke tro på alt som står på nett heller. Dessuten er solsengene her i Norge svakere enn de i utlandet. På grunn av at det ikke skal skade huden så mye. 

Ja, jeg er jo enig med deg i at gener også har noe å si. Jevnt over så er det likevel ikke tvil om at det er solen som står for mesteparten av rynker, men det vil alltid være unntak fra det. Om en ikke bryr seg om å bremse utviklingen av rynker så langt det er mulig, så er det ikke mye galt i å ta sol, så lenge en ikke overdriver. Problemet er at mange gjør det. UVA-strålene i solarium er seks ganger sterkere enn sommersolen i Norge, og UVB-strålene dobbelt så sterke (kilde).  Faren for kreft blir ikke kun påvirket av om en blir brent eller ei, men også av den totale mengden sol en utsettes for - uansett om en ikke blir brent (jf. Kreftforeningen). 

Jeg finner ingen kilder på at mesteparten av rynker ikke er grunnet solen. Det er ekstremt stor enighet om at det er solen som er synderen her, så at vi ikke alltid skal "tro på alt som står på nett" passer dårlig. Dette er noe de med peiling er enige om. Men igjen, om du ikke bryr deg om rynker så er det jo ikke av betydning for deg. 

At solsengene i Norge er svakere enn dem i utlandet er vel egentlig ikke et særlig godt argument, uansett om det er riktig? Det er likevel Norge som ligger på verdenstoppen når det gjelder føflekkkreft. I mange andre land er det både ikke like vanlig å sole seg like mye som her i Norge, siden det er et lavere fokus på å være brun. Samtidig har mange uansett en naturlig mørkere brunfarge enn bleike nordmenn naturlig er født med, slik at de ikke blir like fort brent. 

Det sitter nok langt inne for nordmenn å gi slipp på brunfargen.

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke behov for kunstig soling. Holder med at jeg er ute i frisk luft daglig.

Anonymkode: 6de85...f42

Gjest Raindrops
Skrevet

Litt artig å lese denne tråden nå. Det er ikke mange år siden jeg svarte omtrent det samme i en lignende tråd som jeg gjorde her, og fikk beskjed om at bleke mennekser ser syke ut, at det eneste vakre var å være solbrun. Pipa har jaggu fått en annen lyd de siste årene.

Skrevet

Aldri, gidder ikke få kreft. Må jeg være brun, bruker jeg selvbruning. 

Skrevet

Nei, tar ikke solarium. For det første er jeg redd for hudkreft og for det andre er jeg redd for rynker. Dessuten er det dyrt.

Jeg synes også det er unaturlig å være solbrun hele vinteren når man bor i Norge. 

Synes absolutt det er pent å være solbrun om sommeren, og jeg er mye ute i sola når jeg har anledning til det. Vi reiser mye til varmere strøk, og jeg elsker å kjenne varmen og sola på kroppen. Men selv da er jeg redd for hudkreft og rynker, så jeg bruker alltid høy faktor (blir brun likevel, jeg har faktisk fortsatt skille etter bikinien selv om kroppen min ikke har sett sol siden august)

Gjest Sunhands
Skrevet

Liker å ta sol, og liker å ha litt farge, men som en del andre her inne unngår jeg det pga den store kreftfaren. Hender jeg tar litt på vinteren for litt D-vitamin, men da tar jeg aldri mer enn 5-10 min selv om jeg har hud som aldri blir brent og lett blir brun.

Skrevet

Jeg tar ikke sol. Ihvertfall ikke regelmessig. Det er en uvane mener jeg.. Og det er dyrt.

Jeg soler meg lite generelt, og er forsiktig med å ikke bli brent. men liker godt å oppholde meg i sola (D-vitamin er viktig) ;-)

Sola står for 90% av hudens aldring, så jeg smører meg med solfaktor i ansikt hver dag uansett vær. (UV-stråelene slipper fram uansett) Dropp antiage kremen og bruk spf istedet :-) Nok en grunn til å droppe solarium. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...