Gå til innhold

Depresjon og ME?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei fine folk! Jente 17 her. 

Jeg har slitt med kraftig utmattelse i en del år nå. Veldig mange rundt meg lurer på hvorfor i all verden jeg ikke har vært utredet for ME. Jeg har selv tatt opp dette med fastlegen min, MEN på grunn av at jeg også har slitt med depresjon, så vil han ikke utrede meg. Han mener at utmattelsen skyldes min psykiske helse.

Jeg har sagt at mangelen på energi var der før jeg ble merkbart deprimert, og at en stor grunn til at jeg fikk depresjon var nettopp på grunn av utmattelsen jeg konstant følte på. Det er tungt å være ung og helt tappet for energi. Jeg har ikke klart å være med på de tingene som andre på min alder har vært med på, siden jeg hele tiden må hvile. Hvis jeg anstrenger meg for å klare noe, så er jeg ødelagt i flere dager etterpå. Det har naturligvis bidratt til å gjøre meg ensom og deprimert.

Selv om jeg forklarer dette til fastlegen min, så mener han at han ikke kan utelukke psykiske helsefaktorer som årsaken til utmattelsen min, og at han derfor ikke kan foreta utredningen. Dette skjønner jeg ikke, for jeg vet jo om flere med ME som også har fått en depresjonsdiagnose. Jeg vil selvfølgelig ikke få noen ME-diagnose (hvem vil vel det?), men jeg føler likevel at jeg trenger den utredningen også for å kunne utelukke alle de andre tingene tingene som er på lista før man når kriteriene for ME. 

Jeg kan jo også nevne at uansett hva jeg ellers kommer med til fastlegen (hodepine, smerter i kroppen, svimmelhet m.m.) så antar han straks at min psykiske helse står bak, og han foretar ingen videre undersøkelser. Derfor vegrer jeg meg ofte for å gå til legen, selv når jeg føler det er veldig nødvendig. Jeg har lyst til å bytte fastlege, men samtidig ikke. Hele familien min har samme fastlege, og han har kjent meg siden jeg var helt liten. Det er på noen områder veldig greit å ha en fastlege som vet alt om meg og min familiehistorie. 

Hva mener dere om eventuell ME-utredning? Har legen min rett? 

Anonymkode: 9d7c2...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen din har helt rett.
ME er en utelukkelsesdiagnose. Det vil si at den settes dersom det ikke er noen andre diagnoser som er sannsynlige. Dersom det er mistanke om depresjon (har du tatt en MADRS-test?) eller andre psykiske diagnoser så settes det ikke i gang noen egen ME-utredning. ME settes som oftest der det er utredet for andre ting uten å finne skikkelige svar.

• Liker 1
Skrevet

Legen din har helt rett.
ME er en utelukkelsesdiagnose. Det vil si at den settes dersom det ikke er noen andre diagnoser som er sannsynlige. Dersom det er mistanke om depresjon (har du tatt en MADRS-test?) eller andre psykiske diagnoser så settes det ikke i gang noen egen ME-utredning. ME settes som oftest der det er utredet for andre ting uten å finne skikkelige svar.

Så det er umulig å få depresjon mens man har ME?

Skrevet

Så det er umulig å få depresjon mens man har ME?

Nei, ikke i den rekkefølgen. Men man har ikke ME dersom man blir diagnostisert med depresjon.
Derimot er det flere som utvikler en depresjon etter at de har hatt ME en stund...

Skrevet

Nei, ikke i den rekkefølgen. Men man har ikke ME dersom man blir diagnostisert med depresjon.Derimot er det flere som utvikler en depresjon etter at de har hatt ME en stund...

Jeg begynte å slite med utmattelse da jeg var 12 år gammel, og ble deprimert da jeg var 14. Det var utmattelsen som gjorde meg deprimert, og dermed er ikke depresjon årsaken til utmattelsen. 

Skrevet

Nei, ikke i den rekkefølgen. Men man har ikke ME dersom man blir diagnostisert med depresjon.Derimot er det flere som utvikler en depresjon etter at de har hatt ME en stund...

Dette om man går utifra at ME er psykisk.

Er det kun ekstrem utmattelse du har som symptomer eller kjenner du deg igjen i andre ME-symptomer også, som ikke kan forveksles med depresjon? Om du har det så synes jeg at du burde skifte fastlege som tar deg seriøst!

Anonymkode: 936fd...c8c

Skrevet

Dette om man går utifra at ME er psykisk.

Er det kun ekstrem utmattelse du har som symptomer eller kjenner du deg igjen i andre ME-symptomer også, som ikke kan forveksles med depresjon? Om du har det så synes jeg at du burde skifte fastlege som tar deg seriøst!

I tillegg til utmattelse sliter jeg med muskel- og leddsmerter, hodepine, store problemer med hukommelse og konsentrasjon, og en generell "sykdomsfølelse" i kroppen (av og til med lett feber). Symptomene mine (spesielt utmattelsen) forverres veldig når jeg anstrenger meg. En lett treningsøkt (gåtur) kan gjøre meg sengeliggende i flere dager. 

Mange av symptomene til depresjon og ME er jo veldig like. Moren min har hatt CFS i litt over 10 år, og hun kjenner seg godt igjen i det jeg sliter med. Hun mener at trening og aktivitet ofte gjør veldig godt for en person med depresjon, mens det kan gjøre ting verre for en med ME. 

Jeg føler jo ikke at legen min tar meg helt seriøst, så det ender nok med at jeg skifter fastlege ja!

Skrevet

Veldig mange som "bare" er deprimert får en ME diagnose. Fryktelig synd for det er derfor man hører ting som at "jeg ble frisk fra ME av å begynne å spille i band" "Ble frisk fra ME etter et år!" osv , noe som er med på å gjøre utenforståenes inntrykk av ME helt feil, da det er en kronisk og svært alvorlig sykdom. Det går på uvitenhet blandt legene.
Legen din gjør rett med å ikke ville gi deg en ME diagnose når du er deprimert. Jeg forstår såklart at det er frustrerende å ikke bli tatt seriøst når du sliter med de andre tingene du nevner, men hva har egentlig fått deg til å koble det til ME? Har du lest så mye om ME at du kjenner igjen symptomene dine der? Det er nemlig andre langt vanligere tilstander som kan gi de plagene du nevner, og siden det bare er 10-15.000 stk i norge som har "ekte ME" så er sannsynlighten for at det er noe annet mye større, og også sannsynligheten for at de du sier du kjenner som har "både ME og depresjon" faktisk ikke har ME (om man skal tenke andelsmessig/hvor hyppig forekomst av sykdommen der er).

MEN er man syk uansett hvordan så er det viktig at man får en avklaring på det så om du føler at legen din ikke gjør nok for deg så må du heller kreve at han tar ordentlig blod og hormonprøver (viktig at du spesfikk ber om hormon prøver)  og evn at han henviser deg til sykehusutredning og til forskjellige spesialister for å utelukke alt annet. Da må du igjennom mage og tarm spesialist, nevrolog, endoktrinolog osv. Det kan ta mange år og mange timer frem og tilbake hos spesialister i en sånn utredning, men om du er så syk at du ikke kan leve greit så er det jo verdt det selvom det tar tid å bli utredet.
Det er bedre med ordentlig utredning innenfor alle spesialistfelter, sånn så du får riktig diagnose, eller de finner ut at det ikke er noen ny diagnose du skal ha , enn at du får en ME diagnose for ME pasienter er den mest undertrykte gruppen av syke og da vil du aldri få noe hjelp eller behandling i fremtiden, noe du gjør med andre diagnoser. 
Lykke til :)

Anonymkode: cd2d0...212

• Liker 4
Skrevet

Hva sier psykologen din til alt dette? Har du opplevd bedring eller forverring av plagene dine etter at du fikk psykiatrisk hjelp?

Har du merket bedring etter at du trappet ned på fysisk aktivitet? Jeg går ut i fra at du lever etter 70-prosent-regelen ettersom din mor har ME og vet viktigheten av aktivitetstilpasning.

Vitaminstatus, stoffskifte og slike "selvfølgeligheter" er undersøkt? 

Mener du noe om hvorfor eller hvordan du ble syk? 

Anonymkode: 4ac66...e7d

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til utmattelse sliter jeg med muskel- og leddsmerter, hodepine, store problemer med hukommelse og konsentrasjon, og en generell "sykdomsfølelse" i kroppen (av og til med lett feber). Symptomene mine (spesielt utmattelsen) forverres veldig når jeg anstrenger meg. En lett treningsøkt (gåtur) kan gjøre meg sengeliggende i flere dager. 

Mange av symptomene til depresjon og ME er jo veldig like. Moren min har hatt CFS i litt over 10 år, og hun kjenner seg godt igjen i det jeg sliter med. Hun mener at trening og aktivitet ofte gjør veldig godt for en person med depresjon, mens det kan gjøre ting verre for en med ME. 

Jeg føler jo ikke at legen min tar meg helt seriøst, så det ender nok med at jeg skifter fastlege ja!

Det kan høres ut som ME. Ja, bytt fastlege og kom i gang med en utredning! Jo før, jo bedre. Lykke til <3

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Det høres veldig ut som ME ! jeg er selv fdeprimert og har fått ME diagosen selv, er så typisk med sykdomsfølelse etter anstrengelse  ! jeg trente me syk jeg også, jo mer jeg gjorde,syklet eller sto på, jo verr ble jeg, da bestemte jeg meg for å lytte til kroppen.En gang så ble jeg var da jeg ble helt blek i ansiktet, hodepine, jeg klarte ikke å snakke fordi jeg var så utmattet, jeg måtte ligge i flere dager, det var et helvete.rett og slett.

Anonymkode: 65ab5...a52

Skrevet

Det som kan skje, er at NAV vil ha deg medpå et kurs eller lignende, og se hvordan det blir.Jeg var også med på det, men klarte kun litt over en time på det, for jeg klarer ikke stå opp tidlig lenger eller konsentrere meg som før, blir lett utmattet.Da sykemeldte legen meg og sendte meg på utredning for ME med en gang, og overlegen konkludert med til slutt jeg har det.Jeg har faktisk blitt verre to siste årene, jeg klarer ikke gå ut på pub ellr disco som jeg gjorde før på natta, fordi jeg hele tiden har presset meg til ting.Det må du ikke gjøre, ikke press deg.

Skrevet

Høres ut som copy paste kopiert symptom tekst fra ME foreningen. Jeg har selv ME og hatt det i nærmere 20 år lenge før sykdommen ble "kjent" i media som et "utmattelsessyndrom". Syns det er trist å se at mange nesten VIL ha ME i dag. Ja jeg har til og med møtt mennesker som har bedt meg ramse opp symptomene slik at de kan si det samme til sin lege bare for å få en diagnose!
Tro meg, dette er ikke noe du vil ha, og jeg syns du skal høre på legen din om at du må bli kvitt depresjonen først og være frisk fra den i mer enn 6-12 mnd før du kan vurderes for ME, som er en alvorlig nevrologisk sykdom.

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som copy paste kopiert symptom tekst fra ME foreningen. Jeg har selv ME og hatt det i nærmere 20 år lenge før sykdommen ble "kjent" i media som et "utmattelsessyndrom". Syns det er trist å se at mange nesten VIL ha ME i dag. Ja jeg har til og med møtt mennesker som har bedt meg ramse opp symptomene slik at de kan si det samme til sin lege bare for å få en diagnose!
Tro meg, dette er ikke noe du vil ha, og jeg syns du skal høre på legen din om at du må bli kvitt depresjonen først og være frisk fra den i mer enn 6-12 mnd før du kan vurderes for ME, som er en alvorlig nevrologisk sykdom.

Tror du ikke på henne ? hennes mor har jo også CFS, det kan være at om man har det i familien, så år man de lettere selv, jeg er helt overbevist og at det finnes et svakt gen som disponerer for dette.At enkelte mennesker blir syk av stress og overbelastning og får ME, at det kn ligge latent i kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare tunge tanker som er symptom på depresjon, alt du ramser opp kan være på grunn av depresjonen. Selv om det også var disse tingene som dukket opp først.

Og som andre sier, så lenge du er deprimert vil det bli vanskelig å få en skikkelig ME utredning, da ett av hovedpunktene er ekskludering av psykiske plager som f.eks. depresjoner og angst.

Hva slags hjelp får du for depresjonen din nå? Det som burde skje er at du får skikkelig hjelp på den biten, og om depresjonen bedrer seg, mens den generelle helsetilstanden din ellers forblir like dårlig, da kan det bli aktuelt med en ME-utredning.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Jeg synes dette var veldig frekt skrevet av deg. Jeg har selvfølgelig ikke lyst på en ME diagnose? Man er en idiot om man har lyst på en slik diagnose. Det vet jeg veldig godt, i og med at min mor har slitt med det i mange år. Men det at jeg ikke vil ha ME endrer jo ikke symptomene mine? Skal jeg i stedet lyve om symptomene mine, sånn at de ikke blir for like det som står hos ME foreningen? Hva hvis noen kom å sa til deg da du ble utredet at "Nei symptomene dine er for likt ME til at det faktisk kan være det. Du vil nok bare ha det." Jeg vet meget godt hva ME er for noe. Og for å ha det klart, så er jeg ikke deprimert nå lenger. Jeg har slitt med depresjon. Jeg føler meg ikke trist eller nedstemt lenger, jeg er bare så forbanna sliten hele tiden. Jeg vil gjøre noe med livet mitt, jeg har motivasjon (som jeg ikke hadde da jeg slet med depresjon), men jeg har ikke krefter til å gjøre noe! 

• Liker 2
Skrevet

En del av ME-utredningen foregår uansett hos psykolog eller psykiater (fordi man må utelukke at symptomene kan komme fra psykisk sykdom), så jeg foreslår at du snakker med fastlegen om en henvisning.

Anonymkode: 4ac66...e7d

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Så utrolig frustrerende dette må være. Legen din handler nok i beste mening, men kanskje du kan få en annen fastlege, eller en såkalt "second opinion". Jeg sier ikke at en ny lege nødvendigvis vil gjøre så mye annerledes, men det er viktig å ha en lege som du kanskje har OK kjemi med og kan kommunisere godt med oppi alt dette. Det virker noe bastant å avskrive ME totalt, selv om han bare prøver å gjøre jobben sin. Det bekymrer meg at han ikke har klart å kommunisere til deg hvorfor han handler slik han gjør, og at du sitter igjen med en følelse av å ikke bli trodd? Jeg håper du har noen ressurssterke personer i livet ditt som du kan støtte deg til, og som kan hjelpe deg. Bruk disse for hva det er verdt :) lykke til ❤️

Anonymkode: ec763...5c4

Skrevet

ME er jo en psykisk sykdom.

Er det dokumentasjon på dette?

Anonymkode: b5d65...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...