AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #1 Del Skrevet 24. oktober 2015 Ja. Så sitter jeg her da. En lørdag kveld, men nynorskbøkene. Jeg har holdt på store deler av gårdsdagen, og ca 10 timer i dag. "Oj- da har hun sikkert lært masse!" tenker du kanskje. Men nei. Jeg har prøvd å få en oversikt over verb, sterke/svake, a-verb, e-verb, bøying av e-verb med stammeutgang på f-l-s-k-p-s-t-r (-te, t) bøying av e-verb med stammeutgang på vokal og v-d-g (-de, t), bøying av e-verb med stammeutgang på -m(m) og -enn (valgfritt -de eller -te og t). Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg også hadde lært om j-verb, parverb, st-verb og kortverb, men nei. Så langt har jeg ikke kommet enda. Så til spørsmålet; er alt like omstendig som dette? Jeg forstår at det ikke er gjort i en fei, men jeg hadde trodd at siden jeg jo faktisk er norsk, skulle det falt litt lettere. Men dette er som å lære seg et helt nytt språk, med grammatikk, nye ord og alt som hører med. Jeg går på voksenopplæring, og tar nok stoffet litt tregere enn en 16-åring som har mange år på skolen ferskt inne. Men likevel. Jeg blir litt oppgitt, om jeg skal klare å lære meg nynorsk må jeg prioritere vekk alle de andre fagene og bruke åtte timer daglig på nynorsk grammatikk. Dvs, om alt er like komplisert som svake e-verb? (krysser fingrene og håper noen kan svare benektende på dette) Anonymous poster hash: 909e3...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 24. oktober 2015 #2 Del Skrevet 24. oktober 2015 Det beste du kan gjøre er nok å lese bøker på nynorsk. På den måten får du det inn på en måte som ikke er så anstrengende. Anbefaler deg også å f.eks kun bruke nynorsk en stund, blant annet her på forumet. Men jeg lurer på en ting, er det meningen at du skal kunne alt det der om sterke/svake og p-l-t-whatever, eller er det det at du skal skrive tekster på nynorsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #3 Del Skrevet 24. oktober 2015 Alle språk jeg har lært, er mye vanskeligere enn nynorsk (for en nordmann, som både har setningsoppbygningen og vokabularet inne fra før). Grammatikken til både tysk, fransk og spansk er minst like vanskelig, og der er det masse glosepugg i tillegg. Unntaket er esperanto, som har meget enkel grammatikk; 16 paragrafer, var det vel? Uansett: å studere et språk en dag eller to er ingenting, når en snakker om å lære å tale og skrive det. Å bare lære å lese det, er mye enklere. Som dansk og svensk: jeg forstår alt (dvs. like godt som norsk; forstår ikke absolutt alt på norsk heller), men skrive og tale svensk og dansk, det kan jeg ikke. Anonymous poster hash: 5ff1f...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 24. oktober 2015 #4 Del Skrevet 24. oktober 2015 Alle språk jeg har lært, er mye vanskeligere enn nynorsk (for en nordmann, som både har setningsoppbygningen og vokabularet inne fra før). Grammatikken til både tysk, fransk og spansk er minst like vanskelig, og der er det masse glosepugg i tillegg. Unntaket er esperanto, som har meget enkel grammatikk; 16 paragrafer, var det vel? Uansett: å studere et språk en dag eller to er ingenting, når en snakker om å lære å tale og skrive det. Å bare lære å lese det, er mye enklere. Som dansk og svensk: jeg forstår alt (dvs. like godt som norsk; forstår ikke absolutt alt på norsk heller), men skrive og tale svensk og dansk, det kan jeg ikke. Anonymous poster hash: 5ff1f...ddf ... Hva er poenget ditt? At nynorsk er så jævlig enkelt og TS skulle bare visst hvor vanskelig andre språk er? Du har lært tusenvis av andre språk og da burde det å lære nynorsk for TS som faktisk er en nordmann være lett? Har du misforstått HI eller er det jeg som totalt misforstår deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #5 Del Skrevet 24. oktober 2015 Støtter forslaget om å lese bøker på nynorsk. Jeg har allltid hatt nynorsk som hovedmål, og jeg kan ikke så mye om gramatikken på rams - men jeg skriver tilnærmet korrekt fordi alle bøyingene går inn automatisk. Jeg bruker bokmål mye, spesielt når jeg skriver på nettet, og jeg føler egentlig at det ikke er så veldig stor forskjell siden setningsoppbyggingen er den samme. Anonymous poster hash: bb314...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #6 Del Skrevet 25. oktober 2015 Jeg skriver også ganske bra nynorsk etter å ha hatt det som hovedmål i 13 år, men jeg kan ikke fortelle deg en eneste regel..! Er mer at jeg "ser" at ordet ser feil ut, fordi jeg har sett det så mange ganger.. Så les mye nynorsk! Kjøp eller lån noen kjekke bøker, så vil du legge merke til ord som du har pugget til nå, se de i en sammenheng. Et tips når du skriver nynorsk er å "tenke" på nynorsk, eller en tilnærmet nynorsk dialekt. Et tips er å se program på nrk der de snakker dialekter som ligger nært nynorsk, og programmer som er tekstet på nynorsk. Høres jo helt teit ut, men det funker for meg Gjør dette parallelt med puggingen din, så vil du få mye større utbytte Prøv gjerne å skrive nynorsk her på forumet også, og søk opp/slå opp et ord du er usikker på hver gang du støter på det! Anonymous poster hash: 81f93...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #7 Del Skrevet 25. oktober 2015 ... Hva er poenget ditt? At nynorsk er så jævlig enkelt og TS skulle bare visst hvor vanskelig andre språk er? Du har lært tusenvis av andre språk og da burde det å lære nynorsk for TS som faktisk er en nordmann være lett? Har du misforstått HI eller er det jeg som totalt misforstår deg? He he, fikk litt den følelsen ja. Jeg har lært andre språk, og det er selvfølgelig mer jobb. Jeg overdrev for å få frem poenget, at jeg var overrasket over hvor mye det var å sette seg inn i og lære i nynorsk. At jeg trodde jeg skulle ha mer progresjon. Jeg mente ikke at jeg skulle være utlært etter noen timer, men at jeg har brukt mye tid på en "underdel av en underdel", og at jeg lurer på om resten er like omfattende. Takk for svar alle sammen. Jeg har lest nynorske bøker hver kveld siden jeg startet på skolen i høst, og tror det har hatt god effekt. Så det er et kjempebra tips. Jeg får vel kanskje begynne å skrive nynorsk der jeg kan også, tror det kan ha god effekt som dere sier. Selv om det nok kommer til å ta litt tid Programmer, serier og filmer på NRK skal jeg definitivt prøve! De sender jo mye som kan være interessant, men NRK blir ofte nedprioritert til fordel for "kulere" saker, når man først skal slappe av foran tv-em Vi skal skrive noen tekster på nynorsk, så er det prøver i grammatikk osv, og vanlige tentamener og eksamener. Så vidt jeg har forstått blir vi også testet muntlig nynorsk, men vi får ikke karakter i det. Å høre "stemmen i hodet" på nynorsk prøver jeg å gjøre, prater også litt til meg selv og katten. Men høres ut som Robert Stoltenberg når han spilte hun eldre damen med stort, grått hår. Så vet ikke om jeg treffer helt :D Men om jeg forstår dere riktig, er ikke bøying og grammatikk noe dere tenker over, dere bare "vet" det automatisk? Slik er det vel for meg på bokmål også, jeg går jo ikke rundt og tenker på hvilken ending eller hvilket vokalskifte ordene jeg bruker får. Huff, eg får vel bare helde fram og håpa det gir meining etter kvart. Takk igjen for svar:) Anonymous poster hash: 909e3...ee7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 25. oktober 2015 #8 Del Skrevet 25. oktober 2015 ... Hva er poenget ditt? Ja, noe sånt. Å lære et språk er vanskelig, og å nevne at en har studert grammatikk i timevis, vitner om at en ikke har forståelse av vanskelighetsgraden. Men, når det er sagt: for en nordmann å lære nynorsk er mye enklere enn å lære fremmedspråk, for en får så mye gratis. Jeg er altså uenig med trådstarter: "Men dette er som å lære seg et helt nytt språk, med grammatikk, nye ord og alt som hører med" Omtrent dette var det jeg ville ha fram i mitt første innlegg. Synes du dette er noe å hisse seg opp over, så værsågod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 25. oktober 2015 #9 Del Skrevet 25. oktober 2015 Ja, noe sånt. Å lære et språk er vanskelig, og å nevne at en har studert grammatikk i timevis, vitner om at en ikke har forståelse av vanskelighetsgraden. Men, når det er sagt: for en nordmann å lære nynorsk er mye enklere enn å lære fremmedspråk, for en får så mye gratis. Jeg er altså uenig med trådstarter: "Men dette er som å lære seg et helt nytt språk, med grammatikk, nye ord og alt som hører med" Omtrent dette var det jeg ville ha fram i mitt første innlegg. Synes du dette er noe å hisse seg opp over, så værsågod. Vanskegraden på ting er subjektiv. Selv om det for deg er enkelt med nynorsk betyr ikke det at det er enkelt for alle. (Og med det mener jeg ikke at ikke andre språk hadde vært enda vanskeligere for TS.) Men innlegget ditt virket, for meg, mer ut som du prøvde å si at TS var dum som synes dette var vanskelig. Og med den oppfattelsen av innlegget ditt, så ja, synes jeg det var noe å hisse seg opp over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #10 Del Skrevet 25. oktober 2015 Ja, noe sånt. Å lære et språk er vanskelig, og å nevne at en har studert grammatikk i timevis, vitner om at en ikke har forståelse av vanskelighetsgraden. Men, når det er sagt: for en nordmann å lære nynorsk er mye enklere enn å lære fremmedspråk, for en får så mye gratis. Jeg er altså uenig med trådstarter: "Men dette er som å lære seg et helt nytt språk, med grammatikk, nye ord og alt som hører med" Omtrent dette var det jeg ville ha fram i mitt første innlegg. Synes du dette er noe å hisse seg opp over, så værsågod. Som sagt overdrev jeg litt i HI for å få frem poenget. Det er selvfølgelig mindre krevende å lære et sidemål enn et annet språk. Jeg hadde bare ikke sett for meg at det var så annerledes, og lurte på om man måtte gå like mye i dybden av alle aspekter som det jeg følte jeg hadde gjort i dag. F.eks at jeg må bruke en hel arbeidsdag, hver dag i to uker for å bli ferdig med svake verb. Så to nye uker på sterke verb. En måned på substantiv, hunkjønn og hankjønn. Osv. Siden det tross alt er norsk, hadde jeg forventet at det var (mye) enklere Vanskegraden på ting er subjektiv. Selv om det for deg er enkelt med nynorsk betyr ikke det at det er enkelt for alle. (Og med det mener jeg ikke at ikke andre språk hadde vært enda vanskeligere for TS.) Men innlegget ditt virket, for meg, mer ut som du prøvde å si at TS var dum som synes dette var vanskelig. Og med den oppfattelsen av innlegget ditt, så ja, synes jeg det var noe å hisse seg opp over. Takk støtten:) Jeg føler meg litt dum, men kan dessverre ikke skylde på Vox_populi for det. Tror nok det går litt tregt etter mange år i jobb osv. Og merkelig nok har jeg femmere og seksere i norsk og engelsk, nynorsk har vi heldigvis ikke fått karakter i enda, men om jeg klarer en treer tror jeg læreren har vært snill. Fikk også gode karakterer i spansk og tysk når jeg gikk på skolen for leenge siden, og lærte russisk (av alle ting) på egenhånd en periode. Så jeg synes jeg bør ha forutsetninger for å kunne lære en annen målform uten så altfor store problemer. Men kanskje det blir enklere når jeg kommer inn i det og får mer oversikt. Anonymous poster hash: 909e3...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 25. oktober 2015 #11 Del Skrevet 25. oktober 2015 Selv om det for deg er enkelt med nynorsk betyr ikke det at det er enkelt for alle. (Og med det mener jeg ikke at ikke andre språk hadde vært enda vanskeligere for TS.) Du må lære deg å lese. "Ikke har forståelse for vanskegraden" betyr jo nettopp at nynorsk er vanskeligere enn det innsenderen tror. Så nei, jeg skriver ikke at nynorsk er "jævlig enkelt", som du noe plumpt formulerer det, jeg skriver det stikk motsatte. MEN, sammenlignet med andre språk er det ikke oppgaven allverden. Og det naturlige må jo være å sammenligne med å lære andre språk, ikke sammenligne med hvor vanskelig det er å lære helt andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. oktober 2015 #12 Del Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Huff, eg får vel bare berre helde halde fram og (håpa) håpe/vone det gir gjev meining etter kvart. Takk igjen for svar:)Anonymous poster hash: 909e3...ee7 I nynorsk kan mange svake verb ha kløyvd infinitiv, men bruk e-infinitiv på alle til du blir sikrere på skrivemåten. Endret 25. oktober 2015 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #13 Del Skrevet 25. oktober 2015 I nynorsk kan mange svake verb ha kløyvd infinitiv, men bruk e-infinitiv på alle til du blir sikrere på skrivemåten. Det var vel ikke riktig bruk av begrepet "kløyvd infinitiv", eller? Anonymous poster hash: d5e64...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2015 #14 Del Skrevet 26. oktober 2015 Jeg syns nynorsk er vanskeligere enn andre språk, jeg. Rett og slett fordi det er så likt, at språkfølelsen min skriker til meg at jeg tar feil hver gang jeg prøver å skrive noe på nynorsk. Det skjer ikke når jeg lærer andre språk, fordi jeg der kan lære reglene og aksptere dem uten at språkfølelsen min stritter (altfor mye) imot. Når det er sagt, jeg leser nynorsk helt fint uten problemer, men jeg klarer ikke å formulere meg på det. Anonymous poster hash: 23942...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå