Gå til innhold

Hvem skal få komme i bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte på å legge denne under Bryllup kategorien, men følte den passet bedre inn her.


Jeg og min forlovede skal gifte oss om et år og har begynt å planlegge.

Min forlovede også er ekskjæresten til min bestevenninne. De var kun kjærester i noen få måneder for nærmere 10 år siden, og min bestevenninne var den som "spleiset" oss i senere tid. Det er så lenge siden og de var 16 år, så det er ikke noe problem for de to i det hele tatt.

Det ble slutt mellom dem med masse hyling, krangling og kloring. Foreldrene til min forlovede fikk med seg dette og selv om de egentlig ikke har så mye med det å gjøre så hater de henne -fremdeles- som pesten. Hun var hans første kjæreste og han var over lengre tid lei seg når de slo opp.

Foreldrene hans har "bestemt" at min bestevenninne ikke skal få komme i bryllupet. Eller, de sier "hun eller oss", og setter oss i en kjempe ubehagelig situasjon for vi ønsker å ha de begge der. Min venninne husker så vidt hans foreldre og har ingen problemer med de.

Jeg er gudmor til min venninnes barn og hun skal bli det samme for min når den kommer. Hun skal være forlover i mitt bryllup og jeg var det i hennes. Vi har kjent hverandre i over 15 år og jeg setter utrolig pris på hennes vennskap.

Vi har grått sammen, ledd sammen, bodd sammen, festet sammen og opplevd alt sammen. På en måte er hun den "viktigste" gjesten for meg, og det er helt uaktuelt å ikke invitere henne. Hun er jo ikke den samme nå som hun var når hun var 16 år, hun er jo gift, mor og voksen!

Min forlovede mener det er uaktuelt å risikere at hans foreldre ikke kommer, og mener at de er viktigere enn min venninne.

Jeg mener at siden det er de som har problemet med at hun er der så får de la være å komme. Min venninne har på ingen måte satt noe "krav" om hvem vi skal invitere, og jeg kan tenke meg at alt hun ville gjort er å kanskje hilse på dem, og ferdig med det.

Foreldrene hans begynte bare å snøfte å le når jeg fortalte dem om hvem som var min forlover. De skal styre alt hele tiden og er definisjonen av svigermonster. De har for eksempel sagt at barna våre må ha gudforeldre på HANS side av familien og kun det, for det er tradisjon hos dem, jeg sa rett ut at sånn ble det ikke. Jeg er flink å sette ned foten selv, så de er ikke akkurat fan av meg heller.


Hva burde jeg gjøre? Han mener vi ikke skal invitere venninna mi, jeg mener at vi skal invitere begge og svigers er velkommen SÅ LENGE de klarer å oppføre seg.

Anonymkode: bd6c1...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva dere skal gjøre?  Dere inviterer de dere vil ha i bryllupet deres, og så får folk oppføre seg som voksne!

 

Anonymkode: 1156f...a1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere inviterer alle 3. Folk rundt dere må og burde klare å ha såpass respekt for dere for en dag skyld til å kunne unngå krangling. Om foreldrene hans ikke kommer pga det så viser dem at de ikke takler dette på en voksen måte og ikke er ferdig med fortiden enda. De burde jo egentlig forstå dette selv da. Bryllupet handler ikke om dem.. men om en av sønnens viktigste dager i sitt liv. Skjønner ikke hva de tenker med egentlig 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Seriøst?! De hater en dame for at hun gjorde det slutt med sønnen dems da hun var 16år?

 

Jeg hadde bedt de ta seg sammen, og komme seg videre. Sønnen dems har jo tydeligvis gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere setter ned foten NÅ. Ikke i bryllupet, ikke uka før bryllupet, ikke når invitasjonene sendes ut, ikke når dere velger lokale. NÅ. Så har de tid på å surmule fra seg og å innfinne seg med situasjonen.

