Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ei som forteller at om kjæresten som har klippet i stykker rabarbra med gressklipper. Lurer på om jeg skal spørre om oppskrift?

Anonymkode: b53e1...2ea

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan skrive på dialekt på min egen personlige facebook side, men så fort som jeg skal skrive noe i en gruppe eller delta i en debatt så skriver jeg så klart bokmål. Det er et ikke tema for meg å skrive på dialekt, bokmål er noe de fleste som kan lese norsk forstår. Å da er det bedre å skrive sånn at man gjør seg forstått. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hopper over innlegg på dialekt. Også på fb. Uting fol har lagt seg til. 77% av folk bruker dialekt på fb.ikke fortell meg at alle de har skriveproblemer. Vi har lært i skolen, to skriftspråk. Det behøver ikke være perfekt. Tror mye av protestene er uttrykk for generell misnøye av andre rigide regler.

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min egen facebookside og i kommentarfelt til andre privatpersoner kan jeg godt finne på å skrive på dialekt, men inne på facebookgrupper og i diskusjonsforum som her holder jeg meg til bokmål som er mitt skriftspråk. Mulig det er lettere for dyslektikere å skrive på dialekt, men jeg nekter å tro at det er lettere for dem å lese og forstå når andre skriver på dialekt.

Ganske imponerende at gjestene der inne tåler så mye rart uten at T og andre admins mister glansen i deres øyne, men når det endelig blir lagt til en smart regel som er til det beste for de fleste, da flyr de i flint! :ler:

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Ardwinna skrev:

På min egen facebookside og i kommentarfelt til andre privatpersoner kan jeg godt finne på å skrive på dialekt, men inne på facebookgrupper og i diskusjonsforum som her holder jeg meg til bokmål som er mitt skriftspråk. Mulig det er lettere for dyslektikere å skrive på dialekt, men jeg nekter å tro at det er lettere for dem å lese og forstå når andre skriver på dialekt.

Ganske imponerende at gjestene der inne tåler så mye rart uten at T og andre admins mister glansen i deres øyne, men når det endelig blir lagt til en smart regel som er til det beste for de fleste, da flyr de i flint! :ler:

Tror som en over her sier:

Sitat

Tror mye av protestene er uttrykk for generell misnøye av andre rigide regler.

Anonymkode: 16e02...892

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk skrev at man kunne jo bare spør dersom man lurte.

Hvordan skal man spørre da? Tror de ikke at folk hadde blitt forbannet, fornærmet og hylt diskriminering dersom man hadde spurt "Du skriver oppskriften din på dialekt, jeg forstår ikke, kan du oversette til meg?". Det hadde jo garantert, iallfall på et eller annet tidspunkt, blitt satt i gang en heidundrande ordkrig om at man er veik om man ikke forstår skriftlig innlands-dala-trøndersk som blir pratet av totalt sju mennesker, hvorav man ikke har møtt noen av de. 

Klart, mange dialekter er ganske forståelige, også i skriftlig form, men hvor setter man liksom grensen? Da er det bedre å bare gre alle over med en kam, og at alle må forholde seg til et offisielt skriftspråk. 

Jeg lurer på hvordan disse menneskene som ikke evner å skrive noe annet enn dialekt klarer seg ellers i hverdagen. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
1 time siden, Kraula skrev:

Jeg lurer på hvordan disse menneskene som ikke evner å skrive noe annet enn dialekt klarer seg ellers i hverdagen. 

Det lurer jeg også på. Se for deg en byggesøknad skrevet på dialekt og med utstrakt bruk av emoticons :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det lurer jeg også på. Se for deg en byggesøknad skrevet på dialekt og med utstrakt bruk av emoticons :fnise:

:rulle: hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Hadde de tatt for seg skikkelig med skriving der inne, så hadde de lagt ned forbud mot emoticons. Det har ingen ting i setninger å gjøre på nett. Og det passer best for barn. Som en skrev i går, at eier og leder for mfb er utdannet kommunikasjonsrådgiver, da vet du at det passer seg ikke. Det gjør setningene forvirrende også. Det er en uting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"I går bestemte jeg meg for å lage ukemeny ala min versjon" 

ehh What? :ler: 

finnes det så mange versjoner av hvordan man lager ukemenyer?

Anonymkode: f1250...498

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 22 May 2016 at 21.51, AnonymBruker skrev:

En kvinne la ut et bilde av en sommerdessert. Sånn helt enkelt.
Et krus med vaniljeis, friske jordbær og rørte jordbær. På toppen er det sjokoladekjeks, physalis og revet sjokolade. 

Så er det en annen dame som spør om oppskrift.
Ærlig talt? :fnise: Får være måte på hva man trenger oppskrift på. 

