Gå til innhold

Har du lest noen av disse?


Fredsmegleren

Anbefalte innlegg

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
Do androids dream of electric sheep? - Philip K. Dick
The Windup Girl - Paolo Bacigalupi
Brave New World - Aldos Huxley
The Time Machine - H. G. Wells
Logan’s run - William F. Nolan & George Clayton Johnson
Uglies - Scott Westerfeld
The Road - Cormac McCarthy
1984 - George Orwell
The Handmaid’s Tale - Margaret Artwood
Men of the Borderlands - Marla Monroe
This Perfect Day - Ira Levin
The world without us - Alan Weisman
The End Of Men - Hanna Rosin Manon
 
Har dem alle på leselisten min, men er usikker på hvilken jeg burde låne når jeg skal til biblioteket i morgen. Dersom du har lest en eller flere av de samtlige bøkene, ville du anbefalt den/dem? 
Har fryktelig lyst til å lese Fahrenheit 451, men ønsker samtidig å spare den til juleferien. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest A Handmaids's Tale, veldig interessant - kan absolutt anbefale den :)

Takker for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1984 er flott, men det er ikke en spesielt tykk bok, så om ikke du er ofte på biblioteket ville jeg tatt den pluss en av de andre ☺

Anonymous poster hash: f6787...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1984 er flott, men det er ikke en spesielt tykk bok, så om ikke du er ofte på biblioteket ville jeg tatt den pluss en av de andre ☺

Anonymous poster hash: f6787...7e4

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
Do androids dream of electric sheep? - Philip K. Dick
The Windup Girl - Paolo Bacigalupi
Brave New World - Aldos Huxley
The Time Machine - H. G. Wells
Logan’s run - William F. Nolan & George Clayton Johnson
Uglies - Scott Westerfeld
The Road - Cormac McCarthy
1984 - George Orwell
The Handmaid’s Tale - Margaret Artwood
Men of the Borderlands - Marla Monroe
This Perfect Day - Ira Levin
The world without us - Alan Weisman
The End Of Men - Hanna Rosin Manon
 
Har dem alle på leselisten min, men er usikker på hvilken jeg burde låne når jeg skal til biblioteket i morgen. Dersom du har lest en eller flere av de samtlige bøkene, ville du anbefalt den/dem? 
Har fryktelig lyst til å lese Fahrenheit 451, men ønsker samtidig å spare den til juleferien. 

 

Jeg kan iallfall anbefale de jeg har merket i rødt, for dem har jeg lest sjøl.

Brave New World og 1984 tror jeg kunne være to greie bøker å starte med.

De beskriver hver sine fremtidsdystopier, men Brave New World beskriver et forbrukersamfunn der borgerne manipuleres gjennom tilpasning av deres egenskaper til den oppgaven de er tiltenkt i samfunnet, i kombinasjon med narkotika, underholdning og sex. Alt er tilpasset for å fjerne alt som kan skape friksjon og konflikt. Det perfekte forbrukersamfunn.

1984's skrekkscenario er et samfunn der propaganda og vold er det som kontrollerer massene.

Og det er ikke så tykke bøker, heller. Hadde de vært skrevet i dag, så hadde antakeligvis begge vært svære trilogier i kilosklassen. Takk Gud for briter som kan fatte seg i korthet. Det er en glemt kunstform.

The Road var VELDIG trist. Husk lommetørkle hvis du pakker for hyttetur.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan iallfall anbefale de jeg har merket i rødt, for dem har jeg lest sjøl.

Brave New World og 1984 tror jeg kunne være to greie bøker å starte med.

De beskriver hver sine fremtidsdystopier, men Brave New World beskriver et forbrukersamfunn der borgerne manipuleres gjennom tilpasning av deres egenskaper til den oppgaven de er tiltenkt i samfunnet, i kombinasjon med narkotika, underholdning og sex. Alt er tilpasset for å fjerne alt som kan skape friksjon og konflikt. Det perfekte forbrukersamfunn.

1984's skrekkscenario er et samfunn der propaganda og vold er det som kontrollerer massene.

Og det er ikke så tykke bøker, heller. Hadde de vært skrevet i dag, så hadde antakeligvis begge vært svære trilogier i kilosklassen. Takk Gud for briter som kan fatte seg i korthet. Det er en glemt kunstform.

The Road var VELDIG trist. Husk lommetørkle hvis du pakker for hyttetur.

Tusen takk for godt og utdypende svar :) Er ekstremt glad for at bøkene er så pass tynne og ikke 600 siders romaner. Tok meg nærmest et år å lese Krig og fred av Leo Tolstoj grunnet tykkelsen av boken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest halve 1. boken i Uglies serien av Scott westerfeld. 

Har de resterende bøkene også. Kjøpte alle på en gang, fordi de ser fine ut    :murvegg:

 

Før jeg startet på den serien så leste jeg Divergent, hunger games og Lux serien av Jennifer L. Armentrout. Så rett på første bok i uglies serien. Hadde dystopian, tenåringsbøker langt oppi halsen etter det. Kun Lux serien var ny, de andre har jeg lest en gang før. 

Boken føltes ganske kjent ut, viste hva som kom til å skje. Ufattelig forutsigbar bok.  Alt var skrevet etter en mal om hvordan man skriver en klassisk dystopian, science fiction, tenåringsbok. 

Ingen overraskelser, rett og slett forutsigbar og klisjé fylt bok for min smak. 

Om de resterende bøkene er bra aner jeg ikke. Klarte bare ikke å lese videre, satt å himlet med øynene og uffet over hvor kjedelig det var.

Karakterene var ikke nok til å binde meg, og selve plottet er til å grine av. 

Har aldri vært spesielt glad i tenåringsbøker. De er ganske kjedelige klisjéer der forfatteren følger et typisk "bestselger" mønster, som gir et svært utgått-på-dato resultat.

Har kun sett filmene Divergent og The Hunger Games og likte selve settingen, men kan ikke fordra det faktum at en helt alminnelig person skal være superhelt på et actionfylt eventyr. Burde heller vært mer fokus på samfunnet og politikken, gjerne konsekvenser og årsaker til hvorfor det har blitt slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste The time machine som barn og var dypt fascinert! Godt mulig det var en forenklet Disneys leseklubb-utgave, men likevel: veldig bra.

1984 er også bra. Anbefales, og den er mer aktuell nå enn før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste 1984 engang på 80-tallet og elsker den boken. Jeg leser kun bøker på norsk, så jeg har ikke lest de andre du har listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Siden du nevner denne typen litteratur har jeg lyst til å anbefale Oryx & Crake av Margareth Atwood. Den er veldig bra! Ellers synes jeg 1984 er veldig aktuell igjen.

Anonymkode: 00e35...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å sette Fahrenheit 451 på lista?

Det er en science fiction-roman av Ray Bradbury, som omhandler et samfunn der bøker er forbudt. Bøker er brysomme, og får folk til å tenke for mye. Og folk som tenker, skaper før eller siden problemer, fordi de tenker SELV, og gjerne litt utenfor boksen. Så bøker, dvs bøker som ikke er bruksanvisninger, lærebøker og lignende, blir systematisk ødelagt for å bedre kunne kontrollere befolkningen.

Men det finnes selvsagt en undergrunnsbevegelse av bokelskere, og deres vilje til å ta store risikoer for litteraturen sin, fascinerer en av "brannmennene" som har som oppgave å finne bøker og destruere dem.

Ttelen Fahrenheit 451 er flammepunktet til papir, og fremtidens brannmenn har 451 som insignium på sine uniformer.

Ooops.... Du hadde visst Fahrenheit først på lista.... My bad.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
The Time Machine - H. G. Wells
The Road - Cormac McCarthy
1984 - George Orwell
The Handmaid’s Tale - Margaret Artwood
 
 

Har lest disse. Likte best 1984 og the road. Anbefaler også Fluenes herre og animal farm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Den eneste boken som jeg har lest var faktisk den til George Orwell. 1984

Jeg hadde hørt veldig, veldig mye om denne boken før jeg leste selv. Men så oppdaget jeg den tilfeldigvis på ett bibliotek, så jeg plukket den med meg. Men jeg syntes ikke  boken var så fryktelig spennende, som folk skulle ha det til....

Anonymkode: 5e724...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært spesielt glad i tenåringsbøker. De er ganske kjedelige klisjéer der forfatteren følger et typisk "bestselger" mønster, som gir et svært utgått-på-dato resultat.

Har kun sett filmene Divergent og The Hunger Games og likte selve settingen, men kan ikke fordra det faktum at en helt alminnelig person skal være superhelt på et actionfylt eventyr. Burde heller vært mer fokus på samfunnet og politikken, gjerne konsekvenser og årsaker til hvorfor det har blitt slik. 

Når du ser siste del av mockingjay vil du forstå at historien ikke er helt som den har gitt seg ut for å være. Den er heldigvis mye dypere om du tenker gjennom det. 

Anonymkode: 1cc51...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...