AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #1 Del Skrevet 2. november 2015 Hvor mange feil kan man ha på oppkjøring? Altså hvor mange 1, 2 og 3'er feil? Jeg strøk nå nettopp fikk tre 2'er feil. To små ting som "kunne ha blitt en ulykke" på grunn av buss som sto i busslomme (blinket seg ikke ut da hadde jeg stoppet, jeg satt ned farten men ikke nok), dette skjedde to ganger en i 40 sone og en i 50, og en hvor jeg kjørte litt for fort inn mot et kryss, og akkurat i det jeg var midt i så kom det en bil fra høyre (høyreregelen gjaldt). Jeg passet jo på! Men hadde jeg kjørt i 5 km/t saktere så hadde jeg sett han litt tidligere og stoppet en myk stopp. Der og da var det "fortsett eller bråbrems". Jeg så han akkurat og så at han stoppet så jeg valgte fortsett, selv om at jeg så ikke han før det var "for sent". Så jeg forstår jo at hadde det vært en tulling så hadde det blitt krasj eller bråstopp. Så jeg skulle jo ha kjørt saktere. Det var en dum feil på grunn av nervene. De to andre er jeg litt uenige i, for jeg så bussen, jeg slakket ned, jeg holdt foten på klutchen og foten på bremsen klar til å stoppe hvis noe skjedd (glemte å nevne det til sensor), kjørte i 35 ca i 40 sone ene gangen andre husker jeg ikke, men han mente det var litt fort fort. Ikke over fartsgrensen altså. Men følte jeg hadde kontroll på bussene og jeg holdt meg inn til venstre for å klare å se om noen kom forbi. Jeg så det, jeg tenkte, men sensor mente jeg ikke slakket ned nok.... Den ene gangen i 40 sonen hadde jeg klutchen inn og klar til å bremse, siden bussen sto der da jeg så den. Andre gangen så jeg at den kjørte inn og at det sto ca 5 stykker som skulle på og den første gikk akkurat inn da jeg var rett bak bussen.Dette er ting jeg aldri har gjort feil (kun det i kryss), og vet at nervene hadde mye med det å gjøre. Så neste gang gjør jeg ikke disse feilene. Men de to ang bussene, det synes jeg var litt.. strengt. Men kan være min feil, fordi jeg ikke sa ifra på slutten da han nevnte det at jeg var forberedt. Ved å ha foten på bremsen og klutchen. Tror sensoren undervurdert meg litt, og tenkte at jeg ikke fulgte med, for jeg så i øyekroken at han tok foten på bremsen i det vi så bussen. Og da begynte jeg å senke farten.... Hva mener du? Stryk er stryk forstår jo det. surt, men sånn er det. Det i krysset var dumt og kunne ha vært farlig, og skulle ikke ha skjedd. Men det med bussene.. følte ikke det var noe farlig der og da, og følte sensoren undervurderte meg veldig, og tenkte (og kanskje følte) at jeg ikke hadde kontroll på bussene. Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #2 Del Skrevet 2. november 2015 Ingen?Altså tre 2'er feil. En var det i kryss; denne er jeg enig i.De to andre var identiske; Slakket ikke ned da jeg kjørte forbi en buss som sto i en busslomme.Scenario 1;Jeg slakket ned til 30-35 (var 40 sone). Bussen sto parkert i enden av en sving da jeg kom kjørende, så jeg tok inn klutchen og foten på bremsen, klar til å bremse i tilfelle den hev seg uti eller noen kom løpende foran. Jeg viste ikke hvor lenge den hadde stått der, viste ikke hvor mange som skulle på. Bussen blokkerte sikten slik at jeg så ikke hvor mange som sto i busskuret. Så jeg kunne ikke si at det var 1 eller 10. Derfor tok jeg inn klutchen og klar til å bremse når som helst.La meg godt inn til venstre. Scenario 2;Hadde jevn fart like under 50 men husker ikke eksakt fart. God sikt, strak vei før og etter bussen. Så at bussen kjørte inn og stoppet, så også at det sto rundt 5 personer som skulle på bussen. Da jeg var rundt bakenden så jeg at første person var på vei inn i bussen.Tok ikke inn klutchen, men hadde foten på klutch og brems i tilfelle noen kom løpende foran. Disse to fikk jeg feil på, sammen med den andre feilen ble det stryk. Sensor mente jeg kjørte for fort, og han følte jeg ikke hadde kontroll. Selv tenkte jeg ikke noe på det, for jeg følte jeg hadde kontroll! Så i øyenkroken at han tok foten på bremsen, klar til å stoppe meg begge gangene. Noe som ikke var nødvendig. Begge bussene blinket inn til høyre (de sto på høyresiden, to felt. Kollektiv å "vanlig" jeg lå IKKE i kollektiv!). Hva skulle jeg ha gjort annerledes? Hadde jeg stoppet helt og latt bussen kjøre ut, så hadde jeg vell strøket for å vært til hinder for de bak... Må jeg kjøre forbi i 20 km/t? Er 30-40 for fort? ts Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 2. november 2015 #3 Del Skrevet 2. november 2015 Ta bussen, du! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #4 Del Skrevet 2. november 2015 Ta bussen, du! Takk for hjelpen du.ts Anonymkode: 0c2a3...b13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #5 Del Skrevet 2. november 2015 Dersom andre måtte gjøre noe for å forhindre kræsj når det var ditt ansvar så var det helt fortjent stryk. Anonymkode: b4498...267 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #6 Del Skrevet 2. november 2015 Du brøt vikeplikten i krysset, sånn jeg leser situasjonen. Det er vel automatisk stryk. Ved bussholdeplasser må man tenke på at det kan komme folk ut foran eller bak bussen, noe det kanskje ikke høres ut som du var obs på. Det er surt å stryke, men du fikk i hvert fall en tydelig tilbakemelding. Anonymkode: e22cd...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #7 Del Skrevet 2. november 2015 Dersom andre måtte gjøre noe for å forhindre kræsj når det var ditt ansvar så var det helt fortjent stryk. Anonymkode: b4498...267Han gjorde jo ingenting. Tok foten på bremsen i tilfelle. Jeg var jo klar til å bremse hvis noe skjedde også! Jeg fulgte jo med.ts Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiak Skrevet 2. november 2015 #8 Del Skrevet 2. november 2015 Den ene du beskriver der du så at bussen stoppet og det var flere som skulle på, da er jeg enig i at du skulle kjøre forbi fordi bussen antakelig kom til å bli stående der litt. Men man skal kjøre sakte forbi ettersom det kan komme folk gående ut foran bussen, så du burde nok ha hatt lavere fart. Fotgjengere skal jo ikke løpe ut foran bussen, men innimellom gjør de det likevel.Der bussen allerede sto parkert når du kom, der ville jeg (i hvert fall i den trafikken jeg er vant med, det er jo faktisk forskjeller fra sted til sted) vært veldig avventende til å kjøre forbi. Man har plikt til å slippe ut buss fra holdeplass i soner med så lav fartsgrense, og når den allerede sto parkert er det svært sannsynlig at den straks hadde tenkt seg ut derifra. Jeg ville avventet noen sekunder, senket farten kraftig og forberedt et rolig stopp, for så heller å kjøre forbi hvis det skulle vise seg at bussen hadde tenkt å bli stående en stund.Du er hverken den første eller den siste som kjører litt fort og uvørent forbi busser, og jeg ser stadig sjåfører som faktisk har lappen bryte seg forbi busser fordi de ikke gidder å vente fem sekunder. Det skaper farlige situasjoner og hinder i trafikken. Senest i forrige uke var det en tulling som fant ut at han skulle kjøre forbi meg og en personbil til som hadde stanset for buss (på en holdeplass der bussen stopper midt i veien, ikke kjører av i busslomme) - vi to fremste personbilene visste at bussen bare skulle stå noen sekunder, og vi visste en annen ting også, nemlig at det sto TO busser parkert i veien akkurat da... For øvrig kom det en vei inn fra høyre som vi hadde vikeplikt for like foran bussene. Mr. Jeg-har-det-for-travelt-til-å-vente-på-bussen visste ikke det, brukte motgående kjørefelt til å kjøre forbi personbilene og møtte så en annen personbil på tur i motsatt retning, og fikk så valget mellom å rygge tilbake til utgangspunktet eller vente til bussene hadde kjørt (fem sekunder senere...) før han kunne snike seg inn bakerst igjen. Ingen skade skjedd, men til hinder og stor irritasjon for andre trafikanter, og Mr. Utålmodig kom seg ikke fortere frem.Dermed synes jeg det er bra at sensorene er strenge på å vise hensyn til andre trafikanter, og særlig myke trafikanter og kollektivtransport. Man lærer MYE etter at man har tatt lappen og begynner å farte rundt på egenhånd, men med summen av feil denne gang gjorde nok sensor helt rett.Det jeg ville gjort nå var å ta et par kjøretimer til, forklare situasjonene i oppkjøringen til kjørelærer og be om en grundigere gjennomgang av hvordan du burde kjørt. Så prøver du på nytt med nye erfaringer og ny kunnskap i kroppen, og så går det sikkert bra neste gang. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #9 Del Skrevet 2. november 2015 Det er jo vanskelig å vurdere dette når man ikke er i situasjonen da, at du kjørte "sakte" kan jo bety så mangt. Føre, og forhold rundt andre trafikanter i trafikkbildet kan også ha noe å si i vurderingen av dette, det er jo derfor man kjører opp med en sensor. Men generelt har man jo vikeplikt for buss som skal ut av lomme ved 60 eller lavere, og (spekulasjon selvsagt - det er jo kun sensor som kan vurdere hele situasjonen) jeg vil tippe at sensor nok reagerte mer på at du lå tettere opp mot fartsgrensen i en 40-sone enn i 50-sonen selv om du fikk toerfeil for begge. 30-40 soner regnes som mer risikofylte da det ofte er i områder med mye tilstøtende myke trafikanter, fotgjengerfelt tett inntil bilvei, skolegårder rett ved veien, boligområder etc. 30-35 i situasjoner med liten oversikt (som f. eks. en buss som blokkerer sikten for gående som kommer på fotjengerfelt rett foran bussen eller lignende) kan derfor være for raskt avhengig av forholdene generelt. Den andre bussituasjonen vet du jo ikke hvor raskt du egentlig kjørte i, så det er jo vanskelig å si noe om det. Brudd på vikeplikt for trafikk fra høyre i kryss er jo en klar feil, høyreregelen er bortimot ufravikelig.Ellers er det jo faktisk ikke bare situasjonene i seg selv som har noe å si, men hvordan du opptrer i dem. Hvis man f. eks. virker veldig distansert, ukonsentrert generelt - til tross for at man har foten på clutch og brems, så er det jo ikke sikkert at sensor er 100% sikker på at du faktisk har føttene der, og du skriver jo selv at du mistenker at han trodde du ikke var oppmerksom, gitt at han også tok føttene på sine pedaler. Det generelle inntrykket av hvor sikker (eller lite sikker) du virker kan også påvirke hvordan du oppfattes i slike situasjoner.Generelt skal det nok veldig mye til før man får sensor til å endre vurdering, det er bortimot no go. Om du lager en sak av det så vil det jo bare være ditt mot sensorens ord, og sensorens ord vil veie tyngst. Ta heller lærdom av det og kjør opp på nytt når du er helt klar Anonymkode: 99d84...58c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #10 Del Skrevet 2. november 2015 Du brøt vikeplikten i krysset, sånn jeg leser situasjonen. Det er vel automatisk stryk. Ved bussholdeplasser må man tenke på at det kan komme folk ut foran eller bak bussen, noe det kanskje ikke høres ut som du var obs på. Det er surt å stryke, men du fikk i hvert fall en tydelig tilbakemelding.Anonymkode: e22cd...b83I krysset så brøt jeg vikeplikt, fordi jeg ikke slakket ned nok. Den er jeg enig i, det skjedde ganske tidlig i kjøringen fordi jeg var ekstremt nervøs. En dum tabbe, en 2'er feil var det sa han (3'er feil er alvorlig). Så det var en feil, men ikke nok til stryk for det. Samme sa kjørelæreren. Jeg tenkte jo på at det kunne komme noen foran bussen, derfor hadde jeg foten klar, og fulgte med på hva som skjedde på den siden... Sa ikke ifra etterpå at jeg hadde foten klar. Tror han var for opptatt med å følge med på selve bussen, siden han tok foten mot bremsen så fort han så bussen (begge gangene). Så han fikk kanskje ikke med seg at JEG passet på hva som skjedde rundt bussen. ts Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #11 Del Skrevet 2. november 2015 Det er jo vanskelig å vurdere dette når man ikke er i situasjonen da, at du kjørte "sakte" kan jo bety så mangt. Føre, og forhold rundt andre trafikanter i trafikkbildet kan også ha noe å si i vurderingen av dette, det er jo derfor man kjører opp med en sensor. Men generelt har man jo vikeplikt for buss som skal ut av lomme ved 60 eller lavere, og (spekulasjon selvsagt - det er jo kun sensor som kan vurdere hele situasjonen) jeg vil tippe at sensor nok reagerte mer på at du lå tettere opp mot fartsgrensen i en 40-sone enn i 50-sonen selv om du fikk toerfeil for begge. 30-40 soner regnes som mer risikofylte da det ofte er i områder med mye tilstøtende myke trafikanter, fotgjengerfelt tett inntil bilvei, skolegårder rett ved veien, boligområder etc. 30-35 i situasjoner med liten oversikt (som f. eks. en buss som blokkerer sikten for gående som kommer på fotjengerfelt rett foran bussen eller lignende) kan derfor være for raskt avhengig av forholdene generelt. Den andre bussituasjonen vet du jo ikke hvor raskt du egentlig kjørte i, så det er jo vanskelig å si noe om det. Brudd på vikeplikt for trafikk fra høyre i kryss er jo en klar feil, høyreregelen er bortimot ufravikelig.Ellers er det jo faktisk ikke bare situasjonene i seg selv som har noe å si, men hvordan du opptrer i dem. Hvis man f. eks. virker veldig distansert, ukonsentrert generelt - til tross for at man har foten på clutch og brems, så er det jo ikke sikkert at sensor er 100% sikker på at du faktisk har føttene der, og du skriver jo selv at du mistenker at han trodde du ikke var oppmerksom, gitt at han også tok føttene på sine pedaler. Det generelle inntrykket av hvor sikker (eller lite sikker) du virker kan også påvirke hvordan du oppfattes i slike situasjoner.Generelt skal det nok veldig mye til før man får sensor til å endre vurdering, det er bortimot no go. Om du lager en sak av det så vil det jo bare være ditt mot sensorens ord, og sensorens ord vil veie tyngst. Ta heller lærdom av det og kjør opp på nytt når du er helt klar Anonymkode: 99d84...58cTror nok at han undervurderte meg litt, og var såå sikker på at jeg kom til å suse rett forbi bussen uten å gi den en tanke. Kjørelæreren skal sette meg opp på oppkjøring så fort det går. 4 uker "karantene" så er det alt etter hvor lang ventelisten er. Skal kjøre i slikt miljø mer, for å få en feeling på hvor sakte er sakte nok. Skal kjøre med mamma. Hvis mamma ikke skvetter til og ikke føler seg utrygg, da gjør ingen det. Hun hylte da jeg kjørte i 30.... på en tom parkeringsplass -_- Er så usikker på om jeg bør "dumme" meg selv ned litt, og kjør litt saktere enn hva jeg føler er nok. Altså jeg kjører slik at jeg kontroll, men kanskje jeg bør legge meg 5 km/t under det? (kun i 30-50 alt over skal man jo holde fartsgrensen). Kjørelæreren maser på at jeg må kjøre fort nok, altså 50 i 50 sone, men hvis jeg gjør det samme i samme området, samme kryss, bare en uke senere, gjør det identisk som 10 ganger før, så får jeg plutselig kjeft! Neste gang gjør jeg som han sier, og får fortsatt kjeft. Blir så forvirret.Kjørte samme rundkjøringen tre ganger før oppkjøringen, samme vei, samme fil, skulle samme vei, men allikevel gjorde jeg det heeeelt galt tredje gangen. Da jeg poengterte at "jeg gjorde som du sa, TO ganger riktig, tredjegangen er det plutselig feil?!". Da ristet han bare på hodet og sa "hvem er kjørelæreren?.... ja nettopp". Den 2. gangen kom det en fotgjenger og jeg stoppet for han. Det var eneste forskjellen. Kjørte i den rundkjøringen 3 ganger i løpet av 10 minutter! Det er helt på trynet. Så jeg blir bare forvirret av han. Så det å ha ekstra kjøretimer før neste oppkjøring er bortkastet tid og energi. For jeg blir bare enda mer usikker og enda mer forvirret av å kjøre med han. En dag kan noe vær rett, men en halvtime senere så er det feil. ts Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Holititten Skrevet 2. november 2015 #12 Del Skrevet 2. november 2015 "To små ting som "kunne ha blitt en ulykke" Må si at jeg er glad for at du ikke fikke lappen! En ulykke er ikke en liten ting.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #13 Del Skrevet 2. november 2015 Ta bussen, du! Siden du svært sjeldent kommer med noe særlig produktivt, og heller komme med korte, irrelevante, lite meningfulle kommentarer kan du jo...Ta deg en bolle, du! Anonymkode: d4f90...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 2. november 2015 #14 Del Skrevet 2. november 2015 Hadde det vært en av tingene hadde du nok ikke strøket hadde du påpekt feilen din selv. Det var nok summen av flere feil som gjorde at du strøk. At man "aldri gjør disse feilene ellers" hjelper liksom ikke så mye for sensor - han ser jo bare hva du gjør der og da. Kjør opp en gang til, kanskje det går bedre da! Et tips er å øvelseskjøre mer så du blir mer sikker i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #15 Del Skrevet 2. november 2015 Det er bra å være selvsikker i trafikken, men du virker i overkant selvsikker, og lite villig til å ta selvkritikk, og det var kanskje dette sensor reagerte på?Du forteller at du hadde for høy fart inn i kryss der du hadde vikeplikt ("sitat: hadde jeg kjørt i 5 km/t saktere så hadde jeg sett han litt tidligere og stoppet en myk stopp. Der og da var det "fortsett eller bråbrems"), og at du hadde to tilfeller av usikkerhet rundt forbikjøring av buss på busstopp. (Også vikeplikt)Og så sier du at "det kunne blitt ulykker, men det gikk jo bra".Jeg tror nok at sensors mening er at du har undervurdert din egen fart i situasjonen, og samtidig overvurdert egne kjøreferdigheter. Anonymkode: 8fe9e...593 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #16 Del Skrevet 2. november 2015 "To små ting som "kunne ha blitt en ulykke" Må si at jeg er glad for at du ikke fikke lappen! En ulykke er ikke en liten ting..Leser du ikke hva jeg har skrevet? Det han mener er at "det at du kjørte rett fram kunne ha ført til en ulykke, fordi du kunne ha kjørt utenfor". En slik type "ulykke". Jeg passerte en buss. Det kunne ha ført til en ulykke. Fordi noen KUNNE ha løpt foran bussen. Og han fulgte ikke med på at jeg faktisk fulgte med på bussen, og forsikret meg for at ingen faktisk kom løpende foran bussen.Han hadde blikket festet mot bussen hele tiden. Jeg så det i øyenkroken min. Jeg sjekket bussen, så på andre siden av veien (i tilfelle noen kom løpende), dette sjekket jeg 2 ganger, frem og tilbake. Satt ned farten og inn med klutchen og kjørte sakte forbi bussen. La meg godt ut i siden i tilfelle den slang seg uti, men da måtte han ha vært farlig sein ute og stresset. Men gjorde det for å poengtere at "Jeg ser bussen, jeg passer meg", men dette fikk sensor med seg. Det å passere en buss må da være lov det også. Skal jeg stoppe for vær bidige buss, bare fordi den kjører inn i busslommen? Det ble da "to felt" siden busslommen var merket med "buss" og innover mot busskuret, og vanlig bredde på venstresiden (så gress i mellom høyre og venstre kjørebane). Skulle jeg virkelig ha stoppet og ventet? Han mente altså at jeg ikke slakket ned nok. I 40 sone, fin sikt hele veien, skal jeg da kjøre i 15 km/t når jeg passerer bussen? Jeg kjørte i ca 30-35 da jeg passerte, med klutchen inn (altså rullet forbi i 30) med foten på bremsen. Bussen blinket seg IKKE ut, det sto minst 5 personer å ventet, da jeg hadde passert så hadde maks 2-3 gått inn i bussen. Så da jeg passerte 2 veikryss unna så kjørte den ut (så det i midtspeilet). Jeg måtte da ha ventet farlig lenge hvis jeg skulle ha stoppet og ventet. Sensor tok foten på bremsen (gjorde seg klar til å bremse, bremset IKKE), i det vi så bussen kjøre inn i busslommen. Siden det var flatt så hadde jeg god sikt og så hvor mange som sto der, og foran. Ikke noe gangfelt etter busstoppet, men FØR busstoppet (noe bussen ikke blokkerte sikten for i det hele tatt). Jeg forstår bare ikke hvorfor den ble en feil.... Den andre hendelsen i 50 sonen, nja han kan ha følt at jeg ikke hadde kontroll, fordi han fulgte ikke med på hva jeg gjorde, men hva bussen gjorde. Så der forstår jeg at han kan ha tolket det som at jeg ikke hadde kontroll. Skulle kanskje ha bremset ned litt ekstra for å signalisere til han at "jeg ser bussen, jeg slakker ned farten ekstra for din del". Det i kryss var en feil, ikke stryk-grunnlag alene, men en dum feil jeg aldri skulle ha gjort. ts Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #17 Del Skrevet 2. november 2015 Du kjørte nok fremdeles for fort til at du kunne hatt noen reell sjanse til å stoppe dersom noen løp ut foran bussen. Selv om du hadde foten på bremsen så vurderte nok sensor at bremselengden uansett ville blitt for lang i den farten. Anonymkode: bd1e7...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #18 Del Skrevet 2. november 2015 Du kjørte nok fremdeles for fort til at du kunne hatt noen reell sjanse til å stoppe dersom noen løp ut foran bussen. Selv om du hadde foten på bremsen så vurderte nok sensor at bremselengden uansett ville blitt for lang i den farten.Anonymkode: bd1e7...674Men hva er da en reel fart når du passerer en buss? Skulle jeg ha stoppet og ventet? Selv om at den ikke blinket seg ut? Skulle jeg ha gått ned til 1. gir og krypekjørt forbi?Hadde jeg kjørt alene, uten at noen dømmer meg.. På denne plassen i det miljøet med 40 grense og masse humper i veien (kjørte i 32-35 nedover på grunn av alle humpene), så hadde jeg gått ned til 25 km/t innen jeg kommer til bakdelen av bussen, og i det jeg kommer til midten av bussen så bremser jeg forsiktig ned. Når jeg da kommer til ruten til sjåføreren i bussen så har jeg da kanskje 10-15 km/t (kommer an på miljøet og settingen, siden det var skole til venstre så hadde jeg gått ned til 10 km/t i det fronten min er på linje med ruten til sjåføreren). Da ser jeg foran, og er det klart så får jeg opp farten. Kommer det noen så blir det en myk stopp.Er det riktig? Er jeg da et hinder i trafikken? Hvis jeg gjør det slik som jeg "vil", stryker jeg fordi jeg kjører for sakte? Det er snakk om busslengden, ikke flere meter før jeg ser bussen, eller "der er det buss" også bremser jeg ned og kryper i 10 km/t helt til jeg har passert den. JEG hadde gjort det slik som jeg forklarer det over her nå, fordi det er skole like ved og jeg så tidlig at det sto flere ved bussholdeplassen. Ts Anonymkode: 0c2a3...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #19 Del Skrevet 2. november 2015 Uten at jeg har lest de andre svarene du har fått, så virker det jo som at "litt for høy fart" er en gjenganger, da.Hva mener du er lav nok fart i en trafikksituasjon der det kan oppstå en fare, TS? F.eks inn mot kryss med dårlig sikt, eller forbi buss der bussen kan kjøre/det kan komme folk som skal over veien, som løper foran bussen? Mener du at farten din er lav nok hvis du AKKURAT rekker å bråstoppe hvis det skulle komme noen?I så fall så må du jo gjøre noe med fartsforståelsen din, sett i forhold til potensiell fare. Du skal ikke trenge å bråstoppe hvis det løper en unge foran bussen, men du skal kunne bremse ned bekvemt og behagelig i en slik situasjon. Samme med veien fra høyre som du selv har kommentert, det skal ikke være slik at du behøver å bråstoppe hvis det kommer en bil fra høyre, men du skal ha tid nok til å skjønne at "her får jeg vikeplikt" - og dermed bremse ned mykt og behagelig.Det kan være litt vanskelig å få en skikkelig "feeling" for hvor lav fart du må ha for å klare å stoppe behagelig for en "plutselig" situasjon, ofte kan en fartsreduksjon på 5km/t være nok. Handler også litt om hvor beredt du er på å stoppe, om du bare holder foten klar på bremsen, eller om du faktisk har litt bremsetrykk i det du må reagere om det skulle komme noen.Eks: Forbi bussen i 35km/t, kontra forbi bussen i 30km/t og sensor kjenner at du faktisk holder igjen farten med bremsepedalen, vil oppleves meget forskjellig. Anonymkode: 16d75...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 2. november 2015 #20 Del Skrevet 2. november 2015 Siden du svært sjeldent kommer med noe særlig produktivt, og heller komme med korte, irrelevante, lite meningfulle kommentarer kan du jo...Ta deg en bolle, du! Anonymkode: d4f90...c1bJeg liker å ikke dø når jeg ferdes i trafikken, jeg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå