Jolene Skrevet 27. oktober 2015 #81 Skrevet 27. oktober 2015 Fordi mange liker sine klær som de er vant til. Jge visste ikke at det var legitimt å tvinge folk til å gå med ting andre bruker... De sjikanerer fordi de går i forsvar mot innvandrigsfientlige drittsekker og nordmenn med grumsete holdninger. De har fordommer dere ekstremister bekrefter. Fordi det tar tid å tilpasse seg. Det går langsomt, over år. Plutselig har de forandret seg så mye at folk i derer respektive hjemland reagerer negativt og tilogmed kaller ungene deres for utlendinger. Men nordmenn ser det ikke. Dere er for opptatt med å fokusere på de tingene ved folks egen kultur som de liker og vil beholde. Musikk, etikk, religiøs praksis olign, samt tradisjoner de er glade i. Der integrerer de seg faktisk, i stedet for å la seg assimileres og slutte med alt de gjorde før og leve sånn som dere forlanger de skal ut fra deres egne preferanser. Dere bør innrømme at det ikke er integrering dere er intressert i men at folk dra sin vei, eller assimilere og forlater sin identitiet til fordel for å etterligne nordmenn. Hvorfor går på NAV: Mange har krigsskader. Surprise. Andre har ingen utdanning og må skaffe seg en sånn: Via NAV, mens de får noe å leve av under tiltaket. Målet er å bl uavhengig ,men noen bli uføre. Slik som nordmenn uten adekvat skolegang. Surprise. Dere tar folk for ting dere selv holder på med. Folket går på kurs. Det er en myte at de ikke gjør det og at de liker å ikke skjønne en dritt. Mange av dem kan faktisk flere språk fra før. Flere enn mange nordmenn. Lokale språk som forekommer i hjemlandet pluss fransk og portugisisk, som nordmenn ikke skjønner... Pluss at de lesekyndige kan tyde arabisk. Så f.. off over there---->, med bullshitten deres om at folk ikke vil lære språk for å forstå og bli forstått. ----> Når de i tillegg bare har andre fra hjemlandet å snakke med pga nordmenn ikke tar kontakt, og de ikke kommer i jobb pga skeptiske norske arbeidsgivere, der de måtte slite for å skape kontakter med norske kollegaer pga kollegers skeptiske holdninger og norsk kulturs avmålthet, så praksiserer de ikke det de har lært på kurset. Det er ikke frivillig. Det er motvillig mennesker går omkring uten å kunne snakke flytende med folk i landet og lese en normal avis. Husk at mange av disse er politiske, svært oppegående flyktninger. Den hjelpen de faktisk får? Are you kidding me? Har du spørt folka etter Utøya om de syns de fikk nok hjelp? 9 timer med intervju om "Hva tenker du på i dag" på et lokalt DPS! Jah, hurra. Det hjalp jo. Benytte seg av andre språk? Nordmenn kan dem jo ikke!! De snakker ikke det minste lille portugisisk eller fransk med deg. De begynner på Norwenglish. Mange nordmenn snakker automatisk engelsk til deg på gata, bare de ser hårfargen din. Selv om du er oppvokst i Drammen og bor i Oslo og er nordmann i din sjel. Djesus. Norske psykologer og fastleger har ikke peli på krigsskader i psyken og NAV bruker hundre år på å gi avslag på enkle hjelpemidler... Det vet etniske nordmenn, også. Igjen baserer du deg på myter. Mange krever og krever? De sitter under uverdige forhold i årevis og venter og venter... DET er realiteten. Igen baserer du deg på myter og også på fordommer. Jeg tror ikke du har satt dine bein inne på et mottak noen gang. Da hadde du visst bedre. Det er ingen god start for integrering å komme hit og treffe norske folk med slike holdninger som de fordommene man møter her i Norge, nei. Jah, der er forskjell på folk, men det virker ikke som om ekstremistene forstår dette, når man leser et gjennomsnittelig kommentarfelt eller en tråd på Kg. Bare les det du selv skriver, for crying out loud. Hva vet du om takknemmelighet. Du har aldri vært i nærheten av å ha de behovene flyktninger har. Så inbiller du deg at de ikke føler takknemmelighet? Vissvass og forutinntatthet. Nå skal jeg gå og se på maling som tørker. Det er mere konstruktivt enn å sitte og taste til ekkokoammerskadde folk. Først og fremst så lar jeg meg egentlig imponere over hvordan du vrir debatten om integrering til å handle om asylsøkere, men deg om det. Det er vanlig å kle seg etter landets normer. Når jeg har vært i muslimske land (tro det eller ei) har jeg kledd meg etter hvordan kulturen i landet er. Jeg går inn for å respektere de jeg er hos, ikke gjøre meg selv til en som står på utsiden. For min del har jeg da valgt lange kjoler uten utringing, gjerne langermede i tillegg. Å kle seg etter kulturen er aldri feil, spesielt ikke når vi snakker om integrering. Mange som kommer hit har en helt annen kulturell bakgrunn enn hva vi har i Norge. Mange fortsetter med de samme kulturelle normene her, men utlyser også fordommer mot det norske folk – da især kvinner. De har med andre ord fordommer mot de menneskene i landene de kommer til. Med andre ord burde de faktisk ikke oppføre seg på den måten. Når de selv utlyser fordommer, bekrefter de jo fordommer/forutinntatte meninger, dette er ikke spesielt høflig eller imøtekommende. Hvis jeg møter en mann som ikke kommer fra Norge, som kaller meg en hore, blir ikke jeg spesielt vennlig innstilt mot denne mannens kultur. Ja, det tar tid å integrere seg. Selv kjenner jeg flere mennesker som har kommet fra andre verdensdeler som har greid å lære seg såpass mye norsk, at de etter ett år kan gjøre seg forstått. Det med at de blir utlendinger i eget hjemland er sånt som kan skje. Nettopp fordi man bør tilpasse seg det landet man faktisk flytter til. Hva den enkelte gjør innenfor husets vegger, legger jeg meg selvsagt ikke opp i. Selvsagt er jeg opptatt av norsk kultur, jeg er glad i landet mitt. Derimot så har jeg aldri vært for at religion og det offentlige rom skal høre sammen. Ferdes man i det offentlige rom, skal man ikke påtvinge andre sin religion i den grad religiøs tilknytning skal ikke være synlig. Jeg har aldri talt for assimilering, vennligst vis meg hvor jeg har skrevet det i denne tråden. Jeg er derimot opptatt av at enhver som skal integreres i det norske samfunn bør: kunne norsk, skaffe seg jobb, ikke utvise religion i det offentlige rom, være selvstendig – ikke avhengig av staten for penger, samt utdanne seg dersom det trengs. Jeg har ikke skrevet om assimilering, men integrering. Slutt å skjære alle over en kam, det fører ikke debatten fremover. Jeg er opptatt av at mennesker som flytter til et nytt land skal klare seg selv, men med hjelp på veien; eksempelvis språkopplæring. Det er en overraskelse at mange går på nav skjer år etter år. Å få hjelp i en overgangsperiode er greit, men da bør det skje i sammenheng med en psykolog, nettopp fordi målet burde være at disse menneskene skal klare seg selv og bli selvstendige. Det er alltid fint å lese når folk som kommer hit skaffer seg en utdannelse. Derimot er jeg ikke enig i at de skal få penger fra nav. De burde som alle andre som studerer, måtte benytte seg av lånekassen for å få midler til å studere. Det blir noe annet dersom de allerede har en utdannelse, for da blir det omskolering. Rent personlig synes jeg at mindre mennesker i Norge generelt burde bli erklært uføre, da mange kan benytte evnene sine bedre enn å gå hjemme. Det er selvsagt unntak, som alvorlig sykdom. Jeg tar ingen for ting jeg selv gjør. Jeg har tatt opp lån fra lånekassen for å studere, har aldri mottatt penger fra nav og klarer meg selv. Ja takk til strengere regler fra Nav, for det trengs i dagens samfunn. Nei, det er ingen myte at mange ikke går på kurs. Ved 2. kvartal av 2015 var det 39% av innvandrere som var arbeidsledige, dette er ikke en positiv utvikling. Klart utdannelsesbakgrunn fra hjemlandet har mye å si, nettopp fordi man da har tatt utdannelse før. For å sitere SSB: «Blant dem som gikk opp til skriftlig norskprøve 3, var det bare 34 prosent av dem som hadde utdanning på grunnskolenivå, som fikk bestått. Blant dem som hadde lang, høyere utdanning fra sitt opprinnelsesland, var det imidlertid hele 74 prosent som fikk bestått prøve. Blant dem som hadde utdanning på videregående nivå, var det 49 prosent som bestod, mens for dem med kort, høyere utdanning var det 61 prosent som fikk bestått.» Samtidig så utgjør innvandrere 7,1% av arbeidsledige i Norge, mens nordmenn utgjør 2%. Da sier det seg selv at noe må gjøres med situasjonen. Personlig så synes jeg det er flott når mennesker kan mange språk! Det er en berikelse å kunne språk, jo flere jo bedre. Selv kjenner jeg mange som kan fransk, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skjærer alle nordmenn over samme kam. Da vil jeg gjerne ha kilder som viser til de påstandene som du fremmer. Problemet, er at mange lokale språk ikke er noe man kan bruke i alle jobber. Selvsagt med globalisering vil språk være nyttige, men noen er mer nyttige enn andre. Arabisk som helhet er ikke dumt å kunne i dagens samfunn, har du en utdannelse i tillegg kan man fint bruke dette språket i yrket sitt også. Mange nordmenn snakker flere språk enn en blanding mellom norsk og engelsk. Det er helt vanlig å ta enten fransk, spansk eller tysk fra ungdomsskolen i dag. Dette kan man også fortsette å lære seg på en rekke videregående linjer. Selv snakker jeg to fremmedspråk i tillegg til norsk. Jeg har planer om å lære meg et tredje fordi det hadde vært spennende. Det at nordmenn ikke tar kontakt vil jeg gjerne høre litt mer om. Min personlige opplevelse er motsatt, at mange tar kontakt nettopp for å skape en mindre avstand mellom nordmenn og nyankomne. I mange stillings-utlysninger blir dessuten mennesker med innvandrerbakgrunn foretrukket, fordi de har andre kvaliteter og opplevelser enn nordmenn. Det er bare å lese ulike stillingsannonser, det står skrevet i ganske så mange. Det er slettes ikke alle mennesker som kommer hit som er flyktninger. Det er i all hovedsak 3 grupper som kommer hit: asylsøkere, flyktninger og mennesker som ønsker seg et annet liv. Det å gå rundt å klassifisere alle innvandrere som kommer til Norge som flyktninger, viser ikke til annet enn manglende informasjon om de tre gruppene. Hva Utøya angår, så har det faktisk ingenting med denne diskusjonen å gjøre, annet enn at det finnes en rekke offentlige og private tiltak for å få den hjelpen man trenger. Jeg har faktisk erfaring med mottak, de får det aller mest nødvendige og mer til. En rekke mottak har gode forhold, fordi det er en ventestasjon mens en søknad blir behandlet. De får mat, klær, tak over hodet, mulighet til kurs, samt penger. Det er ikke uverdige forhold – heller tvert imot. Når du krever mer av et land som har tatt deg imot, da er du kravstor helt enkelt. Til sist vil jeg egentlig bare høre fra deg hvorfor jeg har ekstreme meninger, for den begrunnelsen er jeg svært interessert i å få. Jeg vet mye om takknemlighet, du kjenner nemlig ikke meg i den virkelige verden. Du vet ikke hva jeg har opplevd og ikke opplevd, annet enn det jeg skriver her inne. Det å gå på et sånt nivå av lavmål burde du holde deg for god til. Å bedrive nedrakking og navnmerking, er ikke annet enn ren hets og spekulasjon. Hvorfor du skal rakke ned på meg skjønner jeg faktisk ikke. Hva har jeg skrevet i denne tråden som gjør at du føler deg berettiget det? Føler du deg tøff bak skjermen når du skriver sånn? For noe må det jo være, når du skriver på den måten du gjør.
Snurri Skrevet 27. oktober 2015 #82 Skrevet 27. oktober 2015 Det er påvist sæd i sausene til flere kebab sjapper i Oslo. De har ikke blitt stengt http://www.sol.no/mat/2014_10_02_26991_mattilsynet-nei-vi-har-ikke-funnet-saed-i-kebab-i-oslo-og-bergen.html ..åh men fakta er så kjedelig...!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #83 Skrevet 27. oktober 2015 Og poenget ditt er? Jeg regner med at du klikket deg inn på linkene jeg la ved i innlegget mitt? Da forstår du poenget. Poenget er at du som mann aldri vil vite hvordan det er å være kvinne som går alene gatelangs en lørdags natt... Du vil aldri kjenne på kroppen hvor liten du føler deg når folk plystrer etter deg, prøver å sjekke deg opp hvor enn du går, roper etter deg på et fremmed språk og generelt stirrer på deg som om du er et stykke kjøtt. Du vil aldri oppleve hvordan det er å føle seg utrygg i eget land. Anonymous poster hash: 671bc...567 2
Djungelvrål Skrevet 27. oktober 2015 #84 Skrevet 27. oktober 2015 Du får ikke lov å komme dit du forelsår, for de har stengt grensene sine... Heldigvis for deg, og for landet her, så er det velutdannede syrere som har flyktet fra både Assad-regimet og IS, som kommer. Bare så synd at vi - og de som kommer- må slite med livsfarlige, migrasjonsfiendtlige ekstremister... Faktisk skremmede hvordan dette sprer om seg i hele EU... Vesten blir stadig mindre trygg for hver dag som går. Hat du link som viser til at Syrere er velutdannede? 1
Raven Emerald Skrevet 27. oktober 2015 #85 Skrevet 27. oktober 2015 Ryddet for persondebatt. Raven Emerald, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå