Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Ja det virker veldig tilfeldig :) Jeg tror og håper dere vil møte forståelse. Har aldri hørt at de er så firkantet i slike tilfeller ;) Jeg har tidligere kjent til damer som har fått barn sammen (via Danmark tror jeg) og jeg har alltid vært så nyskjerrig på hvordan to damer avgjør hvem som skal være gravid? For oss var det jo ikke noe valg liksom :P 

Uansett, gratulerer! Vi har termin nesten samtidig, jeg har 16 juli men er ikke 12 uker før 3. jan...?

Oi så gøy! Kjempekult jo :hjerte: Dobbel glede til dere :rodmer: Jeg synes tvillinger er så fint, som å få to overraskelser i kinderegget liksom! Haha :hoho: Og tenk at de alltid vil ha hverandre og kommer til å dele livet fra første øyeblikk :hjerte: Det blir nok sikkert kjempefint for dere. 

Jeg synes soving til enhver tid burde vært tillat for gravide. Jeg eeer så trøtt og sliten om dagen. En uke etter nyttår så må legen gi meg gradert sykemelding for jeg orker ikke jobbe fullt, det er rett og slett for tungt... 

Haha, det er ingen fasit på hvem som skal være gravid. Hvis begge ønsker det, er det vanlig at den eldste får nr en og den yngste nr to. I vårt tilfelle ville jeg gjerne bære fram barnet, hun ville helst slippe, så enkelt valg :) Vet om noen som blir gravide samtidig, eller prøver samtidig, og det er jeg glad for at ikke vi har gjort! Må være superslitsomt med et spebarn og en høygravid mor samtidig! Ille nok når vi begge er pms om vi ikke også skulle vært gravide samtidig :fnise:

31 minutter siden, trudb skrev:

Soving skulle vært lagt inn på obligatorisk tid i en dagskalender. Men med to andre troll rundt beina mine hvor søsken kjærligheten blomstrer for fult må jeg pent klare meg fra 7 om morningen til min mann kommer hjem halv 4 på ettermiddag:P Det har skjedd endel i julen att jeg står med ytterklær å sko klare når han kommer inn døra bare for å komme meg fortest mulig ut huset på en lufte tur med hunden for å hvile hode litt, kommer hjem å slenger meg rett på sofaen:P Vurdete å starte å rydde ista men nei idag får huset bare flyte det kommer ikke besøk før Torsag:D

La det flyte :) Høres ut som du har slitsomme dager! Skal de i barnehage igjen etter jula eller er du hjemme med dem på heltid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Emiliania skrev:

Det er så veldig tilfeldig egentlig, noen blir gravide kjapt mens det tar tid hos andre. Av og til sitter jeg og heier på damene som har slitt seg gjennom flere måneders prøving. JEg er jo selvfølgelig like happy for de som blir gravid kjapt, men det er litt ekstra spesielt når man har slitt over lengre tid. 

----

@trudb Gratulerer! Skjønner at du ble paff, med to stykker inni magen. Blir veldig hektisk ja! 

----

Er litt merkelig det, at jeg er kvalm og føler for å kaste opp, for så å føle meg bedre når jeg propper i meg litt popcorn. :fnise: I tillegg er jeg overrasket over omtrent null vektoppgang til tross for at jeg spiser som en gal!

Jeg skal veies 7 januar å jeg blir rimelig overaska hvis ikke jeg har gått endel opp i vekt for man finner meg stortsett i kjøleskapet gomlende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trudb skrev:

Jaja da får jeg slenge inn en ny oppdatering her var hoss legen igjenn idag hvor det ble konstantert 1 ett bankende hjerte ikke nokk med det men vi fikk konstantert 2 bankende hjerter å jeg kjente litt panikk bre seg over meg gitt...fy søren så mange rare tanker som kan fyke gjennom ett hode på så kort tid gitt:P Vi har to fra før på 6 og 3 år så hvis vi føler vi ikke har det travelt nokk så skal vi vist få kjenne på den:D Formen min ellers er igrunn veldig fin men jeg kan ikke spise meg skikkelig mett for da blir jeg kvalm og hvis jeg er sulten så blir jeg åsså kvalm så går nå å småspiser meg gjennom dagen:D Også kan jeg sove døgnet rundt om jeg får lov:D (men det får jeg ikke):P

Gratulerer så mye @trudb! Kan tenke meg det var en sjokkartet opplevelse, men det går seg jo til :) Dere har jo litt trening fra før av også, så det tar nok ikke så lang tid før rutinene sitter :tommel: 

Jeg var litt nervøs for tvillinger selv siden vi har en fra før, men hadde det vært sånn at vi skulle hatt to så hadde jo det gått fint også. Dobbel glede :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøken Vims skrev:

Gratulerer så mye @trudb! Kan tenke meg det var en sjokkartet opplevelse, men det går seg jo til :) Dere har jo litt trening fra før av også, så det tar nok ikke så lang tid før rutinene sitter :tommel: 

Jeg var litt nervøs for tvillinger selv siden vi har en fra før, men hadde det vært sånn at vi skulle hatt to så hadde jo det gått fint også. Dobbel glede :hjerte: 

Det går seg nokk til når man bare kommer inn i gode rutiner. Det første som føyk gjennom hode mitt att ånei vi må ha ny bil igjenn:P det va min største bekymring en stund så kom bekymringa for fordeling av romma hahaha noe så teit å bekymre seg over. Vi er jo heldig å har stort hus med mange muligheter og soverom nok:) Det blir nok kjempe gøy for oss alle men nå kan jeg med sikkerhet si att nå er det stopp med babyer her i hus 4 stk burde vell gi meg grå hår nok i noen år fremmover:P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Shabachtani skrev:

Er det for sent å bli med? :) Jeg passerer den magiske 12. uke på nyttårsaften og har termin ca. 17. juli. Egentlig ble jeg med på KG for å være med i "prøvetråder" fordi jeg skulle bli gravid via inseminasjon og regnet med at det ville ta en stund, men den satt på første forsøk :O Så det går visst an å bli veldig plutselig gravid også for oss som ikke blir det på gamlemåten, fikk faktisk helt sjokk selv om barnet selvsagt da egentlig er planlagt :) 

Vi er kanskje en litt utradisjonell familie, jeg er gift med en annen dame. Vi to skal ha omsorgen for barnet. Men far er en venn av oss, som også vil være involvert fra dag en og ha regelmessig samvær med barnet. Han bor dog langt unna oss i en annen landsdel, så han blir nok i stor grad feriepappa :) Vi er ganske spent på hvordan helsepersonell etc. vil ha forståelse for at et barn skal ha tre foreldre - på ultralyd står det f eks at jeg bare kan ha med en ledsager... Og begge vil bli kjempetriste for å være den som ikke får bli med. Håper det løser seg med en telefon til sykehuset...

Ellers vil jeg gjerne følge andre som er like gravide som meg :) Har få venninner og mest kompiser, så håper å få inn litt østrogen via KG! 

Gratulerer og velkommen! Jeg legger deg inn i terminlista i førsteinnlegget :tommel:

Jeg antar at begrensningen i antall som kan være med på ultralyd er satt sånn at man ikke skal komme drassende med hele storfamilien, og jeg ville blitt veldig overrasket om de lager problemer for dere. Håper det ordner seg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, trudb skrev:

Det går seg nokk til når man bare kommer inn i gode rutiner. Det første som føyk gjennom hode mitt att ånei vi må ha ny bil igjenn:P det va min største bekymring en stund så kom bekymringa for fordeling av romma hahaha noe så teit å bekymre seg over. Vi er jo heldig å har stort hus med mange muligheter og soverom nok:) Det blir nok kjempe gøy for oss alle men nå kan jeg med sikkerhet si att nå er det stopp med babyer her i hus 4 stk burde vell gi meg grå hår nok i noen år fremmover:P:D

Hehe, ja det kan fort få noen praktiske konsekvenser når det kommer en ekstra ;) Godt dere har god nok plass i huset da, en bil er jo litt mindre styr å bytte. 

Synes han ene vi har har gitt meg mer enn nok av grå hår, så lurer på hvordan jeg blir seende ut når vi får en til :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjertet sank mange hakk i går, og jeg er redd det begynner å gå galt...? Mannen og jeg hadde sex i går, og etterpå var det masse friskt blod, over alt... Ingen smerter eller noe, men jeg er så redd det er en indikasjon på MA eller begynnende SA. Er det vits i å gjøre noe, eller må vi bare vente? UL er om to uker, det er så lenge til... Alle private er stengt nå, og fastlegen kan vel ikke gjøre noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: 

Det KAN hende at du blør pga sex i og med at vi gjerne har litt skjørere slimhinner. Det er visstnok ikke uvanlig. Det eneste fastlegen kan gjøre nå er å måle hcg (med mindre legen har eget ul) og sjekke hvor blødningen kommer fra. 

Håper det går bra! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sisti Det kan godt være det er slimhinnene. Opplevde noe lignende med Vesla, begynte å blø etter samleie. Var rundt uke 9 rundt den tiden. Sjekk HCG hos fastlegen, kanskje? Var det vi fikk beskjed om å gjøre på legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Emiliania skrev:

@Sisti Det kan godt være det er slimhinnene. Opplevde noe lignende med Vesla, begynte å blø etter samleie. Var rundt uke 9 rundt den tiden. Sjekk HCG hos fastlegen, kanskje? Var det vi fikk beskjed om å gjøre på legevakten.

Jeg vet det er vanlig med blødning etter samleie, men greide jo så klart komme over info som sa at i 30% av tilfellene vil blødning etter samleie indikere MA. Siden jeg ikke har symptomer heller er jo det ganske sannsynlig. Jeg reiser på jobbreise på søndag, så jeg rekker nok ingen hcg test før slutten av neste uke (kan jo ikke ta denne uka pga fridager) , og da vil jeg jo få svar på den samme dag som ul om to uker. 

Skal prøve å ringe Ivf-klinikken min, men er ganske sikker på at de har romjulsstengt. Æsj altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg vet det er vanlig med blødning etter samleie, men greide jo så klart komme over info som sa at i 30% av tilfellene vil blødning etter samleie indikere MA. Siden jeg ikke har symptomer heller er jo det ganske sannsynlig. Jeg reiser på jobbreise på søndag, så jeg rekker nok ingen hcg test før slutten av neste uke (kan jo ikke ta denne uka pga fridager) , og da vil jeg jo få svar på den samme dag som ul om to uker. 

Skal prøve å ringe Ivf-klinikken min, men er ganske sikker på at de har romjulsstengt. Æsj altså! 

At 30% av blødninger etter samleie skyldes SA synes jeg høres veldig rart ut. Jeg har jo hatt en haug med blødninger som skyldes skjøre slimhinner, og blødninger pga skjøre slimhinner kommer jo av sex, fysisk anstrengelse, hosting/nysing osv. Så hvis du har hatt en styrtblødning etter etter sex vil jeg iallefall tippe at det kommer av et bristet blodkar. Hvordan går det med blødningen nå? Har den stoppet, gått over til spotting? 

Jeg ville også kastet meg over telefonen og ringt rundt for å prøve å få en privat ul-time. Både for å få svar, og for å få avklart hva som skjer. For hvis det er en SA på gang burde du vel ikke dra på jobbreisen.

Krysser fingrene for deg! :klem: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Frøken Vims skrev:

At 30% av blødninger etter samleie skyldes SA synes jeg høres veldig rart ut. Jeg har jo hatt en haug med blødninger som skyldes skjøre slimhinner, og blødninger pga skjøre slimhinner kommer jo av sex, fysisk anstrengelse, hosting/nysing osv. Så hvis du har hatt en styrtblødning etter etter sex vil jeg iallefall tippe at det kommer av et bristet blodkar. Hvordan går det med blødningen nå? Har den stoppet, gått over til spotting? 

Jeg ville også kastet meg over telefonen og ringt rundt for å prøve å få en privat ul-time. Både for å få svar, og for å få avklart hva som skjer. For hvis det er en SA på gang burde du vel ikke dra på jobbreisen.

Krysser fingrene for deg! :klem: 

Jeg tolket tallet som at før man vet hva blødningen skyldes, er det i 30% av tilfellene pga uoppdaget MA. Hvis man finner ut at den skyldes skjøre slimhinner er det derimot ikke farlig. Men sex kan også gi bevegelse i livmor som da slipper blod_hvis_ det er noe galt med foster (altså sex i seg selv er ikke farlig, men kan få kroppen til å gi tegn på at noe er galt). Så inntil videre vet jeg jo ikke hva det skyldes. Det var ganske mye blod, men det kan jo også skyldes ulike kroppsvæsker... Men slike tall må nok tas med en klype salt. 

Blødningen ser ut til å ha stoppet. Ivf-klinikken og alle andre private jeg finner har juleferie til over nyttår. Så jeg må vel bare vente... :( 

Takk for svar, dere er gode! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg tolket tallet som at før man vet hva blødningen skyldes, er det i 30% av tilfellene pga uoppdaget MA. Hvis man finner ut at den skyldes skjøre slimhinner er det derimot ikke farlig. Men sex kan også gi bevegelse i livmor som da slipper blod_hvis_ det er noe galt med foster (altså sex i seg selv er ikke farlig, men kan få kroppen til å gi tegn på at noe er galt). Så inntil videre vet jeg jo ikke hva det skyldes. Det var ganske mye blod, men det kan jo også skyldes ulike kroppsvæsker... Men slike tall må nok tas med en klype salt. 

Blødningen ser ut til å ha stoppet. Ivf-klinikken og alle andre private jeg finner har juleferie til over nyttår. Så jeg må vel bare vente... :( 

Takk for svar, dere er gode! 

Uff, det er utrolig slitsomt å gå rundt i uvisshet. Uansett er det et godt tegn hvis blødningen har stoppet og det ikke har kommet klumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Uff, det er utrolig slitsomt å gå rundt i uvisshet. Uansett er det et godt tegn hvis blødningen har stoppet og det ikke har kommet klumper.

Ja det er det. Gruer meg også masse til denne teite jobbreisen jeg skal på, jeg må være "på hugget" hele tiden, så jeg må jo bare finne en måte å fortrenge bekymringene på. Men jeg tror ikke det er noen SA på gang, det er egentlig MA jeg har vært redd for de siste ukene, så jeg tror ikke jeg plutselig blir dårlig på denne reisen - håper jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, klarte å finne en privat jordmor med åpent i romjula, så skal dit om to timer! :)  føler meg litt hysterisk nå, men pyttsann :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sisti skrev:

Ååh, klarte å finne en privat jordmor med åpent i romjula, så skal dit om to timer! :)  føler meg litt hysterisk nå, men pyttsann :P 

Så bra! Synes ikke det er hysterisk i det hele tatt. Det er utrolig slitsomt å gå rundt i uvisshet.

Krysser fingrene gir deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, Sisti skrev:

synes ikke du er hysterisk, er bedre å forsikret at alt er bra. Krysser fingre for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk heldigvis strålende! Så en liten (3 cm!) flekk som veivet litt med armene, og lå med ryggen til. Den nektet å flytte seg selv om jordmor forsøkte å få den til å snu seg, men alt så hvertfall bra ut. :rodmer: hun mente blødningen var uskyldig, og vi trengte ikke være redde for å ha sex igjen. Mannen har likevel satt ned foten for sengekos de neste ukene, han ble jo ganske bekymret han også av alt blodet. 

Nå tror jeg at jeg skal greie å slappe mer av fremover, skal jo litt til for at det går galt nå. :) 

Takk for støtten her inne! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sisti skrev:

Alt gikk heldigvis strålende! Så en liten (3 cm!) flekk som veivet litt med armene, og lå med ryggen til. Den nektet å flytte seg selv om jordmor forsøkte å få den til å snu seg, men alt så hvertfall bra ut. :rodmer: hun mente blødningen var uskyldig, og vi trengte ikke være redde for å ha sex igjen. Mannen har likevel satt ned foten for sengekos de neste ukene, han ble jo ganske bekymret han også av alt blodet. 

Nå tror jeg at jeg skal greie å slappe mer av fremover, skal jo litt til for at det går galt nå. :) 

Takk for støtten her inne! :klem:

Hurra! :strix: 

Mannen satte også foten ned for sengekos i dette svangerskapet etter blødningen jeg hadde i forrige svangerskap! Men det er som regel et blodkar som brister og det er jævlig nok når det blør. Men deilig at dere kan slappe av nå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...