Gå til innhold

Hvorfor gidder noen kvinner å bli kunstig inseminert?


Gjest oleoh

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe forhold til donorsæd - men om jeg eller min mann ikke kunne få barn så hadde jeg uten tvil valgt adopsjon.

At du påstår at det er billigere og enklere enn adopsjon er en sannhet med store modifikasjoner. I programmet som ble vist på NRK så var det et fåtall av de involverte som faktisk i det hele tatt oppnådde å bli gravid etter å ha prøvd flere ganger over lang tid. Og mange av dem hadde brukt flere hundre tusen på reise, opphold og betaling for sæd. 

Siden jeg tross alt kjenner godt til prosessen: jeg/vi har brukt ca 10 000 kr for én behandling. Dette inkluderer full flex flybilletter (dvs de dyreste billettene hos Norwegian fordi man må kunne ha mulighet for fleksibel reise), samt overnatting 2 netter (for kun meg), samt donorsæd, inseminasjon og litt shopping av matvarer m.m i Danmark. Hadde jeg droppet sistnevnte ville reisen kommet på rundt 8500 kr.

Det skal med andre ord litt til før man faktisk er oppe i de summene som en adopsjon koster. Det er klart: må man bruke hormoner og få annen behandling i tillegg kan det bli dyrt, men donorsædbehandling i seg selv er ikke nødvendigvis så veldig dyrt. Det er ihvertfall helt levelig utgiftsmessig for vår del.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg tross alt kjenner godt til prosessen: jeg/vi har brukt ca 10 000 kr for én behandling. Dette inkluderer full flex flybilletter (dvs de dyreste billettene hos Norwegian fordi man må kunne ha mulighet for fleksibel reise), samt overnatting 2 netter (for kun meg), samt donorsæd, inseminasjon og litt shopping av matvarer m.m i Danmark. Hadde jeg droppet sistnevnte ville reisen kommet på rundt 8500 kr.

Det skal med andre ord litt til før man faktisk er oppe i de summene som en adopsjon koster. Det er klart: må man bruke hormoner og få annen behandling i tillegg kan det bli dyrt, men donorsædbehandling i seg selv er ikke nødvendigvis så veldig dyrt. Det er ihvertfall helt levelig utgiftsmessig for vår del.

Mvh Yvonne :heiajente:

Når man bare trenger inseminasjonen er det ikke så dyrt.

Trenger man ivf derimot, kommer man fort opp i store summer, nå vet ikke jeg nøyaktig hvaen adopsjon koster, men hvis man prøveren stund tviler jeg ikke påat man kan komme oppi tilsvarende summer. Har en venninne som nettopp har fått førstemann, hun har brukt ca 300.000 på fertilitetsbehandling. 

Jeg ligger på 10-15000 kr per behandling bare i medisiner(mengde varierer litt fra gang til gang) Så koster selve behandlingen i Danmark 22.000 danske, og privat gynekolog her i Norge kommer på litt over tusenlappen per gang, må gjerne to eller tre ganger i forkant av hvert forsøk. Det går også noen tusenlapper til sæd per forsøk, og hvis man er så heldig at eggene er gode nok til å dyrkes til blastocyster koster det 4000 danske ekstra. Reise og opphold kommer i tillegg, får man dyrket blastocyster må man bli i 6 dager,så da koster oppholdet litt selv om man finner rimelig overnatting. Man er fort oppe i 50-55.000 på et forsøk. Mange trenger flere forsøk, selv er jeg nettopp ferdig med mitt tredje, som dessverre heller ikke lyktes. Men nå har jeg fått noen egg på frys, så de neste forsøkene blir ikke like dyre. ( Ved fryseforsøk koster behandlingen på klinikken 8000 danske, man trenger mindre medisiner, og klarer seg med kortere opphold fordi man kun trenger å komme på klinikken i Danmark en gang.) 

Anonymkode: 5e152...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bare trenger inseminasjonen er det ikke så dyrt.

Trenger man ivf derimot, kommer man fort opp i store summer, nå vet ikke jeg nøyaktig hvaen adopsjon koster, men hvis man prøveren stund tviler jeg ikke påat man kan komme oppi tilsvarende summer. Har en venninne som nettopp har fått førstemann, hun har brukt ca 300.000 på fertilitetsbehandling. 

Jeg ligger på 10-15000 kr per behandling bare i medisiner(mengde varierer litt fra gang til gang) Så koster selve behandlingen i Danmark 22.000 danske, og privat gynekolog her i Norge kommer på litt over tusenlappen per gang, må gjerne to eller tre ganger i forkant av hvert forsøk. Det går også noen tusenlapper til sæd per forsøk, og hvis man er så heldig at eggene er gode nok til å dyrkes til blastocyster koster det 4000 danske ekstra. Reise og opphold kommer i tillegg, får man dyrket blastocyster må man bli i 6 dager,så da koster oppholdet litt selv om man finner rimelig overnatting. Man er fort oppe i 50-55.000 på et forsøk. Mange trenger flere forsøk, selv er jeg nettopp ferdig med mitt tredje, som dessverre heller ikke lyktes. Men nå har jeg fått noen egg på frys, så de neste forsøkene blir ikke like dyre. ( Ved fryseforsøk koster behandlingen på klinikken 8000 danske, man trenger mindre medisiner, og klarer seg med kortere opphold fordi man kun trenger å komme på klinikken i Danmark en gang.) 

Anonymkode: 5e152...8bd

Ja, som jeg skrev så er jeg klar over at det kan koste en del hvis man skal ha behandling utover dette. Poenget mitt var vel heller det at det behøver ikke å være dyrt for alle, og det er ofte de som betaler mye man kanskje hører om. Det var ihvertfall mitt inntrykk da jeg skulle finne info om emnet. For min del har det kostet mye mindre enn hva jeg regnet med. Prøver bare å vise at kostnadene kan med andre ord vært svært individuelle. :)

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig bedre å få barn på egenhånd enn å gå i lag med en mann som ikke en får skikkelig mye lyst av? 

Hvis du har bestemt deg for å å få barn gjør man det ikke for den sexuelle lysten vel?

Anonymkode: 0ee47...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Og velger man adopsjon risikerer man også å ikke ikke lykkes, ved enten å ikke komme gjennom nåløyet, eller å bli stående på venteliste i årevis uten å få tildelt barn og plutselig er man blitt for gammel.

Og det koster store summer i reise og opphold (og tapte lønnsinntekt (man må gjerne være på hente reise i et par måneder).

At du har sett et TV-program er vel å bra, men du har åpenbart ikke satt deg inn i realitetene omkring adopsjon.

Anonymkode: f3c01...868

Jeg vet mye om adopsjon. Min beste venninne har adoptert 4 barn så jeg har sett prosessen på veldig nært hold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Siden jeg tross alt kjenner godt til prosessen: jeg/vi har brukt ca 10 000 kr for én behandling. Dette inkluderer full flex flybilletter (dvs de dyreste billettene hos Norwegian fordi man må kunne ha mulighet for fleksibel reise), samt overnatting 2 netter (for kun meg), samt donorsæd, inseminasjon og litt shopping av matvarer m.m i Danmark. Hadde jeg droppet sistnevnte ville reisen kommet på rundt 8500 kr.

Det skal med andre ord litt til før man faktisk er oppe i de summene som en adopsjon koster. Det er klart: må man bruke hormoner og få annen behandling i tillegg kan det bli dyrt, men donorsædbehandling i seg selv er ikke nødvendigvis så veldig dyrt. Det er ihvertfall helt levelig utgiftsmessig for vår del.

Mvh Yvonne :heiajente:

Programmet jeg så på NRK var britiske par og kvinner. 

Jeg har ikke personlig noe imot at folk velger denne løsningen - jeg sier bare at jeg aldri hadde gjort det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet mye om adopsjon. Min beste venninne har adoptert 4 barn så jeg har sett prosessen på veldig nært hold. 

Nei,man rekker ikke å få 4 tildelinger i løpet av denne aktuelle perioden.

Anonymkode: f3c01...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Nei,man rekker ikke å få 4 tildelinger i løpet av denne aktuelle perioden.

Anonymkode: f3c01...868

Hva mener du? At det ikke er mulig å få adoptert 4 barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart og ganske fucked up å lage barn når man er den eneste forelderen eller hvis man er lesbiske/homofile foreldre. Dette grunnet at det strider mot naturen og slik vi er skapt rent fysisk i funksjon. Men uansett så lenge ting er ærlig og ikke er basert på identitets og perverse motiv, så synes jeg det går bra. I naturen finnes det også avvik fra lovene. 

 

Etter eldre jeg blir, dess mer ser jeg at det enkle er det beste.

Anonymkode: e5cfd...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? At det ikke er mulig å få adoptert 4 barn?

Ja. Først må man blir gammel nok,og så godkjent. Deretter må man vente på tildeling, og så på å få hente. Deretter må man ha barnet i minst ett år før man kan starte produksjonsprosessen på nytt. Dette tar mange år pr barn, og når en i paret har passert maks alder er det stopp. Å rekke 4 ser jeg ikke kan gå.

Anonymkode: f3c01...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Først må man blir gammel nok,og så godkjent. Deretter må man vente på tildeling, og så på å få hente. Deretter må man ha barnet i minst ett år før man kan starte produksjonsprosessen på nytt. Dette tar mange år pr barn, og når en i paret har passert maks alder er det stopp. Å rekke 4 ser jeg ikke kan gå.

Anonymkode: f3c01...868

Jeg vet det er sjelden, men er det vel noen som adopterer flere på en gang? Da er det i så fall snakk om søsken man ikke ønsker å splitte, på den måten ville det være mulig å rekke å komme opp i fire barn.

Anonymkode: 5e152...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Ja. Først må man blir gammel nok,og så godkjent. Deretter må man vente på tildeling, og så på å få hente. Deretter må man ha barnet i minst ett år før man kan starte produksjonsprosessen på nytt. Dette tar mange år pr barn, og når en i paret har passert maks alder er det stopp. Å rekke 4 ser jeg ikke kan gå.

Anonymkode: f3c01...868

Det går an å adoptere tvillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...