Gjest Blomsterert Skrevet 23. oktober 2015 #61 Skrevet 23. oktober 2015 Takk for mange svar. Jeg har jo tenkt at det er naturlig mtp. At "slik får vi kjøtt", men tenkte på den andre måten at det kanskje ble litt voldsomt iom. At han ikke er vant til noe "gårdsliv" og var glad i lammet sitt. Men jeg ser begge sider, er derfor jeg ble så usikker å føler for andre sine råd som enten har barn eller husker noe slikt fra sin barndom. Vil jo ikke påføre et traume heller selv om det kanskje er helt fint å ta barnet med på dette. Ikke meningen å virke hysterisk. TsAnonymous poster hash: f12ba...5e6 Skjønner bekymringen din! Ikke alle barn tåler sånt,og ja,det kan bli traumatisk. Syns alt virker merkelig,bla at dette er barnet sitt lam. Tror jeg ville protestert kraftig.Det er noe helt annet om barn er født og oppvokst på gård,men selv da skåner en de minste for sånt! Ingen god idé det her,tvert om.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #62 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg tenker at en 6 og et halvt år gammel unge ikke trenger å få vite alt om livets (harde) realiteter. Et så lite barn har heller ingen forutsetning for å vite hva de går til,hvis de blir spurt om de vil være med på noe sånt. Selv var jeg ufrivillig vitne til slakting av reinsdyr i den alderen,og mine foreldre fikk ikke kjøtt i meg på flere år.Det var et forferdelig barndomsminne jeg gjerne skulle vært foruten. Har forøvrig en mor som er oppvokst på gård,og hverken hun eller hennes søsken var med på slakting før de var eldre.Så at "alle på landet" tar ungene med på sånt er nok ikke sant. Anonymous poster hash: 31467...b67 1
Sandie Skrevet 23. oktober 2015 #63 Skrevet 23. oktober 2015 Hei.jeg og barnefar har barnet på 6.5 år 50% hver. Er vanligvis enig om det meste og er gode venner. Han har ny kjæreste som har foreldre med bondegård. Jeg snakket med han på tlf idag og da sier han at til helgen så skal flaskelammet (som barnet vårt "fikk" da lammet var lite) slaktes og dette skulle de alle stå å se på at de ble slaktet (regner med det omhandles avlivning,utblødning flåing, partering uten at jeg er sikker). Jeg tenkte på det etterpå. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal se dette. Hva tenker dere andre? Er det greit? Eller har jeg noe jeg skulle ha sagt og kan sette ned foten? Det skjer om to dager.. jeg tenker jo at det kan bli for voldsom kost for en liten en som ikke er oppvokst på gård. Eller er jeg bare fintfølende? Jeg ønsker ikke selv å se/delta på dette. Noen med erfaring f.eks?Anonymous poster hash: f12ba...5e6 Hadde aldri godtatt det med et såpass lite barn.Du vet ikke hvilke traumer du påfører barnet.Og ja, du har selvfølgelig noe du skulle ha sagt.Kjæresten hans har jo ingen myndighet til å avgjøre dette over hodet ditt.Jeg synes ikke du er fintfølende som reflekterer rundt dette. Høres forøvrig ut som en grotesk for for underholdning denne familien har. Jeg har erfaring fra gårdsliv selv og har aldri opplevd at slakting gjøres om til underholdsningsshow der alle står oppstilt og ser på.
Maximillian Cohen Skrevet 23. oktober 2015 #64 Skrevet 23. oktober 2015 (endret) I utgangspunktet ser jeg ikke noe problematisk ved dette, men det er muligens ikke helt heldig at barnets første erfaring er fra et lam det selv har hatt sterk tilknytning til. Endret 23. oktober 2015 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #65 Skrevet 23. oktober 2015 En seksåring har ikke valgt å støtte kjøttindustrien! Jeg begriper ikke poenget med la et følsomt barn som er glad i dyr se lammet han føler omsorg for bli brutalt drept og slaktet. For meg virker det empatiløst, på grensen til sadistisk. Dette var å smøre litt vel tykt på. Ellers et saklig innlegg. Anonymous poster hash: 12bad...e8b 1
Drømmern Skrevet 25. oktober 2015 #66 Skrevet 25. oktober 2015 Dette blir en alt for drøy påstand. Mange flere faktorer som spiller inn enn om man så et dyr ble slaktet som 6-åring eller ei. Og hvordan vet du hvem som hr opplevd det og ikke, spør du alle sammen? Selv om man er oppvokst i by eller ikke kommer fra gård, så betyr ikke det at man aldri har vært med på slakt eller jobbet på gård. Anonymous poster hash: caf6a...b38 Når jeg var yngre var jeg veldig stolt av å ha vært med på det, og ja, det var et samletema der jeg fikk vite hvem som hadde gjort det og ikke. Selv idag reagerer folk når jeg sier jeg er med på jakt og flår dyr. Bor mitt i en storby, og har også venner på landet som ikke reagerer på samme måte og som er mer vant til den slags. Tenker egentlig at alle vet at det ikke er et fasitsvar for alle, og jeg fortalte bare mine erfaringer. Er litt som at en berg-og dalbane blir mindre og mindre skummel for hver gang du tar den, men det er jo de som ikke er redde første gangen heller.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #67 Skrevet 25. oktober 2015 Når jeg var yngre var jeg veldig stolt av å ha vært med på det, og ja, det var et samletema der jeg fikk vite hvem som hadde gjort det og ikke. Selv idag reagerer folk når jeg sier jeg er med på jakt og flår dyr. Bor mitt i en storby, og har også venner på landet som ikke reagerer på samme måte og som er mer vant til den slags. Tenker egentlig at alle vet at det ikke er et fasitsvar for alle, og jeg fortalte bare mine erfaringer. Er litt som at en berg-og dalbane blir mindre og mindre skummel for hver gang du tar den, men det er jo de som ikke er redde første gangen heller. Men du sa at de som ikke har vært med på slakt i ung alder blir mer finslige på det. Så sier du at de på landet reagerer ikke så mye på at du sier du er med på flåing. Alle på landet er ikke med på slakt. Jeg var ikke med på slakt som barn, men hadde mange bondevenner og hadde hørt om slakting, for å si det sånn. Men at jeg ikke er finslig på det handler mye mer om at jeg er vokst opp på landet og er vant til å ta i et tak på husbygging, båt og den slags, ikke at jeg var med på slakting som ung. Eller kanskje du bare bruker feil ord for å kommunisere det du mener når du bruker finslig Anonymous poster hash: caf6a...b38
Drømmern Skrevet 25. oktober 2015 #68 Skrevet 25. oktober 2015 Men du sa at de som ikke har vært med på slakt i ung alder blir mer finslige på det. Så sier du at de på landet reagerer ikke så mye på at du sier du er med på flåing. Alle på landet er ikke med på slakt. Jeg var ikke med på slakt som barn, men hadde mange bondevenner og hadde hørt om slakting, for å si det sånn. Men at jeg ikke er finslig på det handler mye mer om at jeg er vokst opp på landet og er vant til å ta i et tak på husbygging, båt og den slags, ikke at jeg var med på slakting som ung. Eller kanskje du bare bruker feil ord for å kommunisere det du mener når du bruker finslig Anonymous poster hash: caf6a...b38 De fleste vennene mine fra byen sier "æsj" når jeg forteller dem om det, og mange snur seg vekk når de vises på TV. Jeg vil beskrive dem som mer finslige på den slags. Om du vil bruke andre ord, er det greit. Nei, alle på landet er ikke med på slakt, men som du sier hører de mer om det, blir mer eksponert for det. Men som sagt varierer det fra person til person, og dette var min opplevelse av det. De fleste jeg har snakket med har forresten vært jenter. Er vel en viss forskjell der også... (nå sier sikkert noen imot meg igjen ) 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #69 Skrevet 25. oktober 2015 Hvordan gikk det, TS? Anonymous poster hash: c8dfb...df8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #70 Skrevet 25. oktober 2015 Hei. Det gikk bra, barnet syntes det var spennende å være med på. Hun så ikke selve avlivningen, men det andre. Ble fortalt hvordan og hvorfor. Jeg personlig synes fortsatt ikke det er noe å samles for å"se" på, men har forståelse for at andre har en annen kultur og dette er "vanlig" kost og selvfølgelig en helt vanlig del av prosessen i hvordan vi får kjøtt på bordet. TsAnonymous poster hash: f12ba...5e6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #71 Skrevet 25. oktober 2015 Godt å høre at det gikk fint, og at hun ikke så på selve avlivingen! Jenta di er forresten veldig heldig som får forståelsen for hvor maten kommer fra, og hvor mye jobb det er å lage maten. Tommel opp for unger i landbruket og foreldre som bruker hodet når det gjelder hva de skal eksponeres for. Anonymous poster hash: 79da2...99c 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #72 Skrevet 25. oktober 2015 Og helt enig i at slakting og avliving ikke er underholdning, men en ren nødvendighet for å få maten på bordet.Anonymous poster hash: 79da2...99c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #73 Skrevet 25. oktober 2015 Skjønner ikke helt hvorfor små barn må være med på slakting av dyr for å "lære hvor maten kommer fra"? Minner meg om hippie-foreldre som lar ungene være med på fødsel av sine egne småsøsken for at de skal skjønne hvordan barn blir født,eller skolelever som drar til Auszwitch for å innse at jøder ble gasset ihjel under 2.verdenskrig. Man kan fint ha full forståelse for hvor og hvordan ting og hendelser utløper,uten å være tilskuer. Anonymous poster hash: 31467...b67 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #74 Skrevet 25. oktober 2015 Skjønner ikke helt hvorfor små barn må være med på slakting av dyr for å "lære hvor maten kommer fra"? Minner meg om hippie-foreldre som lar ungene være med på fødsel av sine egne småsøsken for at de skal skjønne hvordan barn blir født,eller skolelever som drar til Auszwitch for å innse at jøder ble gasset ihjel under 2.verdenskrig. Man kan fint ha full forståelse for hvor og hvordan ting og hendelser utløper,uten å være tilskuer.Anonymous poster hash: 31467...b67 Det er forskjell på å vite hvor maten kommer fra, og virkelig kjenne til prosessen. Vet mange som selvfølgelig ved at mjølka kommer fra kua, men hva det egentlig innebærer aner de ikke. Og jeg tror mange har fått seg en oppvekker på besøk i konsentrasjonsleirene... Anonymous poster hash: 79da2...99c 2
Gjest Vena Cava Skrevet 25. oktober 2015 #75 Skrevet 25. oktober 2015 En seksåring har ikke valgt å støtte kjøttindustrien! Jeg begriper ikke poenget med la et følsomt barn som er glad i dyr se lammet han føler omsorg for bli brutalt drept og slaktet. For meg virker det empatiløst, på grensen til sadistisk. Sadistisk faktisk 😂
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2015 #76 Skrevet 25. oktober 2015 Det er forskjell på å vite hvor maten kommer fra, og virkelig kjenne til prosessen. Vet mange som selvfølgelig ved at mjølka kommer fra kua, men hva det egentlig innebærer aner de ikke. Og jeg tror mange har fått seg en oppvekker på besøk i konsentrasjonsleirene...Anonymous poster hash: 79da2...99c Ja,det er klart.Men er det et must å "kjenne til prosessen" ved å oppleve det irl,for å kunne ha en god forståelse av det? Jeg tror ikke det alltid er så nødvendig. Har selv en samboer som vokste opp på landet der de slaktet høns hjemme.Han var vant til det fra 6-7 års alder men hatet det,sier han.Både luktene og synsinntrykkene sitter igjen den dag i dag.I en alder av 43 spiser han forstsatt ikke noe fjærkre.Så det kan være lurt å trå varsomt når man skal introdusere barn for hvor maten kommer fra,tror jeg. I dette tilfellet virker det som det løste seg greit ved at ts sitt barn fikk innsikt nok,men likevel ble forskånet for en del av prosessen som ikke egner seg like godt for alle barn. Anonymous poster hash: 31467...b67 1
Sheherasade Skrevet 25. oktober 2015 #77 Skrevet 25. oktober 2015 (endret) Absolutt fint at barn ser realiteten av hva kjøtt er. Så blir flere veggiser også. Endret 25. oktober 2015 av Sheherasade 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå