AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Mulig jeg overregarer, men jeg ble sint og lei meg! Jeg skada meg selv, helt idiotisk, jeg vet, men jeg gjorde nå en gang det. Så måtte jeg på legevakta for å sy. Legen var forsåvidt snill og hyggelig, men sykepleieren var ikke det! Noe av det første hun sa var: "Herregud, hvorfor er du så dum at du gjør dette mot deg selv!? Skjønner du ikke at du kommer til å få arr for livet??", jeg svarte ikke, bare så ned, skammet meg, og da sier hun "herregud, svar da!". Jeg bare mumlet "vet ikke".. Legen fant ut at det var best å sy det ene såret uten bedøvelse, og spør underveis om det gjør vondt, før jeg rekker å svare, svarer sykepleieren "for" meg: "Det er da uansett ikke nøye, det hun gjør mot seg selv er mye verre". Alt dette sa hun til meg på en sikkelig nedlatende måte. Greit, det er noe i det hun sier, men en "moralpreken" var virkelig ikke det jeg trengte. Det kostet meg mye å ta kontakt med legevakta og det å bli møtt på denne måten var ikke hyggelig i det hele tatt! Overreagerer jeg...? Anonymous poster hash: 21e41...1d1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Folk er folk, og dessverre ofte idioter. Kan like godt bli vant til det først som sist, så slipper du å bli skuffet gang på gang Anonymous poster hash: 6c90f...736 6
J_9 Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Nei! Man skal ikke snakke slik til pasienter. Du fortjener like mye respekt som alle andre! Synes du skal sende inn klage! Hvis du føler det blir vanskelig så kan du få hjelp av en bekjent/familiemedlem til å gjøre dette. Sender deg en klem❤️ 23
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Hun prøvde nok å få deg til å slutte med selvskading. Det ble dog gjort på en måte som ikke hjalp deg særlig, men som kanskje ville hjulpet noen andre. Jeg synes du bør ta kontakt med psykolog for selvskadingproblemene dineAnonymous poster hash: e0596...97f 17
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg synes det høres helt horribelt ut. Folk som driver med selvskading har det i utgangspunktet vondt og vanskelig. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det å klare å be om hjelp må bli ti ganger vanskeligere om det er den typen reaksjoner man blir møtt med i helsevesenet. Klem til TS - håper du har noen som kan støtte deg, og at du ikke gir opp. Helsevesenet er fullt av gode, omsorgsfulle mennesker, synd du skulle møte på en av dem som er blottet for medfølelse. Anonymous poster hash: e5301...457 5
Carrot Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Nei det er ikke greit å snakke nedsettende til noen, spesielt ikke til noen som evt sliter med selvskading (noe hun tilsynelatende oppfattet dette som) Og i sin rolle burde hun ha behandlet situasjonen på en helt annen og mye bedre måte. Så nei, du overreagerer ikke *klem* 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg skjønner ikke at de fremdeles behandler pasienter med selvskadeproblematikk så respektløst. Skulle tro det var på 1800-tallet. Det er kunnskapsløst og empatiløst. Du burde fått bedøvelse og blitt behandlet som andre med ulike skader. Straff er sjeldent effektivt for å endre en atferd. Det er jo ikke sånn at man slutter med selvskading fordi de syr uten bedøvelse. Du burde heller bli tilbudt henvisning til psykoterapi (om du ikke allerede har tilbud om det). Anonymous poster hash: 53dcd...9fd 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 Hun prøvde nok å få deg til å slutte med selvskading. Det ble dog gjort på en måte som ikke hjalp deg særlig, men som kanskje ville hjulpet noen andre. Jeg synes du bør ta kontakt med psykolog for selvskadingproblemene dineAnonymous poster hash: e0596...97f Jeg forstår det, men tror heller det får folk til å slutte å oppsøke hjelp. Jeg tror ikke kjeft får folk til å slutte med selvskading. Hvordan sender man inn klage? Og hva skriver man i en sånn klage? Anonymous poster hash: 21e41...1d1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 Hva synes du er verst for deg selv, måten du ble møtt på av sykepleieren, eller det at du kuttet deg selv? Du har selvsagt krav på det samme profesjonelle møtet som alle andre mennesker med behov for helsehjelp. Jeg tenker likevel at denne selvskadingen du gjorde handler om å bli sett eller møtt på et eller flere nivå? Det var din måte å kommunisere en tilstand eller følelse du har. Stemmer det? Fikk du den responsen du hadde ønsket eller håpet på? Finnes det eventuelle andre strategier du kunne brukt for å oppnå dette på en bedre måte? Husk, det er ikke følelsen som utløste selvskadingen du nødvendigvis må håndtere på en annen måte. Vi har alle et myriad av følelser, noe ekstreme og irrasjonelle, mens andre vil være mer dagligdagse. Du må tenke gjennom hva du ønsker å formidle når du gjør en slik handling. Kan du uttrykke dette på andre måter som ikke setter varige spor i kroppen din? Anonymous poster hash: 7385d...905 6
Version 2.0 Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 Veldig mange behandler selvskadere feil. De tror det hjelper å ikke gi de oppmerksomhet/ignorere og å snakke nedlatende til de om skadingen. Hjelper kanskje for noen, men jeg mener dette er fullstendig feil. Selvskadere fortjener respekt og forståelse. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #11 Skrevet 21. oktober 2015 Hva synes du er verst for deg selv, måten du ble møtt på av sykepleieren, eller det at du kuttet deg selv? Du har selvsagt krav på det samme profesjonelle møtet som alle andre mennesker med behov for helsehjelp. Jeg tenker likevel at denne selvskadingen du gjorde handler om å bli sett eller møtt på et eller flere nivå? Det var din måte å kommunisere en tilstand eller følelse du har. Stemmer det? Fikk du den responsen du hadde ønsket eller håpet på? Finnes det eventuelle andre strategier du kunne brukt for å oppnå dette på en bedre måte? Husk, det er ikke følelsen som utløste selvskadingen du nødvendigvis må håndtere på en annen måte. Vi har alle et myriad av følelser, noe ekstreme og irrasjonelle, mens andre vil være mer dagligdagse. Du må tenke gjennom hva du ønsker å formidle når du gjør en slik handling. Kan du uttrykke dette på andre måter som ikke setter varige spor i kroppen din? Anonymous poster hash: 7385d...905 Det som oppleves/føles verst er måten hun snakket til meg på. Ja, jeg vet at selsvkadingen overhodet ikke er bra for meg, og jeg går i behandling for å jobbe med meg selv. Jeg skader meg ikke for oppmerksomhet, den oppmerksomheten man får er stort sett negativ, og jeg får en enorm skamfølelse når jeg må fortelle andre om det jeg har gjort. Anonymous poster hash: 21e41...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #12 Skrevet 21. oktober 2015 Har jobbet som hjelpepleier i 15 år, og nei, man skal ikke snakke slik til pasienter. Men iløpet av min "karriere" som hjelpepleier, og også som pasient ved et par anledninger (blindtarmoperasjon og nyrebekkenbetennelse, begge ganger innlagt på sykehus) har jeg erfart at det desverre finnes mange drittsekker i helsevesenet. Både leger, sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter. Det første du gjør er å si at : "Vet du hva, slik snakker man ikke til pasienter! Kanskje du burde sette deg litt bedre inn i de yrkesetiske retningslinjene for din utdanning?" Deretter sender du klage til kommuneoverlegen. Jeg skjemmes mange ganger på vegne av det norske helsevesenet. Mange skulle ikke hatt lov til å jobbe med levende individer. Hev deg over det, si fra og klag! Hadde noen på min arbeidsplass møtt pasienter på et slikt vis ville det blitt oppvaskmøte med ledelsen. Anonymous poster hash: 4c3c1...8b4 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #13 Skrevet 21. oktober 2015 Hun har tydeligvis valgt feil yrke. Makan til frekkhet og lite forståelse. Hadde ikke forventet sånn av en som jobber med pasienter. Vis de vil ha forkastelige holdninger så får de vente til de kommer hjem. Anonymous poster hash: 2f477...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #14 Skrevet 21. oktober 2015 Nei, det er ikke greit å snakke til folk på den måten. På den andre siden så er det jævlig irriterende med selvskadere som med viten og vilje kutter seg gang på gang på gang på gang, og gjør at andre må vente lenger og skaper kø på legevakten for folk som ofte er mer alvorlig syke. Meget mulig det har vært en slik dag og at det gikk utover deg, hvilket som sagt ikke er greit. Men du bør skaffe hjelp for problemene dine, snarest. Anonymous poster hash: c3152...ca1 2
palamina Skrevet 21. oktober 2015 #15 Skrevet 21. oktober 2015 For meg er det komplett uforståelig at sykepleieren ikke hentet frem empatien og viste omsorg for deg ts. Hun burde vært profesjonell, og kjeftbruk er ikke hensiktsmessig i en sånn situasjon.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #16 Skrevet 21. oktober 2015 Nei, det er ikke greit å snakke til folk på den måten. På den andre siden så er det jævlig irriterende med selvskadere som med viten og vilje kutter seg gang på gang på gang på gang, og gjør at andre må vente lenger og skaper kø på legevakten for folk som ofte er mer alvorlig syke. Meget mulig det har vært en slik dag og at det gikk utover deg, hvilket som sagt ikke er greit. Men du bør skaffe hjelp for problemene dine, snarest. Anonymous poster hash: c3152...ca1 Hadde du vært litt mer oppdatert på denne fronten så hadde du visst at legevakten nedprioriterer selvskadere og de blir gjerne sittende i timesvis før de får hjelp. TS, du burde ha blitt møtt med støtte og empati, ikke en sånn stygg kommentar. Anonymous poster hash: eb736...3c0 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #17 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg forstår det, men tror heller det får folk til å slutte å oppsøke hjelp. Jeg tror ikke kjeft får folk til å slutte med selvskading. Hvordan sender man inn klage? Og hva skriver man i en sånn klage? Anonymous poster hash: 21e41...1d1 Ja, hun sa det helt klart på feil måte til deg. Tror man klager til fylkeslegenAnonymous poster hash: e0596...97f 2
Stiani Skrevet 21. oktober 2015 #19 Skrevet 21. oktober 2015 Legen syr deg uten bedøvelse fordi han regner vel med at du ikke øsnker å gå glipp av smerten sying medfører.
SunnivaOslo Skrevet 21. oktober 2015 #20 Skrevet 21. oktober 2015 Dessverre så er det slik at mange folk ikke passer inn i omsorgsyrker rett og slett. Det burde være en slags kartlegging av empati allerede når man er sykepleier student. Mange som er leger er det pga lønna og ikke fordi de har et stort behov for å hjelpe. Finnes psykologer som utlever sine klienter på vors..altså folk er folk, og noen burde tenke seg om et par ganger før de tar jobb i helsevesenet. Er jeg skikket? Har jeg forståelse og empati? Viser jeg genuin omsorg? er jeg virkelig opptatt av omsorg og har et ønske om å hjelpe mennesker? 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå