AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #1 Skrevet 22. oktober 2015 Hei.jeg og barnefar har barnet på 6.5 år 50% hver. Er vanligvis enig om det meste og er gode venner. Han har ny kjæreste som har foreldre med bondegård. Jeg snakket med han på tlf idag og da sier han at til helgen så skal flaskelammet (som barnet vårt "fikk" da lammet var lite) slaktes og dette skulle de alle stå å se på at de ble slaktet (regner med det omhandles avlivning,utblødning flåing, partering uten at jeg er sikker). Jeg tenkte på det etterpå. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal se dette. Hva tenker dere andre? Er det greit? Eller har jeg noe jeg skulle ha sagt og kan sette ned foten? Det skjer om to dager.. jeg tenker jo at det kan bli for voldsom kost for en liten en som ikke er oppvokst på gård. Eller er jeg bare fintfølende? Jeg ønsker ikke selv å se/delta på dette. Noen med erfaring f.eks?Anonymous poster hash: f12ba...5e6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #2 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg tror dette avhenger veldig av barnet. Det er jo egentlig naturlig, og ganske lærerikt, på en annen side så har vel barnet fått en relasjon til dette lammet. Jeg tror du og barnefar vet dette best. Det jeg kan si med sikkerhet, er at det for meg hadde vært traumatisk på den alderen (sikkert enda:P) Anonymous poster hash: c79e6...d3a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #3 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg mener dette er helt greit, og samtidig viktig lærdom for barnet. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har dratt nytte av å være tilknyttet gård i min barndom. Mine klassekamerater fikk seg noen overaskelser etterhvert som vi ble eldre. Var med på første slakt når jeg var 5, og det gikk helt fint. Bestefar forklarte på en slik måte at det virket som den mest naturlige ting i verden. jeg viste jo fra før av at oksen hadde hatt et godt liv.Anonymous poster hash: baf47...fbb 17
GammelKaktus Skrevet 22. oktober 2015 #4 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la barnet mitt være med på dette så lenge barnet er i skolealder. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #5 Skrevet 22. oktober 2015 kommer nok ann på barnet ja. kanskje barnet får mareritt om dette i fleire år etterpå, eller det kan finne dette veldig naturlig. Anonymous poster hash: 3c0bf...a73 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #6 Skrevet 22. oktober 2015 Nei, jeg synes dette blir helt feil! Da spesielt med tanke på at det er "hennes" lam. Ikke la henne se på! Anonymous poster hash: 52ed9...ac2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #7 Skrevet 22. oktober 2015 Hei.jeg og barnefar har barnet på 6.5 år 50% hver. Er vanligvis enig om det meste og er gode venner. Han har ny kjæreste som har foreldre med bondegård. Jeg snakket med han på tlf idag og da sier han at til helgen så skal flaskelammet (som barnet vårt "fikk" da lammet var lite) slaktes og dette skulle de alle stå å se på at de ble slaktet (regner med det omhandles avlivning,utblødning flåing, partering uten at jeg er sikker). Jeg tenkte på det etterpå. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal se dette. Hva tenker dere andre? Er det greit? Eller har jeg noe jeg skulle ha sagt og kan sette ned foten? Det skjer om to dager.. jeg tenker jo at det kan bli for voldsom kost for en liten en som ikke er oppvokst på gård. Eller er jeg bare fintfølende? Jeg ønsker ikke selv å se/delta på dette. Noen med erfaring f.eks?Anonymous poster hash: f12ba...5e6 Jeg synes det er litt grotesk jeg da At det skal være så fint, koslig og naturlig å være vitne til drap av en uskyldig skapning. En skapning skal miste livet, det er ikke annet enn trist Anonymous poster hash: 6914a...50e 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #8 Skrevet 22. oktober 2015 Mener i utgangspunktet at alt slik er naturlig og fint for unger å være med på. Men, det kommer helt an på barnet og hva det er vant til fra før! Vår 3-åring er oppvokst på gård og med på det meste. Men han er veldig glad i dyr, så vi skjermer han fra selve avlivingen. Det kan bli litt voldsomt. Og så er det annerledes med koselammet enn med hvilket som helst av de andre mener jeg. Men slakting er jo fint å være med på da, lære hvor maten kommer fra er kjempeviktig og interessant! Anonymous poster hash: 79da2...99c 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #9 Skrevet 22. oktober 2015 Mener i utgangspunktet at alt slik er naturlig og fint for unger å være med på. Men, det kommer helt an på barnet og hva det er vant til fra før! Vår 3-åring er oppvokst på gård og med på det meste. Men han er veldig glad i dyr, så vi skjermer han fra selve avlivingen. Det kan bli litt voldsomt. Og så er det annerledes med koselammet enn med hvilket som helst av de andre mener jeg. Men slakting er jo fint å være med på da, lære hvor maten kommer fra er kjempeviktig og interessant! Anonymous poster hash: 79da2...99c Avlivningen kan bli litt voldsom??? :O Sinnsykt kvalmt innleggAnonymous poster hash: 6914a...50e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #10 Skrevet 22. oktober 2015 Takk for mange svar. Jeg har jo tenkt at det er naturlig mtp. At "slik får vi kjøtt", men tenkte på den andre måten at det kanskje ble litt voldsomt iom. At han ikke er vant til noe "gårdsliv" og var glad i lammet sitt. Men jeg ser begge sider, er derfor jeg ble så usikker å føler for andre sine råd som enten har barn eller husker noe slikt fra sin barndom. Vil jo ikke påføre et traume heller selv om det kanskje er helt fint å ta barnet med på dette. Ikke meningen å virke hysterisk. TsAnonymous poster hash: f12ba...5e6
Cathrine88 Skrevet 22. oktober 2015 #11 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg mener dette er helt greit, og samtidig viktig lærdom for barnet. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har dratt nytte av å være tilknyttet gård i min barndom. Mine klassekamerater fikk seg noen overaskelser etterhvert som vi ble eldre. Var med på første slakt når jeg var 5, og det gikk helt fint. Bestefar forklarte på en slik måte at det virket som den mest naturlige ting i verden. jeg viste jo fra før av at oksen hadde hatt et godt liv.Anonymous poster hash: baf47...fbb Hvilke overraskelser fikk klassekameratene dine? Jeg har aldri støtt borti problemer fordi jeg ikke var tilknyttet en gård. Jeg synes det er totalt unødvendig å dra et lite barn med på noe sånt. 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #12 Skrevet 22. oktober 2015 Jeg synes også det er greit, og jeg snakker sånn sett av personlig erfaring. Hvis barnet skjønner hva dette innebærer og ikke vil blir det jo fort annerledes, men sånn i utgangspunktet ser jeg ikke problemet. Siden du nevner at barnet ikke har vokst opp på gård: Jeg er oppvokst i Oslo (innenfor ring 2, til og med), og jeg var med på tilsvarende da jeg var på samme alder som barnet ditt er nå. Det var helt uproblematisk, og jeg følte ikke at bondegutten som også så på dette for første gang var noe mer herdet enn jeg var. Vi var begge rolige og tok det fint, men hvis noe var visst faktisk han mer preget av det enn jeg var. Antagelig tilfeldig, men han hadde kanskje også et mer personlig forhold til dyr enn meg? Hvordan man reagerer på noe slikt handler nok uansett mer om person enn erfaring i denne alderen. Når man blir litt eldre betyr hvor man har vokst opp mye for hva slags forhold man har til husdyr generelt og slakting spesielt, men som seksåring vil jeg tro det betyr mindre for hvordan man reagerer. Jeg tror i hvert fall de fleste barn håndterer dette helt fint. Jeg mener derfor dette er helt i orden med mindre det er noen spesiell grunn til å la være. Jeg har i hvert fall aldri opplevd at den erfaringen var negativ, det var egentlig bare spennende og litt greit å ha sett. Anonymous poster hash: 2fbd9...92c 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #13 Skrevet 23. oktober 2015 Det kommer an på barnet, ja. Jeg kommer selv fra gård med sau og tålte ikke dette. Jeg var veldig glad i de dyrene. Mamma og pappa skjermet meg dra slike episoder.Anonymous poster hash: 69214...065
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #14 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg synes det er litt grotesk jeg da At det skal være så fint, koslig og naturlig å være vitne til drap av en uskyldig skapning. En skapning skal miste livet, det er ikke annet enn tristAnonymous poster hash: 6914a...50e Er du vegetarianer? 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #15 Skrevet 23. oktober 2015 Snakk med far og hør om han har tenkt igjennom dette. Sammen kan dere vurdere om barnet er klar for dette.Anonymous poster hash: 44a80...47c 2
ViljaH Skrevet 23. oktober 2015 #16 Skrevet 23. oktober 2015 Enig med dem som sier det kommer an på barnet. Er barnet følsomt, så bør det skjermes fra avlivingen, men kan se på slaktingen. Veldig viktig hvordan det formidles, som en lærestund om hvor kjøttet vi spiser kommer fra. 2
Pinkee Skrevet 23. oktober 2015 #17 Skrevet 23. oktober 2015 Slenger meg på at det kommer an på hvilken type barnet er. Og, så er det stor forskjell på å være med på slakting, og å overvære selve avlivingen. Jeg selv og mine barn er vokst opp på gård, og hvis je gikke husker helt feil, så var mine barn eldre, før dem fikk se på selve avlivingen. Det kan være en smule voldsomt for et så lite barn. Men, selve slaktingen, bør gå greit, hvis det ikke er snakk om et veldig følsomt barn. Det viktige, er at far Og kjæreste, snakker emd barnet i forkant av saken.
kisskissbangbang Skrevet 23. oktober 2015 #18 Skrevet 23. oktober 2015 Nå er jeg sikkert litt i overkant følsom altså, men jeg hadde nok sjøl syntes det var ubehagelig å se på at koselammet mitt ble slakta. Jeg synes det er unødvendig å ta med barnet på dette. Slakt generelt: Mmokei. Første gang barnet observerer slakt så er det et dyr han har et forhold til: Nei. 1
Hulderen Skrevet 23. oktober 2015 #19 Skrevet 23. oktober 2015 Jeg er enig i at det er fint at barn lærer hvor maten kommer fra. Men de kan skjermes fra selve avlivingen. Og det er ikke nødvendig å se slaktingen av "sitt" lam. La barnet se et annet lam bli slaktet, eller fortell at det er et annet lam. Og senere: ikke fortell barnet at det nå spiser "Dolly". 4
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #20 Skrevet 23. oktober 2015 Vi bor på gård og her blir alle dyr som skal slaktes hentet og kjørt til slakteriet bortsett fra et lam og en gris som vi beholder selv hvert år. Da barna var mindre så fikk de vite at nå skal den eller den slaktes og de fikk ikke være med på selve avlivingen, men på parteringen etterpå. Da fikk de forståelse om hvor maten kom i fra og forstod hvorfor dyra ble borte fra fjøset og det har fungert helt fint her. Når de ble litt eldre (8-10 år avhengig av modenheten til barnet) så fikk de også være med på selve avlivingen hvis de ønsket det. Men her snakker vi jo om barn som har vært med på jakt hele livet og som er vokst opp på gård og vet hva som foregår. Men vi har aldri latt noen av barna få et nært og personlig forhold til noen av dyra. Nettopp fordi dette er produksjon og ikke kos og jeg syns det er galt og gi et barn et lam, la det betrakte det som sitt. Kanskje flaskemate det og leke med det, også til slutt avlive det og spise det. Det er jo en makaber form for lek med barnets psyke. Her hadde jeg sagt at jeg ikke ønsket at barnet skulle være tilstede. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå