Gå til innhold

Å være 5 hjul på vogna. Jeg var det i går. Utrolig kjipt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Franke Ann

Jeg må nesten få protestere mot bruken av uttrykket "5. hjul på vogna" i denne sammenheng, i og med at dere bare var tre stykker. Et bedre begrep hadde vært: "3. hjul på sykkelen". Klemz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at dette var lite hyggelig. Men jeg tror kanskje at hvis jeg var i ditt sted ville jeg "protestert" litt der og da. Når venninnene satt og snakket så jeg ikke kunne høre, ville jeg spurt om vi kunne sitte slik at jeg også kunne høre. Og jeg ville nok også sagt til dem at jeg ikke syntes det var hyggelig å sitte med den eldre mannen. Kanskje du må trene deg på å bli mer selvhevdende? Det kan lett bli slik at mennesker som stilltiende finner seg i ting blir oversett og ikke ivaretatt, selv om det selvfølgelig ikke er greit.



Anonymous poster hash: fc1d7...da5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg skulle ut å spise med en venninne i går og vi skulle ta noe drikke etterpå. 1 time før vi skulle møtes, så sier hun at en venninne av henne blir med. Jeg sa det var greit. Jeg kunne ikke si nei akkurat.

På restauranten gikk det greit selv om det var litt vanskelig. De hadde vært venninner siden barneskolen. Merket jo fort jeg var 5 hjulet på vogna. Men da vi gikk på en bar, så satt de ved siden av hverandre og jeg ovenfor. Det var helt umulig å være med i samtalen. De satt jo vendt mot hverandre og snakka. Musikken var litt høy, så jeg fikk ikke med meg alt de sa.

Det kom en eldre mann og snakka med meg. Da gikk de ut og sa "pass på tinga våre" mens jeg ble sittende igjen med han. Koselig. De ble sittende ute lenge, så jeg gikk ut til de. Gadd ikke å sitte med han alene. Så skulle de plutselig dra hjem.

Det er ingen god følelse å være 5 hjulet på vogna. Men det blir ofte sånn når man er 3. Har du noen gang vært 5 hjulet på vogna?

Anonymous poster hash: fee93...3c1

Det har jeg vært flere ganger enn jeg kan telle da jeg er den som har vært singel oftest og lengst i perioder.Nå har jeg aldri følt det rart,men har da blitt inkludert i samtaler osv.Alt har føltes naturlig.

Syns vennene dine var lite oppmerksomme mot deg,så skjønner at det ble rart og ikke føltes ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, som opplevde å være 5 hjul på vogna en gang :(

Tenk på de som har det sånn hele tiden, du :DAnonymous poster hash: 8d2f1...e3a

Kanskje på tide å ta hintet da eller?  :fnise:

Hvor gamle er dere egentlig? Høres ikke ut som dere har så mye empati for andre mennesker. Ts hadde det kjipt i går, også kommer dere med unødvendige og umodne svar? Spesielt AB sitt svar.

Anonymous poster hash: 08e0f...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik du beskriver det hadde jeg det gjennom hele vgs. Alltid 2. pri blant "venninnene" i gjengen som alltid heller valgte en annen først. Alltid den som satt alene på bussturer da de andre kom parvis som venner.. En kveld er ingenting.

Anonymous poster hash: 09dbb...17f

Det kan ikke ha vert noe stas. Men for å trekke noe godt ut sv det så er sikkert du en mer høflig og inkluderende person nå siden du har sett hvirdan man ikke skal oppføre seg.

Anonymous poster hash: ead2e...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

Da hadde jeg sagt ifra..! Om jeg går ut med en venninne og har ei annen med, og de to ikke har møttes, gjør jeg alt for å ha en felles samtale/få de til å bli kjent med hverandre slik at vi alle kan ha det gøy. Prat med venninna di om dette er noe som ofte skjer, men også si ifra på en mild måte at det ikke var særlig kult å bli etterlatt på den måten da dere gikk ut om dette bare har skjedd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare 3. hjul på sykkelen eller 5. hjul på vogna man kan bli. Jeg har opplevd å være 4. hjul på en trehjulssykkel og det er like gale. Liker ikke når det skjer gang på gang. Da må man enten ta intiativet til ting alle MÅ gjøre sammen (som brettspill, for de som liker det) eller rett og slett ikke møte gjengen mer enn høyst nødvendig. Har dessverre ikke mer råd enn dette siden jeg er i en vennedal for øyeblikket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere egentlig? Høres ikke ut som dere har så mye empati for andre mennesker. Ts hadde det kjipt i går, også kommer dere med unødvendige og umodne svar? Spesielt AB sitt svar.

Anonymous poster hash: 08e0f...84e

Mitt svar var jo til AB da, ikke TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten få protestere mot bruken av uttrykket "5. hjul på vogna" i denne sammenheng, i og med at dere bare var tre stykker. Et bedre begrep hadde vært: "3. hjul på sykkelen". Klemz.

 

Eller andre hjulet på trillebåra? Fjerde hjulet på trehjulssykkelen? Tusenogførste beinet på tusenbenet? Relevant eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller andre hjulet på trillebåra? Fjerde hjulet på trehjulssykkelen? Tusenogførste beinet på tusenbenet? Relevant eller?

Noen må jo bare kverulere litt vet du.

Anonymous poster hash: 08e0f...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte trenger en realitetsorientering.

Sier du også til de som blir utsatt for stille mobbing at de trenger en realitetsorientering? Gjentatt ekskludering er en form for stille mobbing. Du virker da veldig empatisk. 

Anonymous poster hash: 27b61...ad7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fra tingene deres. De gikk jo fra deg så hvorfor skulle du bry deg om deres eiendeler?

Endret av The Kitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sier du også til de som blir utsatt for stille mobbing at de trenger en realitetsorientering? Gjentatt ekskludering er en form for stille mobbing. Du virker da veldig empatisk. 

Anonymous poster hash: 27b61...ad7

 

Det er da deres eget valg når de henger med slike mennesker frivillig, så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg vært ofte,og det er ingen god følelse.

Jeg er ganske sjenert,så folk ignorerer meg stort sett bare.

Nå sist på et yogakurs der vi kun var 3 stykker. Jeg ble stort sett ignorert siden de to andre og instruktøren var gamle kjente,og de snakket som om jeg ikke var der.

Greit nok at jeg er sjenert,og dermed ikke sier så mye,men å bli ignorert på den måten var ikke en god følelse. Jeg hadde jo betalt for det jeg også.

Endte med at jeg ikke gadd å gå de to siste gangene.

Ellers må jeg si at selv om man er tre så går det an å involvere alle. Man må ikke sitte og snakke med kun den ene hele tiden heller.

Anonymous poster hash: 810e8...a64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Jeg forstår veldig godt at dette ikke var noen god opplevelse for deg. Å føle seg utenfor er utrolig kjedelig, og det fascinerer meg at mennesker ikke evner å forstå at tredjemann er utenfor i samtalen store deler av tiden man er sammen.  :klo:

 

Jeg har selv opplevd dette, men sier ifra etter en gang at jeg ikke ønsker at hun tar med seg en venninne, nettopp fordi det for dem virker vanskelig å få med meg i samtalene. Jeg har litt utfordringer med å komme med innspill når temaet er juleballet på ungdomsskolen de hadde etc. Det kan fort bli mye internt. 

 

Om dette er en god venninne, er det ingenting i veien med å være ærlig og si fra hvordan du opplevde kvelden. Det virker ikke som om disse menneskene forstår at en er utenfor, selv om det burde være ganske synlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg vært ofte,og det er ingen god følelse.

Jeg er ganske sjenert,så folk ignorerer meg stort sett bare.

Nå sist på et yogakurs der vi kun var 3 stykker. Jeg ble stort sett ignorert siden de to andre og instruktøren var gamle kjente,og de snakket som om jeg ikke var der.

Greit nok at jeg er sjenert,og dermed ikke sier så mye,men å bli ignorert på den måten var ikke en god følelse. Jeg hadde jo betalt for det jeg også.

Endte med at jeg ikke gadd å gå de to siste gangene.

Ellers må jeg si at selv om man er tre så går det an å involvere alle. Man må ikke sitte og snakke med kun den ene hele tiden heller.Anonymous poster hash: 810e8...a64

Det synes jeg var dårlig gjort. De burde uten tvil prøve å få deg med i samtalen og ikke bare ignorere deg helt. Ofte er det mange som ikke gjør det og alt er din jobb. Det er jo vanskelig når de 3 kjente hverandre fra før av. Ingen god følelse når du føler deg utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opplevde dette for ikke så lenge siden. Fikk ei venninne på besøk som tok med seg ei gammel klassevenninne. Jeg hadde aldri møtt denne jenta før, men tenkte jo det var hyggelig med flere. De ble sittende og snakke sammen om gamle opplevelser hele kvelden, tok selfies sammen og tagget hverandre på facebook. Takk for den liksom :P Følte meg kjempedum. Kunne jo ikke bare kaste de ut heller. Jeg ble ikke med på byen.



Anonymous poster hash: 69a4c...b44
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en som passer bra her...

Jeg er singel, og tok initiativ og ba en kompis med ut på byen (kun oss to) for å ta noen øl sammen og slå av en prat. Jeg blir noe overrasket når han kommer med dama...Jaja, hun er en hyggelig berte hun, så greit det. Men...Så viser det seg at hun har invitert et annet par, og plutselig sitter JEG som bokstavelig talt femte hjul på vogna i en restaurant, på noe som egentlig skulle være en barrunde med en kamerat. Problemet ble løst enkelt med at man dro videre i natten etter middagen, men overraskelsesmomentet satt som ei kule. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at jeg er inkluderende. Som vertinne er jeg det, gjør mitt beste, overraskende nok kan man føle seg satt på sidelinjen som vertinne og, når gjestene finner noe å prate om.... Var jeg satt på sidelinjen som ts, ville jeg gått hjem. Men har opplevd at når for eksempel to venninner ikke har møtt hverandre på lang tid, da kan de bli sittende og prate. Jeg blir ikke sur. Det er kjedelig ja. Men jeg tar meg selv og er bevisst på at jeg ikke er hovedpersonen i andres liv.

Har en i familien som noen ganger er splitt og hersk. Men nå vet hun at jeg blir irritert og at jeg ikke sier noe, jeg går bare hvis det blir for kjedelig. Hun er typen som kan overta en hel samtale og det er egentlig hun som føler seg som "et hjul på vogna". Men vi er på bølgelengde, hun later som hun er trist, kan hende hun er det, og vi blir alltid venner igjen. Hun vet at jeg har en grense. Vi er kanskje litt eldre enn dere, men alder eller ikke, det er dritkjedelig å føle seg som en outsider. Ting har blitt bedre med årene. Men jeg finner meg ikke i å bli usynliggjort.

Synes ikke ts skal fordele skyld. Men kanskje si  på en tørr måte til venninnen at det var en kjedelig kveld for deg og at du ble skuffet. Men jeg er ikke ts, og ville ikke sagt det hvis jeg ikke hadde et poeng. Fakta er at man noen ganger i livet må la andre få spille hovedrollen. Dere var på et utested, høy musikk. ... Livet er ikke lett. Neste gang kan dere gå et annet sted.

Noe som irriterer meg er at venninner kan bli sittende på facebok, deretter ringer telefonen, og der forsvant de gitt...

Men det er ikke noe jeg kan forandre. Det kan lett forsvinne flere dager, vi har gledet oss til å se hverandre, og i løpet av et døgn for eksempel har vi en halv time for oss selv, men så plutselig bestiller vi pizza og blir sittende og prate, gjerne til langt på natt. Og om noen lurer på hvordan det kan skje, om vi egentlig er venninner, selvsagt er vi det, men ting kan oppstå og det er ikke alltid like lett å være til for alle samtidig. Men jeg har følt meg utelatt. Vi er totalt forskjellige, hun må ha på lyd, musikk og tv. Jeg elsker stillhet. Hun blir rolig av lyd. Vi har pratet om det, jeg er også glad i musikk, men til og med på badet... rusler inn der og jammen står det ikke en cd i spilleren på.... Stillhet og lyd, hun omgir seg med støy på en måte, får besøk og har rom for alle. Da glemmer hun meg noen ganger.

Det jeg vil frem til  er at internett er skremmende farlig ang å sette folk på venterommet. Men man kan - og bør - si i fra som venner.

Jeg ville sagt at jeg følte meg fullstendig satt utenfor, og at neste gang går jeg bare. Hvis dere har et godt forhold er det helt innafor å ytre en klage.

Ikke noe hint, men du kan også regne med at hun ikke tar det til seg med en gang. En dag vil hun gjøre det. Det er ikke ditt problem, det er hennes.

 

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...