Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Matmonsen skrev:

Noen som har en reservekonto å teste med? ;-)

Hadde jeg hatt en konto skulle du fått bruke den, men alle som søker medlemskap i MFB blir jo etterforsket for få venner eller for lite info på konto da blir du avvist som medlem. Det er nesten vanskelig å forstå at dette er en gruppe som handler om noe så harmløst som mat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, skulle jo tro du søker jobb hos sikkerhetstjenesten. Hva er grunnen til mistenksomhet?  Årsak til avslag:

Har du lite venner. Skjulte venner, lite på veggen din, ny konto,konto som er lite brukt, ikke profilbilde, utvist før pga du misforsto regler, mere?

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for livesending er avgjort til maks 5 min. Så ser man en gjest som også har samme innspill som tidligere har blitt poengtert her i tråden her, nemlig at det er vanskelig å lage noe live på 5 minutter. Liker også hvordan vedkommende må avslutte med å legge litt skryt av gruppen for å ikke havne i knipe selv.

Naturligvis er det også noen som har blitt kastet ut i forbindelse med kunngjøringen. Edit: Han har sikkert forlatt selv. 

Her er litt copypaste fra lengre nede i diskusjonen:

Sitat

Gjest 1: Nå begynner det å bli artig avansert med å legge ut video her......

T: Er jo ikke avansert i det hele tatt 😊. Mye mer ryddig og tilogmed økt tiden 😊

Gjest 2: Unødvendig komplisert, mye merkelige regler hær. Alle burde få poste det de føler for

T: Det de føler for? Bør da være relevans!

Gjest 2: Så lenge inlegget er relevant til gruppen så ser jeg ikke noe grunn til restriksjoner.

T: Reglene er satt. Etter innspill fra medlemmer og admins som har sett på alt sammen. Dette er ikke en diskusjonstråd men en opplysning 😊

For det første så sier hun at tiden har "økt" til 5 minutter. Ja, det har kanskje "økt" fra det opprinnelige forslaget på 3 min, men er jo en ny restriksjon som har kommet inn alt i alt.

Så kommer gjest 2 med videre innspill, men blir avkortet ved at T bare setter foten ned og kommer med et ubegrunnet svar som:  "Reglene er satt, dette er til opplysning, ikke til diskusjon"

Problemet når hun gir et slikt svar, er at det sitter tusenvis av folk og lurer på hva hensikten med disse reglene er, uten å få en fornuftig forklaring på hvorfor ledelsen av gruppen synes det bør være sånn. Det setter folk i en veldig frustrerende situasjon. Før eller siden vil noen føle på trangen til å ta opp temaet igjen, noe som garantert vil føre til mer dramatikk og utestengelser. Hadde de bare begrunnet avgjørelsen med et godt argument med en gang, så hadde folk kanskje folk slått seg mer til ro og ikke engasjert seg noe mer rundt det. Kommunikasjonen er jo bare så på "bunnen" som den kan bli. Man blir alltid påminnet om hvem som er admin og hvem som er gjest ved at de viser autoritet og smeller til med nye regler uten å godta en diskusjon av reglene. 

Endret av Matmonsen
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matmonsen skrev:

Synes det er tåpelig at de skal slette innlegg uten forklaring dersom noen bryter reglene. Er ikke alle som får med seg at regler endres, og da er det kanskje litt fint å få en forklaring på hvorfor innlegget deres plutselig ble borte...

Anonymkode: 1d786...c1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De diskuterte her om dagen, og da ble det satt til 3 min. Hvor mange 3 minutters filmer har de sett, før det ble 5 min?

Aldersgrense 16 år? Er det ikke 13 årsgrense på fb? Hvorfor er grensen 16?

De glemmer at de har ikke hatt noe,om det ikke var for gjester. 

Syns admin får lage en film på 5 min, og vise oss.

Blir sykere og sykere

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange roser reglene. Det er av folk som ikke har laget film selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De diskuterte her om dagen, og da ble det satt til 3 min. Hvor mange 3 minutters filmer har de sett, før det ble 5 min?

Aldersgrense 16 år? Er det ikke 13 årsgrense på fb? Hvorfor er grensen 16?

De glemmer at de har ikke hatt noe,om det ikke var for gjester. 

Syns admin får lage en film på 5 min, og vise oss.

Blir sykere og sykere

På en annen tråd her er det en gruppe som blir lynsjet fordi folk utleverer barn og unge. Så regelen om at en skal være 16 syns jeg er helt greit. 

Anonymkode: d1be9...1c0

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en annen tråd her er det en gruppe som blir lynsjet fordi folk utleverer barn og unge. Så regelen om at en skal være 16 syns jeg er helt greit. 

Anonymkode: d1be9...1c0

Jeg mener, barn under 16 får ikke sende inn film. Mange i den alderen er flinke med mat. Så skal de bli stoppet. Hva er da begrunnelsen..for at de ikke får lov?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småsært er det kanskje, men hvis de fokuserer på en rolig voksen brukergruppe så kan jeg forsåvidt forstå at innslag med barn over alt kunne blitt litt slitsomt. Det hadde kanskje blitt litt mye av "ååå se så flink den lille jenta mi har vært i dag! <3<3 *stolt mamma* "-type innlegg, som gjerne hadde tatt fokus litt vekk fra selve matlagingen. I små doser kunne det vært koselig, men oppmerksomheten flytter seg da fort over på "de skjønne ungene på kjøkkenet" fremfor maten de faktisk lager.

Til gjengjeld så har vi jo den barnslige admingjengen som kommer med innspill med geipemunn, krangler på barnehagenivå osv, så helt barnefritt er det jo ikke der inne for de som måtte savne barn. :-)

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller video av en på 16 med intr for mat, enn adminer som linker til blogg,med utsagn som: dette ser godt ut...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange dager vil det gå nå, før det kommer nye regler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller video av en på 16 med intr for mat, enn adminer som linker til blogg,med utsagn som: dette ser godt ut...

Det skal jeg være enig i. Er sikkert ikke alltid så lett å lage konkrete regler som treffer 100% med det de prøver å oppnå. Det er vel ingen som vet helt hensikten bak regelen heller siden adminene ikke akkurat er så flinke til å begrunne regler og avgjørelser. Det kan være alt fra at det i hovedsak er voksne folk i gruppen, til at de prøver å vise litt nettvett, eller at T har et eller annet kompleks der hun blir sjalu av slike videoer. Ikke vet jeg.

Men uansett hva hensikten er så tenker jeg at det har en positiv effekt for å unngå filmer av typen "Se 7-åringen til mamma som er så flink å kutte løk" hvor man ser et barn kutte løk i ujevne biter mens mor står i bakgrunnen og skryter. Da blir det ikke fokus på maten, men mer på "den skjønne ungen som får prøve seg på kjøkkenet" og med kommentarer og likes på hvor bra det er at barn får bidra osv.

Men hadde det vært noen under 16 med ordentlig interesse som lastet opp videoer med god kvalitet, ryddig fokus på selve maten osv, så hadde nok jeg sett det litt mellom fingrene om jeg hadde vært admin som skulle håndhevet en slik regel.

Det må med andre ord være relevant det som vises, og ikke pity-likes bare fordi det er barn. :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg reagerer på, noe jeg har gjort lenge. Tenkte å skrive om det på siden, og spørre. Kom til at de vet best selv, lager regler selv, og har til gode å spørre noen på gruppen.

De bryter alkoholloven gang på gang. Siden de startet.  Om du leser loven, så er det ikke lov. Da tenker jeg på drinker som det er lagt ut oppskrifter på. Admins som begynte med det,for lenge siden, så har gjester fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting som jeg reagerer på, noe jeg har gjort lenge. Tenkte å skrive om det på siden, og spørre. Kom til at de vet best selv, lager regler selv, og har til gode å spørre noen på gruppen.

De bryter alkoholloven gang på gang. Siden de startet.  Om du leser loven, så er det ikke lov. Da tenker jeg på drinker som det er lagt ut oppskrifter på. Admins som begynte med det,for lenge siden, så har gjester fulgt opp.

Er det ikke lov å legge ut oppskrifter på drinker? Aperitif gjør jo det, blant annet? 

Anonymkode: 857d4...06f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke lov å legge ut oppskrifter på drinker? Aperitif gjør jo det, blant annet? 

Anonymkode: 857d4...06f

Slik jeg leser loven, nei. Det er ikke lov å reklamere for sorter brennevin. Når du tjener penger på det. Gjelder også sosiale medier. Når du når en viss gruppe. Selv ikke sammen med mat. Eks restauranter.  Nå vet jeg alkoholloven ble oppmyket i år. Ikke satt meg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forhandler av alkohol har du ikke lov til å reklamere, inkludert oppskrifter på drinker. Så lenge man ikke er forhandler kan man omtale alkohol. Se avisenes vinspalter f.eks. (Men de har ikke lov til å oppfordre til å drikke). Å legge ut drinkoppskrifter og tjene penger på det er fullt lovlig, så lenge man ikke selger alkoholen selv.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Auri skrev:

Som forhandler av alkohol har du ikke lov til å reklamere, inkludert oppskrifter på drinker. Så lenge man ikke er forhandler kan man omtale alkohol. Se avisenes vinspalter f.eks. (Men de har ikke lov til å oppfordre til å drikke). Å legge ut drinkoppskrifter og tjene penger på det er fullt lovlig, så lenge man ikke selger alkoholen selv.

Har du link? Les helsedirektoratet sine sider om dette. Der får jeg annet inntrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide ferien er over, at folk kommer seg i jobb og får noe annet å bruke energien på. Skrev t i kveld. Dette etter sutring på siden. 

Syns den kommentaren er frekk og ufin.

Tydelig hun har energi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...