Gå til innhold

angst etter engangstilfelle.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg ber dere om å vær så snill ikke skrive stygge kommentarer, jeg trenger bare noen trøstende ord eller noen som kan være her litt for meg siden jeg ikke har noen andre å snakke med.

for noen mnd siden hadde jeg ubeskyttet samleie med en mann, OG før dere dømmer meg herfra til nord så har jeg ALDRI sex. hverken beskyttet eller ubeskyttet. dette er det eneste tilfellet i mitt liv. jada, jeg har hatt kjærester og var jo ikke jomfru. men dette er lenge siden.

jeg sliter med angst fra før og jeg var ute en helg.. jeg var så langt nede at jeg ikke tenkte konsekvenser, jeg ville bare drikke og glemme sorgene mine, det var da dette skjedde. og nå er jeg LIVREDD for at jeg har fått HIV. det skal merkes at jeg har slitt med helseangst før, men nå VET jeg at jeg har fått det. OG NEI, jeg vet ikke om han har det, men er så sikker.. han sier han ikke har det, men han lyver sikkert. jeg lever som om jeg har det nå. kommer aldri til få kjæreste eller barn, nå må jeg leve alene resten av mitt liv. bare pga EN dum gang jeg aldri kan ta tilbake :'( jeg tør heller ikke gå å sjekke det (jeg sjekket meg for klamydia ++ men ikke dette) de prøvene var tydeligvis fine. men de er sikkert feil de også.. 

jeg er livredd for svaret, og jeg vil heller leve som nonne og ikke vite, enn å få dette bekreftet selvom jeg er rimelig sikker. det er noen mnd siden og jeg har vært forskjølet et par uker etter, noe som betyr at jeg har fått det.. nå har jeg muskelverk også. men ikke noe feber eller andre symptomer. men det trenger man ikke ha. nei, han var ikke i noen risikogruppe, men alle kan jo ha det. hvem vet hvem han har vært med før meg. 

jeg skal aldri ha sex noen gang igjen, UANSETT. jeg ville bare glemme bort depresjonene mine en kveld, og det ødela hele livet mitt :'(

ikke være slemme mot meg, jeg orker ikke mer nå.. måtte få dette ut et eller annet sted fordi jeg ikke har noen. 

Anonymous poster hash: 8d2b3...3c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville heller hatt kreft og fått 2 år levetid enn dette... vet det ikke gir noen mening, men jeg vil ikke leve et liv med dette stigmaet eller hva dere kaller det :( jeg er så redd, jeg gråter hver dag og jeg sover ikke.. har ikke sovet på 3 døgn fordi jeg bare har lest på nett om dette temaet.. jeg er ekspert på dette nå. tenk at jeg kunne være så dum EN gang og ødelegge livet mitt..... hjelp meg:(:(

Skrevet

Du er ikke frisk, men det er mest sannsynlig ikke hiv som er diagnosen din. Oppsøk hjelp med en gang.

Anonymous poster hash: 58db6...a68

• Liker 14
Skrevet

Du er ikke frisk, men det er mest sannsynlig ikke hiv som er diagnosen din. Oppsøk hjelp med en gang.

Anonymous poster hash: 58db6...a68

jeg vet jeg ikke er frisk og jeg forteller vel ganske greit at jeg har ekstremangst? det er bare ikke så lett å skaffe hjelp... leser at det eneste som kan fjerne denne angsten er en negativ test, men hva om den er positiv?? jeg kunne ikke levd med meg selv om den ene gangen skal ha ødelagt resten av mitt liv.. føler jo på symptomer... så derfor er jeg overbevist. 

Skrevet

jeg vet jeg ikke er frisk og jeg forteller vel ganske greit at jeg har ekstremangst? det er bare ikke så lett å skaffe hjelp... leser at det eneste som kan fjerne denne angsten er en negativ test, men hva om den er positiv?? jeg kunne ikke levd med meg selv om den ene gangen skal ha ødelagt resten av mitt liv.. føler jo på symptomer... så derfor er jeg overbevist. 

Du skriver at du allerede har bestemt deg for å leve som om testen er positiv - hva om du ikke ødela livet ditt den kvelden, men at du ødelegger det nå ved å gå og engste deg uten grunn?

Det er veldig mange som sliter med forkjølelse på denne tiden. Muskelverken kan både komme av forkjølelsen og av at du går rundt og spenner alle musklene i kroppen fordi du er så redd. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hvis du for eks googler og ser på online legen så har de et skjema der som viser at ved vanlig samleie så er det 0.01 % sjangs for å bli smittet av HIV hvis en kvinne har sex med en mann som HAR hiv, du har kun hatt sex med en du ikke en gang vet har det. Sannsynligheten for at du har det er som å "vinne" i lotto. Men jeg kjenner ei som deg og jeg vet det ikke hjelper å si sånne ting for du har alltid nye grunner for at du har akkurat den sykdommen. Så anbefaler deg som andre her skriver å skaffe deg hjelp sånn at du våger å ta den testen.

Endret av Summer lady
  • Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

De som har HIV er pålagt å opplyse seksuelle partnere om det, og å bruke prevensjon. Han sier han ikke har det, og du burde stole på det. Sannsynligheten for at du har det er svært liten, og selv om du skulle hatt HIV så er det ingen grunn til å oppføre seg som eller tenke at livet er over fordiom. Stigmaet rundt HIV blir mindre og mindre, og de som er godt opplyste vet at i den vestlige verden i dag så er ikke HIV en dødsdom slik som det var før. 

Du har derimot et alvorlig problem, og det er denne angsten. Dette er ikke normalt, og du burde få en time host fastlegen din der du forteller ham om hvor mye dette bekymrer deg, slik at du kan få hjelp videre. 

Skrevet

De som har HIV er pålagt å opplyse seksuelle partnere om det, og å bruke prevensjon. Han sier han ikke har det, og du burde stole på det. Sannsynligheten for at du har det er svært liten, og selv om du skulle hatt HIV så er det ingen grunn til å oppføre seg som eller tenke at livet er over fordiom. Stigmaet rundt HIV blir mindre og mindre, og de som er godt opplyste vet at i den vestlige verden i dag så er ikke HIV en dødsdom slik som det var før. 

Du har derimot et alvorlig problem, og det er denne angsten. Dette er ikke normalt, og du burde få en time host fastlegen din der du forteller ham om hvor mye dette bekymrer deg, slik at du kan få hjelp videre. 

jeg prøver å tenke at dette er en sjelden sykdom og at jeg har større sjanse for å dø i en bilulykke iløpet av et år, men dette klarer jeg å tenke i noen minutter før jeg får panikkangst og gråteanfall igjen. er ikke redd for å dø heller, er redd for å aldri få en familie og at alle skal synes jeg er ekkel.. kan mine symptomer skyldes angst da? kan det være tilfeldig? føler mange symptomer. 

jeg vet dette ikke er normalt siden mange tydeligvis tør å holde på sånn hver helg.. forstår det ikke... jeg har bare gjort dette en gang nå. hatt sex før, men det var ikke tilfeldig og det var trygge samleier.

har snakket med mamma om dette og hun prøver å få meg til legen og berolige meg med at jeg IKKE har det etter et sånt enkelttilfelle og hvor glad jeg blir om jeg får en negativ test.. men det kan vel ikke hun vite, hva om den er positiv? eneste jeg klarer å tenke på.. vet jeg må til legen og snakke om dette, men det steget er altfor vanskelig å ta akkurat nå. jeg er 20 år hvis noen lurer. har jo ikke begynt å leve enda engang :( vet jeg har en angst som må tas tak i.. fullt klar over det selv. men redselen min er jo reell.. takk for svar forresten. 

Gjest supernova_87
Skrevet

jeg prøver å tenke at dette er en sjelden sykdom og at jeg har større sjanse for å dø i en bilulykke iløpet av et år, men dette klarer jeg å tenke i noen minutter før jeg får panikkangst og gråteanfall igjen. er ikke redd for å dø heller, er redd for å aldri få en familie og at alle skal synes jeg er ekkel.. kan mine symptomer skyldes angst da? kan det være tilfeldig? føler mange symptomer. 

jeg vet dette ikke er normalt siden mange tydeligvis tør å holde på sånn hver helg.. forstår det ikke... jeg har bare gjort dette en gang nå. hatt sex før, men det var ikke tilfeldig og det var trygge samleier.

har snakket med mamma om dette og hun prøver å få meg til legen og berolige meg med at jeg IKKE har det etter et sånt enkelttilfelle og hvor glad jeg blir om jeg får en negativ test.. men det kan vel ikke hun vite, hva om den er positiv? eneste jeg klarer å tenke på.. vet jeg må til legen og snakke om dette, men det steget er altfor vanskelig å ta akkurat nå. jeg er 20 år hvis noen lurer. har jo ikke begynt å leve enda engang :( vet jeg har en angst som må tas tak i.. fullt klar over det selv. men redselen min er jo reell.. takk for svar forresten. 

Enten dette er utløst av et reellt tilfelle eller ikke så er reaksjonen din over alle støvleskaft. Du sier at dette skjedde for flere måneder siden, og du har hele denne tiden vært plaget av helseangst. Du sier også at du har vært plaget av helseangst tidligere. Da høres det ut som om du har et gjennomgående problem med angst, og det trenger du å få hjelp for. Angst er et høyst reellt problem, og kan ødelegge mye, det kan til og med gjøre at mennesker ikke fungerer i dagliglivet. Det virker som dette plager deg i en så stor grad at du trenger hjelp med det, hjelp til å håndtere det, og hjelp til å behandle det. Og da synes jeg du burde oppsøke lege for å få den hjelpen. Hvis du trenger å ta med moren din, så gjør du det. 

Når det gjelder HIV, så er jeg absolutt ingen ekspert, men det er ikke noe oppegående mennesker lyver om. Han du hadde sex med har ingen interesse av å lure deg med dette. Sjansen for at du skulle blitt smittet om han var syk er også minimale. Og til sist, skulle du mot formodning ha blitt smittet, så er ikke det en dødsdom. Det betyr ikke at du aldri kan få din egen familie, og at alle vil tenke at du er ekkel. Det er ikke sånn at om man har HIV så går man rundt med HIV stemplet i panna. HIV i den vestlige verden i dag går veldig fint, og det gjøres en jobb med å fjerne stigmaet knyttet til denne sykdommen/viruset, for de som lever med det opplever faktisk at av alle konsekvensene av HIV så er stigmaet det verste. 

Ring fastlegen din i morgen og si at du sliter med sterk angst og når du kan få en time. På timen forteller du om redselen for å ha HIV og deretter angsten din generelt og depresjonene dine. Dette klarer du. 

Skrevet

Må være slitsomt å være hypokonder.

Eneste måten å få dette ut av hodet ditt på er å innse at du ikke har fått det, eller ta en blodprøve hos sexklinikk, gynekolog eller fastlege.

Anonymous poster hash: fd063...e17
Skrevet

Kjære deg dette høres ikke bra ut! Vet veldig godt hvordan du har det. Har selv slitt med sykdomsangst, og jeg jeg at når man først kommer ordentlig inn i det, slik som du beskriver her, så er det ofte noe man må ha hjelp for å komme seg ut av.

For ca to år siden så ble jeg overbevist om at jeg hadde MS, ALS, eller i hvert fall en form for muskelsykdom. Jeg var så redd at jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å bare ligge å gråte hele tiden. Uansett hva folk sa for å berolige meg var det ingenting som hjalp. Og fordi jeg var så engstelig hele tiden, så spente jeg alle musklene i kroppen min, noe som gav meg smerter og skjelvinger. Dette tolket jeg bare som symptomer på sykdommen jeg trodde jeg hadde.

For meg var det eneste som hjalp å dra til legen og forklare situasjonen min. Her fikk jeg hjelp til å innse at alt lå i hodet mitt.

Angst kan sammenlignes med en spiral, og jo lenger ned du havner, jo vanskeligere å komme ut. Du trenger å ringe legen din ts. Håper virkelig du får den hjelpen du trenger.

Anonymous poster hash: 3b432...001

Skrevet

Kjære deg dette høres ikke bra ut! Vet veldig godt hvordan du har det. Har selv slitt med sykdomsangst, og jeg jeg at når man først kommer ordentlig inn i det, slik som du beskriver her, så er det ofte noe man må ha hjelp for å komme seg ut av.

For ca to år siden så ble jeg overbevist om at jeg hadde MS, ALS, eller i hvert fall en form for muskelsykdom. Jeg var så redd at jeg ikke klarte å gjøre noe annet enn å bare ligge å gråte hele tiden. Uansett hva folk sa for å berolige meg var det ingenting som hjalp. Og fordi jeg var så engstelig hele tiden, så spente jeg alle musklene i kroppen min, noe som gav meg smerter og skjelvinger. Dette tolket jeg bare som symptomer på sykdommen jeg trodde jeg hadde.

For meg var det eneste som hjalp å dra til legen og forklare situasjonen min. Her fikk jeg hjelp til å innse at alt lå i hodet mitt.

Angst kan sammenlignes med en spiral, og jo lenger ned du havner, jo vanskeligere å komme ut. Du trenger å ringe legen din ts. Håper virkelig du får den hjelpen du trenger.

takker for svar! nei, dette er ikke lett.. er helt forferdelig faktisk. 

vet det eneste som kommer til å hjelpe er å dra til legen, men jeg får ikke til å ta opp telefonen og slå nummeret, blir helt lam.. hjelper såklart litt å høre om statistikker og at det er sjeldent, men når jeg føler på symptomer så tenker jeg at den lille sjansen er MEG.. 

jeg hadde ikke taklet om den testen var positiv... er det stor sjanse for at dette BARE er angst og ikke hiv? er som sagt et engangstilfelle som skjedde, holder ikke på sånn noen gang ellers.. :(

Skrevet

Kjære deg <3

Du må bare få testet deg. Det vil være jævlig, ventetiden vil medføre mye angst, men etter et par uker er det over og du kan leve livet ditt som normalt igjen. Du må bare bite i det og få prøvesvaret svart på hvitt. Det er nok liten sannsynlighet for at du har det, men du vil nok få det bedre med deg selv om du ser det svart på hvitt. 

Anonymous poster hash: 4d199...3cd
  • Liker 1
Skrevet

takker for svar! nei, dette er ikke lett.. er helt forferdelig faktisk. vet det eneste som kommer til å hjelpe er å dra til legen, men jeg får ikke til å ta opp telefonen og slå nummeret, blir helt lam.. hjelper såklart litt å høre om statistikker og at det er sjeldent, men når jeg føler på symptomer så tenker jeg at den lille sjansen er MEG.. jeg hadde ikke taklet om den testen var positiv... er det stor sjanse for at dette BARE er angst og ikke hiv? er som sagt et engangstilfelle som skjedde, holder ikke på sånn noen gang ellers.. :(Anonymous poster hash: 8d2b3...3c8

Sjansen for at du faktisk har HIV er minimal ut i fra hva du forklarer her. Om vi tenker på at det ikke er en så veldig utbredt sykdom i Norge, og at du uansett kun hadde sex med denne personen en gang, og at det i tillegg, som nevnt tidligere i tråden er det svært usannsynlig å bli smittet gjennom vanlig samleie om det kun har skjedd en gang. Pluss at denne fyren, om han hypotetisk sett hadde hatt HIV, har vel ingen grunn til å ønske å spre smitte. Han ville brukt kondom om han viste han var smittet. På hivnorge.no står det også følgene:

"Ubeskyttet sex med hivpositive som ikke har andre seksuelt overførbare infeksjoner, som er på vellykket behandling og ikke har målbart virusnivå i blodet smitter i praksis heller ikke."

Desverre så tror jeg ikke noe av det vi skriver til deg er nok til at du vil komme over dette. Du må søke hjelp. Om du synes det er vanskelig kan du jo få hjelp av moren din, eller en annen person du stoler på?

Skrevet

Sjansen for at du faktisk har HIV er minimal ut i fra hva du forklarer her. Om vi tenker på at det ikke er en så veldig utbredt sykdom i Norge, og at du uansett kun hadde sex med denne personen en gang, og at det i tillegg, som nevnt tidligere i tråden er det svært usannsynlig å bli smittet gjennom vanlig samleie om det kun har skjedd en gang. Pluss at denne fyren, om han hypotetisk sett hadde hatt HIV, har vel ingen grunn til å ønske å spre smitte. Han ville brukt kondom om han viste han var smittet. På hivnorge.no står det også følgene:

"Ubeskyttet sex med hivpositive som ikke har andre seksuelt overførbare infeksjoner, som er på vellykket behandling og ikke har målbart virusnivå i blodet smitter i praksis heller ikke."

Desverre så tror jeg ikke noe av det vi skriver til deg er nok til at du vil komme over dette. Du må søke hjelp. Om du synes det er vanskelig kan du jo få hjelp av moren din, eller en annen person du stoler på?

vet sjansen er liten i og med denne personen ikke er i noen risikogruppe. lest på lommelegen når leger har svart jenter som har ligget med ikke bare en, men flere ubeskyttet at sjansen er så minimal at den nesten er ubetydelig utenfor risikogruppene. jeg vet ikke om det ligger i hodet mitt eller ikke, dette gjør meg gal... vil ikke leve med denne angsten, men vil ikke leve og VITE at jeg har det heller :( det gjør ting vanskeligere!! har det så vondt, tror ikke noen av dere forstår hvor vondt jeg har det... tror nok en lege må overbevise meg om å ta den om jeg skal gjøre det. husker jeg var overbevist om at jeg hadde kreft pga blåmerker overalt som ikke var vonde osv for noen år siden, men min faste lege tok meg ikke seriøst. redd legen skal dømme meg for dette og gjøre meg verre.. 

og ja, dette skjedde bare en gang og har ikke skjedd tidligere heller. skal selvfølgelig ikke skje igjen fordi jeg ikke skal smitte noen.. får bare leve alene og godta det selvom jeg ønsker meg familie en gang. takker for svar, veldig snilt og ta seg tid til å svare en redd sjel. må nevne at det også dukker opp en tvil der innimellom, som "kanskje jeg ikke har det" men de vonde tankene sniker seg tilbake med en gang.

Skrevet

vet sjansen er liten i og med denne personen ikke er i noen risikogruppe. lest på lommelegen når leger har svart jenter som har ligget med ikke bare en, men flere ubeskyttet at sjansen er så minimal at den nesten er ubetydelig utenfor risikogruppene. jeg vet ikke om det ligger i hodet mitt eller ikke, dette gjør meg gal... vil ikke leve med denne angsten, men vil ikke leve og VITE at jeg har det heller :( det gjør ting vanskeligere!! har det så vondt, tror ikke noen av dere forstår hvor vondt jeg har det... tror nok en lege må overbevise meg om å ta den om jeg skal gjøre det. husker jeg var overbevist om at jeg hadde kreft pga blåmerker overalt som ikke var vonde osv for noen år siden, men min faste lege tok meg ikke seriøst. redd legen skal dømme meg for dette og gjøre meg verre.. 

og ja, dette skjedde bare en gang og har ikke skjedd tidligere heller. skal selvfølgelig ikke skje igjen fordi jeg ikke skal smitte noen.. får bare leve alene og godta det selvom jeg ønsker meg familie en gang. takker for svar, veldig snilt og ta seg tid til å svare en redd sjel. må nevne at det også dukker opp en tvil der innimellom, som "kanskje jeg ikke har det" men de vonde tankene sniker seg tilbake med en gang.

om legen din ikke tar deg på alvor kan du få en ny. Eventuelt ta med deg noen som kan hjelpe deg å forklare saken for legen, eks moren din. Dette kan være en god ide om du føler at du blir overkjørt av legen. Du må også skjønne det at problemet ditt ikke er HIV, men angst. Legen din kan henvise deg videre til en psykolog som kan hjelpe med dette. 

Du har selvfølgelig rett i at ingen her kan vite hvor vondt du har det, men jeg har som jeg nevnte istad også slitt lenge med angst for å bli syk. Jeg vet hvor lett det er å overbevise seg selv til å tro at man er syk. Dette er en helt reell fobi, på lik linje med de som er redd for åpne plasser, vann, høyder osv. Selv turte jeg heller ikke dra til legen først, men kjæresten min tok meg dit. Dette var det eneste som fikk meg tilbake på bena.

Vær så snill å be noen om hjelp, ts. Du trenger ikke sitte å ha det vondt helt alene. Om du ikke klarer å ringe legen, så kan du prate med moren din, en god venn, eller til og med ringe en hjelpetelefon. 

Anonymous poster hash: c2a99...b4f

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som kan roe deg er en tur til legen, har du det så har du det uansett om du drar til lege eller ikke.

Men har du det ikke vil du kunne puste lettet ut

Anonymous poster hash: 173aa...23c

• Liker 1
Skrevet

om legen din ikke tar deg på alvor kan du få en ny. Eventuelt ta med deg noen som kan hjelpe deg å forklare saken for legen, eks moren din. Dette kan være en god ide om du føler at du blir overkjørt av legen. Du må også skjønne det at problemet ditt ikke er HIV, men angst. Legen din kan henvise deg videre til en psykolog som kan hjelpe med dette. 

Du har selvfølgelig rett i at ingen her kan vite hvor vondt du har det, men jeg har som jeg nevnte istad også slitt lenge med angst for å bli syk. Jeg vet hvor lett det er å overbevise seg selv til å tro at man er syk. Dette er en helt reell fobi, på lik linje med de som er redd for åpne plasser, vann, høyder osv. Selv turte jeg heller ikke dra til legen først, men kjæresten min tok meg dit. Dette var det eneste som fikk meg tilbake på bena.

Vær så snill å be noen om hjelp, ts. Du trenger ikke sitte å ha det vondt helt alene. Om du ikke klarer å ringe legen, så kan du prate med moren din, en god venn, eller til og med ringe en hjelpetelefon. 

Anonymous poster hash: c2a99...b4f

takk for svar igjen! jeg prater mye med moren min og hun vet om frykten, så hun prøver å få meg med til legen fordi jeg føler jeg detter sammen snart. klarer snart ikke stå opp hver morgen for å gå på skole og jobb, så jeg vet jeg må gjøre noe med dette. men jeg er som sagt bare livredd for svaret.. livredd for at det jeg er redd for blir bekreftet. bra du kom over angsten, det er godt jobbet!

ts

Anonymkode: 3440e...a0a

Skrevet

fulgte rådene deres om å dra til legen.. legen min tvang meg til å ta testen, og jeg angrer faktisk.. livet mitt kommer til å være over når legen forteller meg at den var positiv! vil ikke vite det.. 

hun sa også til meg "du har ikke hiv, men du må få en negativ test for å la det her gå" hva vet hun om det.. hun kan ikke si sånt og plutselig komme med en positiv test... jaja, nå er det ingen vei tilbake hvertfall :/ fikk også angstmedisiner og sovetabletter så jeg ikke skal google hele natten og så jeg skal komme meg gjennom dagene med skole/jobb osv. 

Anonymkode: 3440e...a0a

Gjest supernova_87
Skrevet

Godt du kom deg til legen! 

Fikk du fortalt skikkelig om angsten din, og noe hjelp med hvordan du skal håndtere dette videre? (Altså ikke frykten for HIV spesifikt, men angsten generelt.) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...