Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Er visst vanlig med kontroll i uke 16 ;) Jeg skal til jordmor da. Time bestiller du via helsestasjonen. Når jeg fikk innkalling til oul så fulgte det med et skjema som måtte sendes til fødeavdelingen, regner med at dette skjemaet også "bekrefter" at du skal føde der? Å søke selv er kanskje mer aktuelt i større byer...

Uke 16 tror jeg det er blodsukker/prosent og urin :)

Tok det lang tid fra legen sendte inn søknad om OUL til du fikk brevet i posten? Jeg er en planleggingsfreak og har lyst til å vite datoen nå med en gang :fnise: Kjekt at du har litt innsideinfo til oss ;) 

---

I går og i dag er det veldig ubehagelig i nedre del av magen. Jeg tror det kanskje strekker litt til og fra. :klo: Er jo ikke så mye å gjøre med det akkurat :P Jeg merker at uggenheten er mye bedre. Selv om jeg spydde i går kveld :hoho: Så er jeg ikke så uggen og kvalm som jeg har vært tidligere. Men trøtt! DET kan jeg skrive under på. Har denne uken sovet 2-3 timer på sofaen etter jobb hver eneste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Er visst vanlig med kontroll i uke 16 ;) Jeg skal til jordmor da. Time bestiller du via helsestasjonen. Når jeg fikk innkalling til oul så fulgte det med et skjema som måtte sendes til fødeavdelingen, regner med at dette skjemaet også "bekrefter" at du skal føde der? Å søke selv er kanskje mer aktuelt i større byer...

Ookei, supert å få svar fra dere som har litt bedre peiling! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Sånn som her jeg bor, i Larvik, må jeg søke selv. Det er fordi Larviksfolk kan velge om de vil føde i Skien eller Tønsberg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg ble spurt av jordmor på første kontroll om jeg ville søke meg til Oslo eller om hun skulle søke for meg til Østfold. Trengte ikke gjøre noe selv, heldigvis!

Var på 2. kontroll i dag. Er heldigvis fortsatt frisk og rask, fikk høre hjertelyd igjen og alt ser normalt ut. Så egentlig ikke så veldig interessant :P.

Har begynt å merke at jeg har ørlite vondt i venstre hofte noen ganger, men regner med at det bare er vanlig bekkenbevegelse og ikke noe mer alvorlig. Jeg red i går og merket ikke noe til det da.

Nå skjer det ingenting før ordinær ultralyd første uken i februar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ringte jeg fastlegen helt i starten av svangerskapet for å få bestilt fødeplass. Men nå bor jo jeg i Oslo, og her fungerer det visst litt anderledes enn andre steder i landet, og jeg ville helst ha plass på Ullevål pga pasienthotellet. Når det er sagt kunne jordmor opplyse om at siden jeg skal føde i juli som er den mest hektiske måneden, så er jeg på ingen måte garantert fødeplass på Ullevål men kan havne på både Ullevål, Riksen, i Bærum og på Ahus avhengig av hvem som har plass akkurat når jeg går i fødsel. Kjenner kontrollfreaken i meg har litt problemer med akkurat det, men det er vel lite jeg får gjort med saken. Det eneste som kunne sikre meg plass på Ullevål var at jeg skulle føde på ABC-klinikken, men med forrige fødsel friskt i minne så SKAL jeg ha tilgang på smertestillende. Panfløytemusikk og badekar just ain't enough :hoho:

Ellers var jeg hos jordmor i går og fikk høre på hjertelyden :rodmer: Tror også ganske sikkert at jeg kjente bevegelse fra babyen i går, og det er så kos :hjerte: De bevegelsene jeg trodde jeg kjente for 1,5 ukes tid siden må ha vært luft, leamus eller noe annet som ikke var baby, for jeg har ikke kjent noe mer før de to siste dagene. Bevegelsene jeg kjenner er fortsatt veldig svake, men hvis det er som sist så tar det seg fort opp :)

Ellers er formen så-som-så. Det skal svært lite til før jeg er helt på randen av utmattelse, og jordmor mente jeg bør stikke fingeren i jorda og innse at dette kanskje ikke er noe som kommer til å gå over med det første. Jeg var jo i kjempeform i forrige svangerskap, men da kunne jeg jo legge meg på sofaen etter jobb og slappe av i helgene, noe som ikke lar seg gjøre med en aktiv 2,5 åring. I tillegg så har bekkenet begynt å skrangle litt, noe jeg også har litt problemer med å akseptere. Men desverre er det ikke noe annet å gjøre enn å roe ned tempoet, og hvis formen ikke bedrer seg de nærmeste ukene fikk jeg beskjed om å gå til legen min å be om feks 20% sykemelding, slik at jeg har en dag i uka på å hente meg inn på. Kjenner flink-pike syndromet stritter i mot, og jeg går fortsatt å håper på at energien skal ta seg opp. Satser på at det blir bedre inntil det motsatte er bevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panfløytemusikk :hoho:

Det er viktig å lytte til kroppen altså @Frøken Vims Om du trenger en dag for å innhente deg så er det jo bare for en periode. Synes du fortjener det. Jeg skjønner ikke hvordan flerbarnsmødre klarer å jobbe hundre prosent med en liten en på vei. De siste dagene har jeg sovet på sofaen i flere timer og føler meg helt utslitt. Og med utslitthet og trøtthet kommer jo kvalmen også, så det eneste som hjelper er å sove. Håper formen blir litt mer stigende ut i 2. trimester. Så får du lytte til kroppen så lenge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Sjela skrev:

Panfløytemusikk :hoho:

Det er viktig å lytte til kroppen altså @Frøken Vims Om du trenger en dag for å innhente deg så er det jo bare for en periode. Synes du fortjener det. Jeg skjønner ikke hvordan flerbarnsmødre klarer å jobbe hundre prosent med en liten en på vei. De siste dagene har jeg sovet på sofaen i flere timer og føler meg helt utslitt. Og med utslitthet og trøtthet kommer jo kvalmen også, så det eneste som hjelper er å sove. Håper formen blir litt mer stigende ut i 2. trimester. Så får du lytte til kroppen så lenge :) 

Joa, er enig i teorien, men vil jo gjerne klare å jobbe fullt.

Mannen synes det med sykemelding hørtes ut som en god idè. Hormonella dukker nemlig opp når jeg blir skikkelig sliten, og vi har hatt et par episoder hvor jeg *kremt* kanskje ikke har oppført meg helt rasjonelt :rodme: Feks så skulle jeg lage italiens pizza på den nye steinovnsplaten vår her forrige helg, og det var jammen ikke så lett som jeg hadde sett for meg. Det nytter nemlig ikke å bare ha utstyret på plass, man må visst ha teknikk også. La oss bare si det sånn at cherrytomater og chorizoskiver fløy veggemellom på kjøkkenet :sjenert: Og jeg som vanligvis er en ganske sindig person da :fnise: 

Satser på formen er stigende for flere av oss her inne nå som mange snart trer inn i andre trimester :tommel:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant at andre trimester er helt ulike første? Jeg våknet opp i går og hadde for første gang på ca. to måneder ingen spesielle plager! :laugh: Både i går og i dag har jeg kommet hjem fra jobb uten å være dødssliten, jeg har plutselig begynt å spise normalt uten å kaste opp og tar pillene mine uten problemer. I dag drakk jeg til og med en kopp kaffe på jobb (noe jeg ikke har orket på flere uker).

Kona har lastet ned en sånn app som viser svangerskapets gang baseert på min siste mens, og hun kunne fortelle at i går sto det "Gratulerer, du har kommet inn i andre trimester! Lysere tider i vente!" Vi ble enige om at babyen er like opptatt av systemer og timeplaner som meg og at h*n nok kommer til å vaske og brette sine egne tøybleier så fort h*n har lært å krabbe :)

Håper det varer - i kveld skal jeg ut med kolleger :) Juhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. januar 2016 at 20.39, Mandel88 skrev:

Da jeg var hos legen sist onsdag tok jeg masse blodprøver for ulike sykdommer og mangler. Fikk brev på fredag om at jeg 
trengte D-vitamin tilskudd. Regner med at det andre var ok siden jeg ikke har fått noe tilbakemelding, så lenge de andre prøvene ikke tar lengre tid. Litt overrasket over at jeg ikke manglet mer siden jeg ikke har vært så flink til å spise frukt og grønnsaker de siste ukene. Det er mye lettere nå etter at kvalmen har gitt seg. Nå har jeg begynt å spise mye taco (uten tacokrydder) - mye
enklere å få i seg masse grønnsaker :) 

Jeg trodde forresten at jeg skulle ha UL på kontrollen, siden det sto på siden til legekontoret at de utførte UL. Etter å ha undersøkt det nærmere skjønte jeg at det kun var informasjon, søking om fødested + en del tester/prøver som skulle tas. Har derfor bestilt time til privat UL på "Austad diagnostikk" på majorstua på fredag. Har lyst til å se at det faktisk er et levende barn inni
magen før jeg forteller det på jobb og til venner. Gleder meg veldig til fredag ettermiddag :D Står på hjemmesiden deres at det er januar tilbud til 550kr for vanlig 2D UL. Synes det var ganske billig! 

Vi har sett på vogn og tror vi kommer til å velge "Brio Smile" liggedel og sportsvogn. Likte veldig godt at sportsvogna fra 6mnd kunne vendes begge veier + at fotenden kunne løftes opp. Noen som har erfaring med denne? 

Hvordan var det på Austad diagnostikk? Vurderer å bestille time der selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
1 time siden, Shabachtani skrev:

Er det sant at andre trimester er helt ulike første? Jeg våknet opp i går og hadde for første gang på ca. to måneder ingen spesielle plager! :laugh: Både i går og i dag har jeg kommet hjem fra jobb uten å være dødssliten, jeg har plutselig begynt å spise normalt uten å kaste opp og tar pillene mine uten problemer. I dag drakk jeg til og med en kopp kaffe på jobb (noe jeg ikke har orket på flere uker).

Kona har lastet ned en sånn app som viser svangerskapets gang baseert på min siste mens, og hun kunne fortelle at i går sto det "Gratulerer, du har kommet inn i andre trimester! Lysere tider i vente!" Vi ble enige om at babyen er like opptatt av systemer og timeplaner som meg og at h*n nok kommer til å vaske og brette sine egne tøybleier så fort h*n har lært å krabbe :)

For meg forsvant kvalmen og trøttheten nesten over natten da jeg bikket 12 uker. Hadde plutselig matlyst igjen også!  Utrolig herlig å føle seg som seg selv igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shabachtani skrev:

Er fremdeles sliten og kvalm desverre, men har også forventet at symptomene ikke kom til å gi slipp med det første. Med storesøster var jeg fremdeles ''plaget'' av kvalme og oppkast frem til uke 18. Den siste uken har kvalmen vært sterk, nesten like sterk som rundt uke 7. Men ja, samme ''problemet'' med storesøster. :P 

Kos deg i kveld! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, frk.fersken skrev:

Hvordan var det på Austad diagnostikk? Vurderer å bestille time der selv :) 

Veldig fornøyd! Han sjekket barnet og hørte på hjertelyden. Han prøvde å se hvilket kjønn det var, men var foreløpig litt vanskelig å se. Han sa det var 90% sjanse for at det var en jente, men fra siden kunne det se litt mer ut som en gutt. Er ca 13+6 idag. 
Legen var også veldig hyggelig, og rolig. Drar dit neste gang dersom jeg ønsker UL igjen. Bilde på skjermen var også veldig tydelig. Ble overrasket over hvor lett det var å se barnet :) (Nå har ikke jeg vært på UL før da, men kun sett venninners bilder osv..). 
Sjekket på nettet at det kostet 600kr nå i januar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine symptomer har hvertfall så godt som forsvunnet :) Eneste jeg sliter med er den bekkenløsninga. Ble jo henvist til fysio og valgte da selvfølgelig de som får refusjon. Spurte fysio om hva som var forskjellen på å få det dekt og å måtte betale egenandel og fikk da til svar at man måtte være omtrent invalid :vetikke: Trodde man fikk alt dekt hvis man hadde gangvansker jeg? Noe som de fleste med bekkenløsning gjerne har. I hvertfall så var hun imot å kategorisere og var mer opptatt av hvordan min hverdag er enn av å sette diagnosen.... Jeg bare *æææh*. 

Behandlingen jeg fikk gikk ut på å stryke i sirkelbevegelse på korsryggen (altså varme opp ryggen) og på å massere ett punkt på hoften på størrelse med en 20-kroning. Ja og å "tøye" ved å legge press på knærne mine.....

Leste på prislisten og fant et helt A4 ark med tillegg som ikke inngår i frikortgrunnlag... Deriblant leie av håndkle, kopiering (hun INSISTERTE!! på å kopiere ut øvelser til meg selv om jeg sa at jeg ikke trengte det), tillegg for påbegynte 20 min osv osv... listen var lang!

Jeg betalte 280,- hvorav egenandelen er 155, resten er div div.... Jeg går tilbake til de som jeg kjenner og som jeg vet er profesjonelle... Herregud. 

:P Mye syting men vil gjerne høre erfaringer/synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sleipt @LilleMy1989:(

Allikevel godt at alle plager bortsett fra bekkenløsningen er borte. Håper fysioterapi hjelper :) 

Her er også formen mye bedre. Er veldig trøtt, men kvalmen og uggenheten er mer eller mindre borte. Godt å føle seg som seg selv igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også så godt som meg selv igjen (sett bort fra at jeg er emosjonell til 1000 :fnise: )  - idag hadde jeg tilogmed lyst på kaffe  :daane: Jeg turte ikke å ta en kopp, i frykt for å bli kvalm - men lysten var der, og den har vært helt vekke i evigheter!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Mine symptomer har hvertfall så godt som forsvunnet :) Eneste jeg sliter med er den bekkenløsninga. Ble jo henvist til fysio og valgte da selvfølgelig de som får refusjon. Spurte fysio om hva som var forskjellen på å få det dekt og å måtte betale egenandel og fikk da til svar at man måtte være omtrent invalid :vetikke: Trodde man fikk alt dekt hvis man hadde gangvansker jeg? Noe som de fleste med bekkenløsning gjerne har. I hvertfall så var hun imot å kategorisere og var mer opptatt av hvordan min hverdag er enn av å sette diagnosen.... Jeg bare *æææh*. 

Behandlingen jeg fikk gikk ut på å stryke i sirkelbevegelse på korsryggen (altså varme opp ryggen) og på å massere ett punkt på hoften på størrelse med en 20-kroning. Ja og å "tøye" ved å legge press på knærne mine.....

Leste på prislisten og fant et helt A4 ark med tillegg som ikke inngår i frikortgrunnlag... Deriblant leie av håndkle, kopiering (hun INSISTERTE!! på å kopiere ut øvelser til meg selv om jeg sa at jeg ikke trengte det), tillegg for påbegynte 20 min osv osv... listen var lang!

Jeg betalte 280,- hvorav egenandelen er 155, resten er div div.... Jeg går tilbake til de som jeg kjenner og som jeg vet er profesjonelle... Herregud. 

:P Mye syting men vil gjerne høre erfaringer/synspunkt.

Hvis du har mulighet til å gå på pilates for gravide er det virkelig å anbefale.Jeg var på det med jentungen å det gjorde underverker hadde også noen få turer innom kiropraktor men ikke så ofte så det va helt ok å betale for de få timene. Jeg sliter ekstremt med bekken pga gikta å det blir værtfall ikke bedre under svangerskap:PMen pilates va helt fantastisk altså.Åsså brukte jeg å endel bekkenbelte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første tidlige ultralyd i dag, ble Austad Diagnostikk etter anbefaling fra @Mandel88. Folksomt med hele fire stk inne på ultralydrommet og det viste seg at de hadde fått en ny maskin jordmødrene skulle ha opplæring på. De tok seg god tid og begge jordmødrene fikk prøvd seg på det nye apparatet (utvendig ultralyd). Kjempegøy å se lille frø og hjerteslag :) Etter ultralyden viste det seg at jeg ikke skulle betale noe, og de takket meg for at jeg kunne stille opp så de fikk hatt opplæring :tongue:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, frk.fersken skrev:

Første tidlige ultralyd i dag, ble Austad Diagnostikk etter anbefaling fra @Mandel88. Folksomt med hele fire stk inne på ultralydrommet og det viste seg at de hadde fått en ny maskin jordmødrene skulle ha opplæring på. De tok seg god tid og begge jordmødrene fikk prøvd seg på det nye apparatet (utvendig ultralyd). Kjempegøy å se lille frø og hjerteslag :) Etter ultralyden viste det seg at jeg ikke skulle betale noe, og de takket meg for at jeg kunne stille opp så de fikk hatt opplæring :tongue:

Oi, ja - det var nok folksomt =P 
Jeg var der ganske sent på kvelden. Hadde time klokka 19:00, så da var det kun meg der :) 
Godt å høre at alt står bra til inne i magen. Var først etter UL at det har helt godt opp for meg at jeg faktisk er gravid =P 
Så fint å få det helt gratis da - ikke dårlig!  :P hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, emhanse skrev:

Er idag 9+5, dro på tidlig UL som jeg bestilte for lenge siden. 

@frøkenvims, du kan ta meg bort fra terminlista:-( De fant ikke noe hjerterytme💔

Nei men så leit!!! :(:klem: Hadde du en mistanke om det på forhånd eller kom det brått på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...