Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Sitat

Fra og med 2007 skal isofix være standard på nye biler. Når det gjelder biler som er produsert før 2007 har det vært litt forskjellig praksis blant produsentene, noen biler har isofix, andre ikke. HER er en liste over biler som har isofix fester, mange tror isofix kun finnes på de aller nyeste bilene, dette stemmer ikke helt. Den eldste bilen med isofix på denne listen er fra 1997.

kilde: http://sikringavbarnibil.blogspot.nl/2007/10/hva-er-isofix-hvilke-biler-har-isofix.html

ISOFIX basen er for biler som ikke har innebygd ISOFIX. Isofix er en festningsmekaniske i bilen, hvor man kan feste barnestolen til karosseriet. :sjenert: Det er bare en ekstra sikring av bilstolen egentlig.. 

Og nå holder jeg munn. Jeg har lite peiling på bilstoler egentlig, vi sjekker tester og ser hvilke som er mest sikker. Slik at vi vet at Vesla sitter trygt. For mini har vi en maxi-cosi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er klar over det @Emiliania :) Det jeg mente var at babystolen og basen er separat, hvor da basen har isofix-feste. Slik at man bare kan klikke av og på babystolen som man tar mye ut og inn av bilen. Mens for eldre barn er isofixfestet innebygget i bilstolen, altså at det ikke kan tas av. Vet at man også kan feste stolen med belte, men det tryggeste alternativet er isofix, om man har bil med dette :)

Men ja... mye å sette seg inn i :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sjela skrev:

Er klar over det @Emiliania :) Det jeg mente var at babystolen og basen er separat, hvor da basen har isofix-feste. Slik at man bare kan klikke av og på babystolen som man tar mye ut og inn av bilen. Mens for eldre barn er isofixfestet innebygget i bilstolen, altså at det ikke kan tas av. Vet at man også kan feste stolen med belte, men det tryggeste alternativet er isofix, om man har bil med dette :)

Men ja... mye å sette seg inn i :ler:

:fnise: Jeg skrev bare basert på det jeg så, ble liksom så mye prat over den basen. Og jeg leste kanskje bare sånn halvveis, hodepine og lesing går ikke helt sammen merker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg sendte faktisk mail til mimmis.no for å spørre om forskjellen på Cabriofix og Pebbles, fordi utifra beskrivelsen på nettsiden deres var det jo umulig å forstå forskjellen. Og der står det ingenting om hvilken base som passer til hva. Men de svarte bare "forskjellen står på nettsiden" så da var jeg like langt, og siden har jeg ikke orket å tenke på det. :fnise: Vurderer jo også Britax-setet, så må vel innom en butikk og fysisk prøve de setene, og forvirre meg selv enda mer. Er jo nesten skummelt å gå innom butikkene føler jeg, for man bombarderes med informasjon og aner ikke hva som er nyttig/viktig/riktig.

Bleiebøtter tror jeg ikke jeg skal orke å tenke på en gang. Ikke ennå. Får vente til badet stinker bleier. :ler: 

En venninne hadde Pebbles setet, og når Cabriofix og Pebblesen stod ved siden av hverandre var forskjellen at Pebblesen kanskje var litt mer bakoverlent i ryggen, altså at barnet "sitter" litt mer i Cabriofixen, uten at barnet på noen måte sitter rett opp og ned i det heller. Lurer på om Pebblesen var en liten anelse større også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2016 at 15.15, Frøken Vims skrev:

Jeg har lagt på meg 7-8 kg hittil. Har nok lagt på meg litt over det hele, men i hovedsak er det mage og pupper. Har gått opp fra 75c til 80e i bh, og sf-målet ligger over det grønne normalområdet på helsekortet :fnise: Jeg fikk stor mage sist også, selv om babyen var helt på gjennomsnittet. Ikke fikk jeg strekkmerker heller, og magen trakk seg fint tilbake i løpet av et par måneder, så jeg prøver å ikke stresse med det, selv om jeg føler meg som en hval :eeeh: Ihht nhi ligger jeg på normalen hva gjelder vektoppgang, men jeg skal innrømme jeg stresser litt med kostholdet da jeg godt kunne tenke meg å lande på 12-15 kg fremfor 18-20 som sist gang. Mistenker jeg havner rundt 18 kg som sist da, for jeg spiste ikke for to da heller. Sommerkroppen 2016 here I come :hoho:

Jeg tror at det meste forsvinner etter fødsel ;) Jeg er faktisk bekymret for  at mine +6kg er for lite så jeg gleder meg til jordmortime om en uke for å måle og spørre henne :) 

Strekkmerker ja... Har mange fine streker :hjerte: 

Den 31.3.2016 at 15.36, augustmami skrev:

JEG FÅR EN GUTT :babygutt: Termin forblir den samme, 25. august. 

Vi kjøpte litt klær i dag, noen få plagg for å feire kjønnet. Ellers må absolutt alt handles enda, vogn og seng og bilstol og hele pakka. Gleder meg egentlig veldig! 💙

Gratulerer!! :strix: 

23 timer siden, Sisti skrev:

Argh, beklager tomt innlegg over, hater sitatboksene på KG for tida! Men gratulerer med gutt i magen, @augustmami :) 

Jeg er i uke 23 og har lagt på meg 7 kg. Syns det er litt "vanskelig" dette med vekt, for rett før jeg ble gravid slanket jeg meg. Så nå er jeg faktisk på samme vekt som før jeg slanket meg, og det er jo helt greit det (og klærne mine passer faktisk bedre nå enn sist jeg veide det jeg veier nå). Men siden jeg gikk fra slankekost til gravidkost hadde jeg ikke noe "normalt" kosthold å sammenligne med, så jeg er ganske sikker på at jeg spiser altfor mye i forhold til hva jeg egentlig trenger. Så jeg regner med å gå opp mer enn nødvendig sånn sett. Men det stresser meg ikke så veldig, jeg føler ikke jeg fråtser eller noe, og jeg vet jo at jeg kan gå ned i vekt igjen senere, så det får bare gå som det går. :) 

Jeg mener og tenker at man bør spise når man er sulten når man er gravid. Selvfølgelig finnes det "grenser" både ved for lite og for mye. Selv vet jeg at jeg spiser alt for mye sukker og usunt :( men synes det er vanskelig å la være. Trodde egentlig at jeg hadde gått opp mye mer. Det viktigste er vel at man får i seg vitaminer, grønnsaker og ting som kroppen trenger :jepp: 

23 timer siden, Emiliania skrev:

Heldiggrisen, har skikkelig tigerstriper på magen. :jepp: Og verste var jo at de ikke kom før uke 38. Jeg gikk selv opp 15-16 kg. Håper det er det samme denne gangen. :jepp: Og årets sommerkropp blir badeballkroppen ja. :fnise: 

Gratulerer så mye med den lille gutten! :jepp: 

Her kom de i uke 8... Er det samme nå som i uke 19 så mulig at det ikke blir flere :) Jeg er en av de som er stolt over de og føler at det hører med ;) Nekter å la de påvirke meg hverken nå eller senere :riste:

4 timer siden, Sjela skrev:

Det forstår jeg veldig godt :)  Ikke moro å bytte skole midt i skoleåret.

Så bra! Det er nok et bra kjøp :) Vi får vel kanskje bestille vogna snart. Må bare få malt soverommet først så vi kan legge alle babytinga inn der. Nå har vi innkjøpene litt all-over-the-place :ler: 

Dette med Maxi cosiene tenker jeg er ren business! De har den såkalte toppmodellen fra i år som med 2-way-fixen kan brukes til stol nummer to. Men etter bare ørlite hoderegning vil jo allikevel bilstol 1 og bilstol 2 bli billigere om man velger den rimeligere stolen Cabriofix med isofixfeste. Jeg er nå låst på denne og synes at 2500 kroner er mer enn nok å bruke på en bilstol som skal benyttes knapt 9-12 mnd. Pebbles plus er kjempefin og har i tillegg et spedbarnsinnlegg, MEN med understellet kommer det jo på nærmere 5000 kroner! Det er mye penger :sjenert: 

Jeg leste i en dagbok at den bleiebøtta fra Barnas hus ikke var mye å skryte av, og at Korbell sin er mye bedre. Jeg ser den er gratis på Mimmis nå, så lurer på om jeg skal bestille den. Posene er selvsagt ikke gratis da... Men det virker jo gørrkjekt med en bøtte som hindrer lukt, for å gå ut med søpla etter hvert bleieskift orker jeg bare ikke :ler:

Det lammeskinnet du kjøpte, er det til vogna? Er det sånn kortklipt? Det bør vel vi også kjøpe. Mye å tenke på... Har du forresten fått BBHugme-en? Mannen ELSKER den og bruker den som pute om natten :ler: Når jeg sitter oppreist bruker jeg den i korsryggen eller som nakkestøtte, så det er virkelig flerbruksmuligheter med den puta der :nigo:

Virker som det er rimeligere å kjøpe med base. Vi kommer til å kjøpe en med base som første stol og så går vi antagelig over til Cybex med pute etterhvert. Og det med at man ikke trenger base til etterfølgende seter er jeg fullstendig enig i, det er jo ingen vits ;) Vi har kommet fram til at Maxi Cosi Cabriofix med isofeste eller Recaro Privia virker som de beste alternativene :jepp: Vi kommer til å gå for et av dem. 

3 timer siden, Frøken Vims skrev:

Ifht diskusjonen om bilsete er vår erfaring at man ikke har samme behovet for base til stol nr2 da setet uansett er så stort at det er sjelden man tar det ut. Med det første setet så bærer man jo gjerne babyen i det til/fra bilen, i butikken osv, så da er det kjempepraktisk med en base man bare klikker setet fast i. Med sete nr 2 er den eneste praktiske fordelen jeg kan komme på hvis man flytter setet mye mellom to biler feks, men da vil vel isofixen gjøre nesten samme nytten? :vetikke: Vi har uansett kjøpt en stol tiil hver av bilene da det blir litt for mye styr å flytte en svær bilstol med den ene armen, samtidig som man bærer en unge under den andre, annenhver dag ;) 

Vi har Maxicosi Cabriofix fra før som skal gjenbruke, og den var iallefall bra nok for oss :) 

ifht bleiebøtte har vi den fra Korbell, og den har jo forsåvidt gjort nytten sin den, men helt luktfri er den ikke. Et vennepar har den fra barnas hus, og jeg synes nesten den virket bedre :vetikke: 

:jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken bleiebøtte de har på barnas hus, men vi har brukt  angelcare til storebror og den har fungert greit. Den var ganske luktfri i begynnelsen, men nå når bleiene blir ganske heavy på lukt er det noen ganger litt dunst fra bøtta. Er uansett fornøyd med den. Og refillene kjøper jeg billig på ebay 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
10 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Salg på Voksi Urban vognpose på flust: https://www.flust.no/barn-og-baby/barnevogn/vognposer/voksi-urban-pose/?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CMTl2LiK8ssCFYL4cgod28AIag

Det er litt utplukket, med fortsatt igjen av basisfagene :tommel: 

Sukk, akkurat nå som vi ikke har mer penger igjen før lønn (fordi vi nettopp bestilte tur til Asia om en uke :nigo:). :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på Lilleprinsen.no har de stort, korthåret soveskinn av merinoull (mulesingfri) på tilbud :nigo: Digger salg! 

Ang. bleiebøttediskusjonen så holdt den fra Barnas Hus for vår del, vi tømte den hver kveld for å unngå lukt (vi har varmekabler på gulvet, og da _stinker_ bleiene etter en liten stund!!) Etterhvert som hun ble større droppet vi å bruke bleiebøtta til bæsjebleier, vi pakket de inn i sånne lilla bleieposer fra Libero og kastet dem rett i søppelspannet ute istedet..orket ikke den lukta på badet :ler: Men så er jeg litt sånn rar kanskje ifht lukter, spesielt på bad (og kjøkken!) Jeg klarer det bare ikke :sjenert: Andre reagerer gjerne ikke, men jeg kjenner det med en gang og klarer nesten ikke å gå på do når det lukter fra før! 

Åh, Asiatur hørtes digg ut @Sisti - det kommer tidsnok vognposer på salg igjen! Vi som får sommerbarn trenger jo strengt tatt ikke vognpose i starten..vi hadde ihvertfall ikke det sist, det holdt lenge med vanlig dyne oppi bagen :Nikke: God tur til Asia, hvor er det dere skal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sisti skrev:

Sukk, akkurat nå som vi ikke har mer penger igjen før lønn (fordi vi nettopp bestilte tur til Asia om en uke :nigo:). :glare:

Åh, Asia :hjerte: Hvor skal dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Diddles skrev:

Og på Lilleprinsen.no har de stort, korthåret soveskinn av merinoull (mulesingfri) på tilbud :nigo: Digger salg! 

Ang. bleiebøttediskusjonen så holdt den fra Barnas Hus for vår del, vi tømte den hver kveld for å unngå lukt (vi har varmekabler på gulvet, og da _stinker_ bleiene etter en liten stund!!) Etterhvert som hun ble større droppet vi å bruke bleiebøtta til bæsjebleier, vi pakket de inn i sånne lilla bleieposer fra Libero og kastet dem rett i søppelspannet ute istedet..orket ikke den lukta på badet :ler: Men så er jeg litt sånn rar kanskje ifht lukter, spesielt på bad (og kjøkken!) Jeg klarer det bare ikke :sjenert: Andre reagerer gjerne ikke, men jeg kjenner det med en gang og klarer nesten ikke å gå på do når det lukter fra før! 

Bleiebøtte på varmekabler ja :spy: Vi sluttet også med bleiebøtte og gikk over til å bruke hundeposer etterhvert som bleiene ble mer, kremt, aromatiske. I starten er det jo greit med bleiebøtte da.

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chandra skrev:

Har noen a dere kjøpt vognpose på flust.no og vet hva frakten blir på? ☺️

146,- til Oslo 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GulSol

I dag er jeg 20 fullgåtte uker! Jippi. I morgen viser svangerskapsappen min 50%, er nesten uvirkelig for meg at tiden går så fort (men enda så sakte...). Magen min vises mer og mer for hver dag, det elsker jeg. Vi skal annonsere graviditeten på facebook rundt 17. mai, da er jeg uke 26 og sikkert veldig synlig gravid. Wiiii. :hjerte:

Vi har handlet.. Åh, som vi har handlet. I går kjøpte vi en kjempesøt blå fleecedress fra MeMini til vinteren. Siden barnerom enda er langt unna måtte jeg ordne en eske å ha alt i, så ikke alt ligger strødd over stuebordet hele tiden. Orden. :hjerte: Har også funnet ut at jeg elsker nettbutikken carmell.no! Så mye fine saker. 

Jeg var hos kiropraktor. Har hatt litt vondt i bekkenet den siste tiden og siden kjæresten skulle til kiropraktor slengte jeg meg bare med for å være på den sikre siden. Viste seg at bekkenet mitt på høyre side er i "vranglås", så vi jobbet litt med å jevne ut det. I dag har jeg j*vla vondt. Sitter med ispose bake i ryggen, etter anbefaling fra legen da. Han sa jeg burde gjøre det i går kveld også, men det glemte jeg såklart. Kjente det i natt for å si det sånn! Er veldig glad jeg dro, kunne blitt et veldig smertefullt svangerskap om jeg hadde ventet lengre. 

Hvordan går deres dager? Plager? Gleder? :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25+3 idag og synes nesten ukene raser avgårde og føler på at det ikke er så lenge igjen :P Magen er ganske stor og har begynt å dra i ryggen slik at å stå ikke går mer enn i korte perioder. Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 6 og det blir jo ikke bedre men har heller merket en forverring siste tiden. Tror dette er siste mnd med arbeid for min del.. @augustmami bekkenproblemer kan være veldig hemmende og vondt. Det hørtes ikke ærlig godt ut med låsning akkurat, tror ikke jeg har hatt det men høres ikke ut som noe å ha heller :troest:

Lillemann derimot, han har det utmerket! Mye aktivitet nå og det er bare såvidt jeg får lov til å sove på natta :fnise: Tok vel en time før han la seg til i går kveld... Veldig koselig! :hjerte: Jeg har jo også hatt en UL til, det står endel om den i dagboken :jepp: Der står det også litt om utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GulSol
6 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg er 25+3 idag og synes nesten ukene raser avgårde og føler på at det ikke er så lenge igjen :P Magen er ganske stor og har begynt å dra i ryggen slik at å stå ikke går mer enn i korte perioder. Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 6 og det blir jo ikke bedre men har heller merket en forverring siste tiden. Tror dette er siste mnd med arbeid for min del.. @augustmami bekkenproblemer kan være veldig hemmende og vondt. Det hørtes ikke ærlig godt ut med låsning akkurat, tror ikke jeg har hatt det men høres ikke ut som noe å ha heller :troest:

Lillemann derimot, han har det utmerket! Mye aktivitet nå og det er bare såvidt jeg får lov til å sove på natta :fnise: Tok vel en time før han la seg til i går kveld... Veldig koselig! :hjerte: Jeg har jo også hatt en UL til, det står endel om den i dagboken :jepp: Der står det også litt om utstyr. 

Dagbok?! :ph34r: Springer for å lese! Kanskje jeg burde lage meg en sånn en selv...

Det høres ikke godt ut med bekkenløsning, også fra uke 6 også.. Huff.. :troest: 

Åååå, så kos med aktivitet. :hjerte: Tror jeg akkurat såvidt klarte å kjenne en bevegelse i går kveld, håper det merkes bedre snart! Jordmor på UL sa at siden morkaken min ligger i fremre vegg så vil det kanskje gå litt lengre før jeg merket noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du! Kjempekoselig i tillegg til at du skriver ned hva som skjer ;) Jeg skal bruke den når jeg lager til babybok feks! Morkaka ligger framme her og men jeg har likevel merket bevegelse siden uke 14 tror jeg... Men det ble først tydelig rundt oul tror jeg, og regelmessig noen uker senere. 

Det går bra altså, det er bare sånn det er ;) Håper selvfølgelig på at neste svangerskap blir "enklere" og satser på å forebygge ved å trene styrke bla. Jeg lengter etter markløft og benkpress :hjerte: Håper jeg klarer å holde på med det etter fødsel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg merker veldig mye aktivitet i magen, greit å vite at alt er OK sånn sett!

Magen min er ikke særlig stor, jeg merker ikke noe til den egentlig. Ikke er det tungt og ikke i veien for noe som helst, heldigvis. Det er nå i alle fall synlig at jeg er gravid, men folk gjetter at jeg har termin rundt august/september og blir lett himmelfalne når de får høre at det er i midten av juli. Det hjelper nok at jeg er veldig høy, litt mer plass oppover før babyen vokser utover :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også høre at magen min er liten! Jeg er 26+2 i dag. Men jeg synes ikke den er liten, den har jo aldri vært så stor som den er nå :P og større skal den bli ;)

Ellers er jeg i uforskammet god form, synes jeg! Selv om jeg sover dårlig innimellom og har halsbrann, har jeg ingen bekkenplager, kvalme eller noe annet. Tror jeg er skikkelig heldig. Det er viktig å sette pris på formen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...