Anonymkode: 7cd9b...244

Du vet hva gruppa heter? Dette hører jo på ingen måte hjemme i en sånn gruppe om man har kjøpt ferdige kjeks og is. Og nei, ikke jeg som spurte, men blir irritert over at siden blir fylt med hel- og halvfabrikat mat :P Virker veldig mindre intelligente de som deler dette derine etter min mening, da spesielt helfabrikert mat. 

Anonymkode: 05848...ef7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de tatt for seg skikkelig med skriving der inne, så hadde de lagt ned forbud mot emoticons. Det har ingen ting i setninger å gjøre på nett. Og det passer best for barn. Som en skrev i går, at eier og leder for mfb er utdannet kommunikasjonsrådgiver, da vet du at det passer seg ikke. Det gjør setningene forvirrende også. Det er en uting. 

I offentlige brev og sånn har ikke emotikon noe i en setning å gjøre nei. Men på for eksempel grupper i sosiale medier synes jeg det er helt greit å bruke emotikon i setningene. Det er blitt så vanlig nå så en regel mot det hadde blitt å dratt det litt vel langt. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ei som forteller at om kjæresten som har klippet i stykker rabarbra med gressklipper. Lurer på om jeg skal spørre om oppskrift?

Anonymkode: b53e1...2ea

I en av kommentarene under var det en som skrev noe sånn som "x'n min ødela rhododendron min.. X nå altså.". Altså, really??

Anonymkode: ce259...409

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en av kommentarene under var det en som skrev noe sånn som "x'n min ødela rhododendron min.. X nå altså.". Altså, really??

Anonymkode: ce259...409

Benytt anledningen og spør om hun har en god oppskrift på rhododendronpai 😇

Anonymkode: e9626...585

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, daemonia skrev:

Jeg har gitt opp hele gruppa. Etter den heftige bloggspammingen som bare blir mer og mer intens så er det ikke underholdning lengre, bare irritasjon. Og jeg har gått over til å lese Gladkokken i stedet :)  

Holy aioli, for en fin matblogg! Så at Gladkokken var nevnt her inne tidligere, men jeg er en lat faen som ikke orket å innom da. Ser ut som om jeg kommer til å prøve noen av oppskriftene der inne, veldig god presentasjon av oppskriftene, samt pene bilder! Skulle ønsker MFB lot seg inspirere av det! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uting at folk bare kan legges til i gruppa uten samtykke av personen det gjelder. Da er det ikke rart det er så mange gjester. Ei heller at det er så få aktive. 80% vet vel ikke at de er lagt til!

Anonymkode: d877a...8fb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uting at folk bare kan legges til i gruppa uten samtykke av personen det gjelder. Da er det ikke rart det er så mange gjester. Ei heller at det er så få aktive. 80% vet vel ikke at de er lagt til!

Anonymkode: d877a...8fb

Helt enig I at det er en uting. Jeg må rett som det er melde meg ut av grupper fordi venner av meg legger meg til i dem. Synes fb burde gjort det slik at man ble invitert til å melde seg inn, da kan man enklere ta det valget. Var det ikke slik på fb før?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Cambria skrev:

Helt enig I at det er en uting. Jeg må rett som det er melde meg ut av grupper fordi venner av meg legger meg til i dem. Synes fb burde gjort det slik at man ble invitert til å melde seg inn, da kan man enklere ta det valget. Var det ikke slik på fb før?

Sånn helt satt på spissen: noen kan kødde med meg og melde meg inn i en gruppe for personer som lider av analkløe, og så er jeg uoppmerksom og får det ikke med meg, og så kan alle på fb se at jeg er med i den gruppa :P

Anonymkode: 1d786...c1a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Småkomisk å se hvirdan folk spør om ting

"Noen som oppskrift på en god..."

"Noen som har en bombesikker oppskrift på..." 

...osv

Får lyst til å svare:

"Sorry, har en oppskrift jeg bruker ofte, men den er vond dessverre"

"Har en oppskrift på det du lurer på, men jeg feiler hver gang jeg prøver meg på den"

Anonymkode: f1250...498

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn helt satt på spissen: noen kan kødde med meg og melde meg inn i en gruppe for personer som lider av analkløe, og så er jeg uoppmerksom og får det ikke med meg, og så kan alle på fb se at jeg er med i den gruppa :P

Anonymkode: 1d786...c1a

Mannen min var lenge med i en rasistisk gruppe uten å vite det. Kom ikke noe opp på veggen hans, men alle som snoka på fb så vel gruppene han tilhørte :P sånn sett er ikke mfb det verste!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...