ajarRun Skrevet 15. desember 2015 #21 Skrevet 15. desember 2015 I tillegg til utmattelse sliter jeg med muskel- og leddsmerter, hodepine, store problemer med hukommelse og konsentrasjon, og en generell "sykdomsfølelse" i kroppen (av og til med lett feber). Symptomene mine (spesielt utmattelsen) forverres veldig når jeg anstrenger meg. En lett treningsøkt (gåtur) kan gjøre meg sengeliggende i flere dager. Mange av symptomene til depresjon og ME er jo veldig like. Moren min har hatt CFS i litt over 10 år, og hun kjenner seg godt igjen i det jeg sliter med. Hun mener at trening og aktivitet ofte gjør veldig godt for en person med depresjon, mens det kan gjøre ting verre for en med ME. Jeg føler jo ikke at legen min tar meg helt seriøst, så det ender nok med at jeg skifter fastlege ja!Anonymkode: 9d7c2...6abCFS og ME er samme sykdom, bare forskjellige navn.Er det dokumentasjon på dette?Anonymkode: b5d65...e59Siden det ikke finnes noen bevis for en fysisk årsak er det eneste nærliggende årsak. En del av ME-utredningen foregår uansett hos psykolog eller psykiater (fordi man må utelukke at symptomene kan komme fra psykisk sykdom), så jeg foreslår at du snakker med fastlegen om en henvisning.Anonymkode: 4ac66...e7dDet finnes ingen bevis for at ME ikke er en psykisk sykdom.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #22 Skrevet 15. desember 2015 I tillegg til utmattelse sliter jeg med muskel- og leddsmerter, hodepine, store problemer med hukommelse og konsentrasjon, og en generell "sykdomsfølelse" i kroppen (av og til med lett feber). Symptomene mine (spesielt utmattelsen) forverres veldig når jeg anstrenger meg. En lett treningsøkt (gåtur) kan gjøre meg sengeliggende i flere dager. Mange av symptomene til depresjon og ME er jo veldig like. Moren min har hatt CFS i litt over 10 år, og hun kjenner seg godt igjen i det jeg sliter med. Hun mener at trening og aktivitet ofte gjør veldig godt for en person med depresjon, mens det kan gjøre ting verre for en med ME. Jeg føler jo ikke at legen min tar meg helt seriøst, så det ender nok med at jeg skifter fastlege ja!Anonymkode: 9d7c2...6abJeg kjenner meg igjen i alle symptomene du beskriver, og fikk fibromyalgi-diagnosen nylig. Sykdomsfølelsen i kroppen er omtrent som å ha influensa. Du kan evt. be legen om sjekk av evt. «tenderpoints». Skifte av fastlege høres riktig ut, hvis du føler at legen ikke tar deg på alvor. - http://evb.sogaren.com/depresjon-en-vanlig-fibromyalgi-symptom- http://bindevevssykdommer.no/fibromyalgi/ Anonymkode: 69c4b...9d9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #23 Skrevet 16. desember 2015 CFS og ME er samme sykdom, bare forskjellige navn.Siden det ikke finnes noen bevis for en fysisk årsak er det eneste nærliggende årsak. Det finnes ingen bevis for at ME ikke er en psykisk sykdom. Dette er jo totalt feil, jeg syns ikke du skal uttale deg om en så alvorlig sykdom når du sprer feil info! For det første er ikke ME og CFS samme sykdom, Chronic Fatique Syndrom stilles etter noe som heter Oxfordkriteriene,mens Myalgisk Encephalopati stilles etter noe som heter Canada kriteriene og de Internasjonale konsensuskriteriene.CFS dreier seg hovedsaklig om en utmattelse som har vart i mer enn 3-6 måneder,mens ME er en betennelse i hjerne og ryggmarg, derav navnet Myalgisk som betyr ledd og muskel inflammasjon, Encephalomyelitis som betyr betennelse i hjerne og ryggmarg, navngitt av WHO verdens helse organisasjon etter x antall forskninger som beviser større grå hjerneområder og inflammasjon i hjernen hos pasientene. Det er også funnet i forskning at b-cellene ikke fungerer normalt, at blodet tar opp for lite oksygen forhold til friske, og ved langtidsobervasjon og fysiske tester at fysisk anstrengelse fører til alvorlig symptomforverring og påvirker restitusjonevnen i så stor grad at små aktiviteter kan gjøre en sengeliggende i ikke bare timer, men uker og måneder. ( De som har CFS henter seg derimot raskere inn, og blir oftest ikke slitne av "lystbetonte" ting) I tillegg har ME en drøss av andre symptomer og alle kategoriseres som nevrologiske. At kreftmedisin er eneste som har vist seg å kurere ME, bør gjøre det ganske tydelig for selv uvitende som deg at det er en fysisk sykdom. Anonymkode: cd2d0...212 4
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #24 Skrevet 16. desember 2015 Dette er jo totalt feil, jeg syns ikke du skal uttale deg om en så alvorlig sykdom når du sprer feil info! For det første er ikke ME og CFS samme sykdom, Chronic Fatique Syndrom stilles etter noe som heter Oxfordkriteriene,mens Myalgisk Encephalopati stilles etter noe som heter Canada kriteriene og de Internasjonale konsensuskriteriene.CFS dreier seg hovedsaklig om en utmattelse som har vart i mer enn 3-6 måneder,mens ME er en betennelse i hjerne og ryggmarg, derav navnet Myalgisk som betyr ledd og muskel inflammasjon, Encephalomyelitis som betyr betennelse i hjerne og ryggmarg, navngitt av WHO verdens helse organisasjon etter x antall forskninger som beviser større grå hjerneområder og inflammasjon i hjernen hos pasientene. Det er også funnet i forskning at b-cellene ikke fungerer normalt, at blodet tar opp for lite oksygen forhold til friske, og ved langtidsobervasjon og fysiske tester at fysisk anstrengelse fører til alvorlig symptomforverring og påvirker restitusjonevnen i så stor grad at små aktiviteter kan gjøre en sengeliggende i ikke bare timer, men uker og måneder. ( De som har CFS henter seg derimot raskere inn, og blir oftest ikke slitne av "lystbetonte" ting) I tillegg har ME en drøss av andre symptomer og alle kategoriseres som nevrologiske. At kreftmedisin er eneste som har vist seg å kurere ME, bør gjøre det ganske tydelig for selv uvitende som deg at det er en fysisk sykdom. Anonymkode: cd2d0...212"CFS may also be referred to as systemic exertion intolerance disease (SEID), myalgic encephalomyelitis (ME), post-viral fatigue syndrome(PVFS), chronic fatigue immune dysfunction syndrome (CFIDS), or several other terms." Hvilken bakterier fører til denne betennelsen og hvorfor har de aldri blitt påvist? Navnet er misvisende og det finnes ingen beviser på hvorfor sykdommen oppstår, det finnes flere teorier men felles for disse er at ingen har tilstrekkelig med bevis.Psykisk sykdom manifesterer seg ofte fysisk. En person med tramuer kan føle seg dårlig i uker og måneder etter eksponering til traumet. Det finnes ingen kur for ME, og kreftmedisin er det siste jeg ville brukt mot en infeksjon. Cellegift er livsfarlig hvis du har en infeksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #25 Skrevet 16. desember 2015 Wikipedia som kilde?? Hahaha. Vi vet du bare er ute etter å provosere, så du kan gå å ta deg en bolle. Hvis du vil opplyse deg selv litt så kan du lese om Rituximab studien som virker lovende ut. Anonymkode: 936fd...c8c 4
Fiberhusk Skrevet 16. desember 2015 #26 Skrevet 16. desember 2015 Hei TS.Jeg kunne skrevet innlegget ditt selv. Mer eller mindre ordrett, nå er jeg 31, men jeg kunne skrevet den da jeg var 17 også.Min fastlege liker ikke ME-diagnoser, så han gadd virkelig ikke sende meg til utredning. Jeg jobbet med nebb og klør (i den grad man kan det når man er utmattet) for å få det. Tok meg 4 år.Jeg kom til spesialist, og fikk diagnosen muntlig etter utredning. En utredning jeg forsåvidt synes var forferdelig forenklet, simpel og dårlig. Sykle litt, og prate litt mindre... Uheldigvis er sykling den eneste aktiviteten ved siden av å gå rett frem som jeg er veldig god på, så jada. Herlig!Fikk ME-diagnose, mild variant. Ingen ting på papiret, han ville holde NAV unna (fordi jeg har fast fulltidsjobb). Så jeg anbefaler deg å egentlig gi blaffen i ME-utredning. Ta heller mange andre tester for å sjekke om du mangler noe, om du har allergier, finn en psykolog du kan prate med (depresjon gir jo også utmattelse, jeg har erfaring med det også), og spar energien din til det du vil og må. En ME-diagnose hjelper dessuten veldig lite, og har i flere andre sine erfaringer kun vært til bry for dem, når de har trengt hjelp med andre ting. Lykke til!! Håper ting ordner seg for deg
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #27 Skrevet 16. desember 2015 Hei TS.Jeg kunne skrevet innlegget ditt selv. Mer eller mindre ordrett, nå er jeg 31, men jeg kunne skrevet den da jeg var 17 også.Min fastlege liker ikke ME-diagnoser, så han gadd virkelig ikke sende meg til utredning. Jeg jobbet med nebb og klør (i den grad man kan det når man er utmattet) for å få det. Tok meg 4 år.Jeg kom til spesialist, og fikk diagnosen muntlig etter utredning. En utredning jeg forsåvidt synes var forferdelig forenklet, simpel og dårlig. Sykle litt, og prate litt mindre... Uheldigvis er sykling den eneste aktiviteten ved siden av å gå rett frem som jeg er veldig god på, så jada. Herlig!Fikk ME-diagnose, mild variant. Ingen ting på papiret, han ville holde NAV unna (fordi jeg har fast fulltidsjobb). Så jeg anbefaler deg å egentlig gi blaffen i ME-utredning. Ta heller mange andre tester for å sjekke om du mangler noe, om du har allergier, finn en psykolog du kan prate med (depresjon gir jo også utmattelse, jeg har erfaring med det også), og spar energien din til det du vil og må. En ME-diagnose hjelper dessuten veldig lite, og har i flere andre sine erfaringer kun vært til bry for dem, når de har trengt hjelp med andre ting. Lykke til!! Håper ting ordner seg for deg Nei fy dette var dårlige råd....Mange med ME er ikke i stand til å jobbe, og det å få diagnose kan hjelpe en i systemet. Det kan også hjelpe den potensielle ME-syke personen å faktisk vite hva som er gale med en. Om man har en sta og fæl fastlege er det bedre at en bytter lege, enn å drite i å finne utav hva som er gale med en. Selvsagt er det også greit å sjekke ut allergier og diverse, men det er IKKE greit å drite i å prøve å finne utav hva som er galt.Dessuten er den utmattelsen depresjon gir en helt annen enn det ME gir. ME er også mye mer enn "bare" utmattelse. Anonymkode: 936fd...c8c 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #28 Skrevet 16. desember 2015 "CFS may also be referred to as systemic exertion intolerance disease (SEID), myalgic encephalomyelitis (ME), post-viral fatigue syndrome(PVFS), chronic fatigue immune dysfunction syndrome (CFIDS), or several other terms." Hvilken bakterier fører til denne betennelsen og hvorfor har de aldri blitt påvist? Navnet er misvisende og det finnes ingen beviser på hvorfor sykdommen oppstår, det finnes flere teorier men felles for disse er at ingen har tilstrekkelig med bevis.Psykisk sykdom manifesterer seg ofte fysisk. En person med tramuer kan føle seg dårlig i uker og måneder etter eksponering til traumet. Det finnes ingen kur for ME, og kreftmedisin er det siste jeg ville brukt mot en infeksjon. Cellegift er livsfarlig hvis du har en infeksjon.Seriøst dude, hold kjeft om ting du ikke vet en dritt om. Jeg håper du får ME en gang i fremtiden selv så kanskje du blir litt mere ydmyk. Ta deg en titt på dette tidsskriftet fra 5 norske leger med internasjonalt forskningssamarbeid og les om forskjellene på diagnosene og kriteriene http://tidsskriftet.no/article/3402868 og ta deg en fuckings bolle !Utdrag:"Det finnes gode kriterier for diagnostikk av myalgisk encefalopati, men vår erfaring er at kunnskapen om sykdommen ofte er mangelfull. Manglende viten fører ofte til feildiagnostikk og feilbehandling. Det trengs mer forskning, behandlere trenger økt kompetanse, og det må ryddes opp i diagnosekriteriene.I litteraturen og i klinisk praksis brukes tidvis kronisk utmattelsessyndrom (CFS) og myalgisk encefalopati (ME) synonymt (1). Mangel på etiologiske og patogenetiske holdepunkter har skapt en rekke betegnelser på ulike langvarige smerte- og utmattelsessykdommer med ukjent årsak. De senere årenes forskning, etablering av gode diagnosekriterier og klinisk erfaring indikerer imidlertid at myalgisk encefalopati er en rimelig velavgrenset lidelse med egne kliniske karakteristika.Jason og medarbeidere har pekt på at pasienter med myalgisk encefalopati utgjør en gruppe med mer alvorlig symptomatologi enn kronisk utmattelsessyndrom, men har bedre psykisk helse (2). Vi mener som Jason, en av de ledende forskerne på feltet internasjonalt, at det er viktig å skille mellom myalgisk encefalopati og kronisk utmattelsessyndrom (2, 3). Myalgisk encefalopati bør omtales som en egen diagnosegruppe, ikke minst fordi anstrengelsesutløst sykdomsfølelse, betydelig nedsatt funksjonsevne og søvnproblemer er kardinalsymptomer. Anonymkode: cd2d0...212 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #29 Skrevet 16. desember 2015 Hvilken bakterier fører til denne betennelsen og hvorfor har de aldri blitt påvist? Navnet er misvisende og det finnes ingen beviser på hvorfor sykdommen oppstår, det finnes flere teorier men felles for disse er at ingen har tilstrekkelig med bevis.Psykisk sykdom manifesterer seg ofte fysisk. En person med tramuer kan føle seg dårlig i uker og måneder etter eksponering til traumet. Det finnes ingen kur for ME, og kreftmedisin er det siste jeg ville brukt mot en infeksjon. Cellegift er livsfarlig hvis du har en infeksjon.Det er ikke bakterier som fører til betennelse i hjernen, du burde lese deg opp på åssen menneskekroppen fungerer.ME er virusutløst i 80% av tilfellene, og det er gjennomgående at det er EBV viruset som er årsaken.Ja psykisk sykdom manifesterer seg ofte fysisk, men nå er det faktisk slik at de fleste med ME har vært psykisk oppegående og friske hele livet, og plutselig blir rammet av virusinfeksjon, som igjen fører til at kroppen begynner å angripe seg selv. Det har ingenting med psyken å gjøre, det har med autoimmunitet og nevrologi og metabolisme å gjøre.Jo, det finnes kur for ME, og det er kreftmedisinen Rituxumab. Desverre koster den 500.000 på det private markedet , men den sammenlignes med behandlingen Gunhild Stordalen nylig var igjennom. Det er ingen risiko for død eller forværring ved bruk av Rituximab mot ME, derimot viser tallene at hele 70% opplever å bli friske etter gjennomgått behandling. Anonymkode: cd2d0...212 4
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #30 Skrevet 16. desember 2015 Seriøst dude, hold kjeft om ting du ikke vet en dritt om. Jeg håper du får ME en gang i fremtiden selv så kanskje du blir litt mere ydmyk. Ta deg en titt på dette tidsskriftet fra 5 norske leger med internasjonalt forskningssamarbeid og les om forskjellene på diagnosene og kriteriene http://tidsskriftet.no/article/3402868 og ta deg en fuckings bolle !Utdrag:"Det finnes gode kriterier for diagnostikk av myalgisk encefalopati, men vår erfaring er at kunnskapen om sykdommen ofte er mangelfull. Manglende viten fører ofte til feildiagnostikk og feilbehandling. Det trengs mer forskning, behandlere trenger økt kompetanse, og det må ryddes opp i diagnosekriteriene.I litteraturen og i klinisk praksis brukes tidvis kronisk utmattelsessyndrom (CFS) og myalgisk encefalopati (ME) synonymt (1). Mangel på etiologiske og patogenetiske holdepunkter har skapt en rekke betegnelser på ulike langvarige smerte- og utmattelsessykdommer med ukjent årsak. De senere årenes forskning, etablering av gode diagnosekriterier og klinisk erfaring indikerer imidlertid at myalgisk encefalopati er en rimelig velavgrenset lidelse med egne kliniske karakteristika.Jason og medarbeidere har pekt på at pasienter med myalgisk encefalopati utgjør en gruppe med mer alvorlig symptomatologi enn kronisk utmattelsessyndrom, men har bedre psykisk helse (2). Vi mener som Jason, en av de ledende forskerne på feltet internasjonalt, at det er viktig å skille mellom myalgisk encefalopati og kronisk utmattelsessyndrom (2, 3). Myalgisk encefalopati bør omtales som en egen diagnosegruppe, ikke minst fordi anstrengelsesutløst sykdomsfølelse, betydelig nedsatt funksjonsevne og søvnproblemer er kardinalsymptomer.Anonymkode: cd2d0...212Du forstår at når de sier at det bør omtales som egen diagnosegruppe betyr det at det ikke gjøres det nå? Du ser at det står at i litteraturen og i klinisk praksis brukes CFS og ME som synonymer? Denne teksten er enig med meg, dette er jo hva jeg sier.Videre står det at de mangler patogeniske holdepunkter? Ergo det finnes ikke holdepunkter for at det forårsakes av patogener, altså at det ikke blir forårsaket av en infeksjon. Etiologiske holdepunkter som mangler betyr at vi ikke vet hva årsaken er. I akademia betyr "indikerer" at man tror, eller tenker noe, ikke at det er slik.
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #31 Skrevet 16. desember 2015 Det er ikke bakterier som fører til betennelse i hjernen, du burde lese deg opp på åssen menneskekroppen fungerer.ME er virusutløst i 80% av tilfellene, og det er gjennomgående at det er EBV viruset som er årsaken.Ja psykisk sykdom manifesterer seg ofte fysisk, men nå er det faktisk slik at de fleste med ME har vært psykisk oppegående og friske hele livet, og plutselig blir rammet av virusinfeksjon, som igjen fører til at kroppen begynner å angripe seg selv. Det har ingenting med psyken å gjøre, det har med autoimmunitet og nevrologi og metabolisme å gjøre.Jo, det finnes kur for ME, og det er kreftmedisinen Rituxumab. Desverre koster den 500.000 på det private markedet , men den sammenlignes med behandlingen Gunhild Stordalen nylig var igjennom. Det er ingen risiko for død eller forværring ved bruk av Rituximab mot ME, derimot viser tallene at hele 70% opplever å bli friske etter gjennomgått behandling.Anonymkode: cd2d0...212Kan du peke meg i retning til studien som sier at EBV er årsaken til ME/CFS i 80% av tilfellene? Jeg burde sagt patogen isteden for bakterie.En relativt høy prosent av mennesker blir deprimert en eller annen gang i livet, selvsagt er de psykisk oppegående resten av tiden. Virusinfeksjonen du snakker om har så vidt meg bekjent aldri blitt påvist. Studiene jeg har lest om Rituximab i Norge viste at 5 av 11 (etter å eliminere de som ikke fikk noen effekt fra start) fikk vedvarende effekt, men hvis jeg husker var det kontinuerlig behandling, ikke en enkelt kur man går igjennom og så slutter med. Hos 4-5 ebbet effekten av etter noen år. Placebo er også som kjent effektivt mot psykiske sykdommer, og en del av studiene kontrollerer ikke for dette på en fornuftig måte.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #32 Skrevet 16. desember 2015 Det gjør det nå, mister. Men i enkelte miljøer gjør det ikke det, og det er som det kommer frem, pga uvitenhet og feildiagnstikk at betegnelsene blandes blandt enkelte leger. Jeg kan ikke bruke mere tid på å kverulere med deg, du er som en trangsynt drittunge eller vegg, og jeg har selv ME så nå må jeg gå å hvile! Etter å ha vært oppe bare 2,5 timer i dag. Nå beveger jeg meg som en 90 åring fordi jeg har så vondt i kroppen. Men det er på ingen måte at en normalt oppegående person kan hevde at en sterkt bevist fysisk sykdom , som kreft medisin er eneste vellykket behandling , er psykisk. Prøv å gi kreft medisin til noen med traumer eller depresjon og de vil ikke bli friske av det. Du kan ikke være riktig god psykisk selv gitt. Anonymkode: cd2d0...212 4
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #33 Skrevet 16. desember 2015 Det gjør det nå, mister. Men i enkelte miljøer gjør det ikke det, og det er som det kommer frem, pga uvitenhet og feildiagnstikk at betegnelsene blandes blandt enkelte leger. Jeg kan ikke bruke mere tid på å kverulere med deg, du er som en trangsynt drittunge eller vegg, og jeg har selv ME så nå må jeg gå å hvile! Etter å ha vært oppe bare 2,5 timer i dag. Nå beveger jeg meg som en 90 åring fordi jeg har så vondt i kroppen. Men det er på ingen måte at en normalt oppegående person kan hevde at en sterkt bevist fysisk sykdom , som kreft medisin er eneste vellykket behandling , er psykisk. Prøv å gi kreft medisin til noen med traumer eller depresjon og de vil ikke bli friske av det. Du kan ikke være riktig god psykisk selv gitt. Anonymkode: cd2d0...212Du er klar over at førstelinjebehandling for middels til alvorlig depresjon er SSRI (en gruppe antidepressiva som påvirker serotoninopptak)? Traumer manifesterer seg på forskjellige måter, men dersom man har angst eller PSTD-symptomer behandles det ofte med SSRI eller benzodiazepiner. Mange av medsinene vi bruker mot psykisk sykdom ble først brukt til noe annet. Rituximab har demonstrert forbedring for personer med depresjon i minst en studie, dessverre er det en dyr medisin som ikke er tilgjengelig for alle.Hvis det er sterkt bevist vil jeg jo bare se bevisene for å oppdatere meg. Men alt jeg har lest sier at vi ikke kjenner til årsaken. Egentlig er skillet mellom psykisk og fysisk litt meningsløst, alle sykdommer er fysiske, men å påstå ME/CFS er forårsaket av virus er helt bak mål, hvorfor feilinformere folk?
BlendaSensitive Skrevet 16. desember 2015 #34 Skrevet 16. desember 2015 Dere som skriver at Rituximab er en kur, dere vet at den IKKE har dokumentert effekt, derfor pågår den en studie nå på denne medisinen. Og en skrev over (samme?) at det ikke er forverring eller død. Altså, rituximab er ikke som paracet akkurat. Det er svært alvorlige bivirkninger. Både infeksjoner, sykdom, kreft, og død er noen av bivirkningene som kan opptre. DERFOR pågår det studie på denne medisinen på andre sykdommer enn kreft.Når man vurderer en medisin så tar man alltid opp virkning, bivirkning kontra effekt av å ikke gi medisinen. I tilfellet med kreft så sier det seg selv, det finns ikke andre alternativer, så da gir man dette. Og AB med kode Anonymkode: cd2d0...212, du fremstår ikke spesielt sympatisk med din skrivemåte. 1
ajarRun Skrevet 16. desember 2015 #35 Skrevet 16. desember 2015 Dere som skriver at Rituximab er en kur, dere vet at den IKKE har dokumentert effekt, derfor pågår den en studie nå på denne medisinen. Og en skrev over (samme?) at det ikke er forverring eller død. Altså, rituximab er ikke som paracet akkurat. Det er svært alvorlige bivirkninger. Både infeksjoner, sykdom, kreft, og død er noen av bivirkningene som kan opptre. DERFOR pågår det studie på denne medisinen på andre sykdommer enn kreft.Når man vurderer en medisin så tar man alltid opp virkning, bivirkning kontra effekt av å ikke gi medisinen. I tilfellet med kreft så sier det seg selv, det finns ikke andre alternativer, så da gir man dette. Og AB med kode Anonymkode: cd2d0...212, du fremstår ikke spesielt sympatisk med din skrivemåte.Men BS da! Det er jo en studie på 11 deltagere som viser at den har effekt! Det er en studie uten kontrollgruppe og med håndvalgte deltagere, selvsagt er den representativ!