Dere gir klar beskjed om at hun blir invitert, og at det er synd de ikke kommer overens med henne, men heldigvis er det ingen som tvinger dem til å prate med henne. Pluss at de nå oppfører seg barnsligere enn hun gjorde da hun var 16, og dere forventer i grunnen mer fra voksne folk. Og med "dere" så mener jeg egentlig forloveden din, det er han som bør ta det opp med sine egne foreldre. Eller dere gjør det sammen. Om det er du som snakker, så er det fryktelig lett for dem å få en eller annen fiks idé om at du har overtalt/manipulert ham til dette etc.

Anonymkode: 09427...188

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt: inviter dem dere har lyst til å ha i bryllupet. Så blir det opp til de inviterte om de vil komme. Slik er det og slik må det være.
Et større problem er din tilkommende, som er inne på tanken å gi etter for utpresserne. Der må du bare klare å overtale ham til å se det prinsipielle her. Går ikke det, er han åpenbart ikke en du bør satse på. Det er min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent litt, nå så jeg at han også mener at hun ikke skal inviteres.

Jeg bare må spørre: du er HELT sikker på at det kun er fordi foreldrene har overtalt ham til det? At det ikke fortsatt er noe vondt mellom forloveden din og venninna hans?

Hvis det er sistnevnte, så er dere bare nødt til å snakk om det. Og hvis det er førstnevnte...vel, det er dere VIRKELIG nødt til å snakke om. Det er ikke greit med disse menneskene som fortsatt er litt i lomma på foreldrene sine. Det er usunt, både for dem og partnerene. Men dette må dere faktisk begynne å ta tak i NÅ. Det vil jo garantert ikke bli noe bedre når dere ev får barn for eksempel - tvert imot! Jeg ser du er flink til å sette ned foten og det er veldig, veldig bra. Men du MÅ også få med deg fyren på dette. Hvis ikke lover det ikke bra for fremtiden...

Anonymkode: 09427...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Tenkte på å legge denne under Bryllup kategorien, men følte den passet bedre inn her.


Jeg og min forlovede skal gifte oss om et år og har begynt å planlegge.

Min forlovede også er ekskjæresten til min bestevenninne. De var kun kjærester i noen få måneder for nærmere 10 år siden, og min bestevenninne var den som "spleiset" oss i senere tid. Det er så lenge siden og de var 16 år, så det er ikke noe problem for de to i det hele tatt.

Det ble slutt mellom dem med masse hyling, krangling og kloring. Foreldrene til min forlovede fikk med seg dette og selv om de egentlig ikke har så mye med det å gjøre så hater de henne -fremdeles- som pesten. Hun var hans første kjæreste og han var over lengre tid lei seg når de slo opp.

Foreldrene hans har "bestemt" at min bestevenninne ikke skal få komme i bryllupet. Eller, de sier "hun eller oss", og setter oss i en kjempe ubehagelig situasjon for vi ønsker å ha de begge der. Min venninne husker så vidt hans foreldre og har ingen problemer med de.

Jeg er gudmor til min venninnes barn og hun skal bli det samme for min når den kommer. Hun skal være forlover i mitt bryllup og jeg var det i hennes. Vi har kjent hverandre i over 15 år og jeg setter utrolig pris på hennes vennskap.

Vi har grått sammen, ledd sammen, bodd sammen, festet sammen og opplevd alt sammen. På en måte er hun den "viktigste" gjesten for meg, og det er helt uaktuelt å ikke invitere henne. Hun er jo ikke den samme nå som hun var når hun var 16 år, hun er jo gift, mor og voksen!

Min forlovede mener det er uaktuelt å risikere at hans foreldre ikke kommer, og mener at de er viktigere enn min venninne.

Jeg mener at siden det er de som har problemet med at hun er der så får de la være å komme. Min venninne har på ingen måte satt noe "krav" om hvem vi skal invitere, og jeg kan tenke meg at alt hun ville gjort er å kanskje hilse på dem, og ferdig med det.

Foreldrene hans begynte bare å snøfte å le når jeg fortalte dem om hvem som var min forlover. De skal styre alt hele tiden og er definisjonen av svigermonster. De har for eksempel sagt at barna våre må ha gudforeldre på HANS side av familien og kun det, for det er tradisjon hos dem, jeg sa rett ut at sånn ble det ikke. Jeg er flink å sette ned foten selv, så de er ikke akkurat fan av meg heller.


Hva burde jeg gjøre? Han mener vi ikke skal invitere venninna mi, jeg mener at vi skal invitere begge og svigers er velkommen SÅ LENGE de klarer å oppføre seg.

Anonymkode: bd6c1...edd

Han må få mene at foreldrene er viktigere enn din venninne,men oppførselen deres er ikke akseptabel,og forloveden din må innse det og ikke ødelegge dagen for deg.Hun er en viktig person i livet ditt og skal være forlover.Dette bør forloveden din tenke på,og så får han bare manne seg opp,og si at det er synd om foreldrene setter seg foran han på bryllupsdagen.Om de da ikke skulle komme.

Det bør helst være tomme trusler,tror ingen foreldre uten en svært mye bedre grunn lar vær å komme i barnas bryllupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt, nå så jeg at han også mener at hun ikke skal inviteres.

Jeg bare må spørre: du er HELT sikker på at det kun er fordi foreldrene har overtalt ham til det? At det ikke fortsatt er noe vondt mellom forloveden din og venninna hans?

Hvis det er sistnevnte, så er dere bare nødt til å snakk om det. Og hvis det er førstnevnte...vel, det er dere VIRKELIG nødt til å snakke om. Det er ikke greit med disse menneskene som fortsatt er litt i lomma på foreldrene sine. Det er usunt, både for dem og partnerene. Men dette må dere faktisk begynne å ta tak i NÅ. Det vil jo garantert ikke bli noe bedre når dere ev får barn for eksempel - tvert imot! Jeg ser du er flink til å sette ned foten og det er veldig, veldig bra. Men du MÅ også få med deg fyren på dette. Hvis ikke lover det ikke bra for fremtiden...

Anonymkode: 09427...188

TS her!

Hei! Jeg er helt 100% sikker på at det ikke er noe problem mellom dem to. Min venninne og familien er ofte over på besøk eller vi hos dem, vi har vært på ferier sammen, han og mannen hennes har et godt kameratskap og vi kan dele en flaske vin og le godt av alt vi gjorde når vi var 16 år. 
Han snakker aldri om henne med mindre noe med henne er relevant i samtalen, eller jeg styrer oss inn på det. Han er glad i henne som en venn, det vet jeg, men jeg vet også at dette som var når de var 16 er en godt glemt historie. 


Ellers til alle dere andre og til deg jeg siterte:

Jeg vet at jeg burde (og jeg gjør jo det) sette foten ned. Jeg sier at det er uaktuelt å ikke invitere henne, og han sier at det er uaktuelt å risikere at hans foreldre ikke kommer. Jeg har virkelig satt ned foten når det gjelder svigers, og han har alltid støttet meg. Dette er det første problemet vi faktisk ikke klarer å bli enige om, og det er så utrolig trist.

Min venninne vet ikke om dette problemet, men hadde jeg fortalt henne det tror jeg hun hadde blitt direkte sjokkert over at foreldrene hans fremdeles skal henge seg opp i det.

Jeg ønsker jo å invitere begge - så lenge svigers klarer å oppføre seg mot min venninne! Egentlig ønsker jeg faktisk ikke svigers der i det hele tatt når jeg tenker meg om, for å lage et sånn her kaos er bare utrolig respektløst! 

Det kan godt være at det er tomme trusler, men min forlovede mener at "Han uansett ikke tørr å ta den risken".

Anonymkode: bd6c1...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere bli enige dere to, og så finne ut om dere skal sette ned foten eller om dere skal gjøre det på en utradisjonell måte. 

For min del hadde jeg sagt at venninnen var forlover og foreldrene fikk la vær å komme om det var det det sto på. Om din forlovede fortsatt mener det han mener ville jeg forslått en vielse uten fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere bli enige dere to, og så finne ut om dere skal sette ned foten eller om dere skal gjøre det på en utradisjonell måte. 

For min del hadde jeg sagt at venninnen var forlover og foreldrene fikk la vær å komme om det var det det sto på. Om din forlovede fortsatt mener det han mener ville jeg forslått en vielse uten fest.

TS her.

Jeg vil ikke ha en vielse uten fest. Festen er det jeg gleder meg til og har gledet meg siden jeg var liten til dagen jeg skulle gifte meg. Jeg nekter å gi det opp fordi foreldrene hans ikke oppfører seg som voksne mennesker!!!

Anonymkode: bd6c1...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner selvfølgelig at han heller vil ha foreldrene sine der enn din bestevenninne, men kjære vene, hvis han er over det som skjedde da de var 16, seksten!!! år så får søren meg foreldrene skjerpe seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri giftet meg uten bestevenninnen min til stede. Om foreldrene hans er så barnslige (for det er faktisk det) at de nekter å komme i bryllupet om en jente som ga sønnen deres kjærlighetssorg når han var 16 år er der, så får det være deres tap. For et fjortisdrama de setter i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg vil ikke ha en vielse uten fest. Festen er det jeg gleder meg til og har gledet meg siden jeg var liten til dagen jeg skulle gifte meg. Jeg nekter å gi det opp fordi foreldrene hans ikke oppfører seg som voksne mennesker!!!

Anonymkode: bd6c1...edd

Da er det viktig for deg, da får du finne ut hva som er viktigst for mannen og så får dere finne ut hva som er viktigst for dere sammen. Vi hadde et annet scenario hvor vi endte med å forklare foreldrene hva som ville skje leeenge i forveien slik at de fikk forberedt seg og var komfortable med å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg sier meg enig med de andre. Du inviterer alle. Svigerforeldrene dine får bli voksne og innse at de partene det gjelder har blitt noen hakk voksnere siden forloveden din og venninna di slo opp. De bør få øynene opp og se at når din forlovede har gått videre, så bør de også gjøre det. Den eneste grunnen til at han sier seg enig med hans foreldre, er vel at han ikke tør å stå opp i mot dem.  De behøver jo ikke akkurat å sosialisere seg nevneverdig med henne den dagen heller. Et minimum av sosialisering med henne bør være nok, og det bør de klare. Bryllupet deres skjer bare en dag i løpet av livet.

 

Dere har mulighetene til å gjøre det dere kan for at det skal bli en fin dag for dere to som er hovedpersonene. Du ønsker ikke å se tilbake på en slik dag og tenke at "vi burde ikke gjort som svigers mente, vi burde invitert venninna mi slik jeg egentlig ønsket, og hvordan skal vi nå kunne stå opp mot dem ved andre anledninger?" Du må bare sette foten ned en gang for alle og vise at det er dere som er det kommende brudeparet som bestemmer.

Endret av Glansbildeskrinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mannen burde ta en rolig, men alvorlig prat med foreldrene sine der han forklarer at han er venner med Bestevenninnen til TS nå, han er helt ferdig med det som skjedde den gang da og det burde de også være. Dessuten at det er svært viktig for TS at hun er forlover. En samtale der han understreker at de er voksne nå, og de ønsker å ha bryllupet på denne måten, med både venninnen og hans foreldre, og hvor han ber dem legge dette bak seg, om så bare for denne ene dagen, for hans skyld. Hvis dette ikke hjelper hadde jeg gitt faen i foreldrene. Hvis han ikke ønsker å ta en sånn samtale med dem hadde jeg vurdert å gi faen i han også. 

Anonymkode: d66b2...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...