Gå til innhold

Lære seg fransk effektivt og kjekt?


Kto

Anbefalte innlegg

Salut!

 

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Frankrike og det franske språk. Jeg har hatt det både på ungdomskolgen, videregående og hos privatlærer. I en alder av 25, og ikke lenger skolejente, har jeg lyst å fortsette med fransken for å forhåpentligvis en dag kunne snakke det flytende. Jeg har en fransk brev-venn og sitter ellers hjemme med bøker, filmer og lyd på PC. Men føler liksom ikke at det går så fort fremover.

 

Er det noen som har noen tips? Jeg vet at det beste er å dra ned dit å snakke mye med fransktalende mennesker, men det er ikke alltid like lett. Så blir veldig glad for tips for selvstudium :)

 

Tusen takk! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd å snakke med franskmenn over nett, enten folk du kjenner fra før eller franskmenn/franskelever som tilbyr å hjelpe fremmede over nett? Jeg gjorde det med engelsken for å bli mer trygg.

 

På mitt universitet har også franske studenter att opp lapper hvor de tilbyr fransktimer i bytte mot norsktimer. Kanskje det er noe lignende i din by, kanskje det ligger noe på finn.no eller noe?



Anonymous poster hash: 7f0bb...04e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Prøvd å snakke med franskmenn over nett, enten folk du kjenner fra før eller franskmenn/franskelever som tilbyr å hjelpe fremmede over nett? Jeg gjorde det med engelsken for å bli mer trygg.

 

På mitt universitet har også franske studenter att opp lapper hvor de tilbyr fransktimer i bytte mot norsktimer. Kanskje det er noe lignende i din by, kanskje det ligger noe på finn.no eller noe?

Anonymous poster hash: 7f0bb...04e

 

smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mange år selv, men ser det ikke sitter fordi jeg ikke får snakket nok. Å kunne ha et lengre opphold i Frankrike hvor du blir tvunget til å snakke det er nok det beste, men viss ikke er språk-tandem med noen i nærheten din et bra andre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 3 måneder senere...
Den 26.10.2015 at 10.51, Kto skrev:

Salut!

 

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for Frankrike og det franske språk. Jeg har hatt det både på ungdomskolgen, videregående og hos privatlærer. I en alder av 25, og ikke lenger skolejente, har jeg lyst å fortsette med fransken for å forhåpentligvis en dag kunne snakke det flytende. Jeg har en fransk brev-venn og sitter ellers hjemme med bøker, filmer og lyd på PC. Men føler liksom ikke at det går så fort fremover.

 

Er det noen som har noen tips? Jeg vet at det beste er å dra ned dit å snakke mye med fransktalende mennesker, men det er ikke alltid like lett. Så blir veldig glad for tips for selvstudium :)

 

Tusen takk! :blomst:

Har du prøvd duolingo? Gratis på nettet. Du kan ta et studium som har utveksling i Frankrike, da kan du studere noe annet, men lære mye fransk når du er der. Ser ikke ut til at du har ønsker om å ta et språkstudium i fransk, som selvfølgelig er en mulighet, og også kan gjøres ved siden av jobb. Men skjønner at ingenting av dette kanskje  er noe for deg, jeg driver bare litt brainstorming.

Du kan ta en tur til Afrika, der er det mye fransktalende mennesker, og de er kanskje mer på ditt nivå fordi de ikke har fransk som morsmål....

Vet ikke hvorfor du  ikke har så stor framgang? Skriver du ikke avansert nok? Jeg kan gi deg en passelig vanskelig oppgave som er en utfordring for deg, slik at du får brynet deg litt? Dersom du ikke legger nivået litt høyt, men bare skriver om dagligdagse ting, er det jo ikke så rart at du ikke utvikler deg...

Prøv å finne synonymer til de ordene du kan, og bruk dem i stedet når du skriver. Har du litt fantasi kan du finne på historier og skrive dem på fransk, kan være gøy....

Finn en passelig vanskelig tekst på fransk og oversett den.

Eller omvendt: oversett norsk tekst.

Good luck.

Du kan evt skrive til meg på [email protected] dersom du vil fortelle meg om de utfordringene og ønskene du har om å bruke språket.

A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkelige med meg er at jeg forstår fransk og forstår alt de sier når de prater, men jeg klarer ikke snakke språket. Frustrerende :icon_frown: Hvordan gå frem da for å lære og snakke språket å ikke bare forstå det?

Anonymkode: 09be9...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imponerende at du forstår dagligdags fransk, den går jo meget fort. Er du så språkflink burde du også kunne lære deg å snakke, rett og slett ved å øve på å snakke. Det finnes vanligvis ingen mirakelmetoder, bare øvelse i å preike som hjelper.

Lykke til!

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å skrive nøkkelen til å lære godt språk og også nødvendig før jeg både snakker og skriver, men det er jo slett ikke sikkert at du har det på samme måte.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...