BlendaSensitive Skrevet 16. desember 2015 #36 Skrevet 16. desember 2015 Men BS da! Det er jo en studie på 11 deltagere som viser at den har effekt! Det er en studie uten kontrollgruppe og med håndvalgte deltagere, selvsagt er den representativ! ÅÅ med da sååå! Dumme meg! Må jo forstå at selv om det gjelder potensielle dødelige (og dyre) medisiner så duger det jo med at en person blir frisk! Eller bedre.. Eller bedre for en stund da. Og da bør alle som synes/tror/kjenner de har lignende sykdom få dette. En ting som slår meg, at diskutere ME er litt som å diskutere innvandring. I blant så er ME en sykdo man kjenner vedig lite til, man vet ikke årsaken, diagnosekriteriene varierer, kunnskapene varierer, derfor er det mulig at xx, yy, og yx, muligens har ME. I neste sekund har ME en klart tydelig (helst fysisk) sykdomsbilde som skal tas på alvor, og gis kreftmedisin mot. Og alle er enig i at mange som har fått ME diagnose kanskje/muligens tilhører en annen sykdomsgruppe. Men det gjelder noen andre, ikke dem selv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #37 Skrevet 16. desember 2015 Har pasienten annen sykdom, som kan forklare utmattelse eller fatigue, så skal pasienten ikke utredes for ME, fordi den diagnosen da er utelukket, enkelt forklart. ME er en sekkediagnose når ingen annen fysisk eller psykisk diagnose er mulig å sette. Du er diagnostisert med depresjon, og vil således aldri få noen ME diagnose. Ergo behøver ikke samfunnet bruke resurser på å utrede deg for noe du ikke har. Hvem vil utrede en pasient for beinbrudd når det er øreverk pasienten har, ror å sette dette i perspektiv. Leger skal og kunne forsvare den utredningen han starter på en pasient. Det kan ikke legen din gjøre, derfor svarer han som han gjør, noe som og er helt innafor. Sorry, men sånn er det. Om ME er fysisk eller psyksik, vet man ikke i dag, så den diskusjonen trenger ikke noen starte på nytt,mi denne tråden og. Forøvrig er der flere årsaker til tretthet, fatigue og kronsikutnattelsessyndrom enn det mange er klar over. Anonymkode: 9d707...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #39 Skrevet 11. januar 2016 Jeg er nå i gang med Rituximab behandling for ME. Tar noen mnd før jeg kan forvente resultat Anonymkode: aa5d0...b9c
BlendaSensitive Skrevet 11. januar 2016 #40 Skrevet 11. januar 2016 Den 2015-12-16 at 19.11, AnonymBruker skrev: Har pasienten annen sykdom, som kan forklare utmattelse eller fatigue, så skal pasienten ikke utredes for ME, fordi den diagnosen da er utelukket, enkelt forklart. ME er en sekkediagnose når ingen annen fysisk eller psykisk diagnose er mulig å sette. Du er diagnostisert med depresjon, og vil således aldri få noen ME diagnose. Ergo behøver ikke samfunnet bruke resurser på å utrede deg for noe du ikke har. Hvem vil utrede en pasient for beinbrudd når det er øreverk pasienten har, ror å sette dette i perspektiv. Leger skal og kunne forsvare den utredningen han starter på en pasient. Det kan ikke legen din gjøre, derfor svarer han som han gjør, noe som og er helt innafor. Sorry, men sånn er det. Om ME er fysisk eller psyksik, vet man ikke i dag, så den diskusjonen trenger ikke noen starte på nytt,mi denne tråden og. Forøvrig er der flere årsaker til tretthet, fatigue og kronsikutnattelsessyndrom enn det mange er klar over. Anonymkode: 9d707...bbb Stemmer ikke. De to jeg kjenner har begge en lang historie med psykriatri før de fikk ME-diagnose. Begge to etter blitt tipset om ME, satt seg godt inn i dette og bedt om å bli utredet. Og fikk diagnosen. Minst en av de medisineres fortsatt med to ulike antidepressiva ved siden av alt annet. (sovetabletter, ulike smertestillende, etc)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå