GørilB Skrevet 23. oktober 2015 #41 Skrevet 23. oktober 2015 Er oppvokst på gård og har vært med på slakting og jakt før jeg kunne gå. De eneste dyrene jeg ikke ville se avliving av var grisene, men det er fordi de hylte så fælt hadde selv mange kopplam og koppkalver, og selv om de ikke ble slaktet hjemme (som jeg kan huske) visste jeg at de ble sendt til slakthuset for å slaktes. Fikk pent forklart at sånn er det, vi må ha mat og dyrene lever ikke evig de heller. Det er viktig at barn får vite hvor maten kommer fra. Barnet skal ikke tvinges til å se på, men jeg mener at du ikke kan nekte barnet å delta på slaktingen. De trenger heller ikke å si noe om hvilket lam som skal slaktes, men igjen, lammet kommer til å slaktes uansett, enten hjemme eller på slakthuset.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #42 Skrevet 23. oktober 2015 Tusen takk for mange gode konstruktive svar. Jeg har forsøkt å prate me far men han synes vel jeg er litt overfølsom. Han er ingen bonde eller vant til slikt selv heller. Jeg får bli med så får jeg i hvertfall se an hva barnet får se og ikke selv om jeg i utg. Punktet ikke ser hvorfor man må trekke barnet med på dette uansett hvor naturlig del av gårdsnæring det er. Barnet er forøvrig ganske følsom og veldig glad i dyr. TsAnonymous poster hash: f12ba...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #43 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg holder meg unna kjøtt selv, men selvsagt ville jeg latt henne se på det. Det er viktig at man ikke får en "sau får en sovepille simsalabim nå ligger den i frysevaredisken på coop"- innbilning av kjøttindustrien. Hvis man i utgangspunktet har valgt å støtte denne industrien får man også være klar over hvordan prosessen foregår, og deretter ta et valg ut ifra dette. Anonymous poster hash: 57978...e10 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #44 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg holder meg unna kjøtt selv, men selvsagt ville jeg latt henne se på det. Det er viktig at man ikke får en "sau får en sovepille simsalabim nå ligger den i frysevaredisken på coop"- innbilning av kjøttindustrien. Hvis man i utgangspunktet har valgt å støtte denne industrien får man også være klar over hvordan prosessen foregår, og deretter ta et valg ut ifra dette. Anonymous poster hash: 57978...e10 Hjemmeslakt er en verdig seanse der jeg kommer fra. Dyret lever som vanlig, fraktes ut og avlivingen er over på et par sekunder. Skal du virkelig se hvordan industrien er må du følge dyrene i slaktebilen og til slaktehuset. Det er noe helt annet.Anonymous poster hash: 69214...065 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #45 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har ingen betenkeligheter med å la min 5-åring få være med på slakt, dersom det er aktuelt. Mine foreldre har gård med dyr, og selv om hun er med i fjøset og mater, steller, prater og koser med dyra, så vet hun at det ikke er kjæledyr som hunden og kattene, men at de skal bli mat. Derfor får hun heller ikke noe lam som er hennes "eget", men hun vet at vi tar godt vare på alle uansett. Hun var med på litt av lammingen i vår, og syns nok det var litt ekkelt med blod og gørr, men samtidig kjempespennende. Pratet masse om det i ettertid, men ikke negativt. Tror de fleste barn takler det greit, så lenge man forteller og forklarer godt. Anonymous poster hash: 22c4c...64f 2
KG deltager Skrevet 23. oktober 2015 #46 Skrevet 23. oktober 2015 Dersom det er et lam som har vært et kjæledyr for henne- og ikke bare et lam hun en gang har gitt melk så syns jeg dette er helt feil. Jeg delvis vokst opp på gård , gått lanbruksskole og høyskole innen landbruk/ dyrehelse , men å se min egen hest bli avlivet styrte jeg unna,. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #47 Skrevet 23. oktober 2015 Du skyter deg selv i leggen ved å være så overbeskyttende, ts. Anonymous poster hash: 86568...fe9 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #48 Skrevet 23. oktober 2015 Dersom barnet har gått inn og knyttet seg sterkt til dyret uten å vite at det skal bli drept i nærmeste fremtid, så kan det bli ganske brutalt. Kunne sett for meg selv som barn bli sterkt knyttet til det og bli helt hysterisk når jeg fikk vite hva som skulle skje. Jeg husker fortsatt hvordan jeg sank sammen på gulvet da jeg fikk vite at pappa hadde drept katten vår som vi hadde hatt i 6 mnd. Men dersom barnet hele tiden har fått vite hva som skal skje, så går det sikkert bra. Anonymous poster hash: caf6a...b38 1
Cathrine88 Skrevet 23. oktober 2015 #49 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg holder meg unna kjøtt selv, men selvsagt ville jeg latt henne se på det. Det er viktig at man ikke får en "sau får en sovepille simsalabim nå ligger den i frysevaredisken på coop"- innbilning av kjøttindustrien. Hvis man i utgangspunktet har valgt å støtte denne industrien får man også være klar over hvordan prosessen foregår, og deretter ta et valg ut ifra dette. Anonymous poster hash: 57978...e10 En seksåring har ikke valgt å støtte kjøttindustrien! Jeg begriper ikke poenget med la et følsomt barn som er glad i dyr se lammet han føler omsorg for bli brutalt drept og slaktet. For meg virker det empatiløst, på grensen til sadistisk. 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #50 Skrevet 23. oktober 2015 En seksåring har ikke valgt å støtte kjøttindustrien! Jeg begriper ikke poenget med la et følsomt barn som er glad i dyr se lammet han føler omsorg for bli brutalt drept og slaktet. For meg virker det empatiløst, på grensen til sadistisk. Hvis slakting er så ille så burde ikke foreldrene bestemme at barnet skal støtte industrien heller? Anonymous poster hash: 57978...e10 2
Cathrine88 Skrevet 23. oktober 2015 #51 Skrevet 23. oktober 2015 Hvis slakting er så ille så burde ikke foreldrene bestemme at barnet skal støtte industrien heller? Anonymous poster hash: 57978...e10 Få barnet til å se Heldiggrisen Babe og filmer om kjøttindustrien hvis du vil påvirke det i den retningen. Det er absolutt ingen grunn til å tvinge ham til se et dyr han er glad i bli slaktet 3
Drømmern Skrevet 23. oktober 2015 #52 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har vært med på jakt og sett dyr blir skutt og flådd siden jeg var rundt denne alderen, og ser ingenting galt i det. Ser også rundt meg at andre som ikke har opplevd det i ung alder er mye mer "finslige" på det enn meg. Kan jo sikkert variere fra barn til barn hvordan de reagerer på det, men så lenge det ikke er tvang, og barnet kan velge å trekke seg vekk, ser jeg ikke noe galt i det.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #53 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har vært med på jakt og sett dyr blir skutt og flådd siden jeg var rundt denne alderen, og ser ingenting galt i det. Ser også rundt meg at andre som ikke har opplevd det i ung alder er mye mer "finslige" på det enn meg. Dette blir en alt for drøy påstand. Mange flere faktorer som spiller inn enn om man så et dyr ble slaktet som 6-åring eller ei. Og hvordan vet du hvem som hr opplevd det og ikke, spør du alle sammen? Selv om man er oppvokst i by eller ikke kommer fra gård, så betyr ikke det at man aldri har vært med på slakt eller jobbet på gård. Anonymous poster hash: caf6a...b38
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #54 Skrevet 23. oktober 2015 Å ikke la et barn få delta i slakting syns jeg er hysteri. Og hvorfor skal TS være med? La nå far og barn få ordne opp i dette selv.Anonymous poster hash: 4d008...7c0
Harlekin Skrevet 23. oktober 2015 #55 Skrevet 23. oktober 2015 Barnet er forøvrig ganske følsom og veldig glad i dyr.Anonymous poster hash: f12ba...5e6 Da synes jeg du skal fortelle barnet hva som skal skje på forhånd, og så får hun velge selv om hun vil være med eller ikke. Den avgjørelsen må far respektere. Forresten, er vi kommet dithen at vi kan kalles "finslig" (som en skrev) hvis vi ikke ønsker å se et dyr dø, og blir lei oss av den grunn? Snakk om kald påstand.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #56 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg bor på gård, har hatt dyr hele livet og har vært med på slakting av mange ulike dyr. Anser meg selv som voksen, jordnær og nøktern, og samtidig utrolig glad i alle dyr. Uansett hvor nøktern og profesjonell man er i situasjonen så slår det meg litt i magen hver gang det smeller og dyret stuper. Akkurat det øyeblikket er bare utrivelig, og egentlig umulig å forberede et barn på. Synes det er veldig urettferdig å gi barnet et koselam, for så å ta det med på avlivingen. Parkering osv er ok, men ikke akkurat avlivingen, det synet kan sitte på netthinnen en stund. (Selv om dyret selvfølgelig blir godt behandlet og avlivet på mest humane vis) Hva med å bare ta med barnet litt bort mens de skyter, tar av blodet og vommer ut?Anonymous poster hash: 79da2...99c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #57 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg bor på gård, har hatt dyr hele livet og har vært med på slakting av mange ulike dyr. Anser meg selv som voksen, jordnær og nøktern, og samtidig utrolig glad i alle dyr. Uansett hvor nøktern og profesjonell man er i situasjonen så slår det meg litt i magen hver gang det smeller og dyret stuper. Akkurat det øyeblikket er bare utrivelig, og egentlig umulig å forberede et barn på. Synes det er veldig urettferdig å gi barnet et koselam, for så å ta det med på avlivingen. Parkering osv er ok, men ikke akkurat avlivingen, det synet kan sitte på netthinnen en stund. (Selv om dyret selvfølgelig blir godt behandlet og avlivet på mest humane vis) Hva med å bare ta med barnet litt bort mens de skyter, tar av blodet og vommer ut?Anonymous poster hash: 79da2...99c Partering, ikke parkering! Anonymous poster hash: 79da2...99c
Gjest Raindrops Skrevet 23. oktober 2015 #58 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg har vokst opp på gård og sett dyr bli slaktet og kattunger slått ihjel, det har ikke gjort meg hardere, og det byr meg fortsatt imot å drepe noe så lite som et insekt. Det er ikke slik at alle som har vært med på slike ting i barndommen synes det er greit, og det er ikke slik at de som ikke har vært med på det er fisefine eller ikke forstår hvor maten kommer fra. Synes det høres hjerterått ut å gi barnet et lam, og så slakte det. Kunne ikke ramlet meg inn. Jeg hadde også en egen ku da jeg var lita, Bjørk, og jeg tror jeg hadde blitt helt knust hvis bestefar plutselig tok meg med bak fjøset for å se på at den fikk halsen skåret over.
wintergirl Skrevet 23. oktober 2015 #59 Skrevet 23. oktober 2015 Tusen takk for mange gode konstruktive svar. Jeg har forsøkt å prate me far men han synes vel jeg er litt overfølsom. Han er ingen bonde eller vant til slikt selv heller. Jeg får bli med så får jeg i hvertfall se an hva barnet får se og ikke selv om jeg i utg. Punktet ikke ser hvorfor man må trekke barnet med på dette uansett hvor naturlig del av gårdsnæring det er. Barnet er forøvrig ganske følsom og veldig glad i dyr. TsAnonymous poster hash: f12ba...5e6 Hvis barnet ditt er følsom og veldig glad i dyr så er det best å la være. Men det er jo opp til barnet. Hva tror barnet ditt sier eller reagerer hvis du forteller om hva som skal skje med lammet? Selv om noen tåler det og mener de har hatt godt av det, så betyr ikke det at andre føler det samme. Barnet ditt skal ihvertfall ikke tvinges til det. Det er bare sadistisk!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #60 Skrevet 23. oktober 2015 Nå er jeg sikkert litt i overkant følsom altså, men jeg hadde nok sjøl syntes det var ubehagelig å se på at koselammet mitt ble slakta. Jeg synes det er unødvendig å ta med barnet på dette. Slakt generelt: Mmokei. Første gang barnet observerer slakt så er det et dyr han har et forhold til: Nei. Enig med deg. Jeg var med på slakt av høns som 7-åring, og hadde litt mareritt etterpå men det gikk greit. Om koselammet mitt hadde blitt slaktet hadde det nok vært noe helt annet. Kan man ikke slakte noe annet enn det dyret barnet er knyttet til når det er første gangen???Anonymous poster hash: 03a0a...ada
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå