Gå til innhold

Hva har du spart penger på i det siste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spart penger på å bruke min økonomi i nettbanken jeg også. Har i tillegg aktiverert morsom sparing som trekker 50kr hver gang jeg handler/betaler noe.

Kontoutskriften ser ikke veldig fin ut hvis man stadig sløser og gjør småinnkjøp med morsom sparing aktivert 😀

I tillegg har jeg fast sparing som jeg har trappet opp ca hver mnd. det siste halvåret.

Sluttet å kjøre innom butikken i uka - er fristende å gjøre dette på vei hjem fra jobb, da man kan spare litt tid hvis man skal ut å trene fortest mulig.

Har også strammet inn på matforbruket - ikke ideelt, men tåler å leve litt stramt og kjedelig i en periode for å samle litt cash til egenkapital @huskjøp

Kommet inn i en god periode nå - nesten så det kan bli litt for mye sparing.. Greit å være fornuftig, men trenger jo ikke å bli gnien heller 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unngå kles butikker. Kjøper alltid så mye på vinteren, men i år har jeg klart å gå inn i sportsbutikk og kun kjøpt nytt superundertøy!

Og slutta med snus, selv om jeg savner det som bare det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 000 av totalt 100 000 av studielånet er omgjøringslån.

dvs hvis jg består får jeg de"gratis" og slipper å betale tilbake. 

Endringen jeg har gjort for å spare penger: stipendet/lånet går direkte på sparekonto. Da klarer jg å spare alt:) jobber ved siden av så klarer meg på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan går det med dere?

 

I dag har jeg heller ikke falt for fristelsene fra tilbudsmail :) Det er lettere og lettere å si nei, når man først har bestemt seg.

 

og jeg kjøper fremdeles kun det jeg trenger å kjøpe. (kjøpt noen svært billige julegaver i fysisk butikk på lørdag formmiddag, da. Men det er jo ting som jeg trenger å kjøpe, og jeg sparte mye penger)

 

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.11.2015 at 2.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har bl.a. spart penger på:

å ikke kjøpe ting jeg ikke trenger å kjøpe.

å ikke bruke mer strøm enn nødvendig.

 

Anonymkode: e9f0f...69a

Dette har jeg spart penger på:

Flyttet til sentrum og kvittet meg med bilen (50.000 i året)

Prutet ned renten på boliglånet til 1.99%

Holder meg unna dyre "merkevarer" på matvarebutikken om varen ikke har bedre kvalitet

Ikke kjøpt nye klær uten å kaste et tilsvarende plagg først.

Sluttet å handle på taxfree

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Total shoppestopp siden 1. januar, etter et år med mange dårlige økonomiske avgjørelser som førte til at jeg startet året med -20.000 på kredittkortet. Planen er å ikke kjøpe noe som helst av klær og annet unødvendig før sommeren.

Har heller ikke lov til å kjøpe bøker før jeg har lest ut den hyllemeteren med uleste bøker jeg allerede har.

Prøver også å være med bevisst på matinnkjøp, slik at jeg ikke kaster noe særlig.

Har også begynt å elske havegrøt, noe som sparer meg for mye utgifter til både brød og pålegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har jobbet så rare tidspunkt at jeg ikke har hatt tid til å reise til byen for å se på klær og ting, og ikke har klart å spise jevnt, og har holdt meg til litt frokostblanding og middg til 30 kr i personalkantina på jobb.

Effektivt egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handle mer på nett! ;) altså, bor sånn til at å dra til byen blir en hel liten utflukt, og gjerne både middag og kaffe ute i samme slengen, blir fort penger av det. Sammen med ymse små-shopping jeg ikke hadde tenkt. Sparer mye på å bestille det jeg virkelig trenger via nettbutikk istedet, og samle opp kjøp for å spare på portoen. Vært en skikkelig aha-opplevelse å se i handlekurven hvor mye det drar på å plukke med seg litt ekstra - men til forskjell fra en fysisk butikk, så får jeg tenkt meg om og sletter ivei før bestillingen sendes. Spart masse! Og sluppet å få huset fullt av dill :--P 

Spart mye på å lage en ca matplan, og handle stort. Endelig fått en bod med oversiktelige hyller, så kan kjøpe ting som holder seg på tilbud. Og lager dobbel porsjon når jeg lager mat, fryser ned. Sparer både tid og penger - og kaster minimalt med mat. Forrige måned bare 2 mugne brødskiver og 1 bortglemt pølse.

Anonymkode: ee70f...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt å gå på biblioteket i stedet for å kjøpe bøker.

Anonymkode: 05828...1f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynt å gå på biblioteket i stedet for å kjøpe bøker.

Anonymkode: 05828...1f3

Åja, det gjør jeg også - og lasta ned ebokbib, bibliotekenes app med ebøker og lydbøker! :) 

Anonymkode: ee70f...b08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Så flinke dere er! :blomst:

Jeg har skrevet budsjett, og holder oversikt over alt jeg bruker penger på :) og bruker ikke mer på mat/husholdningsprodukter enn jeg har budsjettert med. Om jeg bruker litt mer på denne posten en mnd (pga svært gode tilbud), bruker jeg tilsvarende mindre de neste månedene, slik at jeg ikke overstiger budsjettet.

Jeg har funnet ut at billigmerke-vaskepulveret hos Kiwi er like bra som det mye dyrere Omo-vaskepulveret, og det sparer jeg også mye på.

Når jeg kjøper håndsåpe, sjampo, balsam og toalettpapir og diverse matvarer, velger jeg også billigmerkene hos Kiwi :)

Og jeg har tatt i bruk flere av mine sparekontoer (en av de bruker jeg til å sette unna penger til regninger som ikke kommer hver mnd + til tannlegeutgifter. En annen av de bruker jeg til å spare til forskjellige ting i fremtiden, som bl.a. ny varmtvannstank som jeg bør skifte innen 2 år)

Jeg kjøper ingenting som jeg ikke absolutt behøver, og har innkjøpsstopp på klær o.l. da jeg har det jeg trenger av dette i lang tid fremover.

Jeg kjøper svært sjeldent kaffe m.m. på kafe.

Anonymkode: e9f0f...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandlet ned renten min fra 2.25% til 1.99% :)

Latt være å kjøpe bil selv om det hadde forbedret livskvaliteten min veldig.

Anonymkode: 3b041...14a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har spart mye penger på å sitte hjemme og lese til eksamen den siste tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spart en del penger på å sitte hjemme å lese til eksamen. Også har jeg spart penger på å bo på landet, da blir det lengre til butikken og jeg handler derfor for hele uken for å slippe å gå innom etter skolen. 

Litt på kanten, jeg har spart penger fordi jeg ikke har penger 😂 utgiftene tilpasser seg veldig mye etter inntekten altså. Ser for meg et enormt forbruk på ting jeg ikke trenger når jeg begynner i jobb til sommeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Kjøper mye mat og annet på tilbud, også handlet sommerklær til barna på 3 for 2 tilbud på H&M nettsiden.

Prøver å kjøre mindre bil og minst mulig gjennom bompengering, fyller kun diesel når det er billig.

Har kjøpt rimeligere sminke og har investert i en brødbakemaskin så jeg slipper å kjøpe brød hver dag. Tror nok jeg kan spare noen kroner på det hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei :)

Er det flere som vil dele gode sparetips?

Anonymkode: e9f0f...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Er det flere som vil dele gode sparetips?

Anonymkode: e9f0f...69a

Hvis du har mulighet, alltid spar vekselen.

Kjøper du noe for en hundrings og får 22,- kr igjen, legg de vekk. Bruker du bare kort kan du runde ned til neste hundrelapp eller hva du nå måtte ønske hver gang du sjekker saldoen. Har du 2 358,- på konto, sett 58 på sparing.

Out of sight out of mind.

Sliter du med  at du hele tiden dypper i sparekontoen, så ha penger i en annen bank isteden. Tar det en stund å få overført over gidder man som oftest ikke. Ikke minst, penger man ikke ser er penger man glemmer man har.

 

Ha en bufferkonto og en sparekonto (i forskjellige banker)

Ha en bufferkonto til når mobilen ryker og du skal på en spontan ferie, så kan sparekontoen stå i en annen bank og vokse.

 

Ikke handle mer enn du må. Ikke minst kaster man bort penger, men tingene man kjøper slutter å være spesielle/ha en verdi.

Vær våken! Får du mest for pengene der du handler? Gir banken deg best mulig rente på kontoene dine? En venn som skylder deg penger? en krone her og en krone der :)

 

Penger til overs? Spar dem! Feriepenger, skattepenger, en gave e.l? bruk det til noe fornuftig (betale lån feks), eller sett det på sparekonto! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet med tørr shampoo. Det ble faktisk ganske så dyrt i lengden. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere for at dere deler av deres gode tips! :blomst:

Anonymkode: e9f0f...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...